Rook uit motorkap

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
NCCV40D4
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 09.10.2022 - 18:14

Hi allemaal,

Dit is mijn eerste bericht op dit forum. Ik hoop dat jullie met me mee willen denken!

Vanmiddag zag ik tot mijn grote schrik dat er rook kwam van onder mijn motorkap. Binnenin was ook wat rook aanwezig.

Ik heb het e.e.a. gefilmd. Zie: Wie heeft een idee wat het kan zijn? Alle feedback is welkom!
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Welkom hier. Als je de isolerende kap van de motor afhaalt kun je meer zien.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5387
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Waar ruikt het naar?
Kan olie zijn, koelvloeistof, brandstof enz
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
NCCV40D4
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 09.10.2022 - 18:14

Urbexpeditie schreef: 09.10.2022 - 22:29 Waar ruikt het naar?
Kan olie zijn, koelvloeistof, brandstof enz
Het ruikt een beetje naar rubber. Ik dacht in eerste instantie dan ook dat het een van mijn banden was, maar dat is het niet.
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5387
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Wat Frits schreef, even kap er af halen en kijken. Mogelijk een slang oid uit een klem wat tegen een heet deel van de motor leunt.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Kan ook dat de multiriem het aan het begeven is. Is de riem die o.a. de dynamo aandrijft.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
redracer
4th Gear member
Berichten: 549
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

injector los gekomen ( injectorbrug kapot ) ? is denk ik gewoon diesel .
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

of olie gemorst....
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

De 1.6 PSA-diesel? Lekke verstuiver? Inderdaad kap eraf halen en goed kijken.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
Scaniafan
2nd Gear member
Berichten: 143
Lid geworden op: 05.01.2018 - 15:22

Bij mijn 2.0d (2009) waren de o-ringen van de brandstofretourleiding kapot (viewtopic.php?t=85037)
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 606
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

dus, gewoon langs de garage, kan van alles zijn.
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
NCCV40D4
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 09.10.2022 - 18:14

Dank allemaal voor het meedenken! Omdat het echt van alles kan zijn (blijkt ook wel uit jullie reacties) heb ik mijn auto laten verslepen naar de Volvo dealer. Ik hoor morgen meer. Wordt dus vervolgd.
NCCV40D4
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 09.10.2022 - 18:14

Update: net gebeld door de garage en de eerste diagnose is dat er uitlaatgassen lekken. Katalysator moest eraf om meer te kunnen zien en de exacte plek van de lekkage te kunnen opsporen. Ik krijg binnenkort weer een update…

Iemand hier ervaring mee? Moet ik me zorgen maken?
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

bij de dealer gaat het wel goed komen...hmm de bezorgheid als ik die al zou hebben dan zou die van mij uitgaan naar de hoeveelheid uren werk....
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
NCCV40D4
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 09.10.2022 - 18:14

Het blijkt een kapotte turbo te zijn. Kosten: €2700! Dit is de prijs bij de lokale Volvo dealer. Ik schrik hier nogal van. Is dit normaal?

Of toch maar naar een specialist of zelfs een universele garage om de kosten wat te drukken? Wat zouden jullie doen?

PS Tips voor een goede garage omgeving Tiel/Culemborg zijn altijd van harte welkom!
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5387
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Op internet naar een turbospecialist zoeken. Scheelt een hoop geld.
Bij de dealer knikkeren ze dat ding compleet er uit en plaatsen ze een nieuwe. Is vaak niet eens nodig.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
NCCV40D4
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 09.10.2022 - 18:14

Urbexpeditie schreef: 12.10.2022 - 23:37 Op internet naar een turbospecialist zoeken. Scheelt een hoop geld.
Bij de dealer knikkeren ze dat ding compleet er uit en plaatsen ze een nieuwe. Is vaak niet eens nodig.
Kan jij een turbospecialist aanbevelen toevallig?
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5387
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Ik woon in Zweden. Dus dat wordt lastig 😇
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Zweden. Als het veel scheelt.......... :-D

Dealers hebben een stevig uurtarief en werken in principe alleen met nieuwe originele onderdelen.
Een universele garage heeft meestal een vriendelijker uurtarief.
Een Volvo specialist heeft vaak meer specifieke kennis van Volvo's dan de universele garage
Turbo specialisten missen die specifiek kennis vaak zoals de mogelijkeden om storingen uit te lezen.

Een Volvo specialist lijkt me de beste keus.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

https://volvoturbo.nl/ ik zou gewoon eens rondbellen links en rechts bij garages voor een offerte, dealer betaal je de hoofdprijs volvo specialisten of ex volvo garages zijn bijv Nordic Heerhugowaard en V Veen in Nijverdal.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Plaats reactie

Terug naar “V40”