Miskoop Volvo XC60 T6 Recharge 2022

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5387
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Wat ik niet helemaal snap...

DAB+.... Volgens mij wist je dit al VOOR je de auto kocht. En kon je hier VOOR de koop over onderhandelen

Submenu's... Was dit tijdens de proefrit niet al naar boven gekomen, of heb je dit niet uitgeprobeerd?

Cruisecontrole/afstandhouder... Niet gemerkt tijdens proefrit of heb je niet uitgeprobeerd tijdens inhalen?

Brandstoftank... Je hebt een punt. Vraag is wel of dit ook bij de samenstelling is opgenomen.

Starten in hybride modus... Dat je iets zelf vergeet is geen manko van de auto. Eerder een gewenning met omschakelen.

Het zou sieren om eerst de problemen op te lossen. Deze zijn, vermoed ik, deels ook te wijten aan het feit dat je niet goed weet hoe de auto in elkaar steekt.
Het is wat Ben adviseert, RTFM!
FAFJ schreef: 27.11.2022 - 00:53 Auto is van februari 2022, misschien goed dat iedereen die overweegt een Volvo te kopen weet dat het een chinese auto is met dito service. Kan je leuk een zweeds vlaggetje in de stoelen stikken. Het is chinese rommel en met de klanten gaan ze inderdaad ook op z'n chinees om.
Ach, één troost: Nagenoeg alle electronica van de BMW EV's komen ook uit China (Shenyang)
Dus waar heb je het over!
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Er staat deze week een vergelijking van n V60Plug in en een BMW 330 in de autoweek, de eerste wint...
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

OGA244 schreef: 27.11.2022 - 08:37 Juridisch wel..
Heb nog nooit een jurist een technische probleem zien oplossen ook disclaimertjes niet.

Je kan ook de vraag stellen of TS zich voldoende heeft verdiept in wat hij ging kopen, die tankinhoud kon ie niet weten maar hoe de CC werkt tja. Anyway ik hoop dat Volvo een beetje werk maakt van het verbeteren van AAOS en dat men voor TS een oplossing kan vinden voor die DAB+ issue en de tank en dan is wellicht iedereen weer happy
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Jammer dat de wagen niet bevalt. Een miskoop vind ik wel een heel groot woord.

Die willekeurige ACC noodstop komt vaker voor bij Volvo. Een collega had dat met een XC40P8. Dit probleem was bij hem niet op te lossen, en kwam altijd na een tijdje weer terug. Deze XC40P8 heeft hij omgeruild voor een C40 en die heeft het probleem niet.

Audi, BMW en Mercedes-Benz, allen hebben ook zo hun malheur met electronica, software en draadjes. Geen enkel merk levert meer foutloze producten tegenwoordig. Iets met complexiteit en bewust ingebakken "net genoeg voor de komende 10 jaar"-kwaliteit.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19425
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ook andere merken kennen de vervelende ACC noodstop. Soms is het gewoon een rotsysteem. Zowel in de Volvo ala in de bedrijfsleasert. Vaker is het een fijn hulpmiddel.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Nadat de irritatie begint ga je je aan steeds meer dingen ergeren. Dat gelazer met CC is een ernstige zaak.
Je rechtervoet moet het te allen tijde winnen van die voorgeprogrammeerde opties.
Een deel van de ellende is te wijten aan onbekendheid met het gebruik, dat is op te lossen lijkt me.

We hebben iets als CE keurmerk. Dat houdt in dat de Volvo een DAB+ radio moet hebben.
Of de staatscourant DAB+ ratificeert speelt dan geen rol. CE gaat voor. Zonder CE mag de auto niet in de EU verkocht worden.
De reactie van Volvo op dit punt is beneden peil. Wat dat betreft heb ik de hoop wat Volvo betreft opgegeven.

Het excuus dat andere merken ook met ellende zitten gaat niet op.
Voor mij een reden om niet afgunstig naar die high tech bolides te kijken.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

DB200 schreef: 27.11.2022 - 18:07
Audi, BMW en Mercedes-Benz, allen hebben ook zo hun malheur met electronica, software en draadjes. Geen enkel merk levert meer foutloze producten tegenwoordig. Iets met complexiteit en bewust ingebakken "net genoeg voor de komende 10 jaar"-kwaliteit.
Dat is gezien de prijsklasse van deze auto's geen excuus. Auto's worden bewust geconstrueerd met beperkte levensduur.
Toenemende complexiteit luidt lang voordat de auto aan het eind van zijn gebruiksduur is gekomen het einde in.
Over 8 jaar is er niemand meer die bij deze generatie auto's nog problemen kan oplossen.
Dat betekent ook dat deze auto's veel sneller hun waarde verliezen.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

WillyWortel2 schreef: 27.11.2022 - 18:30 We hebben iets als CE keurmerk. Dat houdt in dat de Volvo een DAB+ radio moet hebben.
Volgens mij heeft CE daar toch helemaal niets mee te maken?
CE wil zeggen dat een product voldoet aan gestelde eisen o.a. op het gebied van EMC, veiligheid etc en hiervoor is gecertificeerd.
Met andere woorden de radio inclusief DAB+ module dienen te voldoen aan de eisen zoals deze specifiek hiervoor staan in richtlijn 2014/53/EU.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

WillyWortel2 schreef: 27.11.2022 - 18:38 ....Over 8 jaar is er niemand meer die bij deze generatie auto's nog problemen kan oplossen.
Dat betekent ook dat deze auto's veel sneller hun waarde verliezen.
Dan ben ik blij dat ik nog een jaar kan genieten van mijn XC90..... Of valt die onder een andere generatie?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5387
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Bovendien, dat geldt enkel voor auto's geleverd na 1 maart 2022. En deze is van er voor.

En.... CE is GEEN keurmerk. Het is een markering gebaseerd op het EU-besluit 93/465/EEG.
(dit kan ik wel uitleggen, maar is een lang verhaal. Ik zeg google het ff.)
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8170
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

V480-S60 schreef: 27.11.2022 - 18:30 Ook andere merken kennen de vervelende ACC noodstop. Soms is het gewoon een rotsysteem. Zowel in de Volvo ala in de bedrijfsleasert. Vaker is het een fijn hulpmiddel.
Ja leuk die hulpmiddelen maar het moet wel een optie blijven, dus gewoon uit te schakelen zijn. Terug naar normale CC. Dat kan toch niet zo moeilijk zijn?
Laatst ook al iemand anders met een nieuwe Volvo die hier over begon.

Trouwens vorige week op de N34 een BMW 5 of 7 voor mij, en elke 300-400 meter gingen kort de remlichten branden. Voor hem reden 2 of 3 auto's, ging allemaal vrij constant.
Ook BMW heeft blijkbaar die rare trekjes.
Erg irritant by the way, ik kreeg echt de neiging om elke keer terug te seinen met groot licht.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5387
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

JeroenSpock schreef: 27.11.2022 - 19:12
Trouwens vorige week op de N34 een BMW 5 of 7 voor mij, en elke 300-400 meter gingen kort de remlichten branden. Voor hem reden 2 of 3 auto's, ging allemaal vrij constant.
Ook BMW heeft blijkbaar die rare trekjes.
Erg irritant by the way, ik kreeg echt de neiging om elke keer terug te seinen met groot licht.
Was je weer aan het bumperkleven 😂😉
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

WillyWortel2 schreef: 27.11.2022 - 18:30 Het excuus dat andere merken ook met ellende zitten gaat niet op.
Voor mij een reden om niet afgunstig naar die high tech bolides te kijken.
Het is ook geen excuus. TS geeft aan snel weer terug te willen naar BMW. Maar ook daar is het niet een walhalla op het gebied van electronica/software. Ik wilde dat slechts even aanstippen.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Onze auto wordt begin januari 17 jaar oud. Blij dat ik een oud lijk rij als ik dit zo lees ...
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
peer54
3rd Gear member
Berichten: 267
Lid geworden op: 17.07.2011 - 21:30

FAFJ schreef: 26.11.2022 - 15:46 Zijn er meer mensen die ook al spijt hebben voor de keuze voor de XC60 Recharge? Het is hier misschien als vloeken in de kerk, maar na 20 jaar BMW ben ik overgestapt naar Volvo en heb enorme spijt. Ben nu 8 maanden en 15k kilometer ermee onderweg en wil er zo graag weer vanaf.

DAB+: De in Europa verplichte DAB+ radio zit niet in de auto. De dealer wil deze kosteloos inbouwen, maar Volvo ( in zweden, china dus) verbiedt dat, en geeft daarom niet de hiervoor noodzakelijke software vrij voor mijn auto.

Tankinhoud: Volgens de folder is de auto uitgevoerd met 71 liter tank. Voor mij belangrijk omdat ik met caravan rij en niet om de haverklap wil staan tanken. Grootste benzinetank in een midsize phev suv in de markt, daarom ook voor deze auto gekozen. In praktijk blijkt dit niet waar. Dat gevoel had ik al omdat de actieradius niet leek te kloppen. Dan maar proberen, de tank helemaal leeggereden en electrisch naar de benzinepomp....... net geen 61 liter ging erin.

Radio: Het kiezen tussen frequenties werkt via het touchscreen bedieningspaneel zeer traag. Het duurt soms eindeloos voordat de volgende zender wordt weergegeven, vaak loopt bij snel wisselen het hele systeem vast.

Standkachel: Was na een paar duizend kilometer en enkele keren gebruik al kapot. Inmiddels vervangen.

Google maps: Navigatie loopt tijdens de rit vaak vast. Dan blijft de locatie waar je bent vast staan op de kaart. Om dit op te lossen moet je stoppen en de auto uit en weer aan zetten.

Cruisecontrol is niet om te schakelen naar conventionele cc. De afstandhouder staat altijd aan. Auto remt constant in drukker verkeer. Bijvoorbeeld bij inhalen vrachtwagen op snelweg kan de auto zomaar hard afremmen terwijl er niets aan de hand is. Dit is echt gevaarlijk en het is niet uit te zetten, anders dan helemaal geen cc te gebruiken. Bij de meeste merken kan je ook cc rijden en dan alleen de afstandhouder uitschakelen.

Alle functies via middenconsole scherm zijn onnodig ingewikkeld ver in menustructuur verscholen. Bijvoorbeeld kantelen buitenspiegel bij achteruitrijden, daarvoor moeten meerdere stappen door menu's. Onhandig traag proces en daarom nooit te gebruiken. Bovendien kantelen beide spiegels, terwijl deze functie alleen op de rechter spiegel zin heeft. Maar ook voor de stoelbediening voor de passagierstoel moeten eerst minimaal drie menu's doorlopen worden.

Auto start altijd in hybride modus, terwijl ik in de stad alleen electrisch wil rijden. Irritant want uiteraard vergeet je dit bij het starten en rijd je op een koude ochtend toch in de stad op benzine. Eenmaal de benzinemotor bijgestart is het niet meer mogelijk om naar electrisch te schakelen. Daarvoor moet de auto uit en aangezet worden. Default starten in electrische modus kan niet.

App: Via de Volvo app kan heel handig bekeken worden hoeveel stroom en electrische actieradius de auto nog heeft. Deze opgave is echter altijd veel te hoog en dus waardeloos. De app geeft bij een volle accu 120km aan. Het is in werkelijkheid ongeveer 70. App werkt ook vaak niet, kan dan geen verbinding met de auto maken.


Kortom, een hoop irritaties, want de lijst is nog langer. Inclusief een irritante brom bij uitrijden/afremmen op de motor. Ik ben benieuwd of meerdere mensen deze klachten/irritaties herkennen. Ben vooral erg teleurgesteld in de waardeloze service van Volvo om de missende en wettelijk verplichte DAB+ radio niet te willen laten plaatsen. Hardware is bij de dealer aanwezig en deze wil het ook kosteloos voor mij inbouwen, maar Volvo (importeur of hoofdkantoor) verbiedt het. Füg Yö zeggen ze dus.

Ik kom graag via PB in contact met andere Volvo kopers die dit jaar geen verplichte DAB+ radio geleverd hebben gekregen en deze net als ik alsnog proberen ingebouwd te krijgen, of ingebouwd hebben gekregen.
Onze V90 T8 is nu een jaar oud. DAB+ zou aanwezig zijn, bij aflevering dus niet. Ik ben er al bijna een jaar mee bezig. De dealer heeft het nu bij Volvo Zweden neergelegd. Antwoord kan 2 maanden duren. Ik heb een agenda notitie gemaakt voor februari 2023. Daarna ga ik juridische stappen overwegen. Het heeft dan lang genoeg geduurd. Een wagen van bijna 80k met een peperdure B&W installatie erin zonder radio. Alle verdere internetradio-apps zijn geen alternatief, zeer onbetrouwbaar.

Volvo moet zich diep schamen. Als we hier niet uitkomen is dit onze laatste Volvo!!!

Groet Peer
V90 Recharge T8 AWD Plug-in hybrid Inscription Exclusive My22
V60 T8 Twin Engine AWD Inscription
S80 3.2 executive
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8170
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Wij hebben op het werk een paar boodschappenkarretjes met Peugeot en Kia logo. daar zit gewoon DAB+ in... Volvo mag zich zeker schamen wat dat betreft.
Urbexpeditie schreef: 27.11.2022 - 19:27Was je weer aan het bumperkleven 😂😉
Nee hoor ik zat er 500 meter achter.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
FAFJ
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 31.01.2022 - 14:42

Dat betekent dus meteen dat wanneer ze dab er op zetten en de tankinhoud gefixed krijgen er totaal geen case meer is.
Dat is precies wat ik wil, dat het opgelost wordt
FAFJ
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 31.01.2022 - 14:42

OGA244 schreef: 26.11.2022 - 20:41 Alleen is de unit nog niet beschikbaar en de software ook niet..
De unit is wel beschikbaar en de dealer heeft 'm voor mij klaarliggen. Sterker nog, mijn auto is al naar de dealer toegeweest en ze zijn er aan begonnen om dab+ tuner in te bouwen. Dealer is heel behulpzaam en wil het kosteloos inbouwen. Echter, Volvo verbiedt de dealer dat in te bouwen. Ze geven de software niet vrij voor mijn auto en ze zetten de eigen dealer daarmee in een lastige situatie. Want die wil gewoon service verlenen. Maar dat mag niet van Volvo omdat de auto van vóór maart '22 is. Ze hebben de inbouw moeten staken en ik heb de auto dan ook weer zonder DAB+ opgehaald.
FAFJ
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 31.01.2022 - 14:42

OGA244 schreef: 27.11.2022 - 08:46 Of TS heeft geen goede uitleg gehad bij de aflevering of hij begrijpt een aantal punten van irritatie gewoon niet.. Er zit n knop met pijltjes naast de volume knop om simpel van zender te wisselen, deze zit ook op het stuur..
Starten in hybrid is n emissie dingetje, daarna overzetten naar pure is idd alleen in het menu mogelijk.
Remt de auto in cc staat de afstand te kort.
Loopt het systeem vast (gebeurd soms idd) even de home knop onder de display ingedrukt houden, dan start het scherm opnieuw op..
Ja, je kunt ook alles accepteren. Maar dat je überhaupt dagelijks tijdens het rijden een systeem moet resetten om radio en navigatie te laten functioneren, dat toch niet acceptabel?

Dan ben ik misschien een zeikerd, maar voor een auto met deze prijs verwacht ik iets meer.

De radiozenders zijn via het stuur en de knop te verzetten, dat weet ik. Maar wil je 5 zenders verder in de voorkeuzes, moet je 5 keer op die knop klikken. Vervolgens loopt de boel vast of de audio valt weg om na 30 secomden weer op de eerste zender terug te vallen.

Het is niet zozeer een kwestie van niet begrijpen, het is een kwestie van verwachten dat alles naar behoren functioneert. Maar misschien ben ik daar oiderwets in, dat sluit ik niet uit. :-)
FAFJ
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 31.01.2022 - 14:42

OGA244 schreef: 27.11.2022 - 11:10 Gebruikt TS het systeem wei goed? Herken deze werking niet van de CC
Ja gebruik het goed. Het is ook niet bij elke vrachtauto die je inhaalt, maar zeg 1 op de 20 keer 'zien' de sensors kennelijk iets waarvan ze vinden dat het gevaar oplevert en de auto abrupt moet laten afremmen. Niet tot stilstand, maar de auto's achter me denken dat ik ze een brake-test geef. 1 op 20 keer lijkt misschien weinig, maar hard remmen met verkeer achter je is echt link. En wekt terecht ook woede op bij die bestuurders. Maar misschien is het inherrent aan acc. Dat dat nu en dan gebeurt in het kader van 'het zekere voor het onzekere'. Ik zou dan alleen graag in drukker verkeer de opie hebben om de cc coventioneel te gebruiken. Zoals dat bij de meeste merken wel kan.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”