Diesel toch nog niet helemaal afgeschreven

Hier post je alles wat wel met auto's maar niets met Volvo te maken heeft.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8171
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Ik ben voor een kerncentrale in de Randstad voor schone energie en grote gaten in de Nederlandse bodem om grondstoffen te winnen voor wat dan ook.
En geen gezeur!

Fulaks, de elektromotor is zeker de beste motor voor voertuigen. Efficiënt, stil, geen stationair verbruik, energie terugwinnen bij gas los of berg af rijden, altijd kracht.
Het is de energiedrager in de auto om die motor te voeden, en de manier waarop het ons verkocht wordt.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

" Natuurlijk zijn er ook nadelen die hier al aan bod zijn gekomen. Maar de transitie naar elektrisch lijkt gewoon een feit, dit is de komende jaren niet meer te stoppen. "
Probeer de vooruitzichten over de toename van het beslag op het elektriciteitsnetwerk een beetje te volgen. Dan kom je tot de ontdekking dat de leveringszekerheid nu al onder druk staat. Daar gaat de schoen echt wringen.
Wanneer 10% van wat er nu fossiel rondrijdt morgen aan de stekker hangt is de overgang naar EV gestopt.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

JeroenSpock schreef: 17.11.2022 - 10:38Fulaks, de elektromotor is zeker de beste motor voor voertuigen. Efficiënt, stil, geen stationair verbruik, energie terugwinnen bij gas los of berg af rijden, altijd kracht. Het is de energiedrager in de auto om die motor te voeden, en de manier waarop het ons verkocht wordt.
WillyWortel2 schreef: 17.11.2022 - 11:11Probeer de vooruitzichten over de toename van het beslag op het elektriciteitsnetwerk een beetje te volgen. Dan kom je tot de ontdekking dat de leveringszekerheid nu al onder druk staat. Daar gaat de schoen echt wringen. Wanneer 10% van wat er nu fossiel rondrijdt morgen aan de stekker hangt is de overgang naar EV gestopt.
Absoluut mee eens hoor. Ik had het dan ook puur over het rijden op stroom, dacht dat ik dat duidelijk had vermeld.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Sammmyvannorel
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

Ach vandaag weer in hartje Utrecht voor 1.779 de liter getankt voorlopig blijf ik mooi nog ff koppig mijn d3 doorrijden….
V60 d3 gt r-design (facelift)
steven.vuylsteke
5th Gear member
Berichten: 1705
Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27

En ik last vandaag in een Belgische krant de vergelijkende kost voor 100km elektrisch benzine en diesel. En door de hoge prijs per kwh, kwam de dieselwagen alweer als gunstigste uit de bus. Het ging om drie gelijke modellen, id3, 1.5benzine en de 2.0diesel. Exacte specs kan ik niet uit het hoofd herhalen.
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

En de prijs van diesel is nog dalend.
Dat zijn bemoedigende berichten, details zijn overbodig.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8171
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

steven.vuylsteke schreef: 17.11.2022 - 20:05En ik last vandaag in een Belgische krant de vergelijkende kost voor 100km elektrisch benzine en diesel. En door de hoge prijs per kwh, kwam de dieselwagen alweer als gunstigste uit de bus. Het ging om drie gelijke modellen, id3, 1.5benzine en de 2.0diesel. Exacte specs kan ik niet uit het hoofd herhalen.
Dan hebben ze in België vast een andere MRB regeling. In NL zijn die BEV's vrijgesteld van MRB, of half tarief, hoe zit dat?
Wacht maar tot te veel mensen zo'n ding hebben, dan gaat net zo makkelijk de MRB naar normaal tarief en dan kan je betalen voor je zware accu op wielen. Zo ging dat ook met die crisisdiesels zoals de Punto, Polo, noem ze maar op. Of die auto's van de categorie winkelkarretje aka C1, 107, Aygo, Spark...
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

steven.vuylsteke schreef:En ik last vandaag in een Belgische krant de vergelijkende kost voor 100km elektrisch benzine en diesel. En door de hoge prijs per kwh, kwam de dieselwagen alweer als gunstigste uit de bus. Het ging om drie gelijke modellen, id3, 1.5benzine en de 2.0diesel. Exacte specs kan ik niet uit het hoofd herhalen.
Bij dat soort vergelijkingen wordt meestal voorbijgegaan aan het feit (=uitkomst onderzoek) dat meer dan tweederde van de EV-eigenaren zonnepanelen bezitten. Buiten de investering in de installatie, wat vanwege de lage spaarrente erg interessant is, zijn er dus geen of nauwelijks “brandstof”-kosten voor deze groep.
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Dan ga je er van uit dat ze altijd thuis laden en er altijd energie beschikbaar is thuis.
De actieradius van een EV is bescheiden.
Vandaag zal thuisladen niet mogelijk zijn vanwege het weer. Gratis laden is maar beperkt mogelijk.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

JeroenSpock schreef: 18.11.2022 - 00:35
steven.vuylsteke schreef: 17.11.2022 - 20:05En ik last vandaag in een Belgische krant de vergelijkende kost voor 100km elektrisch benzine en diesel. En door de hoge prijs per kwh, kwam de dieselwagen alweer als gunstigste uit de bus. Het ging om drie gelijke modellen, id3, 1.5benzine en de 2.0diesel. Exacte specs kan ik niet uit het hoofd herhalen.
Dan hebben ze in België vast een andere MRB regeling. In NL zijn die BEV's vrijgesteld van MRB, of half tarief, hoe zit dat?
Wacht maar tot te veel mensen zo'n ding hebben, dan gaat net zo makkelijk de MRB naar normaal tarief en dan kan je betalen voor je zware accu op wielen. Zo ging dat ook met die crisisdiesels zoals de Punto, Polo, noem ze maar op. Of die auto's van de categorie winkelkarretje aka C1, 107, Aygo, Spark...
In Nederland heb je tot een bepaalde uitstoot geloof ik half tarief.
De tekst die Steven heeft gelezen stond ook onlangs nog in het Nederlandse nieuws, men keek dan naar de KWH prijs als je die in zou moeten kopen in plaats van dat je de energie zelf op wekt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

WillyWortel2 schreef: 18.11.2022 - 09:40 Vandaag zal thuislanden niet mogelijk zijn vanwege het weer. Gratis laden is maar beperkt mogelijk.
Wel eens van salderen gehoord? ;-)
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5388
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

-KJ- schreef: 18.11.2022 - 07:34
steven.vuylsteke schreef:En ik last vandaag in een Belgische krant de vergelijkende kost voor 100km elektrisch benzine en diesel. En door de hoge prijs per kwh, kwam de dieselwagen alweer als gunstigste uit de bus. Het ging om drie gelijke modellen, id3, 1.5benzine en de 2.0diesel. Exacte specs kan ik niet uit het hoofd herhalen.
Bij dat soort vergelijkingen wordt meestal voorbijgegaan aan het feit (=uitkomst onderzoek) dat meer dan tweederde van de EV-eigenaren zonnepanelen bezitten. Buiten de investering in de installatie, wat vanwege de lage spaarrente erg interessant is, zijn er dus geen of nauwelijks “brandstof”-kosten voor deze groep.
Onderzoek 👇🏻👇🏻

https://elaad.nl/nationaal-laadonderzoe ... nepanelen/
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

raspaardje schreef: 18.11.2022 - 09:43
Wel eens van salderen gehoord? ;-)
Salderen heeft niets te maken met het benutten van zonnepanelen om een EV te laden.
De regeling zal bovendien vanaf 2025 worden afgebouwd.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

WillyWortel2 schreef: 18.11.2022 - 12:14 Salderen heeft niets te maken met het benutten van zonnepanelen om een EV te laden
Leg eens uit ajb want ik zie dat toch echt anders.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5388
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Dat hoef je niet uit te leggen want je levert aan het net. Die levering wordt verrekend met het totaalverbruik. Dan maakt het niet uit wanneer die EV aan je laadpaal hangt.

Volgende maand wordt in de tweedekamer het voorstel besproken om het salderen weer jaarlijks te verplichten.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Urbexpeditie schreef: 18.11.2022 - 13:20 Dat hoef je niet uit te leggen want je levert aan het net. Die levering wordt verrekend met het totaalverbruik. Dan maakt het niet uit wanneer die EV aan je laadpaal hangt.
Exact. Dus snap ik het statement van WillyWortel2 niet waarom salderen niets te maken zou hebben met het benutten van zonnepanelen om een EV te laden.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Salderen maakt alleen maar een puinhoop van het energienet zolang we geen flinke buffer er tussen plaatsen of we onze hoeveelheid panelen flink uitbreiden. Die 12-15 panelen per tussenwoning zijn niet genoeg om elke dag autonoom de EV op te laden.
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5388
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Afhankelijk van de hoeveelheid km's per jaar je rijdt.

Ik ben uitgegaan van gemiddelden 👇🏻
Een opbrengst (11 zonnepanelen, tussenwoning) is 3100 kwh per jaar.
Een EV verbruikt 15 kwh per 100 km.
Betekent dat je 20.000 km per jaar zou kunnen rijden (theorie)

Uitgaande dat je 20.000 km per jaar rijdt:
Diesel (6L - 100 km x €1,85) €6000
EV (3100 kwh x €0.75) €2300

Maakt een verschil van €3700 per jaar 😇
(energie kosten)
Jelmer de Jong schreef: 18.11.2022 - 15:55 Die 12-15 panelen per tussenwoning zijn niet genoeg om elke dag autonoom de EV op te laden.
Uitgaand van de 11 zonnepanelen:
Opbrengst 3100 kwh per jaar delen door 365 dagen geeft 8,4 kwh per dag.
Zou je EV rond de 50 km per dag kunnen rijden.

Dat is de opbrengst....

Over salderen: vanaf 2026 nog 64% van de opbrengst. Vanaf 2031 is salderen niet meer mogelijk. Dan krijg je €0,09 per kwh.

Streep je de opbrengst van de zonnepanelen weg tegen je eigen verbruik, dan levert dit per jaar tussen de €700 - €800 op.
Deze kan je omzetten naar het aantal km's per jaar wat je kan rijden. Het aantal km's per jaar zakt hierdoor.
Rijdt je meer dan de berekende 20.000 km, dan worden de kosten per km hoger omdat er geen extra opbrengst van de zonnepanelen beschikbaar is.

Noot:
De gemiddelden (opbrengst en verbruik) informatie van internet verkregen. Heb bij de berekening de huidige prijzen energie gebruikt. Salderen is niet berekend. Dus gebaseerd op verbruik en kosten.

Edit: moest even knippen plakken om het op een rijtje te krijgen
Laatst gewijzigd door Urbexpeditie op 18.11.2022 - 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Kortom: autorijden kost gewoon geld :D
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

En hoe ga je thuisladen als je in een tussenwoning woont? Iemand tips of suggesties?
Urbexpeditie schreef: 18.11.2022 - 16:21 Een EV verbruikt 15 kwh per 100 km.
Dat lijkt me optimistisch. Deze getallen nog niet gezien voor een P2 of P8.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Plaats reactie

Terug naar “Off Topic Auto”