Volvo V60 krijgt een schildpadje bij 230 km/h

Plaats reactie
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Dus "vreemde" (niet Volvo!) software wordt bij Volvo niet direct gemeld bij uitlezen? (En nee dat hoeft niet met een waarschuwingsbalk) Blijf dat vreemd vinden gezien mijn ervaring. Er kwam bij mijn leasert een foutmelding op de software bij de eerste beurt. (Was een kleine "rel" toen bij die dealer. Hoe had dat kunnen gebeuren, en dat was nog originele software.)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1235
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

In het VAG kamp heb ik ook zoveel aangepast toentertijd, nooit issues mee gehad. Ze vonden het eerder mooi dat het kon omdat ze het niet wisten. Die monteurs zijn geen afgestuurde ITers, dus ik vraag me ook af of zij bepaalde info standaard zien. Zo'n vMax uitleescheck zal er echt niet in zitten lijkt me.

Ik had laatst wel bij die noise reduction klep (in de rechteruitlaat) dat de monteur dat als een foutmelding zag op de logging (de klep is niet aangesloten), maar ook dat vond ie verder prima.
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Sinds enige tijd,
is dit mijn favoriete topic.
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1235
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Wat wel interessant is, overschrijft een update bij de dealer eea aan wijzigingen? :D Want als het allemaal niet mag, is het ook snel weer dichtgezet na een update :P
Gebruikersavatar
Nomad
5th Gear member
Berichten: 1150
Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
Locatie: Noord-Oost Brabant

V480-S60 schreef: 30.11.2022 - 08:00 Dus "vreemde" (niet Volvo!) software wordt bij Volvo niet direct gemeld bij uitlezen? (En nee dat hoeft niet met een waarschuwingsbalk)
Het is geen software, er wordt niets "vreemd" geladen in de auto. Het is een aanpassing en wat ik al eerder zei en NielsPHEV ook, je zult vrij diep in de ecu's moeten duiken om het te zien en dat doet geen enkele monteur.
En dat hele garantieverhaal, dat zal wel, maar mijn auto heeft geen garantie meer en dan is het toch van de zotte dat Volvo gaat bepalen wat ik met MIJN auto doe, die ik van MIJN geld heb gekocht. Ik huur of lease dat ding niet. Zie je het al voor je? Philips die voor jou gaat bepalen dat er alleen maar Aviko friet in je airfryer mag en zodra je er huismerk AH in doet, dat ie dan geblokkeerd is? Volvo maakt fijne en veilge auto's maar die vertrutting slaat echt een beetje door nu. Rij je dan met je 455 pk Polestar Engineered V60 en in Duitsland word je nog zoekgereden door een Dacia.
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM

Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

J33Bee schreef: 30.11.2022 - 08:40 In het VAG kamp heb ik ook zoveel aangepast toentertijd, nooit issues mee gehad. Ze vonden het eerder mooi dat het kon omdat ze het niet wisten. Die monteurs zijn geen afgestuurde ITers, dus ik vraag me ook af of zij bepaalde info standaard zien. Zo'n vMax uitleescheck zal er echt niet in zitten lijkt me.

Ik had laatst wel bij die noise reduction klep (in de rechteruitlaat) dat de monteur dat als een foutmelding zag op de logging (de klep is niet aangesloten), maar ook dat vond ie verder prima.
Als er een garantie issue is wordt er een rapport naar Volvo gemaakt voor goedkeuring. Ziet Volvo in de log bestanden dat er "gerommeld" is met de auto wordt de garantie claim afgewezen. Zullen ze dit bij een defect portierslot misschien niet doen, maar heb je een defecte motor, versnellingsbak, erad, accupakket kon je nog wel eens pech hebben.
Bij een eventueel ongeval kan er ook gevraagd worden de data uit de auto uit te lezen. Er zijn zelfs experts van verzekeringsmaatschappijen die dit doen in samenwerking met Volvo.
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1235
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

The Mechanic schreef: 30.11.2022 - 11:58

Als er een garantie issue is wordt er een rapport naar Volvo gemaakt voor goedkeuring. Ziet Volvo in de log bestanden dat er "gerommeld" is met de auto wordt de garantie claim afgewezen. Zullen ze dit bij een defect portierslot misschien niet doen, maar heb je een defecte motor, versnellingsbak, erad, accupakket kon je nog wel eens pech hebben.
Bij een eventueel ongeval kan er ook gevraagd worden de data uit de auto uit te lezen. Er zijn zelfs experts van verzekeringsmaatschappijen die dit doen in samenwerking met Volvo.
Die begrijp ik ook wel, maar wanneer de garantie verlopen is, wordt het vager ikv verzekering. vMax aanpassen vs aansprakelijkheid op een weg waar een adviessnelheid van 130 km/h geldt in het buitenland. Nationale spelregels vs Internationale spelregels.

Ik heb nog niet eerder gelezen dat typegoedkeuring hiermee komt te vervallen. Dus dat vind ik wel een leuke om meer van te weten :)
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40460
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Strikt genomen: zodra een auto niet (meer) voldoet aan de typegoedkeuring wordt er geen kenteken verleend en mag die auto de weg niet (meer) op.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1235
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Ben schreef: 30.11.2022 - 12:17 Strikt genomen: zodra een auto niet (meer) voldoet aan de typegoedkeuring wordt er geen kenteken verleend en mag die auto de weg niet (meer) op.
Dan zouden tuners dus illegaal bezig zijn? Verantwoordelijkheid ligt bij eindklant maar lijkt me niet dat begrenzers eraf halen betekent dat typegoedkeuring vervalt… Blijven er veel auto’s staan daar ter plekke bij de tuner omdat ze de weg niet meer op mogen :D
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 888
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

In princiepe heb je nooit een extra probleem.
Boven de 180 in nederland levert sowieso ellende op als er iets mis gaat er zal dan in de meeste gevallen de schuld liggen bij degene die zo hard rijd.

In duitsland is het een advies snelheid. Daar wordt vaak wel de regel aangehouden dat als je daar flink overheen gaat je ook degene bent die de verantwoording draagt. dus met 200km ergens crashen of tegenaan rijden en dan zeggen " dat mag hier 200 rijden" daar kom je niet mee weg.

Ik geloof er niets van dat er in de type goedkeuring een maximum snelheid staat, hooguit voor de gebruikte banden.
Of als de fabrikant aangeeft dat de auto niet harder mag. Maar ik denk niet andersom
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Zonder CVO geen kenteken, zie regel 29 voor de topsnelheid.
Problemen zoek je dus steeds zelf.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1235
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Maar das bij invoeren of? Er werden/worden complete auto’s aangepast na kentekenregistratie oa voor bijtelling etc. Brieven van de belastingdienst dat dit geen impact kent, al dan niet alleen fiscaal.

Vervalt de typegoedkeuring nadien ook wanneer dit aangepast wordt?
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40460
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Volgens mij geef je zelf het antwoord.

Als je een auto importeert moet die voldoen aan de eisen zoals boven te zien.
Voldoet de auto daar niet aan, dan moet hij worden aangepast aan de eisen voordat hij een NL kenteken krijgt.

Als je iets wijzigt aan een auto waardoor de eigenschappen niet meer overeenkomen met de eisen, zal je hem zodanig moeten aanpassen dat hij wél aan die eisen voldoet.
Een tuning zal ook goedgekeurd moeten worden voor de auto en dat zal bij Polestar tuning door Volvo zeker het geval zijn.

Of er actief gehandhaafd wordt is een tweede. Maar in basis moet de auto zijn zoals de fabrikant hem heeft laten registeren.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1235
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Te hard rijden mag ook niet maar gebeurd evengoed.

Handhaven is wat anders dan typegoedkeuring die vervalt. Concreet is het hiermee dus nog steeds niet?

Begrenzer eraf != harder dan 180 km/h gereden
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Hoe concreet wil je het hebben? het is illegaal, dat lijkt me ondertussen duidelijk.
En keert een verzekeraar nu een keer gewoon niet uit is dat stuk ook helder
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40460
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

J33Bee schreef: 30.11.2022 - 16:51 Te hard rijden mag ook niet maar gebeurd evengoed.

Handhaven is wat anders dan typegoedkeuring die vervalt. Concreet is het hiermee dus nog steeds niet?

Begrenzer eraf != harder dan 180 km/h gereden
Handhaven gebeurt nmbm pas als daar aanleiding toe is.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1235
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

OGA244 schreef: 30.11.2022 - 16:56 Hoe concreet wil je het hebben? het is illegaal, dat lijkt me ondertussen duidelijk.
En keert een verzekeraar nu een keer gewoon niet uit is dat stuk ook helder
Ik wil concreet weten of de typegoedkeuring kan vervallen. Dat ie niet meer voldoet is nog steeds heel wat anders dan vervallen.

Dogen, handhaven vs illegaal. Zijn nogal wat verschillen…

Kijkende naar uitstoot idem. Auto’s worden compleet verbouwd na kenteken registratie met dikke wielen, niet-eco grille etc maar er vervalt niets verder. Die auto’s staan nog steeds geregistreerd met dezelfde normwaardes.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Neem de gok gewoon, het is jouw auto en jouw geld ..
Schade aan derden wordt iig altijd wel uitgekeerd...
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Niet meer in overeenstemming met de typegoedkeuring kan een WOK opleveren.
Vergelijk het met een te luide uitlaat etc.
Dus terugbrengen in "originele" staat voordat ie weer de weg op mag na herkeur en dus weer voldoet aan de typegoedkeuring. En ja dat kan een kat en muis spelletje worden met handhaving.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1235
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

OGA244 schreef: 30.11.2022 - 17:32 Neem de gok gewoon, het is jouw auto en jouw geld ..
Schade aan derden wordt iig altijd wel uitgekeerd...
Wat een dooddoener weer. Ik hoef geen aanpassing op die begrenzer. Ik rijd nooit zo hard. Die paar keer Duitsland boeit me niet genoeg om me daarmee bezig te houden.

Vind het oprecht interessant om te weten hoe eea zit. Ook los van eventuele garantie bla want die vervalt uiteindelijk vanzelf.
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”