Keuze T6 of T8?

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Tom Zwanenburg
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 07.11.2022 - 20:28

Goedemiddag allen,

Gisteren lid geworden van dit forum met de hoop hier geholpen te kunnen worden met het maken van een keuze.
Op dit moment rijd ik een XC40 D4 Intro edition van de zaak welke eruit gaat.
Ik heb besloten om een plug in uit te zoeken. Het zal er 1 zijn uit 2021 of 22, een jong gebruikte dus.

Afgelopen zaterdag in een T6 gereden, dat viel zeker niet tegen. Meerdere opties niet aanwezig welke wel in mijn XC40 zitten, de reden is mij na het lezen van diverse berichten wel duidelijk.
Prive trek ik een caravan welke beladen 1350 KG weegt. Ik denk wel dat er binnen nu en twee jaar een andere komt, met denk ik een asbelasting van max 1800 KG.

Nu zit ik met de volgende vragen:

1) zou de T8 veel toevoegen voor mij? Ik ben geen notoire hardrijder, maak wel vaak lange ritten zakelijk van 1000KM of meer. Volgens caravantrekker moet de T6 makkelijk een 1600 kg zware caravan kunnen slepen, ook in de bergen.

2) Zijn er behalve de bumpers (voor zover ik kan zien) hele grote verschillen tussen de verschillende modeljaren? Volgens mij kunnen XC60's met bouwjaar 2021 een modeljaar 2017 hebben, toch?

3) Ik vind BLIS een must have, maar zie dat dit de spoeling erg dun maakt met occasions. Is er bekend in welke leverperiode dit er in ieder geval niet op zit/zat?

4) Zijn er nog andere specifieke zaken waar ik op moet letten bij een 21 of 22 er auto? Een Google scherm vind ik niet zo boeiend, liever een 360 graden cam.

Bedankt alvast voor jullie reacties.
Gebruikersavatar
Jeroen
5th Gear member
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20.10.2009 - 18:58
Contacteer:

De T8 heeft een 50 pk sterkere benzinemotor, de rest is gelijk. De T8 kun je ook voorzien van een Polestar tuning, de T6 niet.
Ik heb gekozen voor de T6, en de 3000,00 euro verschil in nieuwprijs besteed aan luxe zaken.
Volvo XC60 D5 Summum > Volvo V60 D6 Pure Limited > Volvo XC90 T8 Inscription > Volvo V60 T6 Inscription

Fototopic - Website fotografie - Facebook
Gebruikersavatar
sunnyfunny
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 16.10.2022 - 22:53

Hi Tom, zoek je een xc60?
Er is redelijk veel verschil in de modellen 2021-2022. Soms opties niet leverbaar door Covid, maar ook overgang naar Google en overgang naar long range recharge modellen. Deze hebben andere motoren, de ICE (benzine) motoren zijn enkele turbo ipv dubbele met volgens mij de starter generator uit de "B" modellen. De electro motoren hebben meer power gekregen en de accu's groter. Helaas nog steeds met slechts 3,7 kWh laden....... Denk dat rijden met een aanhanger voor alle bouwjaren geen probleem zal zijn. Plenty power. XC60 kan je met luchtvering krijgen, wellicht een interessante optie, of juist niet.
Bij Google is de 360 camera wel meer geïntegreerd. Hij heeft een directe "knop" op het scherm. Anders moet je eerst in zijn achteruit of swipen op je scherm bij het Sensus systeem.
Veel plezier met zoeken !
V90 T6 Recharge Aaos. (met "luchtwokkels")
ex : Citroen C5 Tourer HDI200 exclusive (bollen dus, geen wokkels)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27478
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik heb ook gekozen voor een XC60 T6 en voor het prijsverschil met de T8 extra opties genomen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4612
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Vraag 2-4 heb ik geen beeld bij. Ik denk dat een T6 voor jou gebruik prima kan volstaan, maar een T8 heeft gewoon net even wat meer power voor die spaarzame momenten dat ik het gebruik.
Ik zou zelf liever een volle T6 dan een kale T8 kiezen. Succes met zoeken.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Longway
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 30.09.2022 - 09:51
Locatie: Katwijk

Ik heb 3 maanden geleden ook moeten kiezen tussen een XC60 of XC90 occasion. Als caravan bezitter heb ik toch uiteindelijk voor de 90 gekozen ivm meer trekkracht en trekgewicht. De 90 is ook ruimer voorzien van handige opties en met mijn lengte van 1,95 meter is de 90 ook ruimer. Enig nadeel(tje), de 90 beschikt maar over een 50 liter benzine tank, dus meer tanken onderweg met de caravan aan de trekhaak. Verder dik tevreden met de 90, heerlijke auto!
Voorheen Volvo S40 en S80, later Nissan XTrail en nu weer Volvo XC90 T8
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4612
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ter info: vanaf MY2017 heeft de XC90 een 70 ipv 50 liter tank gekregen.....
En ja de XC90 is een heerlijke wagen (en ik vind hem zelf net beter in proportie dan de XC60).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
JoopXC
2nd Gear member
Berichten: 186
Lid geworden op: 07.05.2012 - 22:59

Keuze is natuurlijk aan jou, waarom perse een 2020 en niet een van de eerste (2019) T8's? Ik heb een van de eerste en die bevalt heel goed, maar deze motorkeuze is toegespitst op mijn gebruik van veel korte ritjes en op vakantie met of zonder caravan plenty actieradius en vermogen. Met mijn zonnepanelen die morgen aangesloten worden is het natuurlijk nog goedkoper geworden om elke dag de accu op te laden.

Ik heb destijds proef gereden met een T6 en die beviel goed maar de T8 is echt een monster terwijl ik al dat vermogen bijna nooit aanspreek. Geheel elektrisch rijden is mij nu nog een stap te ver maar dit is een mooie tussenstap. In die tijd speelde het tekort aan chips ook niet dus zijn die auto's, als ze d'r zijn vaak rijkelijk uitgerust. Ik heb er eigenlijk ook alles opzitten...

Succes met je keuze!
440 GL 1989
850 Est. 2.5 10V 1993
V70 2.5 20V 2004
XC90 3.2 Sport 2007
V60 PIH 2013[/size]
850 Est T-5R 1995
V60 T8 R-Design(2019)
Tom Zwanenburg
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 07.11.2022 - 20:28

Als eerste wil ik iedereen bedanken die gereageerd hebben bedanken.
Vandaag proef gereden in een witte T8 Recharge uit 2021 en een zwarte T6 Recharge Long Range uit 2022, beiden in een R-design uitvoering.

De T8 lekker vol met opties; 360 graden cam, blis, cta, head up display, dikkere wielen, zomaar paar opties welke in de T6 niet aanwezig zijn. Bovendien, maar dat is persoonlijk, een stoer uiterlijk.
Daartegenover heeft de T6 weer andere pro's; jonger, bijrijderstoel volledig elektrisch met geheugen, uiteraard het grotere bereik op de accu, google.....

Beiden een lage km stand, de ene bijna 7K en de ander 10K

Kortom, wikken en wegen....

Wie heeft er goede argumenten om voor de T6 of T8 te gaan? Wie helpt mij met mijn dilemma? Wil maandag de knoop doorhakken :-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Rolandk
3rd Gear member
Berichten: 275
Lid geworden op: 27.07.2007 - 15:08

Qua opties zeg ik de T8 (zeker ivm BLIS), qua plug-in de T6 vanwege het grotere rijbereik. Ben je niet van plan veel elektrisch te rijden, dan de T8.
Volvo S60 Recharge T6 AWD Inscription
Saab 9³ Cabrio V6 Aero
BMW 530dA Touring
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4612
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik zou voor de violle, stoere T8 gaan. Geloof niet dat een kale long range T6 minder gaat afschrijven dan een volle T8. Dus dat zou voor mij geen reden zijn.
En ook met een T8 is 1:20 gemiddeld echt wel haalbaar ook bij zo af en toe langere afstanden. Is je woon-werkafstand zeg 60 km enkele reis en kun je op het werk laden dan is een LR misschien wel interessanter?
Kies vooral met je hart zodat je straks lekker kan genieten zou ik zeggen!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Tom Zwanenburg
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 07.11.2022 - 20:28

Gouwe schreef: 12.11.2022 - 19:51 Ik zou voor de violle, stoere T8 gaan. Geloof niet dat een kale long range T6 minder gaat afschrijven dan een volle T8. Dus dat zou voor mij geen reden zijn.
En ook met een T8 is 1:20 gemiddeld echt wel haalbaar ook bij zo af en toe langere afstanden. Is je woon-werkafstand zeg 60 km enkele reis en kun je op het werk laden dan is een LR misschien wel interessanter?
Kies vooral met je hart zodat je straks lekker kan genieten zou ik zeggen!
Mijn gevoel neigt ook naar de witte. Woon werk slechts 30 km en kan daar prima laden. Werk meestal vanuit huis, dus staat veel op de oprit thuis. Laden kan gewoon op de zaak, is ook een zakelijke auto.
Afstanden zullen vooral veel groter zijn dan het bereik van de long range, dus dan vooral op benzine tuffen.
En wat gaat die T8 af zeg, niet normaal
Tom Zwanenburg
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 07.11.2022 - 20:28

Rolandk schreef: 12.11.2022 - 18:32 Qua opties zeg ik de T8 (zeker ivm BLIS), qua plug-in de T6 vanwege het grotere rijbereik. Ben je niet van plan veel elektrisch te rijden, dan de T8.
Elektrisch rond de kerk, kom er zelfs mee op de zaak. Vooral vaak langere afstanden. Ik neig ook zeker naar de T8
Gebruikersavatar
sunnyfunny
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 16.10.2022 - 22:53

Het verbaasd mij dat de t6 niet sneller voelt. Die heeft de sterkere elektro motor. Pas bij hogere snelheden zou ik verwachten dat de t8 in het voordeel is. T6 mist vanaf longrange wel de supercharger, dus wellicht toch onderin niet zo snel…. Interessant om te lezen. Gebruik je elektrische stoelen veel? Of ben je de enige chauffeur?
Succes met de keuze, beiden niet verkeerd.
V90 T6 Recharge Aaos. (met "luchtwokkels")
ex : Citroen C5 Tourer HDI200 exclusive (bollen dus, geen wokkels)
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Zal de longrange niet beter zijn waarde behouden?

Veel succes met deze lastige keuze.

Eric
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27478
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Lastige keuze, soort van luxeprobleem.
Ben benieuwd welke XC60 het gaat worden.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5105
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Omschrijf eens hoe je beide autos vond rijden
Tom Zwanenburg
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 07.11.2022 - 20:28

NielsPHEV schreef: 12.11.2022 - 22:42 Omschrijf eens hoe je beide autos vond rijden
Beiden auto's rijden prima, heb wel het idee dat de T6 meer zijn best moet doen wanneer je het max vermogen aanspreekt, en dat de motor wat luidruchtiger is.
Tom Zwanenburg
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 07.11.2022 - 20:28

Iedereen nogmaals bedankt. Zojuist de deal rond gemaakt voor de T8. Kan niet wachten tot ik hem mag ophalen :-)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4612
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Gefeliciteerd, veel plezier met wachten en vooral straks heel erg genieten!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”