Pagina 1 van 1

laadpaal geen voordeel t.o.v. 'huisstekker'

Geplaatst: 17.10.2022 - 15:44
door stefspecial
Goedendag,
Onze XC90 T8 (model 2022) met de 'long range' accu van circa 18,5KW laden we momenteel op via de huis/tuin/keuken-stekker. Dat gaat prima maar niet heel snel.
Had hier een adviseur voor zonnepanelen (en laadpalen) over de vloer en meteen gevraagd wat nut kan zijn van laadpaal om (iets) sneller te laden.
Hij gaf aan dat dit bij deze auto geen nut heeft daar die hybrides max. zo'n 10 ampere aankunnen (hoop dat ik het zo goed uitdruk) en dus voegt een laadpaal weinig toe op het vlak van sneller laden. Als ik vol elektrische had werd het pas interessant.
Iemand ervaring met deze situatie?
Grtn en dank

laadpaal geen voordeel t.o.v. 'huisstekker'

Geplaatst: 17.10.2022 - 15:52
door lint
Is volgens mij deels waar.
Bij de technische specificaties van de T8 kun je de laadtijden vinden in relatie tot de manier van opladen.

laadpaal geen voordeel t.o.v. 'huisstekker'

Geplaatst: 17.10.2022 - 15:58
door Jeroen
Ik kan mijn laadpunt instellen op 10 - 14 en 16 ampere en op 16 ampere is de laadtijd veel korter als op 10 en 14.

laadpaal geen voordeel t.o.v. 'huisstekker'

Geplaatst: 17.10.2022 - 17:22
door stefspecial
Ik vond inderdaad volgende terug.
Bij gebruik van een laadstation met een hoger vermogen dan 3,6 kW, is het hoogste laadvermogen van de hybride-auto 3,6 kW.
bij 16A, 3,6kw, 4 uur
bij 10A zit je zo rond de 7 uur oplaadtijd met die 18,8KW accu.

Ik denk dat zo'n basic laadpaal dan ook zo'n 3,6 of wat meer naar buiten kan sturen. Denk dan inderdaad dat het niet echt veel verbetering geeft qua laadtijd want de auto accepteert niet meer dan 3,6 kw.

laadpaal geen voordeel t.o.v. 'huisstekker'

Geplaatst: 18.10.2022 - 07:53
door Gouwe
Opmerkelijk advies en zoals jezelf al uitrekent scheelt het behoorlijk in tijd of je met 10A of 16A kunt laden.
Jou T8 kan prima overweg met 16A en dat een PIH niet met meer dan 10A overweg kan is grote lariekoek.
Ik ben al jaren blij met mijn laadpaal....(icm. de D6 en nu de T8).

laadpaal geen voordeel t.o.v. 'huisstekker'

Geplaatst: 18.10.2022 - 10:38
door JVC_drive
Je kan gerust via een gewone stekker aan 3.6kw laden =16A
Bij volvo heb je 2 laders.
deze met de schuco aansluiting (gewone stekker) is 2.3kw = 10A
deze met de blauwe CEE stekker is 3.6kw = 16A.
Er bestaan ook laders van andere merken die met schuco tot 16A gaan.
Ook instelbare zijn beschikbaar. kan soms handig zijn op zonnepanelen.langzaam laden en de rest naar het huishoudelijk gebruik

laadpaal geen voordeel t.o.v. 'huisstekker'

Geplaatst: 18.10.2022 - 11:59
door Gouwe
Moet je dus wel een CEE aansluiting aan je huis hebben...

laadpaal geen voordeel t.o.v. 'huisstekker'

Geplaatst: 18.10.2022 - 23:19
door Theo V70
Ik gebruik voor mij XC40 T5 Recharge ook een Schuko stekker met variabele, 6/10/13/16A, laadmogelijkheid. Op 16A merk ik nauwelijks verschil in laadsnelheid t.o.v. een Mennekes 2 commerciële laadpaal. (Wel in kosten overigens dankzij vast contract en zonnepanelen)

laadpaal geen voordeel t.o.v. 'huisstekker'

Geplaatst: 19.10.2022 - 07:33
door NielsPHEV
13 en 16 amp is eigenlijk teveel voor schuko kies dan voor een CEE stekker die daar wel mee om kan gaan. De volvo PHEV gaan tot en met 16 amp. Ik heb laatst een max 32 amp snoerlader met 32 amp enkelfase stekker gekocht voor iets meer dan 200 euro, werkt perfect

laadpaal geen voordeel t.o.v. 'huisstekker'

Geplaatst: 19.10.2022 - 18:04
door mga1600
Ik heb begrepen dar de my23 hybrides 2-fasen kunnen laden, ( maar dan een beetje begrenst tot 6,5 kW meen ik gelezen te hebben). Voor zo’n auto zou een Wallbox wel zin hebben dus.

laadpaal geen voordeel t.o.v. 'huisstekker'

Geplaatst: 19.10.2022 - 20:17
door stefspecial
Dank voor alle reacties. Even samenvattend. Ik begrijp dus dat het wel degelijk nut heeft om een wallbox (of om het even welke laadpaal) aan te schaffen.
Daarmee kan ik in ieder geval altijd sneller laden dan nu met de Volvo basic huis/tuin/keukenstekker. Samen met de zonnepanelen ook wellicht wat meer solide oplossing. Beveiligd, loadbalancing, uitlezen oplading om te kunnen gebruiken voor doorbelasting aan bedrijf, etc.

laadpaal geen voordeel t.o.v. 'huisstekker'

Geplaatst: 19.10.2022 - 21:57
door NielsPHEV
mga1600 schreef: 19.10.2022 - 18:04 Ik heb begrepen dar de my23 hybrides 2-fasen kunnen laden, ( maar dan een beetje begrenst tot 6,5 kW meen ik gelezen te hebben). Voor zo’n auto zou een Wallbox wel zin hebben dus.
Van wie heb je dat begrepen ? Ik kan het nergens vinden

laadpaal geen voordeel t.o.v. 'huisstekker'

Geplaatst: 19.10.2022 - 22:08
door OGA244
My24 volgens mij

laadpaal geen voordeel t.o.v. 'huisstekker'

Geplaatst: 20.10.2022 - 07:23
door S80 Executive
Ik heb mijn (ex) XC40 T5 recharge altijd geladen met een chuko stekker op een 220v aansluiting. Ik kon daarmee op 8/10/13 en 16A laden. Een hybride kan op max 16A laden (3,7kW). Volgens mij heeft het plaatsen van een laadpaal dus geen zin in dit geval. Met het oog op de toekomst wel, want dan stap je misschien over op geheel elektrisch. Dat heb ik ook gedaan. Mijn C40 recharge laadt overigens via dezelfde aansluiting. Vaak maar op 8A (1,8 kW) omdat ik dan het meest profiteer van de zonnepanelen. In de praktijk kom ik daar qua kilometers best aardig mee weg. Scheelt wel dat ik een opdrachtgever heb waar ik gratis 11kW mag laden, dus ongeveer 1x per week wat extra kilometers kan laden.

laadpaal geen voordeel t.o.v. 'huisstekker'

Geplaatst: 20.10.2022 - 07:29
door NielsPHEV
OGA244 schreef: 19.10.2022 - 22:08 My24 volgens mij
Zijn er al meer my24 wijzigingen bekend, en welke week is de my change gepland het leek wat rommelig wat dat betreft het laatste jaar

laadpaal geen voordeel t.o.v. 'huisstekker'

Geplaatst: 31.03.2025 - 14:15
door LRV
Hoi allemaal,

Heeft iemand enig idee of een defecte OBC het gevolg kan zijn van de soort laadkabel?
M.a.w. is er een verband tussen de manier van laden en het stuk gaan van je OBC?

Ik heb ergens gelezen dat er een vermoeden bleek te zijn maar vind nergens feiten of PIHV-rijders die dit kunnen beamen..

Mocht er iemand meer weten.... Alvast dank!