Donkere wolken pakken zich samen boven onze V60 D3. Drukopbouw in het koelsysteem

Plaats reactie
Bart-M
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 15.10.2022 - 14:09

Graag krijg ik wat advies van de experts hier op het forum.
De horrorverhalen van koppakkingproblemen, kromme koppen en gescheurde cilinderwanden bij de eerste generatie D3 blokken zijn hier al vaker voorbij gekomen, maar ik vrees dat helaas ook de onze aan de beurt is. Auto is uit 2012, heeft bijna 4 ton gelopen en bouwt druk op in het koelsysteem. En de druk staat er nog steeds op als de auto een nachtje heeft gestaan. Harde koelwaterslang, koelwater net boven het minimum en als ik de dop losdraai een stijgend koelwaterpeil en wat gesis. Heb niet het idee dat er koelwater verdwijnt.
Afgezien daarvan rijdt de auto nog prima en zijn er geen foutmeldingen.
De radiateurdop heb ik inmiddels vervangen en biedt geen soelaas. Kachel wordt goed warm, thermostaat gaat open en radiateur doet zijn werk.

Wat kan dit, buiten een kapotte kop(pakking) nog meer veroorzaken?
Ik lees ook over coulance vanuit Volvo, maar ik kon niet vinden wat de voorwaarden zijn van deze coulance.
En welke specialisten hebben ervaring om dit te repareren of een ruilblok te monteren tegen een redelijke prijs? Ik vrees dat de prijs bij de dealer sowieso de dagwaarde van de auto ruimschoots gaat overstijgen.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5096
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

coulance voor een 10 jaar oude auto met 4 ton op de teller, dat zou wel heel erg bijzonder zijn, ik hoop het voor je maar het lijkt me onwaarschijnlijk
Bart-M
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 15.10.2022 - 14:09

NielsPHEV schreef: 16.10.2022 - 11:59 coulance voor een 10 jaar oude auto met 4 ton op de teller, dat zou wel heel erg bijzonder zijn, ik hoop het voor je maar het lijkt me onwaarschijnlijk
Ik denk dat 'ie daar ook niet meer voor in aanmerking komt. Maar als het wel zo is, zou ik dat ook niet mis willen lopen.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik zou eerst eens aan de dealer vragen of er nog sprake zou kunnen zijn van coulance. Waarom ook niet, als het gaat om het bekende probleem. Nooit geschoten is sowieso mis geschoten. Mijn broertje had een haarscheur in een cilinderwand waardoor uitlaatgas in het koelsysteem kwam.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Bart-M
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 15.10.2022 - 14:09

Gouwe schreef: 16.10.2022 - 12:26 Ik zou eerst eens aan de dealer vragen of er nog sprake zou kunnen zijn van coulance. Waarom ook niet, als het gaat om het bekende probleem. Nooit geschoten is sowieso mis geschoten. Mijn broertje had een haarscheur in een cilinderwand waardoor uitlaatgas in het koelsysteem kwam.
Waar heeft je broertje de auto laten repareren? Of is het een nieuw motorblok geworden?
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Met 400000km erop is dit iig verder geen probleem auto gebleken..

Een constructie fout zou zich ook vast eerder geopenbaard hebben..
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Bij de dealer, vandaar ook mijn suggestie om eerst eens contact te hebben met de dealer.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Bart-M
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 15.10.2022 - 14:09

Kop is eraf nu. Het was idd de koppakking. Wordt gerepareerd en dan weer lekker sturen.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Als het alleen de pakking is scheelt dat een slok op een borrel (nog steeds veel geld), bij mijn broertje zat er een haarscheur in het blok en dus nieuwe kop. Nog coulance? Hoop dat je straks weer lekker kunt sturen en genieten van de D3.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Controleer het onderblok goed, cilinderkop even laten afpersen en vlakken.
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”