Transport

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Eindelijk was het zover, de V70 benzine kon opgehaald worden in Utrecht.
De importauto heeft nog geen kenteken, dat wordt ophalen met een ambulance of een oprijwagen.

Het rekenwerk begint. Een oprijwagen tot 3,5 ton GVW mag niet meer dan 1300 kg laden.
De V70 weegt wat meer. Het laadvermogen wordt met 400 kg overschreden.

Een autoambulance achter de V70 mag geladen niet meer dan 1800 kg massa hebben.
Dat is de limiet van de V70
Er zijn geen autoambulances met 100 kg eigen massa, 450 kg komt eerst.
Dan ziet de rekensom er zo uit: ambulance 450 kg, V70 1700 kg maakt 2150 kg.
Iets boven de toegestane massa van 1800 kg. Toch maar besloten de V70 benzine zo te vervoeren.

Degelijke ambulance met voldoende sjorbanden om de V70 goed te borgen.
Na gezorgd te hebben voor voldoende kogeldruk voorzichtig op pad.
Smalle landelijke wegen zijn geen probleem, de stabiliteit van de combinatie is uitstekend.
Helaas heeft de navigatie bedacht voor de terugrit wat karresporen in de polders te kiezen.
Dat is nog niet het ergste. met enige regelmaat zijn de aangewezen wegen afgesloten voor verkeer.
Dit feest blijft zich herhalen. Ik besluit me niet langer door de navi te laten foppen en volg de borden Zwolle.
Dat brengt me naar de A28 richting het noorden. Eind bestemming is Leeuwarden mijn voorlopige woonplaats.
De V70 diesel gedraagt zich voorbeeldig op de autoweg. Cruisen met 84 km/u verloopt soepel.
Tijdens inhalen een keer de 100 km/u aangetikt. Ook dat verliep met soepele grote stappen. Geen enkel teken van instabiel weg gedrag.

Nood breekt wetten. Mijn vaste vervoerder voor transport binnen Europa kon me geen vervoer aanbieden binnen redelijke termijn. De rit van 160 km is probleemloos verlopen. De V70 schrikt niet van een beetje overbelading aan de trekhaak.
Afgezien van de Range Rover waar ik dit soort vervoer eerder mee deed is de V70 de beste tractor die ik ken voor dit soort klussen.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40458
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Vandaar dat de Zweden altijd zeiden dat de Volvo 'de snelste tractor ter wereld' is.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Een dorpsgenoot (startend ZZP-er hovenier) is z’n bedrijf kwijtgeraakt door “een beetje” overbelading. De verzekeraar keerde niets uit toen zijn aanhanger met maaier schaarde achter de bedrijfsauto. De overbeladen combinatie ging over de kop en was total-loss. Hij kwam nog niet eens aan de bijna 20% teveel die jij had. Begint eer ge begint ( of begon eigenlijk…)
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Controlerende ambtenaren houden 5% tolerantie aan wanneer er sprake is van overbelading. Aan vervoer met een autoambulance wordt vrijwel geen aandacht besteed. Tussen wat mag en wat kan zit een flinke marge.

De grootste gevaren bij het rijden met aanhangers zijn niet voldoende borgen van de lading en te hard rijden.
Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is het incident van de hovenier veroorzaakt door te hoge snelheid.

Ervaring en discipline om de 80 km/u grens te respecteren zijn van belang voor veilig transport.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
redracer
4th Gear member
Berichten: 549
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Ja het kan ( vandaar dit topic ? ) 3000kg lukt ook vast wel .

Je heb met 1600kg alleen totaal geen overwicht op die 2150kg en dat is het verschil in linke situaties. Zelfs met die RR is dat krap , mag het ? ja , kan het ? ja . heb je reserve ? nee

Dan was de oprijwagen ( met ambulance erachter ) een beter idee .
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

We kunnen hier wel verwijten gaan schrijven maar daar doe ik liever niet aan mee. Ik denk dat meerdere mensen fouten maken in het verkeer.

Motorisch ging het prima: een V70 van dit type is blijkbaar sterk genoeg om zo'n gewicht mee te nemen. Was het verstandig om met zulke gewichten te rijden? Ik zeg "nee". Echter, zit die zelfde motor in een XC90 dan mag het allemaal wel volgens de wetgever. Want het trekgewicht van een XC90 is 2250 kg of zelfs meer. En daar leid ik uit af dat gewichtsverhoudingen belangrijk zijn.

Prima dat het gelukt is. Maar nu wil ik, willen wij, graag de nieuwe aanwinst bekijken op dit forum. Dus, zijn er al foto's?
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

redracer schreef: 20.10.2022 - 21:17
Je heb met 1600kg alleen totaal geen overwicht op die 2150kg en dat is het verschil in linke situaties. Zelfs met die RR is dat krap , mag het ? ja , kan het ? ja . heb je reserve ? nee
Merkwaardige opmerking over reserve die bij een Range Rover krap zou zijn.
In Nederland mag de RR 3500 kg voortbewegen aan de trekhaak.
In Engeland ligt de limiet zelfs op 6500 kg massa.

Een oplegger, die tot 40 ton GVW mag hebben, wordt voortbewogen door een trekker die nog geen 8 ton op de schaal brengt.
Daarvan rijden er vele duizenden rond die jaarlijks veilig 150.000 km afleggen.
Mijn rijervaring bestaat onder andere uit bijzondere transporten met voertuigen die met ontheffing tot 120 ton GVW massa hebben. Niet alleen besturen maar ook beladen. Dat levert een aardig inzicht op in wat veilig kan.

De eerste rit die ik met de V70 als trekkende auto maak wijst uit dat de combinatie stabiel en veilig is.

Vrijwel alle ongevallen met zwaardere lasten achter personenauto's zijn te wijten aan te hoge snelheid.
Geen van die bestuurders wist hoe te handelen wanneer de combinatie begint te slingeren.

Er is maar een manier om die situatie te beëindigen. De snelheid moet omlaag. Dat kun je bereiken door pulserend te remmen op het moment dat de aanhanger recht achter het trekkende voertuig is. Ik hoop niet dat iemand die aanwijzing ooit nodig zal hebben.
De beelden van een gekantelde paardentrailer met paard op een autoweg staan nog op mijn netvlies.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Gisteren regende het, geen goede mogelijkheid foto's te maken.
Dat ga ik later vandaag doen.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27066
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Wat betreft trekgewicht, ik meen dat dit onder andere bepaald wordt op een helling waarop de combinatie dan nog in beweging moet komen.
Naast dat een stukje eigen gewicht ook wel mee speelt in deze berekening uiteraard.
Dat is waarom veel echte terreinwagens die 3500 kilo wel halen of er anders dichtbij in de buurt komen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Je schat het gewicht van de V70 wel wat te hoog in. Leeggewicht zal 1600 kg zijn.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

WillyWortel2 schreef: 21.10.2022 - 09:06
redracer schreef: 20.10.2022 - 21:17
Je heb met 1600kg alleen totaal geen overwicht op die 2150kg en dat is het verschil in linke situaties. Zelfs met die RR is dat krap , mag het ? ja , kan het ? ja . heb je reserve ? nee
Merkwaardige opmerking over reserve die bij een Range Rover krap zou zijn.
In Nederland mag de RR 3500 kg voortbewegen aan de trekhaak.
In Engeland ligt de limiet zelfs op 6500 kg massa.

Een oplegger, die tot 40 ton GVW mag hebben, wordt voortbewogen door een trekker die nog geen 8 ton op de schaal brengt.
Daarvan rijden er vele duizenden rond die jaarlijks veilig 150.000 km afleggen.
Mijn rijervaring bestaat onder andere uit bijzondere transporten met voertuigen die met ontheffing tot 120 ton GVW massa hebben. Niet alleen besturen maar ook beladen. Dat levert een aardig inzicht op in wat veilig kan.

De eerste rit die ik met de V70 als trekkende auto maak wijst uit dat de combinatie stabiel en veilig is.

Vrijwel alle ongevallen met zwaardere lasten achter personenauto's zijn te wijten aan te hoge snelheid.
Geen van die bestuurders wist hoe te handelen wanneer de combinatie begint te slingeren.

Er is maar een manier om die situatie te beëindigen. De snelheid moet omlaag. Dat kun je bereiken door pulserend te remmen op het moment dat de aanhanger recht achter het trekkende voertuig is. Ik hoop niet dat iemand die aanwijzing ooit nodig zal hebben.
De beelden van een gekantelde paardentrailer met paard op een autoweg staan nog op mijn netvlies.
Wanneer je bekend met uitzonderlijk vervoer dan weet je ook dat wanneer het verkeert gaat gekeken gaat worden naar wat wettelijk mag.
Ik heb vroeger voor werkgevers gewerkt die het nodig vonden om met een kop op de oplegger te vertrekken, 54,55,57ton, ik deed dat nooit maar hield altijd 50ton aan om niet die ene in de statistieken te worden.
Heb je zoals met het span waar je mee op pad was een glijer, wat overigens nooit door de bestuurder word veroorzaakt maar altijd door onheil van buitenaf, laten we zeggen door iemand die diagonaal uitvoegt, en sterke remingreep doordat iemand iets doet wat je niet hebt voorzien, dan kost het veel meer dan een transportje van Logicx.
Ik had/heb altijd ontzag voor getrokken gewichten, of dit vroeger een oplegger met 42 ton buizen was of tegenwoordig een caravan of aanhanger zand achter de auto en met de V90 respecteer ik de 2200kg die hij er achter mag hebben.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Fss
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 04.12.2013 - 20:37

Ik vraag met af in hoeverre je met een combinatie die substantieel (bijna 20%) boven het maximum laadvermogen zit verzekerd bent.
2006 Volvo V70 2.4 (170pk) – Thunder grey (455)
2019 Volvo V60 T6 (340pk) – Savile grey (492)
1999 Volvo V40 1.8 (115pk) – Forest Green (240)
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Exact, gaat het goed dan is het een mooi verhaal, gaat het fout en ga je met het handeltje van de benen dan kan het geld kosten.
Helemaal wanneer er derden bij betrokken raakt.
Mijn V70 D5 02-TR-VF woog 1650kg.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
redracer
4th Gear member
Berichten: 549
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Een trekker oplegger is geen vergelijk , is een compleet andere constructie en compleet ervoor gemaakt en wat je zegt die hebben geen snelheid mogen maar 80 85 90max. Een losse trekker met een wipkar lijkt er meer op 🤣 ook die zal scharen in extreemste geval .

Het is gewoon een simpel feit dat alles meer massa heeft dan het trekkend voertuig een eigen leven gaat leiden in het geval van een extreme manouvre. zoals slip/ klapband / uitwijken voor konijnen 😉etc.
ook een RR ook een Hummer ook een LKW .

Als het gewoon rechtdoor gaat onder normale omstandigheden allemaal prima al hang je dr 4 ton achter dat heb je immers bewezen , krijgt die aanhanger ergens een tik is de zwaarste de baas en is je auto maar een speelbal . Snelheid is zeker belangrijk vandaar dat 80 90 de grens is voor alle getrokken materieel .
Dit nog los van overige zaken die overschreden worden als typegoedkeuring/schade/ongelukken/onverzekerd rondrijden .

geen massa is dan wel kassa !
redracer
4th Gear member
Berichten: 549
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

diesel01 schreef: 21.10.2022 - 14:38 Exact, gaat het goed dan is het een mooi verhaal, gaat het fout en ga je met het handeltje van de benen dan kan het geld kosten.
Helemaal wanneer er derden bij betrokken raakt.
juist! Dit is de korte versie van mijn verhaal 👍😁
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27066
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Een en ander is ook afhankelijk van je mede weggebruikers.
Ik ben ooit eens bijna geschaard met een aanhanger zand die niet te zwaar was voor de trekkende auto en ook binnen het gewicht van de aanhanger bleef.
Auto voor mij maakte zonder in de spiegels te kijken een noodstop om de eerste seconde van een oranje verkeerslicht stil te kunnen staan en ik zat erachter....
Heb er net omheen kunnen sturen en met een aantal beste zwiepers het spul weer de juiste kant op gekregen.
Volgende verkeerslicht kwam diegene naast mij staan met het schaamrood op de kaken en het was geen gezellig gesprek vanaf mijn kant.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Ik ga niet citeren maar wel op een aantal opmerkingen reageren.
Uitzonderlijke transporten vinden plaats op basis van vergunningen. Dat kunnen eenmalige vergunningen zijn maar ook vergunningen die meerdere jaren geldig zijn.
Doet er zich een incident voor dan wordt gekeken of het transport zich heeft gehouden aan de vergunningen.
Vergunningen kunnen zelfs in strijd zijn met algemene of plaatselijk geldende voorschriften.
Zo mag uitzonderlijk vervoer gesloten verklaringen negeren. Dat kan zelfs voorgeschreven zijn in de vergunning.

Aansprakelijkheid bij beroepsvervoer is uitgebreid. Ook de belader die vrachtvervoer overbelaadt is daar aansprakelijk voor.
Ik heb een belader daar eens op gewezen. Die man schrok zich rot en liet de vrachtwagen terug komen om een deel van de lading weer af te laden.

Verzekeraars zullen alles aangrijpen om onder een claim uit te komen. Wanneer er sprake is van overbelading moet de verzekeraar wel aantonen dat de overbelading oorzaak is van het ongeval.
Laatst gewijzigd door WillyWortel2 op 21.10.2022 - 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Off topic maar wel aardig om een paar ervaringen bij een Belgisch bedrijf dat gespecialiseerd is in uitzonderlijk vervoer te beschrijven. Ik gaf aan te beschikken over een ADR certificaat. Dat is een document dat aantoont dat je de wetgeving en de vervoersvoorwaarden voor gevaarlijke stoffen kent.
Nee dat doen we niet, onze trekkers en opleggers zijn daar niet voor uitgerust.

Eerste werk dag. Ben je bekend in de haven van Rotterdam. Dat komt goed. Mooi, in de Waalhaven staat een tankwagen die naar de haven van Antwerpen moet. Is het een nieuwe tankwagen? Nee het is een oud ding, gaat naar Afrika.
Op de eerste werkdag gaan vragen of die tankwagen gereinigd is en toch even te wijzen op de ADR wetgeving leek me geen goed idee. Het oude lor netjes op de dieplader gezet, goed geborgd en binnendoor richting Antwerpen.
In de haven afgeladen zonder problemen. Wanneer dit de eerste werkdag is zal er nog wel wat gebeuren.

Twee dagen later met een collega naar Spanje. De opleggers stonden klaar. We moesten de lading alleen nog borgen met ons eigen materiaal. Ieder trekker heeft flink wat kettingen en ander borgmateriaal. Dat hoort bij de trekker.
Op beide diepladers een combiner, een grote landbouwmachine, breder dan 2,50 m ook hoger dan 4 meter en zwaarder dan 35 ton.
De instructie was niet voor 09.00 uur de Ring van Antwerpen op rijden. 's-avonds voor 18.00 uur moesten we van de Ring af zijn.
We rijden een paar minuten op de Ring. Mijn collega die voor rijdt krijgt een stopteken van een motoragent.
Ik stop ook, hij zal ons allebei willen controleren. Of ik de vergunning kon laten zien? Geen idee, ik heb hier een dikke ordner met honderden vergunningen. Volgt u maar naar de Rijkswachtkazerne, die ligt aan de provinciale weg naar Brussel.
De agent gaat bellen met het ministerie om te vragen hoe dat zit met die vergunning.
Tien minuten later is hij terug. Heren u handelt in strijd met de uren die de vergunning aangeeft voor transporten.
De bedoeling is dat u pas om 21.00 uur de weg op gaat en er 's morgens uiterlijk om 06.00 weer af gaat.
Daar zit een zekere logica achter, die grote dingen wil je liever niet in het spitsuur op de weg hebben.

Mijn collega belt het kantoor en vertelt wat er gebeurd is, we krijgen ook nog een bekeuring.
Allez zo doen wij al twintig jaar de transporten in België. Dat is nog nooit een probleem geweest.

Ik had moeite om mijn lachen in te houden. Ik heb er erg prettig gewerkt en veel geleerd over Belgë.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Mooi verhaal en snap de strekking maar om terug te komen op je eerste post niet van toepassing.
Je was te zwaar om met de combi op pad te gaan en dat wist je, gaat het dan verkeerd dan zal je als particulier niet direct zwaar aan de beurt zijn.
Hoe anders kan dat lopen wanneer mensen door jou toedoen blijvend letsel houden, daar zal dan civiel of straf rechtelijk onderzoek gedaan worden.
Ik ben vandaag met een aanhanger zooi naar de stort gereden, trek daar dan een net overheen omdat men dat verlangt en je wilt het overige verkeer niet opzadelen met een oude keukenkast op de voorruit of op het het voorwiel van een motor.
Mijn zus belde vandaag of ik bij haar nog een tv kast kon ophalen voor de kringloop.
Die passte niet meer onder het net en daar trek ik dan een spanbandje overheen, better safe then sorry.
De rechtzaal kent veel mensen die bij de wetenschap van nu, het toen anders hadden gedaan, gelukkig nog geen Amerikaanse toestanden hier maar je kunt heel naar verantwoordelijk gehouden worden voor je daden als het verkeerd gaat.
Bekeuringen in de transport maakt dat ze zich daar ook steeds beter aan de regels houden en dat is maar goed ook, zie in Assen de mannen van Holtrop/vd Vlist regelmatig terug komen met opleggers die zo op het oog met 90ton en meer op pad zijn
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Grappig dat je van de Vlist noemt. Het Belgische bedrijf is onderdeel van het Nederlandse van de Vlist.
Er werd gereden met dezelfde 5 assige Scania trekkers die van de Vlist ook gebruikt.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”