Koelvloeistof in passagiers kant

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
MGS402005
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 29.06.2021 - 00:18
Locatie: Haarlem

Hoi allemaal,

Weer eens een update over mijn S40 2.4i uit 2005 met nu 220K; ik gisteren zag dat mijn koelvloeistof niveau erg laag is en dat binnenin de passagiers kant doordrenkt is met koelvloeistof... Ouch.

In het expansievat zie ik onderin nog 2 cm koelvloeistof, de rest is weggelopen. Aangezien mijn vloermat volledig nat is, hoop ik op een lekkende pijp en niet op een gescheurde kachel. Morgen ga ik kijken of er ook koelvloeistof onder de auto ligt. Zoals ik begrijp is het dan zeker een lekkende/gescheurde kachelradiator, maar ik denk (en hoop) dat alles in het interieur is gelekt.

Wie van jullie heeft hiermee ervaring? Ik ben heel wat uurtjes aan het zoeken geweest, maar heb nog niet echt een overzicht. Ik wil graag een beroep doen op jullie kennis.
- Welke modellen zijn vergelijkbaar met mijn auto tav dit probleem? Ik zou dan ook een forumpost voor bijvoorbeeld een V50 kunnen volgen om dit te repareren.
- Wie weet uit ervaring toevallig een goede post of bron met info en een beschrijving van de reparatie?
- Of info mbt bestellen o-ring etc.

Zoals ik het nu een beetje inschat, ga ik de 2 aansluiting van de pijpjes met de koelvloeistof naar de kachel controleren bij de firewall, maar nog wel vanuit het interieur. Alle tips om te voorkomen dat ik de volledige midden console tot en met de kachel radiator moet demonteren zijn heel erg welkom.

Ik hoor graag van jullie!
Volvo S40 2.4i manual 2005 sunroof
Thijs_Rallye
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 29.10.2020 - 19:24

MGS402005 schreef: 28.10.2022 - 01:57 Ik zou dan ook een forumpost voor bijvoorbeeld een V50 kunnen volgen om dit te repareren
Ja.

Ik zou daar de mat eens aan de kant trekken (is best te doen) en dan het koelsysteem afpersen. Met een beetje mazzel zie je dan precies waar het lekt.
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2276
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

Weet je zeker dat het koelvloeistof is wat je in de auto hebt, dit stinkt naar een weeïge zoete lucht in de auto.
Als het alleen maar nat is binnen zou het ook je airco afvoer los of verstopt zitten, deze zit aan de rechterkant van je tunnelbak ( bijrijders voetenruimte ) en zou je de lekkage van je koelvloeistof op een andere plek moeten zoeken, denk aan waterpomp, expansievat ( was bij mijn V 50 gescheurd ), radiateur lek, waterslangen poreus of waterslang klemmen stuk, en niet voor je te hopen maar het zou ook nog een lekke koppakking of scheur in cilinderkop of motorblok kunnen zijn, of wat je toch zelf vermoed een lekke kachelradiateur. maar dat ruik je wel binnen in de auto !
Suc 6 met zoeken.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Nick V50 Sport I
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 30.06.2021 - 21:49
Locatie: Borger-Odoorn

Hoi,
Zo'n plotse daling lijkt toch op een slang of zo.
Zie pm.
groeten
V50 Sport I, B4204S3 + MTX75
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Thijs_Rallye schreef: 28.10.2022 - 09:18
Ik zou daar de mat eens aan de kant trekken (is best te doen) en dan het koelsysteem afpersen. Met een beetje mazzel zie je dan precies waar het lekt.
Met een lek valt er weinig af te persen.
De aansluitingen van de kachelradiator of de radiator zelf zijn de meest waarschijnlijke oorzaak.
Om zeker te zijn kun je de kachelradiator afsluiten door de verbindingen naar de kachelradiator in de motorruimte met een slang te overbruggen.
Is er geen verlies van koelvloeistof meer dan heb je het lek letterlijk boven.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
MGS402005
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 29.06.2021 - 00:18
Locatie: Haarlem

Dank voor de tips! Het is echt de blauwige koelvloeistof op de mat. Ondertussen de stoel, mat en ECM er uitgehaald, zie foto voor de 2 pijpjes naar de kachelradiator toe.
Vandaag bijvullen, ECM weer aansluiten en dan met draaiende motor kijken of de pijpjes daar duidelijk aan het lekken zijn. Denk het wel als ik zo kijk naar de vettigheid rond de aansluitingen. Ben benieuwd wat jullie van de foto denken.

1666968683693.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo S40 2.4i manual 2005 sunroof
Gebruikersavatar
Cavanta
2nd Gear member
Berichten: 174
Lid geworden op: 06.08.2020 - 11:51
Locatie: Mill - Noord Brabant

Mogelijk de connecties tussen die slangen inderdaad. Kijk hier eens naar:
https://www.swedespeed.com/threads/v50- ... ?id=209574
S40 2.4(i) Edition 1 bj2007, mj 2008 135.000KM
V40 2.0 2001 Phase 2 270.000KM
MGS402005
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 29.06.2021 - 00:18
Locatie: Haarlem

Dankzij jullie tips weer een eind verder!

Na het afvullen van de koelvloeistof heb ik een testrit gemaakt; ook onder druk geen hard druppelende lekkage bij de connectie van de pijpjes. Maar wel meer zichtbare opwellende vloeistof rond de connecties.

Buiten wat normale airco condensatie, niets onder de auto gevonden.

Een plotselinge daling van de koelvloeistof (dank voor de PM en schema van Nick V50 Sport I) kan ook nog. Maar omdat ik niets op de bodemplaat of andere lekkages in de motorruimte zie, zou het een plotselinge druk opbouw kunnen zijn. Dus ik ga in ieder geval mijn koelvloeistof dop vervangen op het expansievat. Misschien werkt daar de pressure valve niet meer goed genoeg.

Mogelijk lekken mijn pijpjes van de heater core al een paar weken. Ik ben tussendoor ook op vakantie geweest...

De link van forumlid Cavanta hierboven is goed. Ook de foto's op pagina 4 op dat forum zijn helemaal duidelijk mbt pijpjes, o-ring en plastic clips. https://www.swedespeed.com/threads/v50- ... 574/page-4

Ook handig is deze link, met name waar je de doorvoer op het motorschot kan losmaken om ruimte te maken op de pijpjes en de o-ringen kan vervangen. https://www.justanswer.com/volvo/885kj- ... eater.html

Dus bestellen maar.
Volvo onderdelen 30780206 clamps zeg 7 euro p/s
Volvo onderdelen 30676322 o rings zeg 5 euro p/s

PS. als ik naar de ruimte kijk rondom de pijpjes, denk ik nog wel om het handschoenkastje te demonteren... Ik post binnenkort mijn resultaat.

Alle tips en adviezen zijn erg welkom!
Volvo S40 2.4i manual 2005 sunroof
Gebruikersavatar
Cavanta
2nd Gear member
Berichten: 174
Lid geworden op: 06.08.2020 - 11:51
Locatie: Mill - Noord Brabant

Succes! Hopelijk kan je het hiermee oplossen!
S40 2.4(i) Edition 1 bj2007, mj 2008 135.000KM
V40 2.0 2001 Phase 2 270.000KM
Thijs_Rallye
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 29.10.2020 - 19:24

[/quote]
WillyWortel2 schreef: 29.10.2022 - 10:16 Met een lek valt er weinig af te persen.
Ik heb zo toch al menig kleine lekkages gevonden ;). Dat de druk wegzakt is evident, maar je ziet het wel spuiten / druppelen zodra er wel druk op staat.
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 691
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Ooit op een oude Corsa (25 jaar) een lekke slang gehad.
Bij stationair lopen geen lek, bij rijden wel.
Was een minuscuul klein gaatje, wat dus alleen onder belasting zichtbaar was.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Bij een echt lek kun je geen druk opbouwen en ook geen kleine lekkages vast stellen.
Kleine lekkages en poreuze slangen laten zich uiteraard goed opsporen met wat druk.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
MGS402005
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 29.06.2021 - 00:18
Locatie: Haarlem

Opgelost! Het waren inderdaad de o-ringen van de pijpjes naar de kachel toe.

Mijn aanpak was:
- Stoel losschroeven en naar achter schuiven/tillen. Kabel hoeft niet los.
- Mat eruit en die een paar uur onder de tuinslang/douche. Droogt op na 5 dagen in de zon.
- Dashbordkastje eruit, inclusief metalen binnen vak, accu en ECM loskoppelen.
- Plastic doorvoerkap naar motorruimte losmaken: eerst 2 schroeven losdraaien en dan de rechterkant /helft loswippen en naar rechts schuiven. Daarna zwarte midden plaatje eraf.
- Plastic clips van de buizen halen;
- Ruimte maken tussen de pijpjes waar de o-ringen zitten. Met twee mensen gaat dit het best. 1 trekt aan en beweegt voorzichtig de pijpjes vanuit de motorruimte en 1 beweegt en duwt de pijpjes vanaf het interieur.
- Verwacht een beker aan koelvloeistof (plus wat er nog in het expansievat zit)
- O-ringen vervangen en de pijpjes (flens en O-ring) invetten met vet of vaseline. Ik kreeg ze zonder vaseline echt niet meer op elkaar. Met motorolie ging het niet, ook met veel kracht ging het niet, maar met een beetje vet ging het wel super gemakkelijk.

Hieronder 2 foto’s:
1667826101129.jpg
1667826142880.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo S40 2.4i manual 2005 sunroof
Nick V50 Sport I
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 30.06.2021 - 21:49
Locatie: Borger-Odoorn

Hard gewerkt! Dank je wel voor je beschrijving en foto's ik ga een en ander zo even in een apart documentje in mijn mapje V50 zetten.
Ben ik in ieder geval voorbereid wanneer het mijn beurt is ;)
V50 Sport I, B4204S3 + MTX75
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”