Roetmeting deeltjesteller

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27689
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Die 65 euro is eenmalig en de roettaks is afhankelijk van de wegenbelasting welke je nu betaald.
De meesten zullen in een lager tarief zitten en dan valt die roettaks ook lager uit.

Heb de informatie net even doorgelezen en dit zal erg afhankelijk zijn van je garage of men dit wil doen of niet.
Ik ben persoonlijk van mening dat een auto van een jaar of 15 met roetfilter voor 99,9% zeker garantie is voor een afkeur.
Gewoonweg omdat het filter oud is en er daarnaast ook andere slijtage rond het blok is opgetreden en het zelfs nog discutabel is of de auto nieuw uit de fabriek wel binnen deze aantallen was gebleven.

Met een jongere auto zou ik er met een andere blik naar kijken.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5660
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Een ding is zeker. De euro 3 zal er geen last van hebben. De meesten hebben waarschijnlijk niet eens een geregistreerde roetfilter.

Wordt het toch weer interessant om zo'n ouwe taliban taxi te gaan rijden :]
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27689
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Hier in Nederland betaal je daar al standaard een taks voor.
Dat had ik met de Terrano al.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2793
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

fredhead schreef: 02.01.2023 - 15:28 Ik ben persoonlijk van mening dat een auto van een jaar of 15 met roetfilter voor 99,9% zeker garantie is voor een afkeur.
Gewoonweg omdat het filter oud is en er daarnaast ook andere slijtage rond het blok is opgetreden en het zelfs nog discutabel is of de auto nieuw uit de fabriek wel binnen deze aantallen was gebleven.
Of je hebt idd al groot onderhoud gehad. Zoals ik dus.

Een filter is op een gegeven moment op en dan moet je hem eigenlijk vervangen. Maar als deze een beetje gebarsten is dan wordt er door het drukverschilsensor geen foutmelding gegenereerd en dan kan je gewoon doorrijden. Aan een zwarte achterbumper is dan echter wel te zien dat je aan het roeten bent.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2793
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

fredhead schreef: 02.01.2023 - 16:20 Hier in Nederland betaal je daar al standaard een taks voor.
Dat had ik met de Terrano al.
Exact. En dan is de boel voor iedereen dus dichtgezet.
De vervuiler repareert, betaalt extra of doet z'n auto weg...:-)
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27689
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

raspaardje schreef: 02.01.2023 - 17:49
fredhead schreef: 02.01.2023 - 15:28 Ik ben persoonlijk van mening dat een auto van een jaar of 15 met roetfilter voor 99,9% zeker garantie is voor een afkeur.
Gewoonweg omdat het filter oud is en er daarnaast ook andere slijtage rond het blok is opgetreden en het zelfs nog discutabel is of de auto nieuw uit de fabriek wel binnen deze aantallen was gebleven.
Of je hebt idd al groot onderhoud gehad. Zoals ik dus.

Een filter is op een gegeven moment op en dan moet je hem eigenlijk vervangen. Maar als deze een beetje gebarsten is dan wordt er door het drukverschilsensor geen foutmelding gegenereerd en dan kan je gewoon doorrijden. Aan een zwarte achterbumper is dan echter wel te zien dat je aan het roeten bent.
Onderhoud is hier ook gewoon gedaan maar de injectoren en turbo zijn net als het roetfilter nog de originele omdat het gewoonweg nog goed genoeg is.
Achterbumper is zeker niet zwart en zie ook nooit iets van rook in de spiegels.

Dat een filter op den duur op is ben ik met je eens en vandaar dus ook mijn gedachte dat mijn auto zakt voor de gevreesde test.
Met een slechte voorraden voorziening aan onderdelen hier in Nederland wordt zo'n roetfilter vervangen gewoonweg kostbaar en kan het uit om nog een aantal jaren door te rijden met een hogere wegenbelasting.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

gedoe gedoe, kom in dit land nog niet verder dan strengere toelatingseisen in de steden euro '4 5 6 opbouwend tot 2026 behalve Strassbourg dat staat 2028 voor Euro 5_6 niet meer wordt toegelaten in centrum.
Uiteindelijk mag je dus in steden groter dan 150.000 inwoners alleen nog parkeren aan de rand en dan verder met OV.
Het jaar 2026 is dichbij
Wordt vervolgd..want de keuringen kan ik, nog niets van vinden echter dat wil niet zeggen dat het er niet reeds beschreven is..:)
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27689
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

In Frankrijk heb je ook een soort RDW, lijkt mij dat zij het antwoord moeten kunnen geven.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

fredhead schreef: 02.01.2023 - 18:40 In Frankrijk heb je ook een soort RDW, lijkt mij dat zij het antwoord moeten kunnen geven.
tja hier is een overheids site waarop alle instanties hun info rubriceren...weet je hoeveel in dit grote bureaucratieland ...juist nog ff bezig ;)
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
redracer
4th Gear member
Berichten: 559
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Urbexpeditie schreef: 02.01.2023 - 12:40 Ik heb die berichten ook gelezen. Maar je komt met het halve verhaal.

Volgens de GOCA (overkoepelend organisatie België) gaat het om 5 a 6% van de diesels. Hierbij gaat het (vooral) om diesels met een vervuild/vol roetfilter. En een enkeling welk gerommeld heeft met het filter.
in belgie rijd ook veel diesel met slechts 5k -10k km per jaar , die zullen goed vol en dichtgeslibt zijn ( die komen daarna naar NL om met lage km stand verkocht te worden €€€ )

Zijn nog zat opties waarmee je de boel schoon houd ;
Af en toe premium brandstof tanken
en/of additief toevoegen .
Egr dichtzetten.
Air-intake reiniging.
Af en toe goed op zn staart trappen hoogtoerig rijden en warm testen .
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27689
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Af en toe goed op zn staart trappen is goed voor het gevoel, maar daarmee maak je de boel niet warm genoeg om echt effect te hebben.
Beter om dan een flink stuk hoogtoerig te maken.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

redracer schreef: 04.01.2023 - 19:52
Urbexpeditie schreef: 02.01.2023 - 12:40 Ik heb die berichten ook gelezen. Maar je komt met het halve verhaal.

Volgens de GOCA (overkoepelend organisatie België) gaat het om 5 a 6% van de diesels. Hierbij gaat het (vooral) om diesels met een vervuild/vol roetfilter. En een enkeling welk gerommeld heeft met het filter.
Zijn nog zat opties waarmee je de boel schoon houd ;
Af en toe premium brandstof tanken
en/of additief toevoegen .
Egr dichtzetten.
Air-intake reiniging.
Af en toe goed op zn staart trappen hoogtoerig rijden en warm testen .
Wat vraagjes:
Auto heeft de 70K bij andere eigenaar altijd bij de supermarkt getankt ( 70-140k )
Is de bewering nu dat als je altijd premium brandstof tankt en de EGR dicht zet ( heb ik ) je roetfilter gewoon zijn werk blijft doen? De roetfilter is nog origineel bij mij.
Hier staat ook op de schappen een setje van Bardahl voor de keuring zodat het systeem schoner zou worden aangeboden....
Als de EGR softwre matig is dicht gezet is het dan wel of niet zinvol EGR reininger Bardahl te gebruiken?

Sinds kort rij ik echt om om Premium Total te tanken... en dan zo nu en dan 2x per jaar injectoren reiniger van Barhdal in de tank. Doe ik dubbele dosis op een volle tank.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 582
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Paar keer GTL tanken voor de keuring en op GTL door de keuring?
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
redracer
4th Gear member
Berichten: 559
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Bover schreef: 05.01.2023 - 09:21
Wat vraagjes:
Auto heeft de 70K bij andere eigenaar altijd bij de supermarkt getankt ( 70-140k )
Is de bewering nu dat als je altijd premium brandstof tankt en de EGR dicht zet ( heb ik ) je roetfilter gewoon zijn werk blijft doen? De roetfilter is nog origineel bij mij.
Hier staat ook op de schappen een setje van Bardahl voor de keuring zodat het systeem schoner zou worden aangeboden....
Als de EGR softwre matig is dicht gezet is het dan wel of niet zinvol EGR reininger Bardahl te gebruiken?

Sinds kort rij ik echt om om Premium Total te tanken... en dan zo nu en dan 2x per jaar injectoren reiniger van Barhdal in de tank. Doe ik dubbele dosis op een volle tank.
egr dicht zal de meeste roet vervuiling reeds voorkomen . cleaner is altijd goed ook bijv. je injectoren hebben er baat bij denk ook niet dat egr of injectorcleaner daadwerkelijk anders is . Je merkt er alleen weinig van en moet maar even geloven dat het werkt . Altijd premium is goed natuurlijk maar zou zelf om de 2 a 3 tankbeurten doen en de rest kan heus wel supermarche spul zijn we moeten ook niet te moeilijk doen dan word je een slaaf van het systeem . De extra kosten van premium diesel tanken en een additief kopen zijn nagenoeg gelijk .

Tegenwoordig hebben benzine wagens ook dit soort diesel ' gezeik ' met vervuilde injectoren 'pissen' en roetfilters en kan je daar ook beter af en toe wat reinigers toevoegen.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27689
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Je hebt zelfs nog reinigers welke in je roetfilter kan spuiten.
Zag gisteren ergens zoiets voorbij komen op een Facebookpagina, daar zou je ook nog naar kunnen kijken.
Een gezonde Euro 5 ook op standaard diesel zou ik niet direct een probleem mee verwachten.

Persoonlijk zou ik gewoon voor standaard diesel gaan en 2 keer per jaar een flesje reiniger in de tank gooien.
Hier gebeurd dat in ieder geval wel en loopt het blok perfect. Is voor mij persoonlijk dat ik na 16 jaar denk dat het filter gewoonweg "op" is ondanks dat er nog geen storingen zijn.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2793
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Bover schreef: 05.01.2023 - 09:21
redracer schreef: 04.01.2023 - 19:52
Urbexpeditie schreef: 02.01.2023 - 12:40 Ik heb die berichten ook gelezen. Maar je komt met het halve verhaal.

Volgens de GOCA (overkoepelend organisatie België) gaat het om 5 a 6% van de diesels. Hierbij gaat het (vooral) om diesels met een vervuild/vol roetfilter. En een enkeling welk gerommeld heeft met het filter.
Zijn nog zat opties waarmee je de boel schoon houd ;
Af en toe premium brandstof tanken
en/of additief toevoegen .
Egr dichtzetten.
Air-intake reiniging.
Af en toe goed op zn staart trappen hoogtoerig rijden en warm testen .
Wat vraagjes:
Auto heeft de 70K bij andere eigenaar altijd bij de supermarkt getankt ( 70-140k )
Is de bewering nu dat als je altijd premium brandstof tankt en de EGR dicht zet ( heb ik ) je roetfilter gewoon zijn werk blijft doen? De roetfilter is nog origineel bij mij.

1. Nee, die bewering is niet juist; er zullen wellicht minder onverbrande deeltjes in je roetfilter verzameld worden door de additieven in de premium brandstof. Kortom, die brandstof zelf heeft geen reinigende werking maar maakt het (op termijn!) minder vuil. Met de EGR dichtzetten verlaag je de hoeveelheid roet die in het roetfilter terecht komt sowieso.
Anders gezegd: een EGR zit er om de NOx uitstoot drastisch te verminderen, dat doet je door de verbrandingstemperatuur in de cilinders te verlagen door toevoer van uitlaatgassen in situaties dat het kan.
Dat levert echter op die momenten meer roetvorming op. En die moet worden opgevangen. Zie hier de intrede van het roetfilter...:-)

Maar ik dwaal af...:-) Op een gegeven moment zit je roetfilter gewoon vol met die onverbrande deeltjes. Dat is dus geen roet! Maar deeltjes die overblijven na een regeneratie (= extra heet maken van de uitlaatgassen waardoor het in de het roetfilter aanwezige roet verbrandt). Door een minder gunstig rijpatroon kan het roetfilter vaker door die extra hete uitlaatgassen worden belast -> meer onverbrande deeltjes en kans op barsten van het roetfilter.


Hier staat ook op de schappen een setje van Bardahl voor de keuring zodat het systeem schoner zou worden aangeboden....
Als de EGR softwre matig is dicht gezet is het dan wel of niet zinvol EGR reininger Bardahl te gebruiken?

2. Nee, heeft geen zin. Want je EGR zit dicht. Voeg af en toe deze of vergelijkbare producten toe:
- https://www.forte-benelux.com/product/i ... treatment/: reinigen van je injectoren zodat het sproeibeeld mooi blijft (sproeien ipv druppelen). Een mooi sproeibeeld levert veel minder roetvorming op bij de verbranding van diesel.
- https://www.forte-benelux.com/product/a ... nditioner/
- https://www.forte-benelux.com/product/d ... oetfilter/: lees de omschrijving van het product


Sinds kort rij ik echt om om Premium Total te tanken... en dan zo nu en dan 2x per jaar injectoren reiniger van Barhdal in de tank. Doe ik dubbele dosis op een volle tank.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27689
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ze hebben er zelfs een mooi filmpje over gemaakt:

'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

THX Raspaardje dank mooie heldere uitleg. Ik blijf wel bij Bardhal daar is makkelijk aan te komen... :-D

Maakt de deeltjesmeting nog verschil bij Euro 5 t.o.v. 6? Ik bedoel eigenlijk heb je minder roetdeeltjes bij de Euro 5 motor omdat gebouwd is op minder NOx en dat mogelijk een betere verbranding geeft? Je snqpt mijn echt technische motoren kennis is beperkt...
Ik hoop dat we nog ontopic zijn?
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2793
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Met dat filmpje wordt het ook niet duidelijker, vind ik.

Je moet weten wat er gebeurt in het roetfilter om de werking van dit soort middelen te duiden.

Actieve , passieve, geforceerde regeneratie; zomaar wat termen waar je de betekenis van moet weten om zaken te snappen.
Lees dit eens: https://www.carblogger.nl/hoe-werkt-roetfilter-dpf/
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

fredhead schreef: 05.01.2023 - 14:06 Ze hebben er zelfs een mooi filmpje over gemaakt:

Goh als dat echt zo werkt scheelt dat een boel kosten als de DPF dicht zit. Je zou het bijna preventief doen....
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”