Erad defect xc90 t8

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Joelvlashof schreef: 06.04.2023 - 18:43 ik hoop dat je een spaarpot hebt, mijn Volvo XC90 T8, was goed voor 13K aan reparaties in 2022. Fijn dat niet alles in 1 keer kwam, je had de kans om een maandje bij te komen voor de volgende klapper...maandag ochtend productie ben ik bang. Reparaties zijn wel fantastisch uitgevoerd door de mannen van Volvo Roosmalen in Veldhoven. Ondanks een te kort aan monteurs...toppertjes daar.
Tjonge, dan rij je in een topper van het Premium merk Volvo, van een slordige ton. Dit moet toch niet kunnen? Ik wens je veel sterkte.
Ik ben blij met m,n XC40 T2 zonder stekker, en zonder luchtvering en Erad enz. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5105
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Die "levenslange" garantie op vervangende onderdelen klinkt inderdaad veel leuker dan het is. Ik heb op mijn nwe V90 tot 5 jaar max 200 kkm verlengde fabrieksgarantie gekocht, dat is wat ruimer gedefinieerd
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5105
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

En zon my 15 16 T8 daar heb ik ook een heleboel stuk aan gehad terwijl ik net een my 19 bijna 180 kkms probleemloos heb gereden
Heer_Olivier
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 20.07.2021 - 10:20

Weet iemand of uitlijnen van de auto standaard wordt gedaan bij vervanging ERAD? De ophanging komt los zover ik begreep, dus dan lijkt me dit wel noodzakelijk...?

De reden dat ik dit vraag; inmiddels mijn auto ondergebracht bij een volvo specialist. Auto moest uitgelijnd worden voor de voorwielen, maar bleek dus dat één achterwiel totaal niet uitgelijnd was....
Alexander315
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 07.12.2023 - 15:38

Hallo iedereen,

Ook wij hebben een XC90. MY19, ingeschreven in 18, vandaag 149.000kms op te teller en 5 jaar oud. Schok in de rug bij overgang van thermisch naar electrisch. Omgekeerd: stilvallen gedurende een fractie van een seconde bij overgang electrisch naar thermisch.
Dit is sinds 2 weken sporadisch voorgekomen, en niet elke dag. Wanneer je minder subtiel het gaspedaal hanteert komt dit niet voor. Wanneer de auto in drive mode sport of drive mode constant AWD staat dan komt het ook niet voor.

Wij leven in Belgie, in Vlaams-Brabant.

Ik heb de hele draad gelezen, en zag prijzen die een hoop lager lagen dan wat ik vandaag aangeboden kreeg.

Bij een onafhankelijke garage (een Volvo-specialist die samenwerkt met Volvo dealer Waver) kregen we prijsopgaaf:
1.400 EUR ex btw voor de Erad, en 2.850 EUR ex btw voor de electromotor. Onderdelennummers 32324105 (erad) en 36013004 (electromotor). Met werkuren en alle kleinigheden: 5.500 EUR ex btw.
Niet veel later kregen we per email een update waarbij de beide bovenstaande partnummers gewijzigd werden naar nummer 36003349 (Groep motor/erad) voor 5.500 EUR ex btw. Dit zou de nieuwe verbeterde versie zijn, die niet meer afzonderlijke ERAD/Electromotor te bestellen was. Dus met werkuren enz kwamen we aan 6.700 EUR ex btw. Verwondering is een zwaar eufemisme voor wat ik aanhoorde.

Ook naar de Volvo dealer geweest. Die ook sprak van 6.600 EUR ex btw voor de combo, maar dat het afhing van het al dan niet aanwezig zijn van het ijzervijzel in de tandwielen-olie.
Coulance kunnen we niet op rekenen, want daarvoor stelt Volvo België dat je de onderhouden telkens bij de officiële dealer moet doen, en niet bij een onafhankelijke volvo specialist.

Dan maar in google gezocht op Volvo XC90 T8 ERAD , en de eerste link was dtslopik.nl (naast obviously, deze draad op nummer 2)
Daar heb ik naar gebeld en Jeroen die ik sprak controleerde mijn Belgische chassisnummer, zag dat mijne een MY19 was en dat de ERAD en Electromotor wél gescheiden van elkaar konden besteld worden. Zegt zelf al 50 stuks te hebben moeten vervangen, en maar in 4 gevallen was de electromotor ook daadwerkelijk te vervangen.

Het positieve vond ik aan mijn contact is dat itt bovenstaande 2 volvo partijen, die eigenlijk haast automatisch uitgaan van nieuwe ERAD én nieuwe electromotor op basis van olieafname, de man van dtslopik uitging van de nieuwe ERAD, en pas na opening electromotor kast beslissing of nieuwe electromotor nodig was. Bestekprijs: 1350 EUR voor de ERAD, 2.750 EUR incl werk (btw incl!). Dus ong. 2.300 EUR ex btw (zakelijk betalen we geen btw).

Iemand hier die ervaring heeft met DTSlopik? Klonk als iemand die goed wist waarover hij het had. Of klopt dat verhaal niet dat je pas weet of de electromotor ook vervangen moet worden, an opening motorkast? Ben helaas onvoldoende technisch om één en ander te kunnen beoordelen.
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 679
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Je kan de gok wagen en de onderdelen via de sloop bestellen. (Deense site)
Scheelt heel veel geld maar ga er van uit dat de garantie nul is als de onderdelen eenmaal uitgepakt zijn.
Ik heb er goede ervaringen mee, niet met ERAD trouwens.
In laten bouwen door de erkende Volvo garage.

EDIT
Je krijgt het chassisnr., bouwjaar en km stand er bij geleverd.

EDIT 2
De kosten voor 2 keer vervangen met een gebruikt onderdeel zijn mogelijk gelijk of lager dan 1 keer nieuw.
Laatst gewijzigd door HeinvdW op 07.12.2023 - 19:30, 3 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Alexander315
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 07.12.2023 - 15:38

HeinvdW schreef: 07.12.2023 - 18:47 Je kan de gok wagen en de onderdelen via de sloop bestellen. (Deense site)
Scheelt heel veel geld maar ga er van uit dat de garantie nul is als de onderdelen eenmaal uitgepakt zijn.
Ik heb er goede ervaringen mee, niet met ERAD trouwens.
In laten bouwen door de erkende Volvo garage.
Dat is inderdaad een gok, want je hebt geen idee hoe ver die ERAD al is in zijn slijtage. En gezien er ong 8 werkuren worden voorzien lijkt me de ERAD niet het meest ideale onderdeel om via de sloop in te bouwen. Voor een ander onderdeel zou ik die gok mogelijks wel wagen. Maar een Volvo dealer wil in België enkel nieuwe Volvo onderdelen installeren. "Want onze aansprakelijkheid, mijnheer...." (en als je ze erop aanspreekt is het "dat is normale slijtage, mijnheer....")
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5105
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Normale slijtage lijkt het me zeker niet tamelijk vervelend is het zeker wel. Ook ik heb die zaken stuk gehad op mijn XC90 en was blij dat het wel garantie was, het is een forse ingreep. Ik had eerst de koppeling kapot, later de motor
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4627
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Doet mij denken aan een voorval die ik destijds had met mijn classic XC90. Lager in het achter differentieel was kapot. Via de dealer was ik zeker 4K kwijt voor een nieuwe. Sloop durfde ik niet aan, want kapot gaan ze allemaal. Via het web bij een revisie specialist terechtgekomen die ook voor een andere Volvo dealer de revisies uitvoerde. Dus via die dealer e.e.a. laten repareren voor minder dan 2000 euro. In jou geval zou ik ook even bedenken hoe lang je nog met de auto wil gaan rijden, dit i.v.m. de "levenslange garantie" (tenminste in NL) die je krijgt via de dealer. Mocht het nog een keer fout gaan dan kost het je geen 2x geld. Verder hoor ik nog een maar in het verhaal van DTS: het kan dus zijn dat je daar alsnog aan een nieuwe e-motor moet en dan is je voordeel misschien nagenoeg helemaal weg? Succes met kiezen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5105
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Wel even checken of die garantie van toepassing is een koppeling zou men een slijtdeel kunnen noemen. Je zou eens moeten vragen of er ooit al iemand een succesvol beroep op die levenslange garantie heeft gedaan.....
Alexander315
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 07.12.2023 - 15:38

Hey Gauwe en Niels,
Bedankt voor jullie reacties.
Koppeling en ERAD worden beiden als slijtageonderdelen beschouwd door de Belgische dealer.
Eerlijk: ik had nog nooit van een levenslange volvo garantie gehoord behalve dan op de carbon wielen van mijn fiets.

“150.000kms met uw koppeling? U mag zich gerudt gelukkig prijzen mijnheer”. Terwijl mijn XC60 AWD MY2011 met 300k km nog steeds dezelfde (gespoelde) automaat heeft.

Momenteel heb ik de individual setting geprogrammeerd als 4WD constant zodat de electromotorkoppeling niet belast wordt. En het werkt. Geen schokken meer. Goede tijdelijke oplossing totdat de ERAD vernieuwd wordt.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4627
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Alexander315 schreef: 09.12.2023 - 13:09 ....Koppeling en ERAD worden beiden als slijtageonderdelen beschouwd door de Belgische dealer....
Die vind ik dan heel bijzonder. Als ik die uitleg volg is uiteindelijk dus alles een slijtagedeel..... want op den duur slijt alles.
Ik zou verwachten dat onder slijtage delen typische zaken vallen als banden, remmen, ruitenwissers, etc. Zeker geen ERAD.
Ik zou de importeur eens bellen om het daar ook na te vragen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5105
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Motor verbaast me als slijtagedeel maar die levenslangarantie is schijn en marketing prietpraat, heb je erg weinig aan
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 679
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

NielsPHEV schreef: 09.12.2023 - 17:01 Motor verbaast me als slijtagedeel maar die levenslangarantie is schijn en marketing prietpraat, heb je erg weinig aan
Als bedrijf kan je beter gewoon die garantie geven en even slikken in die gevallen dat het je geld kost, maar uiteindelijk kost het bijna niks.
Stel je hebt 1% kapotte dingen.
Dan kan je er moeilijk over doen en je ergeren, maar je kan ook berekenen dat die 1% een deel is van je kostprijs, net zoals ziekteverzuim bij een bedrijf hoort.
Doe je best om dit soort reparaties tot een minimum te beperken door goed werk af te leveren en probeer ziekteverzuim terug te dringen door goed met je personeel om te gaan.
Lees goed hier niet als aan alles toe te geven maar als duidelijkheid. Weten waar iedereen aan toe is en dat je ook wederzijds op elkaar kunt vertrouwen.

Dus Volvo, doe je best.

PS Wees als eerste eens open over de schrikbarend lange wachttijden voor een afspraak bij de garages.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”