All season banden

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2788
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Goed punt!
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27498
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dat is inderdaad een punt, al zou ik met wintersport wel op winterbanden gaan en niet op all seasons.
Hoe goed ik de Cross Climates ook vind zijn de omstandigheden daar wel iets anders en vind ik dat je beter af bent met normale winterbanden.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2788
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

En op die manier gaat het gebruik van All Seasons banden voor sommigen zijn doel voorbij: het niet hoeven te emmeren met 2 bandensetjes...:-)
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

joeri1974 schreef: 09.11.2022 - 11:24Op zich zijn de Cross Climates hartstikke handig. ik denk dat ze deze winter ook onder de XC40 komen. De enige ellende is, dat je in Duitsland en Oostenrijk 4 mm profiel nodig hebt in de winter. Dat betekent dus dat als ze nog meer dan uitstekend zijn voor Nederland, ze toch in de oven kunnen, wanneer ik met de wintersport nog 3 mm over heb.
Tip: Gooi ze niet in de oven. En ga niet op wintersport. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
wurtel
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 25.06.2018 - 14:33

Ik ga denk ik de Hankook Kinergy 4S2 proberen. De af-fabriek Conti's op de voorwielen zijn nu na een kleine 35.000km redelijk op, dat vind ik wel snel gaan. Ik rij meestal best rustig...
144 - 244 - 440 - 440 - V40 - V40 - S60 - S60 - S60 - XC40
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

wurtel schreef: 09.11.2022 - 16:52 Ik ga denk ik de Hankook Kinergy 4S2 proberen. De af-fabriek Conti's op de voorwielen zijn nu na een kleine 35.000km redelijk op, dat vind ik wel snel gaan. Ik rij meestal best rustig...
Ik heb óók het idee dat de Conti,s van nu, niet meer zo slijtvast zijn als vroeger.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2788
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Jeetje, zowel geen echte grip (want Eco Contact, het is geen sportband) als geen lange levensduur...

Die combi zie je toch niet heel veel?

Maar goed, denk dat rijpatroon ook hier veel invloed heeft: rechtdoor op snelweg is echt wat anders dan optrekken en afremmen, ook al doe je beide rustig.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

raspaardje schreef: 09.11.2022 - 17:20 Jeetje, zowel geen echte grip (want Eco Contact, het is geen sportband) als geen lange levensduur...Die combi zie je toch niet heel veel? Maar goed, denk dat rijpatroon ook hier veel invloed heeft: rechtdoor op snelweg is echt wat anders dan optrekken en afremmen, ook al doe je beide rustig.
Over "geen grip" met de EcoContact kan ik niet klagen. Het is een goede, en vrij stille zomerband. Maar bij de meting van het profiel bij de laatste beurt, was ik toch wel verrast dat er na 25.000 km al zoveel profiel weg was. Dus de 50K ga ik niet halen denk ik. En natuurlijk speelt het een rol, dat ik veel binnenwegen, en dijken rij, met veel bochten enz. Maar toch... ik had van de Conti,s meer verwacht. Ze stonden vroeger bekend als: een zeer stugge compound, en een lange levensduur.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2788
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Ga op de limiet rijden, dan laat welke Eco band dan ook steken vallen; de rubbersamenstelling is gewoon net iets anders en meer gericht op beperken van de rolweerstand.
Daarom: "Eco" in de naam en toch weinig slijtvast, die combi zie je niet vaak.

Eén soort Conti band (met de eigenschappen van een zeer stugge compound en een lange levensduur) bestaat al lang niet meer.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

raspaardje schreef: 10.11.2022 - 10:30 Eén soort Conti band (met de eigenschappen van een zeer stugge compound en een lange levensduur) bestaat al lang niet meer.
Daar heb je een punt. Dat was voorheen wel zo. Maar voor de verkoop, is een wat sneller slijtende band, met goede rijeigenschappen, in het voordeel voor de fabrikant qua omzet. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27498
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

raspaardje schreef: 10.11.2022 - 10:30 Ga op de limiet rijden, dan laat welke Eco band dan ook steken vallen; de rubbersamenstelling is gewoon net iets anders en meer gericht op beperken van de rolweerstand.
Daarom: "Eco" in de naam en toch weinig slijtvast, die combi zie je niet vaak.

Eén soort Conti band (met de eigenschappen van een zeer stugge compound en een lange levensduur) bestaat al lang niet meer.
Dit, de oude S60 van mijn ouders stond op Michelin eco-banden en die begonnen al snel te gillen en te glijden ondanks de maar 140 pk.
In die tijd had ik ook mijn S60 (nog net tegelijk S60 gereden) en die stond op een heel ander soort band en gaf geen krimp in dezelfde bocht met dezelfde snelheid.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Met eco banden wordt je remweg langer en de bochtsnelheid lager.


Eric
Gebruikersavatar
Kick
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Amsterdam

Hier ook al jaren een tevreden CC2 gebruiker. Goede grip, stil en met mijn rijstijl toch best wel zuinig.
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Misschien is het ook een manier om anders naar de 'ADAC Reifen Test' te bekijken en je zoekt dan naar een Reifentest van een vroeger jaartal bijv 2016 of 2017.
Wat was toen in die tijd de beste band?....

Die "toen beste 4 seizoenen band" is nu bijv stukken voordeliger aan te komen. Ik weet natuurlijk dat de huidige 2022 'all seizoen banden' stevig zijn geïnnoveerd, echter mocht je een toenmalige premium band uit de jaren 2016-17-18 voor iets minder geld willen kopen .....
Ik kijk vooral naar de prestatie bij nat wegdek. zie je de Michelin CC soms wel drie plekken zakken terwijl deze op eerste plek staat bij droog wegdek..

Met de XC70 rij ik op zomer en winterbanden. Geen compromis. Voor Nederland lijkt mij de goede vier seizoenen band een juiste oplossing als je een keertje naar de sneeuw rijdt. Neem je sneeuw sokken/kettingen mee en die werken goed genoeg als het erop aankomt is mijn ervaring hier.

Onder de link sneeuwsokken:
https://musher-antiglisse.com/acheter/? ... CFEALw_wcB
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Vosken
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 31.10.2017 - 10:35

Het zullen de Michelin Crossclimate worden.
Momenteel ook nog in promo bij Euromaster. 3+1
Volvo XC60 B4 R-design 05/2022
Volvo XC40 T3 Geartronic Inscription 05/2020
Volvo V60 D3 Geartronic Dynamic 10/2017
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Vorig jaar november met de stevige sneeuw 110cm hier in France rondom huis reden veel locals uit bezuiniging op Michelin CC banden en ook nog op zomer banden pfff .. Sinds heden 1 november geldt in onze regio een winterbanden plicht. De stijging naar de plaatselijk café houdt 6 km aan zig zag naar boven...van onze 800m naar bijna 900...Ergens houdt het compromis dus op. met banden.

Echter naast ons huis begint gelijk een helling van 6-7% en ik kwam toen met mijn Volvo V70 met de Hankook winterband gewoon makkelijk boven...De vier seizoenen band ook, maar wel met veel slip op laatste stuk.

Vosken veel plezier met je nieuwe Michelin..Uitstekende keuze lijkt me en bakken met sneeuw zal zeldzaam worden in NL
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
GerardV70
3rd Gear member
Berichten: 434
Lid geworden op: 09.07.2009 - 19:33
Locatie: Heerhugowaard

Dat er steeds minder km's gereden wordt met een nieuwe band is mede te wijten aan minder profieldiepte. voorheen was de profieldiepte ca 8-9 mm. Tegenwoordig rond de 6.5 mm. Dit allemaal vanwege geluid en milieuperikelen. Neem de proef maar op de som. Ikzelf heb nieuwe Crosclimate 2 laten monteren en de profieldiepte door de monteur laten opmeten. Maar dat neemt niet weg dat er aardig wat km's met deze banden gereden kunnen worden is mijn ervaring. In mijn geval bijna 70.000 km. Dan zit de band nog niet aan het minimum.
V40 1998 G3
V70 D5 2002 automaat
XC70 D5 Geartronic 4wd 2008
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4611
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Bover schreef: 21.11.2022 - 18:23 Vorig jaar november met de stevige sneeuw 110cm hier in France rondom huis reden veel locals uit bezuiniging op Michelin CC banden en ook nog op zomer banden pfff .. Sinds heden 1 november geldt in onze regio een winterbanden plicht.
De CC voldoet toch aan die eisen?
Bovendien net de laatste AW gelezen: CC had meer tractie in de sneeuw dan de referentie winterband...
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Gouwe ik zeg niets over "voldoen eisen" wel of niet :)

Zag alleen hier het verschil in de praktijk op een wat gladde geworden sneeuw weg. Op de foto de weg die begint bij ons huis vorig jaar eind november..
In praktijk geloof ik ik in de winterband op basis van erving hier de afgelopen vijf winters..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Je leest het vaker dat mensen met 4seizoen banden lastiger boven komen of na montage kettingen.
Daarbij scheelt het of je awd of fwd hebt.
Daarom kopen ze vaak het jaar erop weer echte winterbanden.
Ben geen voorstander van wisselen op de velg, je loopt risico dat je de hiel beschadigd.

Eric
Plaats reactie

Terug naar “XC40”