Persbericht: De nieuwe Volvo EX90 geeft je de informatie die je nodig hebt – wanneer jij die nodig hebt.

Full Electric vanaf MY2023
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40455
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Dashboard_5.jpg
Iedere bestuurder weet hoe verwarrend het kan zijn als communiceren met technologie niet soepel verloopt.

Stel je voor wat er kan gebeuren als een communicatiestoring zich in een auto voordoet, wanneer je schakelt tussen de handmatige, ondersteunde en autonome rijmodus. Dit zijn situaties waarin onzekerheden of storingen hoe dan ook vermeden moeten worden.


Klik hier om de video te bekijken


Toevoegen door vermindering

De auto’s van vandaag zitten boordevol nieuwe mogelijkheden, functies en technologieën. Volvo wil dat deze functies je leven gemakkelijker en veiliger maken, in plaats van je afleiden of je in verwarring brengen. Daarom is het essentieel dat de auto duidelijke en contextuele informatie geeft.

Met dat in gedachten heeft Volvo er een topprioriteit van gemaakt om de overgang van handmatig naar ondersteunend rijden (en in de toekomst autonoom rijden) in onze auto’s moeiteloos en intuïtief te laten verlopen. Hetzelfde geldt voor toegang tot functies via de schermen van de auto: Volvo wil op een vereenvoudigde manier presenteren wat je nodig kunt hebben.

In de Volvo EX90, Volvo’s volgende volledig elektrische SUV, geeft een groot middenscherm snel toegang tot navigatie, media en telefoon, evenals bedieningselementen en andere veelvoorkomende handelingen.
Dashboard_4.jpg
Afhankelijk van of je geparkeerd staat, rijdt of handsfree telefoneert, stelt een speciale verbindende balk de acties voor die het meest geschikt zijn voor de specifieke situatie waarin je je bevindt.

Voor meer rijgerichte informatie, zoals routebeschrijving, huidige snelheid en rijbereik, is er een tweede, kleiner scherm vlak achter het stuur. Dit is ook waar de auto samenhang geeft aan de overgang van de ene modus naar de andere, zodat je weet wat je van de auto kunt verwachten – en wat de auto verwacht van jou.

“Het gaat erom dat je de juiste informatie op het juiste moment krijgt” zegt Thomas Stovicek, hoofd UX bij Volvo Cars. “We willen dat je rijervaring gefocust, eenvoudig en veilig is. Omdat de auto zijn omgeving en jou beter dan ooit begrijpt, kunnen we een nog veiligere situatie creëren door verwarring, afleiding en informatieoverbelasting te verminderen.”

Hoe onze auto’s vertrouwen creëren

Door het actief detecteren van het exterieur en het interieur van de auto te combineren met een door Volvo ontwikkelde software en de centrale rekenkracht van de auto, krijgt de auto een nieuw begrip van jou en de wereld om je heen. De ambitie is dat de auto elke situatie kan lezen en op basis daarvan jou als bestuurder contextuele informatie kan geven.

Dit betekent dat wanneer je rijdt, de auto je ondersteunt. Onze state-of-the-art sensorset geeft een volledig 360-graden beeld van de omgeving van de auto, waardoor de auto pro-actief kan reageren op wat eromheen gebeurt, zelfs wanneer de ondersteunende rijmodus niet actief is.

Wanneer de auto in de ondersteunende rijmodus staat, rijdt de auto met je mee. De auto laat je voortdurend weten wat hij ziet en op welke informatie hij reageert. De modus biedt niet alleen stuurondersteuning en helpt je constante snelheid aan te houden, maar helpt je ook bij het wisselen van rijstrook.
Dashboard_3.jpg
De Volvo EX90 zal hardware-klaar zijn voor onbegeleid autonoom rijden, wat betekent dat de auto in de toekomst uiteindelijk voor jou kan rijden. Onze contextuele gebruiksinterface is ontworpen om de overgang tussen de verschillende rijmodi zo voorspelbaar en soepel mogelijk te laten verlopen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Een prachtige innovatieve ontwikkeling bij de EX90. Tóch zou het om veiligheidsredenen zo moeten zijn, dat zodra de auto in beweging komt, er niet gebeld kan worden, noch andere media bekeken, dan uitsluitend de navigatie, en de auto status. Dat voorkomt veel onnodige ellende onderweg. De praktijk wijst uit, dat veel bestuurders met andere dingen bezig zijn tijdens het rijden, die de verkeersveiligheid beslist niet ten goede komt. Om het maar voorzichtig uit te drukken. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 26990
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Hele interessante techniek en ook een heel fraai dashboard.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Smaken verschillen. En soms niet zo,n beetje ook. Maar met dit minimalistische dasboard, gaat het toch langzaam richting Tesla, die dit vanaf het begin al deed. Ook in de Ford Mustang E, zie je zo,n absurd groot info scherm, wat gewoon afbreuk doet aan het interieur. Ik ben blij dat mijn Volvo XC40 in ieder geval nog over een normaal, en fraai dashboard beschikt.
Maar....ieder zijn ding. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8103
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Hans Eilander schreef: 25.10.2022 - 21:29 Een prachtige innovatieve ontwikkeling bij de EX90. Tóch zou het om veiligheidsredenen zo moeten zijn, dat zodra de auto in beweging komt, er niet gebeld kan worden, noch andere media bekeken, dan uitsluitend de navigatie, en de auto status. Dat voorkomt veel onnodige ellende onderweg. De praktijk wijst uit, dat veel bestuurders met andere dingen bezig zijn tijdens het rijden, die de verkeersveiligheid beslist niet ten goede komt. Om het maar voorzichtig uit te drukken. ;)
Dat is wel erg lastig te verwezelijken daar er ook passagiers in de auto kunnen zitten die wel mogen bellen, in jou geval kan niemand in de auto dus niet iemand bellen om bvb een adres te vragen of tijdens een lange rit even bellen met thuis hoe het gaat.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

BlackcurrantV70 schreef: 28.10.2022 - 07:36 Dat is wel erg lastig te verwezenlijken, daar er ook passagiers in de auto kunnen zitten die wel mogen bellen, in jou geval kan niemand in de auto dus niet iemand bellen om bvb een adres te vragen of tijdens een lange rit even bellen met thuis hoe het gaat.
Precies zó bedoel ik het ook. Want ook bellende passagiers in de auto, kunnen de bestuurder dusdanig afleiden. En een adres kan je vragen bij een tankstation, of zien op je navigatie. In het openbaar vervoer vroeger, (trams en bussen) hing een bordje, met de tekst: Niet spreken met de bestuurder. Niet alleen door het bellen, maar ook het geklets in de auto, (of zelfs keiharde muziek) kan de verkeersveiligheid in gevaar brengen. Natuurlijk kan dit ook doorslaan naar "te overdreven", maar toch.....

En even bellen naar huis hoe het gaat, kan dan ook even op een parkeerplaats langs de weg, wanneer de auto even stilstaat. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Hans Eilander schreef: 25.10.2022 - 21:29 Een prachtige innovatieve ontwikkeling bij de EX90. Tóch zou het om veiligheidsredenen zo moeten zijn, dat zodra de auto in beweging komt, er niet gebeld kan worden, noch andere media bekeken, dan uitsluitend de navigatie, en de auto status. Dat voorkomt veel onnodige ellende onderweg. De praktijk wijst uit, dat veel bestuurders met andere dingen bezig zijn tijdens het rijden, die de verkeersveiligheid beslist niet ten goede komt. Om het maar voorzichtig uit te drukken. ;)
Het is natuurlijk van de zotte dat dit soort beveiligingen nodig zijn. Er zijn veel te veel bestuurders die laten zien dat ze niet om kunnen gaan met de verantwoordelijkheid die je als chauffeur hebt.
Ik zou zo iemand wel eens willen vragen wat ze zouden voelen als ze door bewuste onoplettendheid iemand het ziekenhuis (of erger) inrijden. De vraag die daar dan op volgt zou dan zijn hoe ze het vinden als iemand anders een geliefde van hen ondersteboven zou rijden met alle gevolgen van dien...
Eigenlijk vind ik de discussie te gek voor woorden...echter, de realiteit is weerbarstig...ik begrijp oprecht niet dat mensen zich zo kunnen gedragen.
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

BraboFrits schreef: 28.10.2022 - 16:42 Het is natuurlijk van de zotte dat dit soort beveiligingen nodig zijn. Er zijn veel te veel bestuurders die laten zien dat ze niet om kunnen gaan met de verantwoordelijkheid die je als chauffeur hebt. Eigenlijk vind ik de discussie te gek voor woorden...echter, de realiteit is weerbarstig...ik begrijp oprecht niet dat mensen zich zo kunnen gedragen.
Helemaal met je eens Frits.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Poolrev
5th Gear member
Berichten: 2092
Lid geworden op: 12.02.2007 - 16:32
Locatie: Midden NL

BraboFrits schreef: 28.10.2022 - 16:42 Ik zou zo iemand wel eens willen vragen wat ze zouden voelen als ze door bewuste onoplettendheid iemand het ziekenhuis (of erger) inrijden. De vraag die daar dan op volgt zou dan zijn hoe ze het vinden als iemand anders een geliefde van hen ondersteboven zou rijden met alle gevolgen van dien...
Eigenlijk vind ik de discussie te gek voor woorden...echter, de realiteit is weerbarstig...ik begrijp oprecht niet dat mensen zich zo kunnen gedragen.
Ik heb wel iemand voor je om dat aan te vragen. Die persoon heeft me ruim 8 weken geleden namelijk geschept toen ik op mijn racefiets een kruispunt overstak en zij door een rood stoplicht (wat al 10 seconden op rood stond...) reed met ruim 50-60 km/h. Gelukkig zijn er videobeelden van, maar de jonge dame heeft er inmiddels 2 maal zelfs keihard over gelogen en zegt dat ik aansprakelijk ben... 🤔 Er waren geen andere verkeersdeelnemers op het moment, dus ik vermoed heel sterk dat ze met haar telefoon in de weer was, of in ieder geval afgeleid.

Ze heeft me hiermee het ziekenhuis in gereden met een gebroken heup en bovenbeen en forse hersenschudding met alle gevolgen van dien, waar ik tot op heden forse hinder van de gevolgen van heb.

Sindsdien let ik er meer op als ik (voorlopig) als passagier in een auto zit. En nu valt het me allemaal enorm extra op. Dus ja, al die hulpmiddelen zijn helaas enorm hard nodig, omdat blijkbaar veel mensen alleen aan zichzelf denken, zo lijkt het... Verantwoordelijkheid nemen vinden we enorm lastig en leggen we het liefst bij iemand of iets anders neer.

Sorry voor deze off-topic reactie, maar moest me even van het hart in deze discussie 😊.
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

De reactie is wat mij betreft niet off topic maar duidelijk betrokken op het veiligheidsaspect dat te maken heeft met autorijden. Ik hoop van harte dat het inmiddels goed gaat met je gezondheid.

Voor mij hoeft een auto met passagiers niet te veranderen in een rijdende graftombe.
Een rustig gesprek met de bestuurder moet mogelijk zijn.
Handsfree bellen zie ik ook niet als een echt bezwaar. Het is wettelijk toegestaan. De meeste bestuurders zullen er geen problemen mee hebben.
Het hangt ook sterk af van de verkeerssituatie. Rijdend in een voortdurend stoppende en optrekkende file vraagt aandacht die beter niet aan telefoneren of een discussie in de auto besteed zou moeten worden.

In die omstandigheden zag ik de aanrijding in een Duitse file aankomen. De Audi bestuurder achter mij was met van alles bezig in de auto behalve autorijden. Korte tijd later reed hij tegen mijn auto aan. Ik twee deukjes, voor hem einde reis met een lekkende radiateur en flinke voorschade.

De nieuwe Volvo EX 90 is niet mijn smaak.
Het display midden voor geeft veel informatie die ik niet nodig heb.
Met wat ouderwetse rekenvaardigheid kan ik de aankomsttijd op bestemming aardig schatten met hoofdrekenen.
Dat grote scherm vraagt mij te veel aandacht. Oudere navigatiesystemen van bescheidener omvang zijn voor mij voldoende.
Ik kan de informatie die de navigatie geeft dan makkelijk negeren
Deze ontwikkeling is niet tegen te houden. Ben wel benieuwd of er onderzoek is gedaan die deze ontwikkeling heeft naar de invloed op bestuurders. Dan bedoel ik vooral het veiligheidsaspect.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Inderdaad, een overvloed aan informatie via een centraal geplaatst beeldscherm hoeft van mij ook niet. Contact met "buiten" via mijn telefoon, die gewoon in mijn zak blijft zitten, is genoeg. WA wacht maar even tot ik op plek bestemming ben of op een P.

In mijn eerdere Saab 9-3 estate kon ik het dashboard zelfs grotendeels uitschakelen in de nacht. Heel fijn als je alleen in de nacht in de polder rijdt.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Poolrev schreef: 29.10.2022 - 10:33 Gelukkig zijn er videobeelden van, maar de jonge dame heeft er inmiddels 2 maal zelfs keihard over gelogen en zegt dat ik aansprakelijk ben... 🤔 Er waren geen andere verkeersdeelnemers op het moment, dus ik vermoed heel sterk dat ze met haar telefoon in de weer was, of in ieder geval afgeleid.

Ze heeft me hiermee het ziekenhuis in gereden met een gebroken heup en bovenbeen en forse hersenschudding met alle gevolgen van dien, waar ik tot op heden forse hinder van de gevolgen van heb.

Sorry voor deze off-topic reactie, maar moest me even van het hart in deze discussie 😊.
Wat een walgelijke mentaliteit, zie je helaas steeds vaker. Heel tof dat er beelden zijn, anders zou het lastig worden.
Ik hoop dat je een letselschadeadvocaat in de arm neemt die de trut flink laat dokken.
Tja, praatje maken, zou ik best willen doen maar gezien de houding van madam lijkt me dat verspilde energie helaas.

Ach, ik moet zo vaak fouten van anderen corrigeren, zeker als ik op de motor op pad ben. Ik ben 20 jaar geleden al eens bijna dood gereden door een snotneus die knap hard door rood reed en me van achteren van de motor afkegelde. Gelukkig ben ik stevig gebouwd en was het mijn tijd niet...

Je reactie vond ik zeker niet off topic, maar we gaan weer naar het onderwerp... heel veel sterkte en beterschap!
Ik moet zeggen dat ik toch wel erg benieuwd ben naar de ontwikkelingen bij Volvo, zeker ook wat die EX90 betreft
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
Poolrev
5th Gear member
Berichten: 2092
Lid geworden op: 12.02.2007 - 16:32
Locatie: Midden NL

WillyWortel2 schreef: 29.10.2022 - 11:09 De reactie is wat mij betreft niet off topic maar duidelijk betrokken op het veiligheidsaspect dat te maken heeft met autorijden. Ik hoop van harte dat het inmiddels goed gaat met je gezondheid.
Dankjewel! Het gaat steeds beter gelukkig, zeker de laatste week mooie stappen (letterlijk ook) kunnen zetten. Maar er is zeker nog een lange weg te gaan. Ik verwacht tot het einde van het jaar nog wel met krukken te moeten lopen. Vraagt allemaal veel geduld en ben ook afhankelijk van anderen. Maar ik kom er wel weer, het kost alleen tijd.
BraboFrits schreef: 30.10.2022 - 16:53 Wat een walgelijke mentaliteit, zie je helaas steeds vaker. Heel tof dat er beelden zijn, anders zou het lastig worden.
Ik hoop dat je een letselschadeadvocaat in de arm neemt die de trut flink laat dokken.
Tja, praatje maken, zou ik best willen doen maar gezien de houding van madam lijkt me dat verspilde energie helaas.

Ach, ik moet zo vaak fouten van anderen corrigeren, zeker als ik op de motor op pad ben. Ik ben 20 jaar geleden al eens bijna dood gereden door een snotneus die knap hard door rood reed en me van achteren van de motor afkegelde. Gelukkig ben ik stevig gebouwd en was het mijn tijd niet...

Je reactie vond ik zeker niet off topic, maar we gaan weer naar het onderwerp... heel veel sterkte en beterschap!
Ik moet zeggen dat ik toch wel erg benieuwd ben naar de ontwikkelingen bij Volvo, zeker ook wat die EX90 betreft
Oh ja, zeker, een letselschadeadvocaat is 1 van de eerste dingen die ik heb geregeld, zodat ik dat stukje wat meer los kon laten. Ik ben ook zelfstandige, dus mijn complete omzet is weggevallen de afgelopen 2 maanden, dus er ligt inmiddels al een aardige claim, waarvan de helft is uitbetaald, conform de verkeerswet omdat ik een fietser was. Maargoed, ik heb een goede advocaat aan m'n zijde staan, dus ook dat gaat goedkomen.

Het politiesysteem en hun communicatie vind ik redelijk bizar en echt heel slecht. Mijn echtgenote is na het ongeluk 's avonds laat door mijzelf via FaceTime vanuit het ziekenhuis geïnformeerd (waar ik zelf niets meer van weet overigens), die schrok zich helemaal wezenloos. Ik had meer empathie en actieve communicatie van hen verwacht. Ook nu nog, het onderzoek loopt nog steeds. En de verdachte (zo noemen ze haar in het voorlopige rapport) kan gewoon doorrijden (niet meer met haar auto, die is total-loss zag ik al wel op de foto's). Dus ja, capaciteit en de (IT-)systemen zijn een groot probleem. Net als de centralisatie overigens, dat is een ramp...

Weer terug naar de EX90, ik ben heel benieuwd welke stappen Volvo heeft gezet ook. Ik (en ook mijn vrouw) ben heel erg content met de systemen op m'n huidige V60, zeker ook Autopilot. Al zie ik ook nog zeker verbeterpunten, dus dat maakt me heel benieuwd naar dit volgende hoofdstuk ook. Wat ik erg prettig vind, is dat je op het grote scherm in het midden alles kan verkleinen naar alleen de horizontale balken, of zelfs het scherm uit kan zetten. Ik heb tijdens het rijden voldoende aan het scherm voor me, met de navigatie tussen de klokken. Ik hoop dat dat bij het nieuwe systeem in de EX90 ook weer kan allemaal, dat maakt het heerlijk rustig tijdens het rijden.

Nog een week geduld, dan weten we meer!
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Het belangrijkste is dat je er weer bovenop komt zonder blijvende schade. Ik hoop van harte dat de artsen er in slagen dat te bereiken. Ruw geschat ben je een jaar van je leven kwijt, ik ga er vanuit dat er nog een aardig revalidatie traject aan zit te komen.
Dat is een forse tegenvaller.

In principe zijn letselschade kwesties goed geregeld in Nederland al zou de afwikkeling wel sneller moeten zijn.
De schuldvraag lijkt me geen twistpunt. Het schadebedrag kan wel getouwtrek geven.

De Nederlandse politie is wat het verkeer betreft voornamelijk een duitenbron voor de overheid.
Betrokkenheid bij verkeersslachtoffers heeft geen prioriteit.
Een beroepschauffeur die met een epilepsie achtergrond 7 mensen doodrijdt staat na een paar weken weer buiten en kan
naar Spanje vertrekken. Het OM ziet geen kans zo iemand tot de zaak voorkomt in verzekering te houden.


Het is afwachten wat Volvo uiteindelijk gaat leveren bij de EX90, ben wel benieuwd.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
Poolrev
5th Gear member
Berichten: 2092
Lid geworden op: 12.02.2007 - 16:32
Locatie: Midden NL

WillyWortel2 schreef: 31.10.2022 - 19:33 Het belangrijkste is dat je er weer bovenop komt zonder blijvende schade. Ik hoop van harte dat de artsen er in slagen dat te bereiken. Ruw geschat ben je een jaar van je leven kwijt, ik ga er vanuit dat er nog een aardig revalidatie traject aan zit te komen.
Dat is een forse tegenvaller.
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik ben een vechter, en mijn doel is dan ook om straks weer op de racefiets te kunnen zitten en te kunnen skiën. En ja, dat zal een jaar kosten, daar houd ik wel rekening mee inderdaad.


Terug naar de EX90, ik zag net een nieuwe teaser weer op de social media met wat meer stukjes van het exterieur. Ik zag wat herkenbare Volvo elementen, ben heel benieuwd naar het totaal plaatje!
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Deze kleine details zag ik net via Autoweek van de EX90....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

De Volvo filosofie waarin veiligheid centraal staat spreekt mij erg aan.
Het begon in de jaren zestig met de uitvinding en de toepassing van de driepuntsgordel.
Ik heb er erg aan moeten wennen en die dingen ook wel eens vervloekt.
De toepassing heeft niet alleen veel mensenlevens gered maar ook veel ernstig letsel kunnen vermijden.

Bij verkeersveiligheid wordt als eerste gekeken naar het aantal dodelijke slachtoffers.
Het grote aantal mensen met ernstig letsel krijgt onterecht veel minder aandacht.

Vanuit de veiligheidsgedachte heb ik moeite met de toename van informatie voor de bestuurder.
De tijd zal leren of de nieuwe ontwikkelingen bijdragen aan de verkeersveiligheid.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Plaats reactie

Terug naar “EX90”