Koelvloeistof verlies V60 2014

Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

WillyWortel2 schreef: 18.11.2022 - 12:00 Jij kiest er voor het persoonlijk te maken door over mij een waardeoordeel te geven.
Ik geef geen waardeoordeel over jou (en is ook niet de bedoeling, wie ben ik?) maar reageer op wat je communiceert (en dat vind ik persoonlijk een veel te negatieve insteek).
Dat zijn twee echt heel verschillende dingen.
Ik houd van mijn vrouw maar ben het niet altijd eens met wat ze zegt of doet en dat zal andersom niet anders zijn.

En voor de rest van je betoog sluit ik me aan bij wat Fredhead al gezegd heeft.

Tot slot hoop ik dat TS op basis van hetgeen hier wordt aangedragen een voor zijn gevoel goede volgende stap kan zetten en dat hij ons op de hoogte houdt van hoe het afloopt.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
HbTps
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20

Mijn ervaring is dat een lekke koppakking (waarbij de koelvloeistof de cilinder in komt) de bovenkant van de zuiger schoon spoelt. Zeker als er geruime tijd mee door gereden wordt. Dit is zonder de kop te demonteren via het verstuivergat met een endoscope goed te bekijken en beoordelen.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

jurgen89 schreef: 17.11.2022 - 13:09 Dat heb ik inderdaad vaker gelezen, echter zou je dan toch het overtollige koelvloeistof moeten zien liggen rondom het reservoir? Die is brandschoon namelijk :(
Het ventiel zit behoorlijk laag. Al sluit dat niet uit dat vloeistof er ook op andere plekken uit geperst wordt. Wat je kan doen als de dop er af is alle slangen masseren terwijl je bij vult. Niet gek op kijken dat er een liter water in verdwijnt zonder dat je significante stijging in het niveau krijgt. Als er echt geen water meer bij past in het reservoir dan start je de motor met de dop er nog af. Begint het gelijk te borrelen dan komen er uitlaatgassen in het koelsysteem. Draai de dop er vervolgens op om te zien waar het water en uit wordt geperst.
Heel soms is het een lekke turbo of EGR koeler die uitlaatgassen lekt, dat geluk hebben er maar weinig. :P
jurgen89
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 28.05.2018 - 09:41

Inmiddels de Volvo weer bij de garage gebracht. Morgen gaan ze een dagje op onderzoek en ik hoop dan meer te weten. Ik heb inmiddels een andere koelvloeistof dop gekocht, echter was dit niet de oplossing (helaas). Ik houd jullie op de hoogte!
jurgen89
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 28.05.2018 - 09:41

Even een update. De V60 heeft een behandeling gehad met een dichtingsmiddel. Monteur had hier goede ervaringen mee (niet die goedkope rommel van de auto speciaalzaak) en dit was een eerste stap in de richting van een oplossing...hoopte ik.

1 langere rit gemaakt (ongeveer 100 kilometer) geen problemen. Echter vandaag de Volvo even warm gereden en direct de melding weer in t display: koelvloeistofpeil laag, stop auto zsm. Enorm balen.

Ik ga morgen langs de dealer, voor een overleg (prijs zal daar aanzienlijk hoger zijn schat ik in) en een belletje naar Elst of zij eens willen kijken. Anders zit er niets anders op dan de kop er af laten halen en dan hopen op het beste...

Allen nogmaals dank voor de vele reacties!
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27059
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dichtingsmiddel is leuk als een noodreparatie aan een klein lek maar in dit geval lost het echt niets op.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Ik kan TSC Geldermalsen aanraden als dat nog niet gebeurd was. Rekent anderhalve week voor een revisie-klus (er is altijd wel iets onverwachts kapot wat niet leverbaar is) en geeft je van te voren ook alle mogelijke bijkomende kosten door waar zij in de loop der jaren mee geconfronteerd werden. Heeft uit eigen beweging een half uur aan de telefoon gehangen om uit te leggen wat ze doen en hoe ze te werk gaan, nog voordat ik daadwerkelijk een afspraak had gemaakt. Dit gaf uiteraard een goed gevoel en dat werd achteraf bevestigd met een uitleg over de gereviseerde motor en inmiddels zijn we 25.000 kilometer verder zonder verlies van koelvloeistof.
Ook bij de dealer geweest voor revisie en die gaf netjes aan dat zelf laten reviseren beter zou zijn. Zij hebben de machinerie niet en moeten een gedeelte van het werk daarom uitbesteden en terwijl dat werk uitbesteed wordt staat er een auto in de werkplaats ontzettend in de weg. Voor beide was het daarom goedkoper om de revisie niet bij de dealer te laten doen.
jurgen89
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 28.05.2018 - 09:41

Jelmer de Jong schreef: 04.12.2022 - 19:39 Ik kan TSC Geldermalsen aanraden als dat nog niet gebeurd was. Rekent anderhalve week voor een revisie-klus (er is altijd wel iets onverwachts kapot wat niet leverbaar is) en geeft je van te voren ook alle mogelijke bijkomende kosten door waar zij in de loop der jaren mee geconfronteerd werden. Heeft uit eigen beweging een half uur aan de telefoon gehangen om uit te leggen wat ze doen en hoe ze te werk gaan, nog voordat ik daadwerkelijk een afspraak had gemaakt. Dit gaf uiteraard een goed gevoel en dat werd achteraf bevestigd met een uitleg over de gereviseerde motor en inmiddels zijn we 25.000 kilometer verder zonder verlies van koelvloeistof.
Ook bij de dealer geweest voor revisie en die gaf netjes aan dat zelf laten reviseren beter zou zijn. Zij hebben de machinerie niet en moeten een gedeelte van het werk daarom uitbesteden en terwijl dat werk uitbesteed wordt staat er een auto in de werkplaats ontzettend in de weg. Voor beide was het daarom goedkoper om de revisie niet bij de dealer te laten doen.
Dat klinkt goed inderdaad. Ik heb hun naam al vaker voorbij zien komen. Ik ga ze morgen eens bellen..niet geschoten...
jurgen89
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 28.05.2018 - 09:41

De kogel is door de kerk, de V60 gaat naar TSC. Alles wat Jelmer hierboven beschreef heb ik ook ervaren. Wat een aardige maar bovenal een kundige man is die eigenaar. Heeft ruim de tijd genomen en terwijl ik naast de auto stond en op zijn aanwijzingen wat handelingen uitvoerde wist hij 100% zeker dat de koppakking het probleem is. Veel te veel druk in het systeem, zelfs na 24 uur stilstaan.

Een scheur in het onderblok vond hij totaal niet aan de orde. Kennelijk krijg je dan ook andere klachten vanuit het blok zoals slecht starten en is je vloeistof echt snel leeg. De V60 word volgende week opgehaald en dan ben ik benieuwd wat de uitkomst is. Niet goedkoop maar kreeg wel een prettig gevoel tijdens het contact. Jelmer bedankt!
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Mooi, zijn benieuwd naar het resultaat!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Armoderos
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 23.08.2018 - 10:15
Locatie: Enschede

Volg dit al vanaf het begin.... hopelijk wordt alles goed opgelost. En zo zie je maar dat "meer ogen meer zien" of zoals in dit geval meer meningen tot een goed besluit komen. Goed dat je naar TSC gaat.
Succes ermee en we horen uiteraard graag naar het (positieve ;) uiteraard) resultaat.
S60 2.4d MY2004 Chiptuned 220.000km >>> 417.000km
XC70 D5 AWD MY2008 GT Chiptuned 269.000km >>> 332.000km
V60 D6 MY2013 200.271km >>>
rfs88
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 20.05.2021 - 12:59

ik volg dit ook, ben benieuwd of het alleen de koppakking is! succes ermee
jurgen89
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 28.05.2018 - 09:41

Even een korte update. De V60 is vorige week opgehaald door TSC. De reparatie staat gepland voor 6 januari (dat duurt helaas nog even). Mochten er in de tussentijd ontwikkelingen zijn dan horen jullie het ;-)
jurgen89
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 28.05.2018 - 09:41

Vandaag het bericht van TSC. En dat was niet positief, helaas. In de 15 jarige historie van de ervaring van TSC was ik de gelukkige 2e eigenaar van een motorblok die gescheurd is. Dus toch... Met een camera was te zien dat er in 1 van de cilinderwanden een scheurtje zit.

En nu..ik weet het niet zo goed. Een 'nieuw' blok kost een lieve 5500 euro. Ik ga morgen even een bak koffie drinken bij de mannen. En er een nachtje (niet) over slapen.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Voor vervanging van gescheurde cilinderkop, samen met revisie van zuigers, was ik ongeveer hetzelfde kwijt.
jurgen89
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 28.05.2018 - 09:41

Inmiddels bij Peter en zijn bedrijf TSC geweest. Wat een aardige/eerlijke man en wat een vakmanschap. Uiteindelijk alles afgewogen en gekozen voor een ander blok. Ja het is duur, maar nu heb ik niks..of verkopen voor de export voor een paar honderd euro..of naar de sloop.

Peter heeft een blok gevonden met 142xxx kilometers. Hij doet alleen zaken met een aantal bedrijven die hij vertrouwd, dit gaf een goed gevoel. Garantie er op en hopelijk snel weer rijden. Bedankt allen voor de tips!
rfs88
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 20.05.2021 - 12:59

Jammer om te horen Jurgen, destijds heb ik ook een afweging moeten maken om de V70 defect weg te doen of om te repareren.
Toen ik hem te koop zette kreeg ik van verschillende opkopers te horen dat bijna alle 5-cil D3's die ze opkopen met koelvloeistofverlies uiteindelijk als oorzaak een gescheurde cilinderwand hebben. Daarom zijn 5-cil ruilblokken ook zo duur (+-3000 euro), hoge vraag met weinig aanbod. Voorbeeld: een compleet blok 2.0 TDI van de CR generatie (2010-2015) kost beduidend minder omdat er weinig vraag naar is, deze hebben weinig structurele problemen waardoor complete ruilblokken niet gezocht zijn.
Ik heb de V70 uiteindelijk compleet verkocht omdat ik geen tijd en zin had om er een ruilblok in te leggen en de export prijs heel netjes was.
Daarna wel weer een XC60 D3 gekocht met precies hetzelfde blok en ook nog een hogere km stand :-D....tja... verslavend zullen we maar zeggen
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”