Trillingen en kraakjes

Plaats reactie
Peet27
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 03.05.2017 - 15:40

2 jaar geleden kocht ik mijn XC70 D4.
Ik dacht, koop nog 1 keer een echte diesel nu het nog kan. De auto is van 2012 en had toen ca 130.000 km. Geweldige auto, veilig, comfortabel, helemaal top. In- exterieur helemaal ok en de auto liep geweldig, als op rails zo fijn.

Binnen de garantie ben ik echter 2x terug geweest voor een kraak in de voortrein bij het nemen van drempels. Beide keren kon het probleem niet geconstateerd/opgelost worden. Sterker nog, na de 2e keer zijn er méér klachten veroorzaakt dan er opgelost werden. Omdat ik de tellerstanden bijhoudt, zag ik dat er een "proefrit" van 50 km gemaakt was. En vermoedelijk is de auto toen flink mishandeld; sindsdien heeft deze er nameljjk 2 problemen bij: Trillingen in het stuur en kraakjes in het interieur. Droevig dat een auto die zo fijn was, zo afgeranseld is.

ad. 1. Trillingen in het stuur.
De leverende garage heeft daarna de 4 velgen gebalanceerd maar dat heeft niet geholpen. Geeft verder ook niet meer thuis. Bij een andere garage zijn de 4 velgen nog eens 2 maal opnieuw gebalanceerd , echter zonder resultaat. De trillingen blijven. De velgen zijn gecontroleerd en zouden recht zijn. Het onderstel is gecontroleerd, dit zou ook goed zijn. Nergens krom of speling. Het enige dat ik nog niet heb laten controleren zijn de aandrijfassen. Kan het zijn dat deze krom zijn doordat bij de "proefrit" verkeersdrempels veel te hard genomen zijn? Of kan er nog iets anders aan de hand zijn?

ad. 2 .Kraakjes in het interieur.
Toen ik de auto kocht was deze 100% kraakvrij. Sinds de 50 km "proefrit" heb ik overal kraakjes. Het dashboard, de zwevende middenconsole, de portieren, de B stijlen en de achterbank. Ik wordt er helemaal gestoord van.
De leverende garage heeft nog wat tape om de deurvangers gedraaid en dat was het dan. Dan koop je een auto van bijna 20k bij een dealer en dan ben je bedankt. Schandalig is het en ondertussen mis ik iedere dag rijplezier. Is er ergens een goede specialist die deze kraakjes kan aanpakken?
waal70
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 28.07.2009 - 23:47

Ik rij nu een V70 2015.5 - kraak- en trillingsvrij, hiervoor een S60 2009 waar ik nooit helemaal trillingsvrij in ben geworden. Wel heb ik een paar tips:
* Laat de velgen goed op kromheid controleren. Er bestaan verschillende soorten slagen (links/rechts, boven/onder) en ik heb zelfs een keer een velg gehad waar het "hart" niet goed gecentreerd was. Afhankelijk van montage van de velg dus kaarsrecht, maar zodra gemonteerd via de boutgaten niet meer recht. Ook heb ik een nieuw gepoedercoate velg gehad waarbij de laag op het raakvlak met de naaf niet goed was weggeslepen/oneven was - wederom iets wat je alleen ziet als de velg zo auto-like als mogelijk gemonteerd is.
Ben inmiddels wel klaar met de gemiddelde monteur die één oog dichtknijpt en dan zegt dat de velg recht is.
In Nijkerk zit een gespecialiseerd bedrijf dat ik zonder voorbehoud voor velgencontrole en richten zou aanbevelen.

* Op mijn S60 2009 is uiteindelijk de korte aandrijfas vervangen. Begonnen met al het andere en uiteindelijk waren de aandrijfassen aan de beurt. De lange as (loopt ook nog via een steun) was daarbij de eerste verdachte. Uiteindelijk gaf het vervangen van de korte een grote verbetering. Dit ging samen met mijn garage, die de lange as weer gewoon in de voorraad op wilde nemen en was enkele ritjes werk - zoek hierbij een goede monteur die verder kijkt.

* Verder is het statistiek; dus trillingen zitten meest waarschijnlijk in de band/velg-combi (balanceren), dan in de velg (richten), dan in de ophanging (speling/rubbers) en dan meer exotisch. Voordat je het parts cannon loslaat dus systematisch te werk gaan en zaken uitsluiten. Aandrijfassen zouden niet het eerste zijn om aan te denken.

Je aandrijfas vangt in principe niets op van drempels, maar wiegt gewoon mee met wat je ophanging te verduren krijgt. Er zijn onderdelen die eerder aan hun max zitten (veerpoot/velg/draagarmen etc). Tenzij de as zelf geraakt is, maar dat zou je ook visueel moeten kunnen bevestigen. Wel kan de as een tik krijgen door zeer grote krachtsveranderingen (clutch-dumping) - hoewel ik dan ook eerder tandwielen/vertanding zie sneuvelen dan de as zelf.

En voor de kraakjes kan ik je aanraden zelf op onderzoek te gaan. Gewapend met stoftape en audio-dempingsmateriaal (soort alu-folie en achterop een soort rubber) moet je zelf al heel wat kunnen vinden en elimineren. Bij mijn huidige V70 bleken het de witte plastic dopjes te zijn die de deurkaart fixeren. Die zitten aan de deurkant in metaal geklemd en konden bewegen. Dat was met een paar stukken tape zo opgelost - verder schroefjes en boutjes aanhalen en klemmetjes goed fixeren.

Succes - je hebt een dijk van een auto - hopelijk komt de lol weer terug
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”