Pagina 1 van 2

XC20 of wellicht EX20, nee het wordt EX30

Geplaatst: 10.11.2022 - 16:50
door Ben
Autoweek meldt:

Tijdens de presentatie van de nieuwe elektrische Volvo EX90 gaf het merk aan vanaf nu jaarlijks een nieuw elektrisch model te presenteren. In 2023 lijken de Zweeden met een compacte elektrische cross-over op de proppen te komen.

In Stockholm is het de elektrische Volvo EX90 die de aandacht naar zich toetrekt, maar tijdens de presentatie van die nieuwe SUV kwam meer interessant nieuws in een flits voorbij. Volvo liet kortstondig het silhouet van een ander splinternieuw en vooralsnog onbekend model zien.

Volvo gaf bij de presentatie van de EX90 aan dat het vanaf nu elk jaar met een nieuwe EV op de markt komt. Het lijkt erop dat de in een flits getoonde nieuwkomer de volgende elektrische auto is die het merk aan zijn portfolio toevoegt. We lijken te maken te hebben met een compacte cross-over, die EX90-achtige achterlichten krijgt, al zijn de lichtdelen naast de achterruit niet gesegmenteerd.

Als Volvo daadwerkelijk een compacte cross-over lanceert, dan is dat zonder overdrijven bijzonder te noemen. Momenteel geldt de XC40 als instapmodel, daarvoor was dat de V40. De voorganger van die V40 was de beduidend kortere en altijd als driedeurs uitgevoerde C30, maar ook die Volvo opereerde in het C-segment. Een Volvo onder de compacte middenklasse is voor de Zweden in ieder geval uniek. Als we verder speculeren en het kopje 'modelnaam' bespreken, verwachten we dat de nieuwkomer mogelijk XC20 gaat heten. Momenteel zit er altijd een twintig- of dertigtal tussen de getallen in de modelnamen van Volvo's hoogpotigen (XC40, XC60 en XC90). XC10 klinkt wellicht 'te laag', wat ons doet vermoeden dat de keuze op XC20 valt. De 'Volvo EX20' zou een concurrent van de Peugeot e-2008, DS 3 E-Tense en de op stapel staande Mini Aceman kunnen worden.
Volgend jaar komen we ongetwijfeld meer te weten. Een andere optie is - als het geboden perspectief ons ietwat op het verkeerde spoor zet - dat het de opvolger van de XC60 betreft, die dan EX60 zou gaan heten.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... m=a_109594

XC20 of wellicht EX20 ?

Geplaatst: 10.11.2022 - 19:50
door OGA244
Ik gok op een EX30

XC20 of wellicht EX20 ?

Geplaatst: 10.11.2022 - 20:00
door lint
Er komen genoeg nieuwe EV's van Volvo op de markt. Naast een grote SUV komt er vast een medium en en kleine SUV.

XC20 of wellicht EX20 ?

Geplaatst: 10.11.2022 - 20:21
door peer54
In 2024 de EV90. Laat maar komen.

Groet Peer

XC20 of wellicht EX20 ?

Geplaatst: 10.11.2022 - 21:33
door jalex_h
EX20 zal’ie zeker niet gaan heten. Volvo heeft onlangs een reeks nieuwe modelnamen gedeponeerd (zie bv https://all-car-news.com/en/volvo-paten ... -are-them/) en daar staat geen EX20 tussen. Wel EX30.

XC20 of wellicht EX20 ?

Geplaatst: 10.11.2022 - 21:35
door Ben
jalex_h schreef: 10.11.2022 - 21:33 EX20 zal’ie zeker niet gaan heten. Volvo heeft onlangs een reeks nieuwe modelnamen gedeponeerd (zie bv https://all-car-news.com/en/volvo-paten ... -are-them/) en daar staat geen EX20 tussen. Wel EX30.
Die 20 is een suggestie van Autoweek.
Ik riep een jaar of 2 geleden al dat er waarschijnlijk een 30 zou komen.

XC20 of wellicht EX20 ?

Geplaatst: 10.11.2022 - 22:21
door The Mechanic
OGA244 schreef: 10.11.2022 - 19:50 Ik gok op een EX30
Ik gok ook op EX30 😉

XC20 of wellicht EX20 ?

Geplaatst: 10.11.2022 - 22:31
door Emmevi
De elektrische XC20 hadden ze het in 2020 al over dus ik gok op een EX20

XC20 of wellicht EX20 ?

Geplaatst: 11.11.2022 - 13:30
door Maurice Pierik
Een Volvo EX30 is aannemelijk. De technische basis van deze auto kon nog wel eens sterk op die van de nieuwe Smart #1 lijken: https://nl.smart.com/nl/hashtag-one/
Geely heeft immers een aandeel in Smart. De Smart #1 is, zoals men zelf zegt 'designed by Mercedes-Benz and developed by Geely'.

Als de EX30 inderdaad de gelijke technische basis deelt (met een Volvo-uiterlijk), dan zal deze auto niet veel kleiner zijn dan de XC40.

XC20 of wellicht EX20 ?

Geplaatst: 11.11.2022 - 19:14
door wdo
Ik gok ook op een EX30. Dan is het 10 verder naar de XC40. Vervolgens 20 verder naar de 60 serie en vervolgens als laatste stap zit er 30 tussen naar de 90 serie. Dus 10, 20 en 30. Een logische keuze denk ik dan. En hij staat op het smart #1 platform. Zou dat dan ook betekenen dat we weer een achterwiel aangedreven Volvo gaan krijgen als je er 1 besteld met 1 motor? Want dat is bij de smart ook het geval namelijk.

XC20 of wellicht EX20 ?

Geplaatst: 11.11.2022 - 19:25
door V480-S60
Maurice Pierik schreef: 11.11.2022 - 13:30 Een Volvo EX30 is aannemelijk. De technische basis van deze auto kon nog wel eens sterk op die van de nieuwe Smart #1 lijken: https://nl.smart.com/nl/hashtag-one/
Geely heeft immers een aandeel in Smart. De Smart #1 is, zoals men zelf zegt 'designed by Mercedes-Benz and developed by Geely'.

Als de EX30 inderdaad de gelijke technische basis deelt (met een Volvo-uiterlijk), dan zal deze auto niet veel kleiner zijn dan de XC40.
Dan denk ik toch dat je een keer verkeerd zit. (vaak je wel goed)
De Smart is beduidend korter (15 cm) smaller (5 cm) en lager (2 cm) dan de XC40.
Echter ik zie de prijs van de Smart en denk dan dat een eventuele EX30 met deze maten ook best wel kostbaar wordt.

XC20 of wellicht EX20 ?

Geplaatst: 05.12.2022 - 19:36
door Hans Eilander
De nieuwe kleinste (elektrische) Volvo gaat dus EX30 heten, en word in 3 fabrieken gebouwd in China. Volvo wil met deze nieuwkomer, meer jong publiek aantrekken. (Bron Autoweek)
De nieuwe EX30 komt óok op de Europese markt. De Chinese fabrieken waar deze EX30 gebouwd word, staan in Chengdu, Taizhou, en Daqing. Dus made in China. >_<

XC20 of wellicht EX20, nee het wordt EX30

Geplaatst: 06.12.2022 - 15:13
door Summum
En waarom plaats je bij dat bericht een plaatje van de EX90 (ook al noem je het bestand EX30.jpg)? De EX30 wordt een geheel andere auto, veel kleiner en op een ander platfotrm.

XC20 of wellicht EX20, nee het wordt EX30

Geplaatst: 06.12.2022 - 15:56
door Hans Eilander
Summum schreef: 06.12.2022 - 15:13 En waarom plaats je bij dat bericht een plaatje van de EX90 (ook al noem je het bestand EX30.jpg)? De EX30 wordt een geheel andere auto, veel kleiner en op een ander platfotrm.
Omdat "deze foto" getoond werd bij het artikel in Autoweek. Zó simpel is het. En je kan aan de voorkant niet zien, op welk platform de EX30 staat. Let op de spelling van "platform" svp! :-P :

XC20 of wellicht EX20, nee het wordt EX30

Geplaatst: 06.12.2022 - 15:57
door OGA244
Ik ga uit van n vanafprijs van 39k

XC20 of wellicht EX20, nee het wordt EX30

Geplaatst: 06.12.2022 - 16:07
door Hans Eilander
Hier een afbeelding van de EX90 . Het kan zomaar zijn, dat het front van de EX30 met de EX90 praktisch gelijk is, maar de EX30 in zijn totaliteit een aanzienlijk stuk kleiner is.... ;)

XC20 of wellicht EX20, nee het wordt EX30

Geplaatst: 01.01.2023 - 17:08
door Hans Eilander
Autoweek plaatste deze afbeeldingen van de (mogelijke) EX30.... Toch best veel overeenkomst met de grotere broer, de EX90....Hij heeft niet het "taxi bordje" in de voorruit, en heeft de maat van een VW T-cross zo op het eerste gezicht. Vraag blijft wel of Volvo de doelstelling haalt bij het jonge publiek, want hij zal best een aardig prijskaartje krijgen.
En ook hier zie je het laadklepje links achter. Waarom doen ze dat toch niet rechts achter, aan de stoep kant??

XC20 of wellicht EX20, nee het wordt EX30

Geplaatst: 02.01.2023 - 00:00
door lint
Die EX30 lijkt toch wel heel veel op de huidige XC40.

XC20 of wellicht EX20, nee het wordt EX30

Geplaatst: 02.01.2023 - 09:25
door Peter-V50
Hans Eilander schreef: 01.01.2023 - 17:08 [knip]
En ook hier zie je het laadklepje links achter. Waarom doen ze dat toch niet rechts achter, aan de stoep kant??
Omdat bij Tesla de laadklep op dezelfde plek zit. Zo kun je makkelijk laden bij een Tesla Supercharger, in tegenstelling tot veel andere merken.

XC20 of wellicht EX20, nee het wordt EX30

Geplaatst: 02.01.2023 - 10:13
door Hans Eilander
Peter-V50 schreef: 02.01.2023 - 09:25
Hans Eilander schreef: 01.01.2023 - 17:08 En ook hier zie je het laadklepje links achter. Waarom doen ze dat toch niet rechts achter, aan de stoep kant??
Omdat bij Tesla de laadklep op dezelfde plek zit. Zo kun je makkelijk laden bij een Tesla Super charger, in tegenstelling tot veel andere merken.
Nou Peter? Kom op zeg? ik denk toch dat de meeste rijders thuis voor de deur laden. Zeker wanneer de actieradius niet word gehaald in een enkele rit. (ik bedoel geen zakelijke rijders.) Veel mensen hebben geen eigen oprit. Dus sta je langs de stoep. Dan ligt rechts laden toch voor de hand? En zo heb je een extra lange kabel nodig, omdat het laadpunt ook nog eens aan de andere kant van de auto zit. Ik zou het hier thuis met een 7m kabel niet eens redden. :(