V40 D4 motor kuren

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
AlexV40D4C
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 23.11.2022 - 17:48

Beste mede volvo-liefhebbers,

Helaas heeft mijn V40 D4 carbon edition uit 2016 (VEA, 130.000) wat problemen met zijn motortje.

Het begon afgelopen augustus in Duitsland. Na lange tijd stevig doorrijden in warm weer kreeg ik de melding ‘beperkt motorvermogen’ inclusief het schildpadje.

Hierbij had ik prima vermogen, maar tot 3000 toeren. Daarboven was er weinig van over. Stil gezet, geen vreemde dingen gezien, motor weer gestart en melding was weg. Hierna geen meldingen meer gehad.

Daarnaast hikte de motor wat bij lage snelheid (heel sporadisch) en viel hij zelfs zo nu en dan uit als ik in z’n achteruit het gas los liet om weg te rollen (automaat). Dit kwam niet vaak voor, soms 1x in de week, soms 2 weken niet.

Afgelopen week bij de dealer geweest en dit voorgelegd. Ze hebben wat sensoren gereinigd en verder niets kunnen vinden. Wel zeiden ze dat het goed was de EGR + koeler te vervangen (á 1600 euro). Dat zat me wel even goed na 2600 euro onderhoud (distributieriem, spanners, olie, filters, remschijven + klauwen).

Auto is niet meer uitgevallen en heeft niet meer ‘gehikt’. Helaas kreeg ik zojuist wel weer de beperkte motorvermogen melding (en geen vermogen boven ca. 3000 toeren). Dit was wederom weg bij het aan- en uitschakelen van de auto.

Herkennen jullie wellicht dit probleem? Ik had zelf de EGR voorgesteld bij de dealer omdat ik dit probleem ook eens met een VAG had (dat was toen coulance na een software update :)). Zo ja, zou dit verholpen worden met het dichtzetten van de EGR?

Hoor graag jullie ideeën!

Groeten van Alex
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Je hebt een PM
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Kort gezegd: die kans is best aannemelijk.
Mag het: nee. Zou ik het doen: ja
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Sammmyvannorel
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

incoming: EGR sluiten lobby :)
V60 d3 gt r-design (facelift)
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Dicht zetten van de EGR gaat niet helpen als de klep vast loopt en de symptomen die je beschrijft klinken als een EGR klep die een andere positie heeft dan dat de auto wil. Klep vervangen of reviseren en dan softwarematig dicht zetten kan wel.

Bij elke start van de motor wordt de EGR klep even open en dicht gezet om te kijken of je de stekker er niet stiekem uit getrokken hebt. Bij softwarematig weggehaalde EGR functie blijft die eerste check er nog wel in zitten. Als een lamme klep of motortje hebt kan je softwarematig wegschrijven tot je een ons weegt, het ding blijft af en toe open staan terwijl je dat niet wilt.
Voor nu zou ik de klep even handmatig dicht drukken en dan de stekker er uit trekken. Je krijgt een storingslampje in het dashboard, maar de auto functioneert nog wel.
AlexV40D4C
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 23.11.2022 - 17:48

Jelmer de Jong schreef: 24.11.2022 - 20:24 Dicht zetten van de EGR gaat niet helpen als de klep vast loopt en de symptomen die je beschrijft klinken als een EGR klep die een andere positie heeft dan dat de auto wil. Klep vervangen of reviseren en dan softwarematig dicht zetten kan wel.

Bij elke start van de motor wordt de EGR klep even open en dicht gezet om te kijken of je de stekker er niet stiekem uit getrokken hebt. Bij softwarematig weggehaalde EGR functie blijft die eerste check er nog wel in zitten. Als een lamme klep of motortje hebt kan je softwarematig wegschrijven tot je een ons weegt, het ding blijft af en toe open staan terwijl je dat niet wilt.
Voor nu zou ik de klep even handmatig dicht drukken en dan de stekker er uit trekken. Je krijgt een storingslampje in het dashboard, maar de auto functioneert nog wel.
Dank voor je uitleg! Zal het zo proberen en kijken of we op die manier van de problemen af komen!
Gebruikersavatar
PhysicalZen
3rd Gear member
Berichten: 329
Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
Locatie: Limburg

Volvo garantie en coulance is er al jaren vanaf….
Rica stage 2 met egr uitprogrammeren.
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V40d4 r-design, 240 GLE, C303(V70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
Plaats reactie

Terug naar “V40”