Donkere wolken pakken zich samen boven onze V60 D3. Drukopbouw in het koelsysteem
Geplaatst: 16.10.2022 - 11:36
Graag krijg ik wat advies van de experts hier op het forum.
De horrorverhalen van koppakkingproblemen, kromme koppen en gescheurde cilinderwanden bij de eerste generatie D3 blokken zijn hier al vaker voorbij gekomen, maar ik vrees dat helaas ook de onze aan de beurt is. Auto is uit 2012, heeft bijna 4 ton gelopen en bouwt druk op in het koelsysteem. En de druk staat er nog steeds op als de auto een nachtje heeft gestaan. Harde koelwaterslang, koelwater net boven het minimum en als ik de dop losdraai een stijgend koelwaterpeil en wat gesis. Heb niet het idee dat er koelwater verdwijnt.
Afgezien daarvan rijdt de auto nog prima en zijn er geen foutmeldingen.
De radiateurdop heb ik inmiddels vervangen en biedt geen soelaas. Kachel wordt goed warm, thermostaat gaat open en radiateur doet zijn werk.
Wat kan dit, buiten een kapotte kop(pakking) nog meer veroorzaken?
Ik lees ook over coulance vanuit Volvo, maar ik kon niet vinden wat de voorwaarden zijn van deze coulance.
En welke specialisten hebben ervaring om dit te repareren of een ruilblok te monteren tegen een redelijke prijs? Ik vrees dat de prijs bij de dealer sowieso de dagwaarde van de auto ruimschoots gaat overstijgen.
De horrorverhalen van koppakkingproblemen, kromme koppen en gescheurde cilinderwanden bij de eerste generatie D3 blokken zijn hier al vaker voorbij gekomen, maar ik vrees dat helaas ook de onze aan de beurt is. Auto is uit 2012, heeft bijna 4 ton gelopen en bouwt druk op in het koelsysteem. En de druk staat er nog steeds op als de auto een nachtje heeft gestaan. Harde koelwaterslang, koelwater net boven het minimum en als ik de dop losdraai een stijgend koelwaterpeil en wat gesis. Heb niet het idee dat er koelwater verdwijnt.
Afgezien daarvan rijdt de auto nog prima en zijn er geen foutmeldingen.
De radiateurdop heb ik inmiddels vervangen en biedt geen soelaas. Kachel wordt goed warm, thermostaat gaat open en radiateur doet zijn werk.
Wat kan dit, buiten een kapotte kop(pakking) nog meer veroorzaken?
Ik lees ook over coulance vanuit Volvo, maar ik kon niet vinden wat de voorwaarden zijn van deze coulance.
En welke specialisten hebben ervaring om dit te repareren of een ruilblok te monteren tegen een redelijke prijs? Ik vrees dat de prijs bij de dealer sowieso de dagwaarde van de auto ruimschoots gaat overstijgen.