Projectoren herstellen Halogeen Pre-facelift

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Firebird40
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 01.11.2022 - 18:56

Hee mensen,

Recentelijk heb ik een Volvo V50 uit 2005 aangeschaft. Foto ervan is te zien in mijn voorstel post ;)
Er was echter een heel vervelend puntje waar ik achter kwam nadat ik de auto al had aangeschaft.
De lichtopbrengst van mijn dimlicht is totaal waardeloos. Zodra ik een auto achter mij heb rij ik in mijn eigen schaduw en bij tegenliggers wordt ik totaal verblind.
Her en der al wat zitten zoeken op het internet en ik kwam uiteindelijk de volgende oplossingen tegen:
  1. Vervangen met Xenon (retrofitlab.com)
  2. Halogeen pitjes vervangen door LED's (Hilox.eu)
  3. Projector lens reinigen
Voor optie 1 ben je al snel zo'n €200,- tot €300,- kwijt.
Voor optie 2 ben je ook al snel zo'n €200,- kwijt.
Hiernaast zag ik her en der dat deze opties voor storingen kunnen zorgen op het CAN-bus systeem dankzij stroompieken.

Gezien ik op het moment beetje krap bij kas zit en mijzelf toch wel als handig mag beschouwen ben ik voor optie 3 gegaan.
Echter toen ik de projectoren eenmaal gedemonteerd had ik een aardige tegenslag. De binnenkant van de reflector was verbrand waardoor schoonmaken dus ook niet meer helpt.
Op marktplaats beetje rondgekeken naar 2e hands koplampen en meesten hebben hetzelfde probleem.
Nieuwe koplamp set ben ik met imitaties van Winparts zo'n €300,- en originele van Volvo zo'n €600,-. Weer terug bij af met dat ik geld moet uitgeven.
Hiernaast kan ik wel bij een autodemontage zoeken naar koplampen, maar ook daar is het, net als op marktplaats, de vraag hoe de reflectoren er aan toe zijn.
Er zullen geheid meer mensen zijn die last hebben van dit probleem en niet iedereen zal er zin in hebben om compleet nieuwe koplampen te moeten monteren.
Ook wil ik zo goedkoop mogelijk mijn koplampen weer fatsoenlijk hebben.

Lang verhaal kort.
Ik heb besloten om zelf van de reflector van de halogeen projectoren te gaan herstellen en wil dit gaan documenteren in dit draadje.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V50 2.4i MY'05
Firebird40
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 01.11.2022 - 18:56

Reservering van positie voor het plaatsen van stappen
Volvo V50 2.4i MY'05
Firebird40
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 01.11.2022 - 18:56

Reservering van positie voor het plaatsen van stappen
Volvo V50 2.4i MY'05
Firebird40
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 01.11.2022 - 18:56

Reservering van positie voor het plaatsen van stappen
Volvo V50 2.4i MY'05
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ben benieuwd!
Overigens werkt je reservering niet, na een x aantal rijd kan je je berichten niet meer bewerken dus zijn deze berichten voor jouw doel onbruikbaar.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Firebird40
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 01.11.2022 - 18:56

fredhead schreef: 09.11.2022 - 17:47 Ben benieuwd!
Overigens werkt je reservering niet, na een x aantal rijd kan je je berichten niet meer bewerken dus zijn deze berichten voor jouw doel onbruikbaar.
Ah, dat is jammer. In ieder geval bedankt voor de heads-up.
Volvo V50 2.4i MY'05
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8171
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

In principe moet opnieuw verchromen van de reflector genoeg zijn. Kunststof polijsten aan binnen en buitenkant.
Retrofit bixenon projectoren zijn echt geweldig, had ik in de S60. Wat een licht.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Ik heb de Hilox LEDS erin zitten en ben er tevereden over.
Geen meldingen van de CANBUS.
Veel betere lichtopbrengst dan halogeen.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik had ze in de Santa Fé en dat was ook perfect.
Sowieso scheelt het in dit geval al enorm als de reflectoren hun werk weer doen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Thijs_Rallye
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 29.10.2020 - 19:24

Martijn Abel op facebook even contacteren, die had nog een paar setjes nieuwe projectoren liggen. Ik heb ze er zelf ook inzitten en het was een wereld van verschil.
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Weer wat geleerd: Leds monteren in plaats van H4.
Komt goed van pas bij mijn andere V70 die nog halogeen verlichting heeft.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8171
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Reflector, projector... Maakt niet uit. Ontworpen voor het brandpunt van een halogeenlampje.
Je krijgt hoe dan ook afhankelijk van de projector ook irritatie van tegenliggers.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Firebird40
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 01.11.2022 - 18:56

Even een update.
Ik had op een autosloop een setje halogeen projectoren gevonden. Deze waren in betere staat dan mijn originele, maar ook bij deze was het reflecterende deel verbrand.
De boel uitgewisseld en met mijn originele projectoren aan de slag gegaan.

Lang verhaal kort, op dit gebied ben ik toch niet handig genoeg om een goed resultaat te behalen. Hier en daar miste ik simpelweg kennis en ervaring.
Mits er interesse naar is kan ik binnenkort een completer verslag plaatsen met foto's. Voor nu een samenvatting van hoe het is gegaan.

Ik zat met het issue dat ik na het "herstellen" niet weer een verbrande reflector wilde riskeren en heb om deze reden gezocht naar hitte bestendige lakken.
Hierdoor was ik terecht gekomen bij de hittebestendige lakken van Motip. Deze was echter in beperkte kleuren te krijgen en uiteindelijk de keus gemaakt om zilver en blank te halen.
Het idee was om eerst zilver voor de basis te spuiten en daarna blank eroverheen om het meer glans te geven.

Nadat ik de lak binnen had heb ik de projectoren gedemonteerd. Na de demontage de reflectoren van binnen volledig blank geschuurd met een dremel.
Na het schuren begonnen met spuiten. Eerste poging was mislukt omdat ik ongeduldig was.
Tweede poging leken de zilver en blanke lak goed te zitten, maar het reflectie resultaat viel helaas vies tegen.

Op zoek naar een nieuwe lak dus. Uiteindelijk een chroom lak gevonden die volgens de productpagina hitte bestendig zou zijn tot 200°C.
Reflectoren weer opnieuw geschuurd (3e keer inmiddels). Zat nu alleen met het issue hoe ik de chroomlak er netjes op krijg. Dit werd als vloeistof in een busje geleverd.
Air brush geregeld om wat makkelijker in de vorm van de reflector te kunnen werken. Bleek de chroomlak niet fijn te werken in de air brush.
Vloeistof kwam er wel uit maar de chroomdeeltjes niet.

Na wat rommelen in de garage een perslucht verfpistool gevonden.
Eerste poging was wederom waardeloos. Dit keer niet omdat ik te ongeduldig was, maar omdat ik nog nooit met zo'n ding heb gewerkt.
Het was even zoeken naar de juiste afstelling. Maar je raadt het al, ik kon de reflectoren opnieuw schuren.
Tweede poging met chroomlak en verfpistool ging al aanzienlijk beter. Alleen was het resultaat nog steeds niet wat ik wilde.
De chroomdeeltjes in de lak gingen vlokken vormen, waardoor er geen egale dekking kwam van de deeltjes op het oppervlak.

Inmiddels was ik alweer een x tijd verder en had ik wat kunnen sparen.
Na de reflectoren 4x geschuurd en gespoten te hebben en nog steeds niet het gewenste resultaat te hebben bereikt was ik er eerlijk gezegd klaar mee.
Ik ben naar Retrofitlab.com gegaan en heb mijzelf een Xenon upgrade kit gehaald.
Deze heb ik net binnen en ga ik nu monteren in mijn auto.
Volvo V50 2.4i MY'05
ge1272-2
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 31.01.2022 - 14:47

het vlokken kan waarschijnlijk komen omdat kunststof onderdelen eerst een grondlak moeten hebben voordat de definitieve lak erop komt.
Casseenova
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 20.05.2022 - 00:34

Pfoe, dat klink inderdaad als een project waar meer tijd in is gaan zitten dan je aanvankelijk had gehoopt. Herkenbaar! ;) Zelf heb ik in de afgelopen maanden de verlichting op een andere manier aangepakt én naar volle tevredenheid moet ik zeggen. Op advies van andere topics heb ik in oktober toch maar eens de projectoren van onze pre-facelift V50 bekeken. Ook mijn lenzen waren inderdaad "beslagen" en bij het schoonvegen van de toch wat matte de reflectoren kreeg ik inderdaad ook al snel de zwarte onderlaag te zien. Lang verhaal kort heb ik - in fases - de keuze gemaakt om twee nieuwe TYC koplamp units te bestellen i.c.m. een mooi (en betaalbaar) setje H7 ledlampen. En man, wat een bak licht in vergelijking met die 17e eeuwse vensterbankkaarsjes die er standaard in zaten. De heldere nieuwe koplampen met de zwarte binnenkant zijn stiekem toch ook wel heel nice om naar te kijken. Vandaag is ie overigens ook op dit vlak met vlag en wimpel geslaagd voor de APK en waren de monteurs bij de Volvo garage zeer te spreken over het lichtbeeld en resultaat!
Firebird40
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 01.11.2022 - 18:56

ge1272-2 schreef: 26.01.2023 - 13:16 het vlokken kan waarschijnlijk komen omdat kunststof onderdelen eerst een grondlak moeten hebben voordat de definitieve lak erop komt.
Het zal je verbazen, maar de reflectoren zijn van metaal. Met andere oppervlakken ter test gebeurde het vlokken ook.
Casseenova schreef: 26.01.2023 - 17:19 Pfoe, dat klink inderdaad als een project waar meer tijd in is gaan zitten dan je aanvankelijk had gehoopt. Herkenbaar! ;) Zelf heb ik in de afgelopen maanden de verlichting op een andere manier aangepakt én naar volle tevredenheid moet ik zeggen. Op advies van andere topics heb ik in oktober toch maar eens de projectoren van onze pre-facelift V50 bekeken. Ook mijn lenzen waren inderdaad "beslagen" en bij het schoonvegen van de toch wat matte de reflectoren kreeg ik inderdaad ook al snel de zwarte onderlaag te zien. Lang verhaal kort heb ik - in fases - de keuze gemaakt om twee nieuwe TYC koplamp units te bestellen i.c.m. een mooi (en betaalbaar) setje H7 ledlampen. En man, wat een bak licht in vergelijking met die 17e eeuwse vensterbankkaarsjes die er standaard in zaten. De heldere nieuwe koplampen met de zwarte binnenkant zijn stiekem toch ook wel heel nice om naar te kijken. Vandaag is ie overigens ook op dit vlak met vlag en wimpel geslaagd voor de APK en waren de monteurs bij de Volvo garage zeer te spreken over het lichtbeeld en resultaat!
Nice. Ik heb nu dus de retrofitlab xenon kit. Van het weekend de boel maar eens proberen in te bouwen
Volvo V50 2.4i MY'05
Firebird40
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 01.11.2022 - 18:56

Voor de geïnteresseerden.
Dit is de chroomverf die ik had gebruikt.
https://www.stardustcolors.nl/chroom-la ... 06015.html
Volvo V50 2.4i MY'05
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”