C30 D4 bij Volvo-dealer in onderhoud, elders laten tunen?

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Plaats reactie
Herman123
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 13.07.2020 - 17:59

Ik heb eventueel plannen om onze C30 D4 uit 2011 met 185.000 km te laten tunen (software-matig) en zit daarbij te denken aan Obbe-tuning vanwege de reviews en omdat ik daar bekend ben (althans, bij Volservice dan, waar onze V70 T5 uit 1997 vandaan komt).

Nu zit ik met het volgende. De auto is vanaf dag 1 volledig door Volvo-dealers onderhouden. Behalve een compleet onderhoudsboekje zijn ook alle rekeningen nog beschikbaar, dus goed onderhouden en goed gedocumenteerd. En eigenlijk wil ik dat voorlopig ook zo blijven doen. Het is vertrouwd, dichtbij en hopelijk ooit goed voor de restwaarde. Nu heb ik wel eens begrepen dat Volvo-dealers een tuning bij het reguliere onderhoud kunnen zien en het eigenlijk beschouwen als een "storing", dus de boel terug zetten naar de fabrieksinstellingen. Als alternatief is dan natuurlijk de eigen (en duurdere) Polestar-tuning beschikbaar. Klopt dit of in het een onzin-verhaal.

Ook ben ik even benieuwd naar jullie meningen om deze al wat oudere auto met deze km-stand nu nog te tunen. Naar mijn mening kan het wel, ook omdat de onderhoudshistorie volledig bekend is en de km-stand niet heel erg hoog is (voor een diesel / en voor een Volvo;-)). Uiteraard is de mening van bv Obbe-tuning doorslaggevend maar even als voorbereiding. En tenslotte, zijn er redenen om toch voor de duurdere Polestar-tuning te kiezen?

Nog even ter verduidelijking, het gaat om de 2-liter, 5-cilinder diesel met nu 177pk/400Nm met 6-versnellings Geartronic. De meest aangeboden tuning is dan naar 200pk/450Nm inclusief optimalisatie van de Geartronic.
Huidige Volvo's:
V70 T5 Exclusive-line automaat 1997
C30 D4 R-Design automaat 2011 (5-cilinder ;-))

Vorige Volvo's:
V70 2.5 10V 1997
850 Estate 2.5 10V 1995
850 Estate 2.5 10V 1994
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Mijn dealer beschreef altijd dit bij het maken van een afspraak:

''Veel werkzaamheden aan uw auto worden gecombineerd met een software-update. Indien uw auto is voorzien van niet Volvo tuning, bestaat de kans dat deze wordt overschreven. Indien u dit vooraf aangeeft wordt de update in overleg met u niet uitgevoerd. Is uw auto voorzien van Polestar Tuning? Deze originele Volvo-tuning blijft ook na een update geïnstalleerd.''

Ofwel zolang je specifiek aangeeft dat ze geen motormanagement update moeten uitvoeren, komt het allemaal goed. Al denk ik eerlijk gezegd dat er na 11 jaar geen updates meer zijn. ;-)
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Als de auto in goede conditie is dan is tuning bij 185.000 km geen enkel probleem; mijn D3 5-cilinder is ook bij iets meer dan 200.000 km getuned bij Obbe. Bij Obbe wordt de auto ook eerst uitgelezen en er wordt pas getuned als er geen problemen gevonden worden. Wel inderdaad bij de dealer melden dat er getuned is.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”