Adaptive van de ACC uitzetten

De hatchbackversie van de XC40, was eerder de C40.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4611
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Je hebt nu ik erover nadenk helemaal gelijk Niels. Maar die 5 seconden staat me wel bij. Mogelijk dat 5 streepjes totaal 5 seconden is? In ieder geval is de volgafstand van ACC in zekere zin dus wel adaptief, want hoe sneller hoe groter de afstand die de ACC aanhoudt en hoe eerder deze ook ingrijpt.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3108
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Peter-V50 schreef: 24.11.2022 - 09:53 Ik ben juist wel tevreden over de ACC op mijn XC40. Je moet niet vergeten dat het een hulpsysteem is. Je moet gewoon zelf blijven opletten en de automatische systemen corrigeren waar nodig. Ik heb zelf mijn rechtervoet altijd lichtjes op het gaspedaal staan, zodat ik onterechte ingrepen van de ACC meteen kan opvangen.

Remmen voor een auto in de andere baan lijkt mij meer een functie van Collision Avoidance dan van ACC. Ik merk dat de auto remt als een auto of vrachtwagen wat naar links zwerft als ik aan het inhalen ben.
Tuurlijk, zo rijd ik ook. Neemt niet weg dat als de auto out of the blue begint te remmen dat de remlichten al aan zijn, voordat je voet naar beneden is. (Kon die gast die met 50km te hard achter mij aan kwam niet om lachen; met wat verkeersgeweld als gevolg). Dit is iets nieuws dat met de software versie erger lijkt te worden. Collision avoidance geeft een signaal als die in werking treed. Het komt trouwens het meeste voor op onverlichte snelwegen. Mijn conclusie is dat de camera de belijning dan niet meer ziet of niet goed interpreteert.

Ik rijd als sinds 2012 met ACC en de rijstijl is erop aangepast, maar vergeleken met vorige Volvo's is het echt slechter.
Gebruikersavatar
sunnyfunny
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 16.10.2022 - 22:53

Gisteren voor het eerst file gereden met de V90, dus maar weer eens de acc met stuurhulp geprobeerd. Dat werkt toch wel goed. Maar vind het ook doodeng. Op streepje 1 was het lekker bumper kleven, met drie streepjes durfde ik lekker te ontspannen zonder voet boven de rem.
V90 T6 Recharge Aaos. (met "luchtwokkels")
ex : Citroen C5 Tourer HDI200 exclusive (bollen dus, geen wokkels)
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4090
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

sunnyfunny schreef: 25.11.2022 - 18:46 Gisteren voor het eerst file gereden met de V90, dus maar weer eens de acc met stuurhulp geprobeerd. Dat werkt toch wel goed. Maar vind het ook doodeng. Op streepje 1 was het lekker bumper kleven, met drie streepjes durfde ik lekker te ontspannen zonder voet boven de rem.
Dat went wel. Bij traag verkeer rij ik op twee of drie streepjes, autostrade op één streepje. Bij slechts omstandigheden een streepje meer.Voet blijft in files of druk verkeer waar veel weefbewegingen zijn wel in de buurt van de rem, je ziet als bestuurder sneller iets aankomen dan de ACC-camera. Maar over het algemeen vind ik het prima werken en heb ik echt wel vertrouwen in het systeem. Het blijft een rijhulp, je moet steeds zelf alert blijven.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Met deze en andere ervaringen van bestuurders van auto's waarbij ACC onlosmakelijk verbonden is met CC reist bij mij de vraag hoe auto's met deze optie zijn goedgekeurd voor deelname aan het verkeer.
Ook al is ACC enigzins te temmen door de instelling aan te passen het is en blijft een onberekenbare gevaarlijke voorziening.

De vraag komt op hoe fabrikanten die veiligheid hoog in het vaandel hebben ACC onlosmakelijk met CC verbinden en voor de auto's die hiermee voorzien zijn een Europese typegoedkeuring hebben gekregen.

De software is onmiskenbaar in China ontwikkeld. Niet alleen Volvo ook andere autofabrikanten die zich laten voorstaan op de veiligheid van hun producten voorzien hun auto's van deze optie.

Een aanpassing van de software is zover ik kan overzien geen rocket science. Moet er eerst een fors incident plaatsvinden voor hier door overheden aandacht aan besteed wordt?
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4611
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

WillyWortel2 schreef: 28.11.2022 - 16:36 De software is onmiskenbaar in China ontwikkeld.
Bron? Of is het alleen je aanname omdat Volvo eigendom van Geely is het dus wel in China moet zijn ontwikkeld?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8292
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

WillyWortel2 schreef: 28.11.2022 - 16:36 Met deze en andere ervaringen van bestuurders van auto's waarbij ACC onlosmakelijk verbonden is met CC reist bij mij de vraag hoe auto's met deze optie zijn goedgekeurd voor deelname aan het verkeer.
Dat vraag ik me bij wel meer auto's af. Wie keurt die dingen op maandag ochtend na een wild weekend?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Gouwe schreef: 28.11.2022 - 17:06
WillyWortel2 schreef: 28.11.2022 - 16:36 De software is onmiskenbaar in China ontwikkeld.
Bron? Of is het alleen je aanname omdat Volvo eigendom van Geely is het dus wel in China moet zijn ontwikkeld?
Heeft niets met Volvo of de Chinese achtergornd van Volvo te maken.

Deze software tref je ook aan bij andere merken met dezelfde opvallende eigenschappen.
China is de grootste leverancier van software voor de auto industrie.
Gezien de bijzonder gebruikersonvriendelijke eigenschappen en de onwil van autofabrikanten de eigenschappen aan te passen is er geen andere conclusie mogelijk dat het om in China ontwikkelde software gaat.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12269
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Maar zeker weten doe je niets, dat maakt je bijdragen weinig waardevol.
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

"Ignorance is a bliss"

Ik weet één ding zeker: niets is zeker.
Het zal wel aan mijn opleiding liggen.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5105
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

WillyWortel2 schreef: 29.11.2022 - 00:09 "Ignorance is a bliss"

Ik weet één ding zeker: niets is zeker.
Het zal wel aan mijn opleiding liggen.
Dan is het ook niet zeker dat er niets zeker is
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4611
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Laten we in ieder geval vaststellen dat dit soort systemen altijd een combinatie zijn van hardware en software. Als er dus al issues of beperkingen zijn kunnen die net zo goed hardware als software gerelateerd zijn. Deze hardware wordt door de bekende auto elektronica fabrikanten in deze wereld gemaakt. zoals Bosch, DENSO, Hella, Delphi, Valeo, etc. Dit zijn allemaal en zonder uitzondering Europese, Japanse of Amerikaanse bedrijven. Dat wil niet zeggen dat er geen hardware voor deze bedrijven in China wordt gemaakt, maar zeker niet enkel en alleen in China al was het alleen maar om risico's te spreiden. Daarnaast is China wel het laatste land als ik denk aan software programmering, moet je toch meer bij India zijn.
Dus er zijn meerdere fabrikanten van de hardware en ook de software en algoritmes worden niet door één partij voor al deze hardware geschreven, sterker nog, ik geloof dat ze dat allemaal in eigen huis/onder eigen regie doen (al was het alleen maar uit concurrentie overwegingen), al dan niet i.s.m. de auto fabrikanten. Plat stellen dat het allemaal uit China komt en eenheidsworst is omdat systemen zich hetzelfde lijken te gedragen is daarom m.i. niet juist.
En nee het herschrijven van een stukje code is geen rocket science, maar het bepalen van het achterliggende algoritme en vervolgens testen en weer aanpassen en testen en weer aanpassen, etc. wel. En verder kunnen fabrikanten zich een teveel aan negatieve reclame en of schadeclaims niet veroorloven.

Terug naar het gedrag van ACC, ik heb deze zelf altijd aan staan en bijna altijd i.c.m. PA. Het was vooral in het begin wennen omdat het zich anders gedraagt dan ik normaal zelf reed. Zelf reed ik altijd heel dicht naar iemand toe en ging dan pas naar links. ACC heeft mij gedwongen om anders te gaan rijden (en ook veel veiliger). Waar ACC het soms mist in mijn beleving zijn twee dingen: 1. hij denkt iets te zien wat er niet is (althans wat ik niet zie, vaak is dat in een flauwe bocht als ik er nu over nadenk) en 2. Als ik op de meest linkerbaan een langzamer rijdend voertuig nader en deze gaat naar rechts en ik wil min of meer gelijk mee naar rechts, dan denkt ACC dat de middelste rijbaan nog geblokkeerd is en grijpt deze in. Ik heb echter nog nooit meegemaakt dat dit voor een ander tot gevaarlijke situaties heeft geleid.
Heel goed mogelijk dat de software/hardware in mijn auto anders is dan een auto met AOC. En ja dat je de ACC in AOS niet uit kunt zetten is wel vreemd, je hebt toch altijd nog het bots preventiesysteem achter de hand?
Voor mij blijven het allemaal hulpmiddelen en is het geen autonoom rijdende auto.
Laatst gewijzigd door Gouwe op 29.11.2022 - 09:10, 3 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19475
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Goed verwoord Gouwe.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Dat ben ik niet met je eens.
In dit geval komt het onbedoeld ingrijpen tijdens inhalen duidelijk uit de software.
Om redenen die alleen de Chinese ontwerpers kennen is het niet mogelijk alleen CC in te schakelen.
Daar komt bij dat ACC zich niet laat overrulen door de voet op het gaspedaal.
Dat zijn keuzes die de ontwerper van de software heeft gemaakt.

In China zal dat wel tot de geaccepteerde rijstijl behoren.
Die vervelende bestuurders in Europa hebben daar geen plezier van.

Het blijft merkwaardig dat het zo lang duurt voor fabrikanten op deze klachten reageren.
Er is een begin. De auto's die naar de VS zijn geëxporteerd kunnen voorzien worden van nieuwe software die selectief inschakelen mogelijk maakt. De klanten in de VS zijn kennelijk belangrijker voor Volvo dan de kopers van een Volvo in Europa.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40605
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

@Willywortel2

Je blijft herhalen dat de software voor het systeem in China wordt ontworpen.
Kennelijk heb je inside information over dit onderwerp ?

Daar ben ik dan wel nieuwsgierig naar.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4611
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

WillyWortel2 schreef: 29.11.2022 - 09:14 Daar komt bij dat ACC zich niet laat overrulen door de voet op het gaspedaal.
Zeker wel (in ieder geval in mijn auto zonder AOS) wel.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Gouwe schreef: 29.11.2022 - 11:56
WillyWortel2 schreef: 29.11.2022 - 09:14 Daar komt bij dat ACC zich niet laat overrulen door de voet op het gaspedaal.
Zeker wel (in ieder geval in mijn auto zonder AOS) wel.
Exact, bij mij ook.
En ik heb nergens kunnen lezen, correct me if i'm wrong, dat dit niet kan met het nieuwe systeem.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3108
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

De software van Volvo voor automatische besturing komt gewoon uit Europa hoor, met Europese en soms zelfs Nederlandse developers.

Voor AAOS was ik een enorm fan van het Volvo systeem. Had soms wel wat nukjes, maar werkte in de basis gewoon goed.

Onder AAOS was de functionele inrichting in beginsel dezelfde, met dezelfde opties en dezeflde bediening. Alleen PA reageerde wat hoekiger dan de andere Volvo's op dat moment. Sindsdien zijn er wat wijzigingen geweest. De PA bediening is van het stuur gehaald en de optie om alleen CC te hebben is verdwenen.

Tegelijkertijd is PA beter en slechter geworden, dat hangt een beetje van de software versie af. Datzelfde geldt voor de ACC functie. Met de huidige software versies zit het weer even in een dal, maar het zal later hopelijk wel weer beter worden. In de tussentijd gebruik ik PA helemaal niet meer en ACC minder, omdat daar te vaak ongewenst gedrag van de auto uit voortkomt. Je kunt nog steeds corrigeren met gas en rem en met het stuur stevig in de hand zit je ook niet zomaar op de baan naast je.

Dat neemt niet weg dat je andere bestuurders die of minder goed bij de les zijn, te weinig afstand houden, of een veel te groot snelheidsverschil hebben wel enorm kunt laten schrikken met remlichten of beweging binnen je baan.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27476
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik kan mij helemaal vinden in het betoog van Gouwe.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Heel goed verklaarbaar dat Volvo van het eerdere goed werkende systeem nu ineens naar een gekoppeld systeem overstapt wat tot ongewenste ingrepen leidt
Moet ik geloven dat Volvo ontwerpers toevallig dezelfde ideeën kregen als de ontwerpers en leverancier van Chinese software.

Blijf maar volhouden dat de software en de hardware uit Europa komt.
Nog geen 10% van de chip productie wordt in Europa gemaakt Die capaciteit is veel te klein om de auto industrie te kunnen voorzien.

Taiwan heeft de grootste chip fabriek ter wereld. Philips had ooit een 40% belang in dat bedrijf. Jammer dat Philips er uit gestapt is.
In plaats daarvan verkoopt het bedrijf nu slaap apneu apparaten waar miljarden verlies op geleden wordt.

Voor chips is de autoindustrie afhankelijk van China en Taiwan. De EU stelt 11 miljard beschikbaar om het EU aandeel van 10% naar 20% toelaten toenemen. Daar gaat minimaal acht jaar overheen.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Plaats reactie

Terug naar “EC40”