Verbruik V60 Recharge T6

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
RoMe74
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 29.11.2022 - 19:37

Geacht forum,

Sinds kort ben ik de trotse bezitter van een V60 T6 recharge met een long range accupakket. Ik rijd de ruim 60 km elektrisch naar m’n werk en dan op benzine weer terug. Waar ik positief verrast ben door het rijcomfort ben ik toch een beetje negatief verrast door het benzineverbruik op de terugweg. Waar ik met mijn diesel (V60 D4 uit 2018) vaak de 1 op 20 wist aan te tikken, red ik nu net 1 op 14.
Wees gerust, ik rijd geen 80 op de linkerbeen op de snelweg. Heb gewoon veel binnenwegen met veel vrachtverkeer. Adaptieve cruisecontrol op 100, maar rijd vaak 80 of 90.

Andere gebruikers met dezelfde of andere ervaringen?
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19474
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

1 op 14 is met een dergelijk zware wagen niet vreemd.
Ten eerste weegt een T6 sowieso leeg al meer dan 2000 kg en ten tweede is een benzine auto per saldo altijd minder zuinig dan een diesel. Zeker als er niet met constante snelheid gereden kan worden.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5104
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

1 op 14 is toch keurig voor een xc60 op benzine, ik haal dat met de veel lagere V90, wel met 120 kmh
Sandaar
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 01.10.2022 - 23:21

RoMe74 schreef: 29.11.2022 - 20:43 Geacht forum,

Sinds kort ben ik de trotse bezitter van een V60 T6 recharge met een long range accupakket. Ik rijd de ruim 60 km elektrisch naar m’n werk en dan op benzine weer terug. Waar ik positief verrast ben door het rijcomfort ben ik toch een beetje negatief verrast door het benzineverbruik op de terugweg. Waar ik met mijn diesel (V60 D4 uit 2018) vaak de 1 op 20 wist aan te tikken, red ik nu net 1 op 14.
Wees gerust, ik rijd geen 80 op de linkerbeen op de snelweg. Heb gewoon veel binnenwegen met veel vrachtverkeer. Adaptieve cruisecontrol op 100, maar rijd vaak 80 of 90.

Andere gebruikers met dezelfde of andere ervaringen?
Je rijdt aardig rustig, ik haal met dezelfde auto met een lege accu ongeveer 1:12.
Ik heb gemerkt dat je minder verbruikt als je de snelwegen de “behouden” stand van de accu gebruikt en op momenten dat je veel optrekt en remt op de “auto” stand (beide in hybrid modus”
Verder moet je je sowieso afvragen wat op dit moment goedkoper is, de prijs voor benzine is aardig aan t zakken en de kWh prijs aan het stijgen.
Gebruikersavatar
Rolandk
3rd Gear member
Berichten: 275
Lid geworden op: 27.07.2007 - 15:08

Mijn verbruik met de S60 ligt op benzine (dus als ik niet laad) rond de 1 op 14,5 bij een rustige rijstijl. Benut je wat regelmatiger het prestatiepotentieel, dan gaat dat eerder richting de 1 op 12.
Volvo S60 Recharge T6 AWD Inscription
Saab 9³ Cabrio V6 Aero
BMW 530dA Touring
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4611
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

1:14 op benzine is keurig. Als je nu 1:14 overall zou rijden dan zou ik me wel zorgen gaan maken.
Wat je nog zou kunnen overwegen is om op de heenweg eerst elektrisch naar de snel/autoweg te rijden, daar over te schakelen op benzine, en in de buurt van je werk weer terug naar elektrisch.
Terugweg idem dito en dan zorg je dat thuis de accu nagenoeg helemaal leeg is. Op die manier maak je optimaal gebruik van het voordeel van de elektro aandrijving, want die heeft het meeste rendement in de bebouwde kom tot ca. 80 km/uur terwijl de benzinemotor juist op die momenten veel minder zuinig is. Zo is het mij destijds geleerd toen ik mijn D6 kreeg en ik haal met mijn XC90 een verbruik van 1:18 (en ik kan maar 25-30 km elektrisch rijden).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
sunnyfunny
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 16.10.2022 - 22:53

Bij lege accu met de V90 t6 recharge rond de 1/12-13. Rustig aan binnendoor en rond de 110 op de snelweg, meestal 45 km waarvan 35 snelweg. Een stukje door A'dam heeft meteen negatieve gevolgen. Ik reed dezelfde stukken met de vorige (Citroen C5) diesel 1/16-18.
V90 T6 Recharge Aaos. (met "luchtwokkels")
ex : Citroen C5 Tourer HDI200 exclusive (bollen dus, geen wokkels)
Gebruikersavatar
sunnyfunny
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 16.10.2022 - 22:53

En inderdaad is benzine nauwelijks duurder dan electra afhankelijk waar en wanneer je tankt/laad, fijn hè die keuze ;)
V90 T6 Recharge Aaos. (met "luchtwokkels")
ex : Citroen C5 Tourer HDI200 exclusive (bollen dus, geen wokkels)
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

RoMe74 schreef: 29.11.2022 - 20:43 Geacht forum,

Sinds kort ben ik de trotse bezitter van een V60 T6 recharge met een long range accupakket. Ik rijd de ruim 60 km elektrisch naar m’n werk en dan op benzine weer terug. Waar ik positief verrast ben door het rijcomfort ben ik toch een beetje negatief verrast door het benzineverbruik op de terugweg. Waar ik met mijn diesel (V60 D4 uit 2018) vaak de 1 op 20 wist aan te tikken, red ik nu net 1 op 14.
Wees gerust, ik rijd geen 80 op de linkerbeen op de snelweg. Heb gewoon veel binnenwegen met veel vrachtverkeer. Adaptieve cruisecontrol op 100, maar rijd vaak 80 of 90.

Andere gebruikers met dezelfde of andere ervaringen?
Zelfde ervaring hoor. En dat met een klein batterijtje in dezelfde auto. Het kan ook nog veeeeel gekker hoor. Ik haal bij benadering dezelfde waarde.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
Fred3543
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 17.11.2021 - 08:39

Woon-werk is totaal 50 km voor mij dus volledig op de batterij. Rit naar Kiel ( 560 km ) waarbij de navigatie het gebruik van de electra regelt geeft 1 op 14.5 bij snelheid van 140 km.
Ritten met “lege” batterij ( optrekken gaat nog steeds op electra) geeft 1 op 15.5
V60 T6 longrange my 2023.
Over 5600 kilometer 1 op 43 en natuurlijk een hoop electra van de paal.
Bij 16 graden haal ik 76 km op 1 lading ( meer op binnenwegen) maar nu Max 63 km bij -1
Van Arteon naar een V60 T6 Plus platinum grey
Gebruikersavatar
Unknown
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 23.02.2012 - 08:41
Locatie: België

Ik heb intussen een 2000km er op zitten maar het verbruik stelt mij toch teleur. Combinatie van lange en korte ritten. Een zeldzame uitspatting/ zo veel mogelijk cc en autosnelweg cc rond de 130km/u. Ik zit nu zonder elektrisch bijladen aan 1/11 toch een stuk hoger dan de verbruiken hierboven.

Komende van een D3 waar ik ruim 900km met een volle tank deed is de kleine tankinhoud van de huidige wagen toch aanpassen..

T6 van 2020.
Vanmorgen voor eerste keer net 40km elektrisch kunnen rijden. Dat was wel mooi.
Laatst gewijzigd door Unknown op 29.12.2022 - 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 • Recharge T6 R-Design
Gebruikersavatar
Rolandk
3rd Gear member
Berichten: 275
Lid geworden op: 27.07.2007 - 15:08

Het verbruik op alleen benzine is ook naar mijn idee fors i.r.t. de beloftes op papier, maar toch wel zuiniger dan eerdere auto's die ik met vergelijkbaar vermogen reed.

Voor 1 op 10 gemiddeld moet je wel echt je best doen... Rijd je veel korte stukjes? Want dan is zelfs 1 op 8 niet wonderlijk.
Volvo S60 Recharge T6 AWD Inscription
Saab 9³ Cabrio V6 Aero
BMW 530dA Touring
Gebruikersavatar
Unknown
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 23.02.2012 - 08:41
Locatie: België

1/11 sorry. Net nog een gechecked.
Ik vind het veel rekening houdend met de manier van rijden wat naar mijn doen heel erg rustig is in tegenstelling tot de vorige wagens. Enfin, ti’s ook nog allemaal nieuw en ik moet misschien nog wat zoeken tussen elektrisch en benzine rijden. Zodra het verlof om is ga ik eens dagelijks laden en zien wat dit doet met het verbruik.

Wat zijn korte ritten? Momenteel in verlof dus aantal kilometers is niet representatief. Gaat van enkele ritten van 15 - 30 tot 60km.
Woon werk zal enkel 30-35km zijn. Maar mijn overige verplaatsingen zullen veelal autosnelweg zijn en gaan van 50-200km.
Volvo V60 • Recharge T6 R-Design
Gebruikersavatar
Rolandk
3rd Gear member
Berichten: 275
Lid geworden op: 27.07.2007 - 15:08

Onder de 20 km. met een koude motor op benzine zal inderdaad niet veel gunstiger uitkomen dan 1 op 11. Naar kantoor - voor mij zo’n 17 km. - red ik als het op puur benzine moet (…) de 1 op 10 amper. Bij wat langer rijden, zakt dat wel drastisch zo 1 op 15. Dit alles in de Individual modus obv Pure met Hold aan (snap je hem nog? ;) ).

In welke rijstand rijd je? In AWD of Power kan het leuk oplopen. En Charge is helemaal killing voor je verbruik.
Volvo S60 Recharge T6 AWD Inscription
Saab 9³ Cabrio V6 Aero
BMW 530dA Touring
Gebruikersavatar
Unknown
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 23.02.2012 - 08:41
Locatie: België

De ‘Hold’ functie heb ik moeten opzoeken! Dit ga ik eens testen, bedankt ;-)

Ik heb tot nu toe steeds in Hybrid gereden. Nu en dan eens even om Sport voor wat meer rijplezier ;-)
Volvo V60 • Recharge T6 R-Design
Gebruikersavatar
Rolandk
3rd Gear member
Berichten: 275
Lid geworden op: 27.07.2007 - 15:08

Dat zal het wel verklaren dan. In Hybrid met lege accu wordt er veel bijgeladen tijdens het rijden, ook op momenten dat de elektrische aandrijving efficiënter zou zijn (denk aan stadsverkeer).
Volvo S60 Recharge T6 AWD Inscription
Saab 9³ Cabrio V6 Aero
BMW 530dA Touring
Gebruikersavatar
dik999
5th Gear member
Berichten: 1172
Lid geworden op: 16.08.2007 - 12:46

Dit afgelopen jaar van 1-1-2022 tot nu gemiddeld 4,5 liter per 100 km
Regelmatig lange ritten naar Frankrijk met en zonder caravan van 1300 kilo
Ik stekker zo veel mogelijk.
Dit jaar bijna 30.000 km gereden
Vorig jaar 42000
V60 MY 2020 R-design met panoramadak
V70 2011 modeljaar 2012 limited edition D3 ingeruild met 467.070
van 2007 tot 2013 V70 10-2000 2.4T geartronic verkocht 5 juni 2014 424150 Kilometerstand
van 2000 tot 2007 850 GL op LPG verkocht met 545.000 op teller
van 1995 tot 2000 Volvo 164 op LPG verkocht met 535.000 op teller
van 1990 tot 1995 Volvo 440 GL VIP uitvoering LPG
van 1980 tot en met 1990 diverse Volvo's . Allen op LPG.
van 1974 tot en met 1980 diverse auto's )
Gebruikersavatar
Unknown
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 23.02.2012 - 08:41
Locatie: België

Rolandk schreef: 30.12.2022 - 08:12 Dat zal het wel verklaren dan. In Hybrid met lege accu wordt er veel bijgeladen tijdens het rijden, ook op momenten dat de elektrische aandrijving efficiënter zou zijn (denk aan stadsverkeer).
Ik ben nu al enkele dagen dagelijks aan het laden en probeer de Hold functie actief te gebruiken. Doet inderdaad véél aan het verbruik.
Bedankt voor de tip!
Volvo V60 • Recharge T6 R-Design
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4611
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

En als je de korte ritjes of bebouwde kom kilometers ook nog eens in Pure gaat rijden, maak je nog meer optimaal gebruik van het hybride concept.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
BillyBob
5th Gear member
Berichten: 1059
Lid geworden op: 11.09.2008 - 12:42

Is inderdaad wennen als je vorige auto op diesel reed maar probeer eens wat dingen uit in functie van het traject dat je rijdt. Kan veel verschil maken.
De hold functie en afwisselen tussen B en D kan je al een heel pak helpen.

Qua woon werk (90 km) doe ik het zo: volgeladen thuis vertrekken op de electro en eens de snelweg op, de batterij op hold en dan neemt de ice over.
Terugrit hetzelfde. In de winter haalt bij mij de (long range) batterij 62 km, in de zomer een 88 à 90 km. Bij rustig rijden is heen en terug woon/werk dan net haalbaar.

Ik zou niet meer terug naar diesel willen, is superleuk rijden met die T6.
V40 Phase3 (2003) / 1.9d 115 pk / Business Line
V50 MY2009 / Black Sapphire / Off-black leder / Momentum Top Line
V60 MY2013 D2 Momentum / Caspian Blue / 17" Njord / Family Pack
V60 MY2017 D2 Momentum / Magic Blue / Winter Pack
V60 MY2022 T6 Recharge Inscription / Pine Grey
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”