Betrouwbaarheid V60 T3?

Plaats reactie
nielslu
3rd Gear member
Berichten: 384
Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19

Graag zou ik van jullie adviezen gebruik willen maken.

Ik heb een Volvo V60 1.6D2 en ben serieus aan het rondkijken om deze in te ruilen voor een benzine exemplaar (vanwege de negatieve sentiment rondom diesel en risico dat het diesel brandstof op termijn slecht leverbaar wordt, vanwege de sancties op Rusland).

De T3 komt dan voornamelijk als optie naar voren. Het budget is inmiddels al opgerekt tot max € 15k, met een km stand van maximaal zo’n 125.000. Dat is nog een hele uitdaging.

Nu kwam ik een V60 tegen die een heek behoorlijke wensenlijst lijkt af te vinken, maar heeft 152.000 gereden (deze dus: https://www.zeeuwenzeeuw.nl/voorraad/vo ... 118204526/).

Hoe is de betrouwbaarheid van deze motoren? Is deze motor capabel genoeg voor een V60?
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

Hoi, zijn prima betrouwbare motoren, T3(Ford) is meer dan voldoende. (150pk)
Echter als je voorkeur heb voor Volvo motoren kan je een jaartje jonger zoeken.
Vanaf 2016 zijn de T3 ed. met VEA 2.0 motoren gekomen.
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
Bugfix
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 13.10.2005 - 17:42
Locatie: Amsterdam

heb een (gechipte) T3 uit 2011 met inmiddels 231K op de klok; is een superbetrouwbare motor gebleken. Heb auto nu ruim 7 jaar en motor heeft nog geen slag verkeerd geslagen. Motor heeft minimaal olieverbruik (heb 2x een half litertje bij moeten vullen tussen 2 beurten met 30.000 interval) dus kan hem van harte aanbevelen. Zie https://www.autoweek.nl/reviews/artikel ... t3-2011-2/ voor uitgebreide review.
VOLVO V60 T3 RICA Stage 1 PASSION RED

Hiervoor:
Ford Focus II 2.0TDCI 5-Deurs
Volvo V40 1.9D Europa
Ford Focus I SW 1.8TDCI
Volkswagen Bora 1.9 TDI
Bugfix
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 13.10.2005 - 17:42
Locatie: Amsterdam

Wat wel een dingetje is is de airco pomp; zie ook mijn autoweek review…ik zou daar even goed op doorvragen wat voor exemplaar er in zit (er is op een gegeven moment een verbeterde versie ontwikkeld). Zie dit draadje: https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.ph ... 2&start=20 dit gaat over de PIH / D5/6 maar mijne had hetzelfde euvel (+ een dealer die niet de juiste spullen had om meer ellende te voorkomen)
VOLVO V60 T3 RICA Stage 1 PASSION RED

Hiervoor:
Ford Focus II 2.0TDCI 5-Deurs
Volvo V40 1.9D Europa
Ford Focus I SW 1.8TDCI
Volkswagen Bora 1.9 TDI
nielslu
3rd Gear member
Berichten: 384
Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19

Nu ga ik een hele onconventionele vraag stellen…

Naast een Volvo V60 heb ik ook gereden in een 2018 Renault Megane TCE 130 (als occasion in dezelfde prijsklasse, met minder gereden km’s). Ik weet dat het appels met peren vergelijken is. Maar is er iemand hier die naast ervaring met een Volvo (T3) ook ervaring heeft met een Renault Megane IV?
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27458
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Nog een andere vraag, heb je al eens uitgerekend hoe lang je nog door kan rijden met je diesel ten opzichte van het geld dat je nu bij moet leggen op een andere auto?
Ja de brandstof wordt duur, maar uiteindelijk valt het bedrag over een heel jaar nog te overzien.

Ik snap de gedachtengang om er vanaf te willen wel, maar linksom of rechtsom kost het altijd geld.
Maak zelf 25.000 kilometer per jaar met een diesel die gemiddeld 1 op 10 doet, dus ik ken de "pijn" die de huidige ontwikkelingen hebben.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2763
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Mijn schoonouders rijden er zo één: 61k km, uit 2016. Probleemloze auto volgens mij maar er zit dan ook niet zoveel op én het ding wordt rustig bereden. Misschien wel te rustig...
Echt wel een klasse lager dan een V60 denk ik. In alles: rust in interieur/comfort, plastic in interieur, zit.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
nielslu
3rd Gear member
Berichten: 384
Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19

fredhead schreef: 30.10.2022 - 18:06 Nog een andere vraag, heb je al eens uitgerekend hoe lang je nog door kan rijden met je diesel ten opzichte van het geld dat je nu bij moet leggen op een andere auto?
Ja de brandstof wordt duur, maar uiteindelijk valt het bedrag over een heel jaar nog te overzien.

Ik snap de gedachtengang om er vanaf te willen wel, maar linksom of rechtsom kost het altijd geld.
Maak zelf 25.000 kilometer per jaar met een diesel die gemiddeld 1 op 10 doet, dus ik ken de "pijn" die de huidige ontwikkelingen hebben.
Ik vrees (naast de de hoge brandstofprijs) vooral dat mijn V60 binnen afzienbare tijd fors zal gaan afschrijven, hetgeen betekent dat ik dan of genoodzaakt ben om inderdaad zolang mogelijk met dure brandstof door te rijden of om dan alsnog in te ruilen en nog véél meer te moeten bijleggen op een andere auto.

Als ik mijn V60 nu zou inruilen, heb ik ongeveer 2K afgeschreven in bijna 2 jaar tijd, dat is (ook voor een occasion) best ok naar mijn idee. Langer doorrijden kan dus resulteren in een veel hogere afschrijving.
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27458
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik hoop dat je die 2000 euro gaat redden. Aangezien iedereen volgens de media z'n diesel weg doet zullen de prijzen al gekelderd zijn.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
nielslu
3rd Gear member
Berichten: 384
Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19

fredhead schreef: 31.10.2022 - 08:04 Ik hoop dat je die 2000 euro gaat redden. Aangezien iedereen volgens de media z'n diesel weg doet zullen de prijzen al gekelderd zijn.
Ik heb meerdere inruil voorstellen liggen waarbij ik 2k afschrijf op mijn huidige V60.
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
Fss
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 04.12.2013 - 20:37

2k in twee jaar is weinig afschrijving. Ik zou de kans pakken.
2006 Volvo V70 2.4 (170pk) – Thunder grey (455)
2019 Volvo V60 T6 (340pk) – Savile grey (492)
1999 Volvo V40 1.8 (115pk) – Forest Green (240)
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Diesel is voor het eerst duurder dan benzine maar heeft nog steeds het voordeel dat je 40-50% meer kilometers uit een liter haalt.
Meer houderschaps belasting werkt ook tegen, dat wel.

Er is een anti diesel sentiment voornamelijk ontstaan door het botte bedrog van Duitse autofabrikanten met VW voorop.
De dieselmotor is nog steeds de verbrandingsmotor met het hoogste rendement, latere versies hebben een lage emissie.
Vanaf euro 6 zijn auto's met dieselmotor zelfs minder milieubelastend dan auto's met een benzine motor.
Het kwaad is geschied helaas, de diesel staat naar mijn idee onterecht in de hoek met verdachte motoren.

Besteed er nog wat tijd aan door er wat rekenwerk op los te laten.
Jij hebt een euro 5 diesel. Daar blijft best wel vraag naar voor export bestemmingen.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27458
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Zou hier waarschijnlijk zonder verlies de auto van de hand kunnen doen, gekocht tijdens het dieptepunt van de markt tijdens corona.
Zit af en toe voor de grap nog wel eens te kijken, maar aangezien hetzelfde kaliber auto er voor terug moet komen zit je dan met een ontzettende benzine zuipschuit.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
aertssenhjc
5th Gear member
Berichten: 1596
Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
Locatie: omg. Bergen op Zoom

Ik heb nu 3 jaar een T3 uit 2012. ( gekocht in 2019 ) met nu net 200.00km op de teller. Het is een hele betrouwbare motor gebleken. 150Pk voelt best geknepen in deze auto, ik ga hem dus op termijn laten tunen bij Obbe Deze gaven aan dat deze blokken +- 300.000/350.000 moeten kunnen draaien.
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroen 2CV6 Club Blue Celeste.1986

Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”