Pagina 1 van 4
Adaptive van de ACC uitzetten
Geplaatst: 23.11.2022 - 09:33
door AvdH
Goedemorgen, sinds een paar weken in het bezit van een mooie C40, op wat kleine punten na een goed rijdende auto.
nu zou ik alleen graag de Adaptive van de Adaptive Cruise Control uit willen zetten.
Weet een van jullie of deze optie beschikbaar komt op de C40?
Adaptive van de ACC uitzetten
Geplaatst: 23.11.2022 - 11:00
door Gouwe
Ben wel benieuwd naar waarom je het zou willen en of je weet dat je de volgafstand ook kan aanpassen?
Ik vond het eerst ook "vervelend" maar ben er aan gaan wennen en vind het nu een prettige veiligheid verhogende voorziening.
Adaptive van de ACC uitzetten
Geplaatst: 23.11.2022 - 12:01
door AvdH
Rijdend op de A1 richting Amsterdam, 6 banen breed, ik rij op de tweede baan. 105 km/u op de ACC.
Vanaf het pompstation komt een auto ook de snelweg op en deze kruist mijn baan op weg naar de 3e rijbaan.
Deze auto rijd dezelfde snelheid, zo niet sneller.
De ACC reageert door hard te remmen tot 85km/u waardoor de auto achter mij bijna op mijn auto klapt.
Vervolgens (omdat de baan inmiddels weer vrij is) weer veel te versnellen, en weer hard af te remmen omdat deze te veel versnelt heeft
Door dit onvoorspelbare gedrag ben ik het vertrouwen in de ACC helemaal kwijt, en zou de adaptieve graag willen kunnen uitschakelen.
Adaptive van de ACC uitzetten
Geplaatst: 23.11.2022 - 13:20
door Gouwe
AvdH schreef: ↑23.11.2022 - 12:01
Rijdend op de A1 richting Amsterdam, 6 banen breed, ik rij op de tweede baan. 105 km/u op de ACC.
Vanaf het pompstation komt een auto ook de snelweg op en deze kruist mijn baan op weg naar de 3e rijbaan.
Deze auto rijd dezelfde snelheid, zo niet sneller.
De ACC reageert door hard te remmen tot 85km/u waardoor de auto achter mij bijna op mijn auto klapt.
Vervolgens (omdat de baan inmiddels weer vrij is) weer veel te versnellen, en weer hard af te remmen omdat deze te veel versnelt heeft
Door dit onvoorspelbare gedrag ben ik het vertrouwen in de ACC helemaal kwijt, en zou de adaptieve graag willen kunnen uitschakelen.
Helder verhaal. Heb je al gekeken naar de instelling van de volgafstand?
Mogelijk staat deze bij jou op zijn verst. Ik heb hem op 1 streepje staan op de snelweg en dat maakt dat de ACC een stuk rustiger reageert.
Hoe je e.e.a. in moet stellen en of je überhaupt ACC definitief kunt uitschakelen weet ik niet, heb geen AOS in mijn auto.
Adaptive van de ACC uitzetten
Geplaatst: 23.11.2022 - 13:39
door diesel01
Met het sensus in de V90 kun je in het scherm CC aan tikken waardoor het actieve niet meer actief is, je hebt dan gewoon CC.
Wellicht dat het met de nieuwere versies niet meer kan omdat ACC volgens Volvo wel heel veilig is maar met heel veel verkeer dus toch niet zo veilig.
Adaptive van de ACC uitzetten
Geplaatst: 23.11.2022 - 14:00
door lint
Bij onze XC40Recharge My 23 is het aleen nog ACC, is niet meer om te zetten naar CC.
Adaptive van de ACC uitzetten
Geplaatst: 23.11.2022 - 14:15
door diesel01
Tja dan ben je klaar...afstand op minimaal is dan het advies.
Overigens zijn dit wel grote dingen, hoezo kun je niet meer switchen naar gewone Crusie Control?
Hier in het noorden is acc prima bruikbaar maar kan mij voorstellen dat het niet overal het geval is.
Adaptive van de ACC uitzetten
Geplaatst: 23.11.2022 - 15:05
door Gouwe
Gaat voor mij in het Westen ook prima hoor. Voor mij was het in het begin ook wennen en je kunt nog steeds zelf met het voetje het gedrag van de ACC overrulen.
Adaptive van de ACC uitzetten
Geplaatst: 23.11.2022 - 21:45
door JeroenSpock
Heeft dat systeem geen eigen zekering? Zo ja, er uit met dat ding en hopen dat CC en ACC nog gescheiden zijn.
Ik vind het ook bijzonder zenuwachtige systemen.
Adaptive van de ACC uitzetten
Geplaatst: 23.11.2022 - 23:27
door sunnyfunny
Met het nieuwe systeem inderdaad alleen adaptive Cruise control of speed limit waarbij de snelheid automatisch aangepast kan worden op de verkeersbordherkenning....
Geen normale CC, helaas, kwam ik deze week ook achter, toch een gemis. De Automatische stuurhulp heb ik opgegeven, die blijft uit, wellicht een keer in een ellen lange file weer aanzetten. Of er moet een weer een shortcut via de stuurbediening komen. Ook het symbool voor aan of uit mag weer terug naar groen voor mij, dat valt meer op (vorige week in de regen geen stuurhulp door het zicht, maar die indicatie is heel summier, vandaar het besluit het even te laten voor wat het is)
De adaptive cruise control op 1 streepje gaat al snel vertragen, bijvoorbeeld als je een voorganger nadert. Uiteindelijk kan je door een beetje gas bij te geven het een en ander ondervangen. Met een normale CC moet je toch ook vaak een beetje "spelen" in druk verkeer.
Adaptive van de ACC uitzetten
Geplaatst: 24.11.2022 - 01:21
door JeroenSpock
sunnyfunny schreef: ↑23.11.2022 - 23:27Met een normale CC moet je toch ook vaak een beetje "spelen" in druk verkeer.
Dat is waar, maar dat kan ik met die 2 sensoren boven mijn neus beter dan de ACC computer met al die camera's en radar. Erg subtiel vind ik dat nou niet bepaald, en 10 auto's vooruit kijken doet 'ie ook niet.
Adaptive van de ACC uitzetten
Geplaatst: 24.11.2022 - 07:55
door lancer
Ik kan me er wel wat bij voorstellen dat je het in de C40 uit wilt. Rijdt zelf XC40 en de ACC is echt r*k vergeleken bij eerdere Volvo's (Dit is de 5e met ACC). Onder oude software versies ging het nog wel, maar nu gebeurd het zo vaak dat de auto begint te remmen voor de auto in de baan naast je dat het niet meer leuk is (vooral op onverlichte snelwegen).
De beste stand op 100km is twee streepjes en op 130 één anders reageert de auto heel bruusk wanneer een andere auto in het detectiebereik komt.
De enige andere optie is idd de instelling naar speed-limiter. Het is allemaal software, dus daar is zonder met de hand bits te gaan flippen niets aan te veranderen.
Adaptive van de ACC uitzetten
Geplaatst: 24.11.2022 - 09:53
door Peter-V50
Ik ben juist wel tevreden over de ACC op mijn XC40. Je moet niet vergeten dat het een hulpsysteem is. Je moet gewoon zelf blijven opletten en de automatische systemen corrigeren waar nodig. Ik heb zelf mijn rechtervoet altijd lichtjes op het gaspedaal staan, zodat ik onterechte ingrepen van de ACC meteen kan opvangen.
Remmen voor een auto in de andere baan lijkt mij meer een functie van Collision Avoidance dan van ACC. Ik merk dat de auto remt als een auto of vrachtwagen wat naar links zwerft als ik aan het inhalen ben.
Adaptive van de ACC uitzetten
Geplaatst: 24.11.2022 - 10:07
door diesel01
lancer schreef: ↑24.11.2022 - 07:55
Ik kan me er wel wat bij voorstellen dat je het in de C40 uit wilt. Rijdt zelf XC40 en de ACC is echt r*k vergeleken bij eerdere Volvo's (Dit is de 5e met ACC). Onder oude software versies ging het nog wel, maar nu gebeurd het zo vaak dat de auto begint te remmen voor de auto in de baan naast je dat het niet meer leuk is (vooral op onverlichte snelwegen).
De beste stand op 100km is twee streepjes en op 130 één anders reageert de auto heel bruusk wanneer een andere auto in het detectiebereik komt.
De enige andere optie is idd de instelling naar speed-limiter. Het is allemaal software, dus daar is zonder met de hand bits te gaan flippen niets aan te veranderen.
Die 2 streepjes PA heb ik altijd op de snelweg, ook in Dld waar ik doorgaans iets harder rijd PA niet kan gebruiken maar ACC wel.
Binnendoor wel altijd volle bak afstand zeker in het donker waar ik adaptief grootlicht aan heb, mensen voor mij reageren niet heel goed op het felle led dimlicht en merk dat afstand houden het beste werkt.
Heel bijzonder dat het niet meer kan om over te schakelen op CC.
Adaptive van de ACC uitzetten
Geplaatst: 24.11.2022 - 10:15
door Emmevi
Dus als ik het goed begrijp dan zet een aantal van jullie de ACC/PA bij hogere snelheid zo dat je juist dichter op de bumper van de voorligger zit?
Mij is altijd geleerd dat je bij een hogere snelheid juist meer afstand moet houden. Je wordt zo als bestuurder toch wel heel afhankelijk van software wat blijkbaar al niet geweldig werkt omdat er “work arounds” bedacht moeten worden.
Adaptive van de ACC uitzetten
Geplaatst: 24.11.2022 - 10:18
door Hans Eilander
Ik ga dat eens uitproberen met 2 streepjes bij 100 km/u. ik heb altijd 4-5 streepjes, en heb inderdaad het gevoel dat de ACC overgevoelig reageert op een auto voor me, die links of rechts af wil slaan. En PA gebruik in werkelijk nooit, net als Lane Keep Assist, en S/S.
Adaptive van de ACC uitzetten
Geplaatst: 24.11.2022 - 10:33
door diesel01
Emmevi schreef: ↑24.11.2022 - 10:15
Dus als ik het goed begrijp dan zet een aantal van jullie de ACC/PA bij hogere snelheid zo dat je juist dichter op de bumper van de voorligger zit?
Mij is altijd geleerd dat je bij een hogere snelheid juist meer afstand moet houden. Je wordt zo als bestuurder toch wel heel afhankelijk van software wat blijkbaar al niet geweldig werkt omdat er “work arounds” bedacht moeten worden.
Geheel juist, bij 2 streepjes remt hij niet als een malle op 150meter achter het object wat hij ziet maar loopt er rustig op toe.
Neemt bij 50 meter rustig snelheid terug en gaat dan volgen op 20 tot 30 meter, wat ik vaak doe als het dan druk word op links is nog een streep extra afstand, zodoende hebben druktemakers achter mij voldoende tijd om te reageren wanneer ze op de telefoon zitten en mocht het verkeerd gaan zit ik niet in de sandwich.
Wanneer er veel drukte makers zijn zorg ik gewoon dat ik er helemaal niet tussen zit.
Op 80 wegen met 84 op de acc heb ik wel volle bak omdat hij dan goed afstand houd, tijdig remt en eigenlijk heel soepel met het verkeer mee gaat, net als op 100 wegen door de provincie, zoek dan vaak een vrachtwagen op en ga daar met maximum afstand achter zitten..
Het is geen harde waarheid, je kunt gewoon met het systeem spelen, ik gebruik het altijd en overal, zelfs in de stad.
Adaptive van de ACC uitzetten
Geplaatst: 24.11.2022 - 14:12
door Fulaks
De afstand die ACC houdt is ook adaptief : ongeacht het aantal ingestelde streepjes, zal naarmate de snelheid toeneemt, ook de volgafstand toenemen. Daarom dat op de autostrade één streepje het prettigst is. Wat ik ook wel eens doe op de autostrade is de drive selector op Eco zetten, dat geeft een wat rustiger rijgedrag omdat de ACC dan wat bedaagder reageert (werkt enkel prettig wanneer het niet te druk is, en het optrekken na vertragen gaat ook wat slomer).
Adaptive van de ACC uitzetten
Geplaatst: 24.11.2022 - 15:44
door Gouwe
Ik hem me ooit bij de V60 D6 door de docent van Pro Drive laten vertellen dat elk streepje gelijk is aan 5 seconden.
En een goede tip (weet niet of dat bij AOS ook zo is): binnen in de rand van je snelheidsmeter wordt de snelheid van je voorligger weergegeven (teruglopende balk). Is dat verschil heel groot dan kun je daar dus op anticiperen door eerder naar links te gaan of zelf even met het voetje bij te gassen...
Adaptive van de ACC uitzetten
Geplaatst: 25.11.2022 - 07:35
door NielsPHEV
Gouwe schreef: ↑24.11.2022 - 15:44
Ik hem me ooit bij de V60 D6 door de docent van Pro Drive laten vertellen dat elk streepje gelijk is aan 5 seconden.
En een goede tip (weet niet of dat bij AOS ook zo is): binnen in de rand van je snelheidsmeter wordt de snelheid van je voorligger weergegeven (teruglopende balk). Is dat verschil heel groot dan kun je daar dus op anticiperen door eerder naar links te gaan of zelf even met het voetje bij te gassen...
5 seconden per streepje kan niet waar zijn dan zou je er altijd heeeeel ver achter tijden ongeveer een seconde per streepje kan ik geloven