TPMS te activeren in V70 III ?

Plaats reactie
volvohenk
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 12.03.2008 - 00:29
Locatie: noorden

Hallo,

Ik kocht onlangs een V70 III 2.5T uit 2009 als opvolger van de V 70 2.5T classic waar ik sinds 2008 met veel plezier in heb rondgereden.

In de oude Volvo had ik een Schräder TPMS retro kit ingebouwd. De sensoren dus die in de velgen worden gemonteerd en temperatuur en bandenspanning permanent op een los display aangeven. Perfect systeem. Nadeel is dat batterijen uit de sensoren niet vervangbaar zijn en ca. 5 jaar actief. Nu wil ik TPMS inbouwen in de nieuwe Volvo. Volgens de handleiding zit er op bepaalde modellen al een TPMS systeem ingebouwd. Op die van mij zaten nieuwe velgen en het is me onbekend wat er voorheen aanwezig was. Mijn vraag is. Is dit TPMS ontvangstdeel standaard in de Volvo's ingebouwd en is het via OBD2 te activeren ? Er zijn bij bijvoorbeeld Hamaton wel vervangende sensoren verkrijgbaar maar het is me onduidelijk of er iets extra's ingebouwd moet worden in de auto. De dealer kon me er geen antwoord op geven. Hier misschien iemand die dit pad al eens bewandelt heeft ? Alternatief is een los kastje zoals voorheen in de oude Volvo maar dat is iets minder fraai. En ook jammer als het toch al als ontvangstdeel aanwezig was in de auto.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

volvohenk
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 12.03.2008 - 00:29
Locatie: noorden

Bedankt voor de reactie. Intussen toch nog enige info ontvangen van een andere dealer. Het ontvangstdeel is al in de auto aanwezig. Alleen de software moet nog aanvullend geïnstalleerd worden. Kostenplaatje samen met 4 sensoren was echter redelijk hoog. En daarbij zijn de temperatuur en luchtdruk waardes niet daadwerkelijk zichtbaar maar is er alleen een optische en akoestische melding indien luchtdruk te laag of temperatuur te hoog wordt. Niet echt mijn bedoeling.
Rene64
2nd Gear member
Berichten: 112
Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29

Het "ontvangdeel' is dat de ontvanger van de afstandsbediening?
Die werkt ook op 433 Mc, ik kan mij voorstellen dat die met extra software deze functie er bij krijgt.
Is in iedere auto alk aanwezig.
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
waal70
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 28.07.2009 - 23:47

Ik weet niet of het in jouw MY ook al zo is, maar in de nieuwere modeljaren werkt het samen met de ABS-sensoren. Dan zie je dus geen druk/temperatuur, maar de ECM registreert dan een rolsnelheidsverschil en kan dat wijten aan veranderde bandendruk (lage druk = sneller ronddraaien). Is dus een TPMS zonder sensoren in het ventiel.

In de gelinkte accessoire-instructie zie je vanaf welk chassisnummer dit standaard is (genoemd als "alleen applicatie") .
Rene64
2nd Gear member
Berichten: 112
Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29

Ik heb geen indicatie helaas.
Dat heeft mij al een keer een band gekost toen ik de auto net 3 dagen had.
Ik zou het er wel op willen hebben en ben daarom benieuwd hoe het werkt.
Mijn chassisnr is van ver voor de genoemde serie.
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
TheMightyPirate
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 14.07.2021 - 10:17
Locatie: Regio 072

Ik heb het bij mij wel ingebouwd en geactiveerd.
De ontvanger is inderdaad de sleutelontvanger die ook de bandenspanningssensoren oppikt.
Ik kan niet uitlezen via het systeem welke druk elk wiel heeft, maar krijg een waarschuwing als er een van de vier te laag is.
V70 III 2.5T Momentum, Sapphire Black (Pirate Special)
Rene64
2nd Gear member
Berichten: 112
Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29

Dank voor je antwoord!
Dan ga ik dat ook laten inbouwen bij de volgende beurt.
De waarschuwing is voor mij al prima.
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”