Koelvloeistof verlies V60 2014

Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

WillyWortel2 schreef: 16.11.2022 - 18:50 Wat levert het demonteren van de kop op voor de TS? Alleen maar onheil en een niet rijdende auto.
Probeer dan maar eens een geschikte andere motor te vinden op korte termijn.
Dat bedoel ik met een praktische aanpak.
Mag dan misschien praktisch zijn maar voor mij vooral ook korte termijn politiek.
En ik zou er persoonlijk niet met een lekker gevoel mee rondrijden en op vakantie gaan....
Loshalen van e.e.a. levert niet enkel onheil op maar helpt om de juiste diagnose te kunnen stellen. Wellicht is het "maar" een koppakking.
Links om of rechtsom, het kost een keer geld.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27063
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

En de kop is via Volvo of een motoren bedrijf wel redelijk vlot te leveren.
Kans op gevolgschade wordt alleen maar groter zo.

Zoals ik al eerder als tip had kunnen ze mogelijk eerst met een endoscoop kijken, voor hetzelfde geldt zie je direct je probleem en kan je daar een actieplan op maken en dan is er behalve een onderdeel dat aan de kant moest voor de toegang niets los geweest.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Andere kop monteren en dan afwachten of het probleem daarmee is opgelost. Durf jij de garantie te geven dat een andere kop monteren de remedie is? Met een andere kop ben je een aardige bedrag kwijt zonder enige zekerheid dat het probleem is opgelost.

Mag ik even op de ervaring met mijn auto wijzen. Kop eraf en gecontroleerd op scheuren. Weer gemonteerd waarna bleek dat zich druk opbouwt in het koelsysteem. Zo heb ik de auto 5000 kilometer geleden gekocht met kennis van dit gebrek.

Er komt een andere motor in. Tot die gevonden is rij ik rustig door. Nog een keer geld steken in een motor die een gebrek heeft dat niet te herstellen is heeft geen zin. Mijn garage heeft een geschikte donor ingeruild.
Tot die door de werkplaats is gecontroleerd en in orde bevonden rij ik door met extra aandacht voor de motortemperatuur.

Ieder moet doen waar hij zich het beste bij voelt. Ik wordt niet nerveus van de melding koelvloeistofniveau te laag.
Die melding verdwijnt even later weer.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
c70_ibo
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 13.08.2013 - 16:35

Waarom probeer je niet eens koelvloeistof lek middeltje in te gieten. Wie weet is er ergens een piep klein verlies dat bij warme motor natuurlijk door de druk opbouw zorgt voor koelvloeistof verlies. Waarom motor vervangen? Je turbo kan ook koelvloeistof verliezen. Zou zeker voor een paar tientjes dat eerst uitproberen
C70 T5 1998, 19t turbo groene injectoren, 3inch downpipe, aluminium Intercooler, aluminium radiateur, verstevigd buizenset, Brc g3 installatie

S60 D3 2014 obbetuning
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Sinds wanneer zit de turbo in het koelssysteem?
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
c70_ibo
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 13.08.2013 - 16:35

Turbo is zowel olie als koelvloeistof gekoeld of ben ik fout🤔
C70 T5 1998, 19t turbo groene injectoren, 3inch downpipe, aluminium Intercooler, aluminium radiateur, verstevigd buizenset, Brc g3 installatie

S60 D3 2014 obbetuning
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

jurgen89 schreef: 16.11.2022 - 14:45 Zojuist nog even het reservoir en de dop bekeken. Niveau is dus onder het minimale zoals eerder beschreven. Als ik vervolgens de dop los draai een hoop gesis en als de dop van het reservoir af is, is het peil weer normaal. Zegt dit nog iets?
Scheur in blok of kop en de uitlaatgassen duwen de koelvloeistof door het overdrukventiel er uit.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27063
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

WillyWortel2 schreef: 16.11.2022 - 21:50 Andere kop monteren en dan afwachten of het probleem daarmee is opgelost. Durf jij de garantie te geven dat een andere kop monteren de remedie is? Met een andere kop ben je een aardige bedrag kwijt zonder enige zekerheid dat het probleem is opgelost.
Er is niemand die roept om er blind direct een andere kop op te zetten.
Zodra een garage de boel open heeft liggen kijken ze echt wel verder dan alleen uit elkaar, andere kop erop en weer in elkaar zetten zonder enige controle.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Fred,

Je mist nog steeds mijn argument.
Kop er af betekent dat de auto stil staat waarbij nog maar moet blijken of de oorzaak van het koelvloeistof verlies kan worden aangetoond.

Wanneer het kleine ongemak niet meer inhoud dan nu en dan een beetje koelvloeistof bij vullen is dat aan te bevelen boven het buiten gebruik zetten van de auto. De keus is uiteraard aan de eigenaar van de auto.

In lang niet alle gevallen kan de oorzaak van het probleem na het verwijderen van de cylinderkop worden vastgesteld.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27063
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Eigenaar zelf gaf al aan de auto voorlopig niet te gebruiken.
Dan lijkt het me dus dat je zo snel mogelijk het probleem opgelost wil hebben.
Sowieso is iedere 120 kilometer bijvullen zoals momenteel het geval is wel erg enthousiast, dan is er echt wel meer dan een kleine lekkage.

Voor mij moet een auto gewoon goed zijn, ik vraag er geregeld wat van en dan wil ik erop kunnen vertrouwen dat alles probleemloos gaat.
Jij accepteert in dit geval eenzelfde probleem en rijd daarmee door, dat is prima, maar ik zou het niet als een aanbeveling plaatsen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
jurgen89
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 28.05.2018 - 09:41

Jelmer de Jong schreef: 17.11.2022 - 07:28
jurgen89 schreef: 16.11.2022 - 14:45 Zojuist nog even het reservoir en de dop bekeken. Niveau is dus onder het minimale zoals eerder beschreven. Als ik vervolgens de dop los draai een hoop gesis en als de dop van het reservoir af is, is het peil weer normaal. Zegt dit nog iets?
Scheur in blok of kop en de uitlaatgassen duwen de koelvloeistof door het overdrukventiel er uit.
Dat heb ik inderdaad vaker gelezen, echter zou je dan toch het overtollige koelvloeistof moeten zien liggen rondom het reservoir? Die is brandschoon namelijk :(
rfs88
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 20.05.2021 - 12:59

Helaas bekend probleem bij de 5 - cilinders (scheur), zelf ook gehad bij een 2012 D3 met 'maar' 275.000km....auto verkocht aan de export voor een 'habbekrats'
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Ben wel benieuwd wat Jurgen besluit. Het is aan hem om die beslissing te nemen. Technische opties zijn besproken.

Auto verkopen en een nieuw avontuur beginnen is ook een optie. Kop er af betekent dat je een pittige rekening krijgt zonder garantie op succes. Andere motor geeft meer zekerheid, kost ook meer.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

rfs88 schreef: 17.11.2022 - 22:00 Helaas bekend probleem bij de 5 - cilinders (scheur), zelf ook gehad bij een 2012 D3 met 'maar' 275.000km....auto verkocht aan de export voor een 'habbekrats'
TS heeft geen vijfcilinder
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27063
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

"Ik heb een V60 uit 2014 met de fijne 2.0 5 cilinder diesel"

Volgens mij toch echt wel ;)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

WillyWortel2 schreef: 17.11.2022 - 22:45 ....Kop er af betekent dat je een pittige rekening krijgt zonder garantie op succes. Andere motor geeft meer zekerheid, kost ook meer.
Garantie heb je nooit in het leven, alleen dat je een keer dood gaat.
Vind jou insteek persoonlijk wel heel negatief, alsof jou ervaring maatgevend is voor elke andere situatie. Beste kans dat als de kop eraf gaat ze de oorzaak direct kunnen vinden en kunnen oplossen. En dan noch mag je een dealer ook aanspreken op de uitgevoerde reparatie als achteraf blijkt dat e.e.a. niet (helemaal) is opgelost.
Auto in de huidige staat verkopen kost minimaal hetzelfde aan afschrijving dus daarvoor hoef je het niet te laten (tenzij TS het gebrek wil gaan verzwijgen maar daar gaan we maar niet vanuit).
Mijn broertje heeft destijds er ook wat langer mee rond gereden en het gevolg was dat de uitlaatgassen al tussen de pakking door de kop aan het aanvreten waren. Die moest dus ook worden gevlakt (lees doorrijden kan extra geld kosten).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

fredhead schreef: 18.11.2022 - 09:45 "Ik heb een V60 uit 2014 met de fijne 2.0 5 cilinder diesel"

Volgens mij toch echt wel ;)
Shit, lees het net nog eens. Echter 2010/2011 was er een gekend probleem waarna er een modificatie zou zijn uitgevoerd. Was destijds meende ik iets met een te dunne koppakking. Volvo heeft e.e.a. destijds ook met coulance gerepareerd. 2014 is mij niet bekend dat de 2.0 liter vijfcilinders nog dezelfde problemen hebben. Anyway de problemen die TS beschrijft komen dan akelig dicht overeen met die van mijn broertje die dus een 2012 d3 vijfcilinder had. Hij was er destijds met 50% coulance nog een 2000 euro aan kwijt als ik het me goed herinner.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Gouwe,

Jij kiest er voor het persoonlijk te maken door over mij een waardeoordeel te geven. Dat kan ik ook geen probleem.

Waarop baseer je de uitspraak dat het verwijderen van de cylinderkop een eenduidig antwoord geeft op de vraag wat de oorzaak is van het koelvloeistof verlies.
Je hebt het over een kans dat er duidelijkheid komt. De mogelijkheid dat er geen oorzaak aantoonbaar is is zeker zo groot.

Kop eraf gaat enkele duizenden euro's kosten waarbij het niet zeker is dat er een oorzaak gevonden wordt, waarbij de kans bestaat dat de gevonden oorzaak inhoudt dat er een andere motor gezocht moet worden.
Weeg dat af tegen mijn advies: doorrijden zolang het koelvloeistof verlies niet toeneemt.

Het is heel makkelijk adviezen te geven om de cylinderkop te verwijderen wanneer je niet hoeft op te draaien voor de kosten.
De enige zekere remedie om dit euvel te bestrijden is het vervangen van de motor.
Dat is gezien het betrekkelijk kleine defekt een ingrijpende maatregel die niet noodzakelijk is.


Ik stop met dit draadje. Er worden suggesties gedaan over vijfcylinder motoren terwijl de TS een vier cylinder heeft.
Coulance over auto's uit 2010 is niet van toepassing, de auto van de TS is uit 2014.
Alle respect voor onderzoeken met een endoscoop en andere suggesties zoals cylinderkop demonteren.
Geen van de reageerders houdt rekening met de kosten al dan niet afgezet tegen de kans op duidelijkheid over de oorzaak.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27063
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Als het onderblok nog goed is dan is het zonde van de extra kosten en het meerwerk om een volledig motorblok te vervangen.
Koelvloeistof moet iedere 120-200 kilometer bijgevuld worden als ik het verhaal van de TS zo lees, dat is dus met de kilometers waarvoor je een diesel rijd bijzonder onpraktisch met het risico dat je het op een lange rit gaat vergeten...

Kop eraf in de garage zijn de uren/kosten nog niet. Dan heb je alles open liggen en kan je zien wat er gedaan moet worden.
Straks blijkt het de koppakking te zijn welke inwendig lekt en dan is het bijzonder kostbaar geweest als je daar een ander blok voor in hebt laten bouwen en ook een ander blok is geen garantie dat het goed gaat.
Auto staat nu toch al stil, of dat nu thuis of bij de garage is maakt dan ook niet meer uit.

Ik denk dat zowel Gouwe als ik (en mogelijk nog wel meer mensen) het advies geven vanuit hun oogpunt en hoe we dit zouden doen als het onze auto was, dus dat stukje kosten is natuurlijk loos.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Willy je kunt gewoonweg niet altijd gelijk hebben. Ik geloof best dat je de beste bedoelingen hebt! Maar je draaft soms een beetje door op de verschillende fora met wat jij vindt en wat jij zou doen. Nu doorrijden en maar bij blijven vullen kost op termijn gegarandeerd het hele motorblok. De kop lichten is stap 1. De hele motor vervangen is de eventuele laatste stap.

TS heeft trouwens wél een vijfcilinder, zie OP.
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”