FAFJ schreef: ↑26.11.2022 - 15:46
Zijn er meer mensen die ook al spijt hebben voor de keuze voor de XC60 Recharge? Het is hier misschien als vloeken in de kerk, maar na 20 jaar BMW ben ik overgestapt naar Volvo en heb enorme spijt. Ben nu 8 maanden en 15k kilometer ermee onderweg en wil er zo graag weer vanaf.
DAB+: De in Europa verplichte DAB+ radio zit niet in de auto. De dealer wil deze kosteloos inbouwen, maar Volvo ( in zweden, china dus) verbiedt dat, en geeft daarom niet de hiervoor noodzakelijke software vrij voor mijn auto.
Tankinhoud: Volgens de folder is de auto uitgevoerd met 71 liter tank. Voor mij belangrijk omdat ik met caravan rij en niet om de haverklap wil staan tanken. Grootste benzinetank in een midsize phev suv in de markt, daarom ook voor deze auto gekozen. In praktijk blijkt dit niet waar. Dat gevoel had ik al omdat de actieradius niet leek te kloppen. Dan maar proberen, de tank helemaal leeggereden en electrisch naar de benzinepomp....... net geen 61 liter ging erin.
Radio: Het kiezen tussen frequenties werkt via het touchscreen bedieningspaneel zeer traag. Het duurt soms eindeloos voordat de volgende zender wordt weergegeven, vaak loopt bij snel wisselen het hele systeem vast.
Standkachel: Was na een paar duizend kilometer en enkele keren gebruik al kapot. Inmiddels vervangen.
Google maps: Navigatie loopt tijdens de rit vaak vast. Dan blijft de locatie waar je bent vast staan op de kaart. Om dit op te lossen moet je stoppen en de auto uit en weer aan zetten.
Cruisecontrol is niet om te schakelen naar conventionele cc. De afstandhouder staat altijd aan. Auto remt constant in drukker verkeer. Bijvoorbeeld bij inhalen vrachtwagen op snelweg kan de auto zomaar hard afremmen terwijl er niets aan de hand is. Dit is echt gevaarlijk en het is niet uit te zetten, anders dan helemaal geen cc te gebruiken. Bij de meeste merken kan je ook cc rijden en dan alleen de afstandhouder uitschakelen.
Alle functies via middenconsole scherm zijn onnodig ingewikkeld ver in menustructuur verscholen. Bijvoorbeeld kantelen buitenspiegel bij achteruitrijden, daarvoor moeten meerdere stappen door menu's. Onhandig traag proces en daarom nooit te gebruiken. Bovendien kantelen beide spiegels, terwijl deze functie alleen op de rechter spiegel zin heeft. Maar ook voor de stoelbediening voor de passagierstoel moeten eerst minimaal drie menu's doorlopen worden.
Auto start altijd in hybride modus, terwijl ik in de stad alleen electrisch wil rijden. Irritant want uiteraard vergeet je dit bij het starten en rijd je op een koude ochtend toch in de stad op benzine. Eenmaal de benzinemotor bijgestart is het niet meer mogelijk om naar electrisch te schakelen. Daarvoor moet de auto uit en aangezet worden. Default starten in electrische modus kan niet.
App: Via de Volvo app kan heel handig bekeken worden hoeveel stroom en electrische actieradius de auto nog heeft. Deze opgave is echter altijd veel te hoog en dus waardeloos. De app geeft bij een volle accu 120km aan. Het is in werkelijkheid ongeveer 70. App werkt ook vaak niet, kan dan geen verbinding met de auto maken.
Kortom, een hoop irritaties, want de lijst is nog langer. Inclusief een irritante brom bij uitrijden/afremmen op de motor. Ik ben benieuwd of meerdere mensen deze klachten/irritaties herkennen. Ben vooral erg teleurgesteld in de waardeloze service van Volvo om de missende en wettelijk verplichte DAB+ radio niet te willen laten plaatsen. Hardware is bij de dealer aanwezig en deze wil het ook kosteloos voor mij inbouwen, maar Volvo (importeur of hoofdkantoor) verbiedt het. Füg Yö zeggen ze dus.
Ik kom graag via PB in contact met andere Volvo kopers die dit jaar geen verplichte DAB+ radio geleverd hebben gekregen en deze net als ik alsnog proberen ingebouwd te krijgen, of ingebouwd hebben gekregen.