Koelkast caravan koelt niet tijdens het rijden.

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Gebruikersavatar
HansV60
2nd Gear member
Berichten: 147
Lid geworden op: 15.11.2013 - 12:44
Locatie: Flevoland

Tijdens het rijden van een lange rit van een dag naar bv een andere camping koelt de koelkast niet of heel slecht. Het probleem ligt aan de bedrading naar de trekhaak. (Intussen weet ik wat de oorzaak is.)
Wie is er toevallig ook achter gekomen en heeft dit aangepast? Voor korte ritten zal het weinig uitmaken.
Voor het begin van de najaars-vakantie ben ik hiervoor langs de dealer geweest. Één of andere kast werd aangesloten en alles werkte zoals het moest. Dat zou je denken, maar de koelkast deed het dus niet. Een vriend van mij was ook mee op vakantie, ook een nieuwe auto. Maar die was er thuis achter gekomen omdat hij met een eenvoudige spanningzoeker de bedrading ging controleren. Toen bleek dat er op de contacten 13 (massa) en 9 en 10 geen lampje ging branden.
De dealer heeft toen een paar draden van 2,5 mm2 van voor de computer direct naar de trekhaak gelegd.
De bedrading van de computer is te dun, schijnbaar alleen voor led-verlichting.
De spanningzoeker brand nog steeds niet bij mij, bij hem dus wel, op de camping nog geprobeerd. Binnenkort even langs de dealer, want dit moet wel opgelost worden. Graag hoor ik jullie bevindingen.
Volvo XC40 T5 Hybride R-Design 2021.
Volvo V60 Momentum D3 MY 2012
raboel
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 16.07.2022 - 14:05

Een koelkast in de caravan op 12 volt trekt erg veel stroom. 10 A is snel het geval. Bovendien is de afstand tussen de spanningsbron ( accu cq generator) groot. Voor een goede werking moet er een kabel van voldoende dikte rechtstreeks vanaf de autoaccu naar de koelkast lopen. Vaak is een zg. booster nodig, zeker als er een slimme generator aanwezig is. Kijk maar eens op caravan- of camperforums...
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2935
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Hier slechts 2,5mm, beiden.
Standaard af-fabriek XC40 en Solifer.
Koelt goed tijdens rijden op 12V. Wel een klein model kk.
De geschakelde 10 voor de kk heeft dan ook 11 nodig als retour / massa.
Gebruikersavatar
HansV60
2nd Gear member
Berichten: 147
Lid geworden op: 15.11.2013 - 12:44
Locatie: Flevoland

Ja, met bedrading van 2,5mm zou voldoende moeten zijn. Maar ik ben toch niet de enige die hier tegen aan loopt?
Of er wordt niet opgelet of de koelkast koud genoeg is.
Volvo XC40 T5 Hybride R-Design 2021.
Volvo V60 Momentum D3 MY 2012
Emmevi
5th Gear member
Berichten: 1018
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

Ik heb geen inzicht in de schema’s van zo’n moderne wagen, maar is het niet zo dat de spanning op pin 9 en 10 er pas opgezet wordt als de motor loopt én er een aanhanger (o.i.d.) op de stekker aangesloten is?
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5563
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Pin 10 is specifiek voor oa koelkast. En het klopt dat er geen spanning op staat. Deze is nl geschakeld om leegloop van de accu te voorkomen.
Pin 9 zou voor oa binnenverlichting moeten zijn.

11 / 12 hebben geen bestemming en 13 is massa.
11 kan als extra massa zijn aangesloten. Maar dit hoeft niet altijd. Zou je zelf even moeten controleren.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5563
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Zat nog even te brainstormen...

Des tijds hadden wij een camper. Koelkast op gas/220V/12V.
Tijdens het rijden schakelde deze altijd automatisch naar 12 Volt vanuit de buffer van de zonnepanelen. (3x300 amp)

Na verloop van tijd koelde deze niet meer en bleek geen spanning meer te nemen.
Wat bleek, na langdurig gebruik op gas schakelde de koelkast zelf niet meer terug en bleef op de gasstand staan.
Al gecontroleerd?

Overigens denk ik niet dat de bedrading achter pin 10 te dun zou zijn. Waarom niet? Omdat deze specifiek voor de koelkast is. Daar zou denk ik geen 1 mm2 oid achter zitten.

En heb je de koelkast al geprobeerd op een externe voedingsbron?
Zijn de contacten niet aangetast?
Als alles bij controle dealer wel werkt, waarom verdenk je de aansluiting dan?
Niet alle spanningzoekers werken voor dit soort doeleinden. Ik zou een multimeter gebruiken.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
HansV60
2nd Gear member
Berichten: 147
Lid geworden op: 15.11.2013 - 12:44
Locatie: Flevoland

Op de camping staat hij altijd op 220V en werkt perfect. Het heeft zuiver te maken dat hij een rechtstreekse voeding moet hebben met 2,5 mm van de auto. Caravan is een Fendt 495 van 2019. Het is een vreemd iets, maar die vriend van ons heeft het laten zien met zijn spanningzoeker bij zijn auto en de onze. Bij ons geen spanning. Met de multi meter ook geen spanning. Hij heeft in de garage waar hij die nieuwe auto heeft gekocht de bedrading laten veranderen. Raar maar waar.
Volgende week maar eens langs Broekhuis Harderwijk, waar hij ook getest is.
Volvo XC40 T5 Hybride R-Design 2021.
Volvo V60 Momentum D3 MY 2012
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5563
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Maar heb je de koelkast ook op een externe 12 Volt spanningsbron geprobeerd? Bv achter een andere auto...
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Emmevi
5th Gear member
Berichten: 1018
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

Urbexpeditie schreef: 25.10.2022 - 20:12 Overigens denk ik niet dat de bedrading achter pin 10 te dun zou zijn. Waarom niet? Omdat deze specifiek voor de koelkast is. Daar zou denk ik geen 1 mm2 oid achter zitten.
Dat denk ik ook, en zelfs met een te dunne kabel zou je gewoon 12V spanning moeten meten met de multimeter.

@HansV60: dat bij de trekhaak van jouw vriend nu wel spanning wordt gemeten en eerst niet lijkt mij meer te maken te hebben met spanning aftappen vóór de computer/relais (dus b.v. rechtstreeks vanaf de accu), dan met de dikte van de betreffende bekabeling.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2647
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Heb nog nooit last gehad van een niet koelende koelkast. Niet achter de Touran, niet achter de Superb, niet achter de V70 en niet achter de V90. Gewoon met de standaard-kabelboom en trm.
Even voor de zekerheid: de meter stond op gelikstroom en de motor liep tijdens het meten? Heb je op de andere pinnen (bv pin 2 of pin 5) wel spanning?
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
HansV60
2nd Gear member
Berichten: 147
Lid geworden op: 15.11.2013 - 12:44
Locatie: Flevoland

Nu even een lampje van 12V en een stuk draad op pin 1 en 4 gehad, de knipperlichten dus. Die knipperden wel alleen trager dan de lampen van de auto. Op 9 en 10 geen brandend lampje gehad op (9) accuspanning constant en (10) accuspanning contact aan. Volgens de dealer moet alles goed zijn. Dus we zijn er nog niet uit. Het is vreemd. Overmorgen maar eens verder pieren, mijn buurman een paar huizen verder op (gelukkig kom ik er vaker) heeft ook een CX40 en een caravan. Daar ook eens met zijn auto testen, kijken wat hij aangeeft.
Volvo XC40 T5 Hybride R-Design 2021.
Volvo V60 Momentum D3 MY 2012
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2935
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Ik heb mij laten vertellen: dat je niet 'ouderwets' met een lampje kan testen.
De caravan-Jaeger moet aan je XC40 aangesloten staan en ik denk ook dat je contact dan aan moet staan of zelfs de motor moet laten lopen.
Je ziet dan de 'test' op je dashboard verschijnen.
Pin 9 voor de constante spanning (die overigens ook 'geschakeld' is) voor de caravanaccu(oplader) / binnenverlichting / alles met 12V binnen,
heeft voor de min/massa pin 13 nodig
Pin 10 voor de geschakelde spanning voor de koelkast heeft pin 11 nodig voor de min/massa.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20626
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

In "al mijn auto's" heb ik de aansluiting aangepast naar 13 polige jaeger en/of de bedrading aangepast. Alle massadraden in de auto zijn 4 mm2, de beide plusdraden op 9 en 10 zijn ook 4 mm2 en in de caravan heb ik alle massadraden bij elkaar gestoken. Hoe beter je bedrading (lees: minder weerstand) des te minder spanningsverlies en dus werkt de koelkast beter.

Is mijn ervaring.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
HansV60
2nd Gear member
Berichten: 147
Lid geworden op: 15.11.2013 - 12:44
Locatie: Flevoland

Mees je hebt gelijk. Je kan niet zomaar met een lampje meten. We hebben het gisteren ook geprobeerd met een andere XC 40. Die reageerde hetzelfde als met die van mij, dus daar werd je ook niet wijzer van. Met een multimeter ging ook niet. Nu wachten we tot april wanneer we de caravan uit de stalling halen en gaan we er mee aan de slag. De garage adviseerde het met een ampèremeter te testen. We wachten het nu maar even af.
Wordt vervolgt tzt.
Volvo XC40 T5 Hybride R-Design 2021.
Volvo V60 Momentum D3 MY 2012
Eric van den Heuvel
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 04.11.2022 - 23:08
Locatie: Hongarije

Hallo, Heb 6 Solifers en 2 Kabe's gehad. Alle met absorbsoptie koelkastenBij alle fabrieks kabeltjes vervangen door 4mm in de caravan, 13 polige Jeager aansluiting en dubbele 4mm voedingskabel direct van de accu aangesloten op de Jaeger doos. Dat is het enige wat goed werkt. Alleen tijdens lange stops stekker eruitanders wordt het duwen. Tegenwoordig met de camper staat de kk altijd op gas behalve als we sporadisch op een cp staan met stroom. Groet Eric
Gebruikersavatar
HansV60
2nd Gear member
Berichten: 147
Lid geworden op: 15.11.2013 - 12:44
Locatie: Flevoland

Eric van den Heuvel schreef: 14.11.2022 - 12:59 Hallo, Heb 6 Solifers en 2 Kabe's gehad. Alle met absorbsoptie koelkastenBij alle fabrieks kabeltjes vervangen door 4mm in de caravan, 13 polige Jeager aansluiting en dubbele 4mm voedingskabel direct van de accu aangesloten op de Jaeger doos. Dat is het enige wat goed werkt. Alleen tijdens lange stops stekker eruitanders wordt het duwen. Tegenwoordig met de camper staat de kk altijd op gas behalve als we sporadisch op een cp staan met stroom. Groet Eric
Bedankt voor de tip. Ik denk ook dat dit de enigste mogelijkheid is om de koelkast goed zijn werk te laten doen.
Volvo XC40 T5 Hybride R-Design 2021.
Volvo V60 Momentum D3 MY 2012
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20626
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Heb ik dus ook gedaan maar zeker overheen gelezen? Tip blijft erg bruikbaar ...
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Deze problemen lees je vaker bij de grote tower koelkasten.
Sowieso de bedrading van auto en caravan dikker uitvoeren.
Anders een crashsensor monteren en de koelkast op gas zetten bij het rijden.

Eric
Florence
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 01.12.2019 - 17:30

Hier ook hetzelfde probleem, ook klant bij Broekhuis Harderwijk!
Zie https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=91159
Ben zelf techneut. Aan de draaddikte kan het niet liggen, want het heeft goed gewerkt. In de caravan (2019) zit dus ook een nieuwe absorptiekoelkast en die doet het heel goed. Blijkbaar neemt de werking af naarmate de koelkast ouder wordt want je hoort er veel over. Na eerst inderdaad slechtere ervaring met een oudere koelkast heeft mij de goede werking van de huidige dus verbaasd vandaar de conclusie dat de draaddikte niet de oorzaak is van het uitvallen nu. Er is geen spanning op de contactdoos bij draaiende motor.
Een draad van 2,5 mm2 mag best 16A hebben, 10 a 12A moet zeker lukken. Ja er is verlies maar dit is heel erg weinig.
Ik moet de binnenbekleding verwijderen en dan ga ik de bedrading nameten, het vermoeden is een defecte TRM maar dat wil ik zelf eerst testen en bevestigen.
Volvo V40 CC T3 automatic ‘Luxury’ MY 2019
Plaats reactie

Terug naar “XC40”