C30 startproblemen (2e keer op de dag)

De opvolger van P1800 en 480
Plaats reactie
WestC
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 03.04.2021 - 12:01

Sinds 2019 in het bezit van een C30 1.8 (Sport) benzine. In die periode is de accu nu al 2x keer vervangen. Maar dit onderliggende 'probleem' blijft en ik vraag mij nu af hoeveel andere C30-rijders dit herkennen en waar het aan kan liggen.

'S ochtends start de auto zonder uitzondering altijd goed, ook op koude winterdagen. Het geluid is dan ook altijd hetzelfde. Als ik op een dag meerdere bestemmingen heb en de auto daarna een 2e keer start (ook na een lange snelwegrit) dan is er bijna altijd een korte hapering waar te nemen in het aanslaan. Normaal is het twee keer een geluidje kort achter elkaar en slaat de auto aan, bij een haperende start is het eerste geluid iets gedempt en de tweede normaal. Vaak is de derde start op die dag dan weer goed als ik dan een paar uur weg ben geweest. Hoe langer de auto stil lijkt te staan hoe gunstiger het hiervoor is, maar bijvoorbeeld bij een hele korte stop met tanken ofzo slaat de auto daarna ook gewoon altijd normaal aan.

Voorbeeld:
15:00 rijd weg vanuit Deventer richting tussenstop. (gewoon normale start)
16:00 arriveer bij tussenstop
17:00 rijd weer weg (haperende start)
17:30 arriveer bij eindbestemming
22:00 vertrek bij eindbestemming (identieke start aan 15:00 uur)

Omdat ik zelf wel merkte dat de frequentie hiervan af en toe toenam heb ik de accu dan ook laten uitlezen. Die is ook 2x vervangen inmiddels. De laatste keer was juni dit jaar, die keer daarvoor kort nadat ik hem had aangeschaft halverwege 2019. Dan gaat het een poos goed en daarna begint dit weer.

Het is niet echt dat ik er iets van merk met het autorijden zelf en eenmaal de auto is gestart, functioneert ie perfect. Toch ben ik benieuwd waar dit aan zou kunnen liggen? Het kan lijkt mij niet zo zijn dat de accu na een paar maanden alweer defect is. Dan zou je toch eerder verwachten dat een onderdeel dat met de accu samenwerkt niet helemaal goed meer functioneert. Maar wat zou dat dan kunnen zijn?

Auto is altijd Volvo dealer onderhouden geweest en de beurten worden allemaal op tijd uitgevoerd.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Maak er eens een filmpje van, in tekst is het gokwerk.

Wat zou kunnen is dat de dynamo niet meer helemaal goed is. Maar dat is slechts een gok uit jouw tekst omdat je zelf denkt dat het weg is met een verse/volledig opgeladen accu.
Heb bij mijn auto 2 keer met een lege accu gestaan met bijna een jaar daar tussenin en dat bleek de dynamo te zijn.
Ook de eerste keer de accu vervangen en toen hij de 2e keer weer leeg was verder gaan zoeken.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5387
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Startrelais?
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
WestC
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 03.04.2021 - 12:01

Ik zal inderdaad een filmpje maken. Zaterdag ga ik weer met de auto op pad. Zul je altijd zien dat ie het dan niet doet. Maar goed ik ga erop letten komende tijd of ik een filmpje kan maken.

Ik heb donderdag ook de olie bijgevuld en sindsdien heeft ie het ook niet meer gedaan de afgelopen dagen. Ook niet op momenten dat ie het normaal wel zou doen.
Sjoerd Wolfs
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 30.11.2019 - 16:14

Als je bedoelt met startproblemen, dat het lijkt alsof de motor zich verslikt, kan dat best kloppen. is een voorkomende kwaal bij sommige 1.8 en 2.0 motoren.,

Probeer eens de motor bij stilstand even een half minuutje te laten lopen en dan pas uit te zetten. Meestal verhelpt dat bovenstaand probleem wel.
C30 2.4i 🚗💨💨 | Beheerder Volvo C30 Nederland club.
https://m.facebook.com/groups/VolvoC30NL/
WestC
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 03.04.2021 - 12:01

Het duurde even doordat de motor het weer liet horen (dat zul je altijd zien), maar gisterenavond was het zover. Van Deventer naar Gouda gereden, even eruit geweest om te gaan eten (een uurtje, tussen vijf en zes 's avonds). Daarna wilde ik de motor starten en hoorde ik dit:



Heel veel later op die avond (22u) startte de auto weer gelijk perfect. Ik heb net ook even contact gehad met mijn garage en zij geven aan dat ik maar een keer langs moet komen. Dat we de auto dan even laten staan, afkoelen, en vervolgens kijken of datzelfde geluid (of eigenlijk gebrek eraan) weer optreedt.

@Sjoerd. Je bedoelt dat wanneer ik weet dat ik een korte stop ga maken, ik de auto van te voren niet gelijk uitzet? Klinkt als het proberen waard, ga ik doen!
WestC
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 03.04.2021 - 12:01

Sjoerd Wolfs schreef: 16.11.2022 - 13:02 Als je bedoelt met startproblemen, dat het lijkt alsof de motor zich verslikt, kan dat best kloppen. is een voorkomende kwaal bij sommige 1.8 en 2.0 motoren.,

Probeer eens de motor bij stilstand even een half minuutje te laten lopen en dan pas uit te zetten. Meestal verhelpt dat bovenstaand probleem wel.
Auto gaat begin volgend jaar voor een grote beurt en dan gaan ze ook naar dit euvel kijken. In de tussentijd heb ik geprobeerd wat jij voorstelde. Het heeft wel een positief effect merk ik. De eerstvolgende start is wel soepeler.

Maar bedoelde je dit als in, voortaan elke keer doen, of een aantal keer en daarna gaat het vanzelf weer goed?
WestC
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 03.04.2021 - 12:01

Heeft iemand hier misschien nog een advies over? Klein tijdje wat minder korte ritten gemaakt, maar de eerste beste keer dat ik een kort ritje maak, heb ik gelijk weer bovenstaande probleem. Eerste keer sloeg ie niet aan, uitgezet en nog een keer geprobeerd en dan start ie meteen. Ik heb het idee dat het met de brandstoftoevoer naar de motor te maken heeft, maar de garage en ik krijgen het niet opgelost.
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Tja, oef....niet helemaal hetzelfde.
Had in mijn vorige wagen, een V70xc '02, dat ik met een warme motor, na even gestopt te hebben (bijvoorbeeld tankstation), de motor weleens niet aan wilde slaan.
Ik moest dan lang doorstarten; zo'n 5 a 10 seconden duurde het voordat hij aansloeg. Soms met een 'discodashboard' heel even.....

Na een beurt, kon de garage hem niet meer starten. Ze deden er (dacht ik) een nieuwe 'impuls (of krukas)-sensor' in. Zat bovenop net achter motor / net voor de automaat.
Daarna heeft hij nooit meer die 'niet willen starten' storing gehad.
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Kan de startmotor niet gewoon "gaar" zijn?

Ik heb ooit een 440 gehad en die startte altijd als de boel koud was en helaas niet als je na het boodschappen doen weer naar huis wilde rijden.
Herman123
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 13.07.2020 - 17:59

Is de ontsteking al gecontroleerd?

Ik heb bij twee verschillende auto's een soortgelijk probleem gehad, beide keren hielp het vervangen van de bougiekabels.

Bij de ene auto was juist de koude start (bij vochtig weer) het probleem. Door ouderdom bleken de bougiekabels niet meer geheel vochtwerend. Dit lijkt niet echt op jou probleem.

De andere auto sloeg prima aan wanneer hij koud was en juist niet wanneer hij warm was en kort uit was geweest, bv na tanken/boodschappen doen/etc. Hier bleken de bougiekabels door ouderdom niet meer goed te geleiden, te veel weerstand. En die weerstand neemt ook nog eens toe wanneer de kabels warmer worden, het probleem verergert zichzelf dan. Wanneer ik binnen een half uur weer wilde starten had ik dit probleem regelmatig maar na bijvoorbeeld een uur niet meer. Dit lijkt wel een beetje op wat jij omschrijft.
Huidige Volvo's:
V70 T5 Exclusive-line automaat 1997
C30 D4 R-Design automaat 2011 (5-cilinder ;-))

Vorige Volvo's:
V70 2.5 10V 1997
850 Estate 2.5 10V 1995
850 Estate 2.5 10V 1994
Plaats reactie

Terug naar “C30”