Vermogen valt weg - 940GL (B230FB) uit '92
Geplaatst: 13.11.2022 - 17:33
TL;DR: Hulp met diagnose uitvallende motor. Ontsteking of brandstoftoevoer?
Tijdens een reis naar de noordelijke provincies afgelopen week viel het vermogen weg bij optrekken stoplicht, oprijden snelweg. De eerste 30km reed de auto prima. Ik stopte bij een pomp om te tanken en zag vuil in de tankopening, Ik heb dit zo goed mogelijk geprobeerd schoon te maken. Maar een kleine hoeveelheid, die direct op de klep aan het einde van de opening zat, viel toch in de tank. De hoeveelheid vuil was niet groter dan een walnoot, waarschijnlijk minder.
De auto reed daarna prima totdat ik Haarlem inreed, zo'n 15km verder. Bij het optrekken bij een stoplicht kreeg ik niet het volle vermogen. De motor bokte/haperde. Ietsje later viel het vermogen volledig weg en stopte ik even langs de kant. Starten was geen probleem en de motor draaide stationair prima. Stationair wat gas geven, gaf geen problem, geen stotteren of inhouden. Ik reed verder tot onze tussenstop in Haarlem, waar de auto zo'n drie uur stil stond.
Toen we onze weg vervolgden en Haarlem uitreden, ging dit niet van harte. Het was te doen maar niet plezierig. Bij het optrekken naar de snelweg in de derde versnelling, was er ineens geen vermogen meer, alsof de motor niet voldoende brandstof kreeg. Ik dacht aan het vuil in de tankopening. Zou er toch iets verstopt zijn geraakt? Tegelijkertijd zou de brandstoffilter dit moeten voorkomen, tenzij deze ook helemaal verstopt is.
Het lukte uiteindelijk met plankgas in de derde bij een tankstation te komen. De auto wilde niet harder dan zo'n 30km/h. Toen maar de ANWB gebeld. Die heeft de verdeelkap eraf gehaald en schoon gemaakt. Er zat wat water aan de buitenkant en het was iets vochtig aan de binnenkant. Het regende die dag nog al hard en langdurig. Maar het hielp niet. Er werd nog met een rubberen hamer tegen de brandstofpomp getikt, maar ook dit verbeterde het stationair draaien niet. Op een gegeven moment viel de motor zelfs direct na het starten uit, alsof er geen brandstof de motor bereikte.
De auto werd toen weggesleept en wij vervolgden onze reis met een huurauto. Een paar dagen later werd onze auto bij de garage gebracht, alwaar de motor gewoon weer zonder problemen liep. Klein rondje gereden en geen inhouden bij gas geven. Ze hebben hem bij de garage nog warm laten draaien om te kijken of het probleem terug zou komen, maar de motor bleef zonder problemen draaien. Advies van de garage is om de bobine en/of the ontstekingsmodule te vervangen. Ik zou zelf beginnen bij de brandstoffilter, maar ik ben geen expert. Ik heb wel de foutcodes uitgelezen en er stonden twee fouten in mbt brandstofsysteem (pos. 2): 1-2-1 (LMM signaal) en 1-1-3 (brandstofmengsel). Beiden zijn te verklaren door de ingrepen van de ANWB. De luchtfilter is open geweest en er is wat starthulp in de luchtinlaat gespoten. Na het wissen van de fouten en het starten van de motor staan geen nieuwe fouten in het OBD. Ik heb daarna nog niet gereden.
Ik ben eigenlijk op zoek naar een second opinion mbt mogelijke oorzaken van het probleem. Ook hoor ik graag wat ik mogelijk nog zou kunnen (laten) testen om een beter idee te krijgen waar het probleem zit alvorens onderdelen te gaan vervangen.
Tijdens een reis naar de noordelijke provincies afgelopen week viel het vermogen weg bij optrekken stoplicht, oprijden snelweg. De eerste 30km reed de auto prima. Ik stopte bij een pomp om te tanken en zag vuil in de tankopening, Ik heb dit zo goed mogelijk geprobeerd schoon te maken. Maar een kleine hoeveelheid, die direct op de klep aan het einde van de opening zat, viel toch in de tank. De hoeveelheid vuil was niet groter dan een walnoot, waarschijnlijk minder.
De auto reed daarna prima totdat ik Haarlem inreed, zo'n 15km verder. Bij het optrekken bij een stoplicht kreeg ik niet het volle vermogen. De motor bokte/haperde. Ietsje later viel het vermogen volledig weg en stopte ik even langs de kant. Starten was geen probleem en de motor draaide stationair prima. Stationair wat gas geven, gaf geen problem, geen stotteren of inhouden. Ik reed verder tot onze tussenstop in Haarlem, waar de auto zo'n drie uur stil stond.
Toen we onze weg vervolgden en Haarlem uitreden, ging dit niet van harte. Het was te doen maar niet plezierig. Bij het optrekken naar de snelweg in de derde versnelling, was er ineens geen vermogen meer, alsof de motor niet voldoende brandstof kreeg. Ik dacht aan het vuil in de tankopening. Zou er toch iets verstopt zijn geraakt? Tegelijkertijd zou de brandstoffilter dit moeten voorkomen, tenzij deze ook helemaal verstopt is.
Het lukte uiteindelijk met plankgas in de derde bij een tankstation te komen. De auto wilde niet harder dan zo'n 30km/h. Toen maar de ANWB gebeld. Die heeft de verdeelkap eraf gehaald en schoon gemaakt. Er zat wat water aan de buitenkant en het was iets vochtig aan de binnenkant. Het regende die dag nog al hard en langdurig. Maar het hielp niet. Er werd nog met een rubberen hamer tegen de brandstofpomp getikt, maar ook dit verbeterde het stationair draaien niet. Op een gegeven moment viel de motor zelfs direct na het starten uit, alsof er geen brandstof de motor bereikte.
De auto werd toen weggesleept en wij vervolgden onze reis met een huurauto. Een paar dagen later werd onze auto bij de garage gebracht, alwaar de motor gewoon weer zonder problemen liep. Klein rondje gereden en geen inhouden bij gas geven. Ze hebben hem bij de garage nog warm laten draaien om te kijken of het probleem terug zou komen, maar de motor bleef zonder problemen draaien. Advies van de garage is om de bobine en/of the ontstekingsmodule te vervangen. Ik zou zelf beginnen bij de brandstoffilter, maar ik ben geen expert. Ik heb wel de foutcodes uitgelezen en er stonden twee fouten in mbt brandstofsysteem (pos. 2): 1-2-1 (LMM signaal) en 1-1-3 (brandstofmengsel). Beiden zijn te verklaren door de ingrepen van de ANWB. De luchtfilter is open geweest en er is wat starthulp in de luchtinlaat gespoten. Na het wissen van de fouten en het starten van de motor staan geen nieuwe fouten in het OBD. Ik heb daarna nog niet gereden.
Ik ben eigenlijk op zoek naar een second opinion mbt mogelijke oorzaken van het probleem. Ook hoor ik graag wat ik mogelijk nog zou kunnen (laten) testen om een beter idee te krijgen waar het probleem zit alvorens onderdelen te gaan vervangen.