Roetmeting deeltjesteller

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
V60 blauw
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 01.12.2022 - 13:08

Beste forumleden, sinds 2 jr eigenaar van een v60 D2 uit 2015. 150 000km, nu 224 000. Na 1 jaar motorstoringen, oa EGR koeler (1000€) vervangen, naar Obbe tuning geweest, EGR uitgeschreven, gelijk maar gechipt naar 170pk. Geen spijt van, auto rijdt echt veel beter.

Vanaf jan 2023 wordt de roetmeting verscherpt met een deeltjesteller. Betekent dit kans op APK afkeur?
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Na januari wordt de kans op afkeur idd groter.

In België wordt al circa 10% van de Euro5 diesels afgekeurd op teveel deeltjes.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Wanneer de toegenomen kans op afkeur leidt tot goedkeuring na reparatie valt er met de uitgebreide keuring voor diesels wel te leven.
Ervaringen in België waar nu bijna een half jaar met de deeltjesteller gekeurd wordt laten helaas zien dat de werkplaatsen nog niet in staat zijn afgekeurde auto's te herstellen.
Tot nu toe is het onduidelijk wat de oorzaak is van het overschrijden van de norm.
De toekomst ziet er nog zwarter uit. De norm van 1000.000 deeltjes per cm³ wordt strenger. Na de aanscherping wordt de limiet 250.000 deeltjes per cm³. Het afkeurpercentage zal daardoor flink toenemen.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
HbTps
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20

Volgens mij hoeven auto's vanaf 05-2018 en euro 6 voertuigen pas gemeten te worden op deeltjes. Daarnaast is de functie van het EGR systeem niet om de uitstoot van fijnstof terug te dringen.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

In NL is gebruik van de deeltjesteller verplicht voor auto's die af-fabriek een roetfilter hebben meegekregen.

NOx is ook fijnstof, ik denk dat met het dichtzetten van de EGR de kans op afkeur dan ook groter wordt.
Hoeveel groter die kans is? Geen idee. Met een goed werkend roetfilter en een uitgeschakelde EGR zou je echter prima door de APK kunnen komen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

raspaardje schreef: 02.12.2022 - 14:36 In NL is gebruik van de deeltjesteller verplicht voor auto's die af-fabriek een roetfilter hebben meegekregen.
Niet compleet juist, vanaf bouwjaar 2011 geldt dit pas.
Een Euro 4 diesel valt hier dus buiten.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

fredhead schreef: 02.12.2022 - 15:40 Niet compleet juist, vanaf bouwjaar 2011 geldt dit pas.
Bron?
Want ik heb een sterk vermoeden dat je mis zit.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

De deeltjestellertest zorgt er inderdaad voor dat de kans op afkeur hoger wordt, dan zien we helaas in België en hoogstwaarschijnlijk ook in Nederland vanaf begin volgend jaar.

Voor zover ik begrijp heeft tuning en het dichtzetten van de EGR-klep (en het hierdoor eventueel meer produceren van roet en NOx door de motor) geen invloed op de gemeten hoeveelheid roetdeeltjes na het filter. Het filter moet gewoon al het roet tegenhouden. Als een roetfilter teveel deeltjes doorlaat is het roetfilter defect en moet het vervangen worden.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Inmiddels is duidelijk dat het vervangen van het roetfilter niet leidt tot het verminderen van de roetuitstoot.
Er is nog geen remedie gevonden voor auto's met dit probleem. Fabrikanten en importeurs zijn nog niet betrapt op enige interesse om het probleem aan te pakken.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

WillyWortel2 schreef: 02.12.2022 - 16:16 Inmiddels is duidelijk dat het vervangen van het roetfilter niet leidt tot het verminderen van de roetuitstoot.
Er is nog geen remedie gevonden voor auto's met dit probleem. Fabrikanten en importeurs zijn nog niet betrapt op enige interesse om het probleem aan te pakken.
Jeetje, je spreekt alsof dit met elke auto in België aan de hand is...
De nuance is iig ver te zoeken.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

raspaardje schreef: 02.12.2022 - 16:56
WillyWortel2 schreef: 02.12.2022 - 16:16 Inmiddels is duidelijk dat het vervangen van het roetfilter niet leidt tot het verminderen van de roetuitstoot.
Er is nog geen remedie gevonden voor auto's met dit probleem. Fabrikanten en importeurs zijn nog niet betrapt op enige interesse om het probleem aan te pakken.
Jeetje, je spreekt alsof dit met elke auto in België aan de hand is...
De nuance is iig ver te zoeken.
Dat is ook het mooie van topics snellen, een heleboel lees ik niet.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
E.T.
5th Gear member
Berichten: 1668
Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11

raspaardje schreef: 02.12.2022 - 14:36 NOx is ook fijnstof, ik denk dat met het dichtzetten van de EGR de kans op afkeur dan ook groter wordt.
Hoeveel groter die kans is? Geen idee. Met een goed werkend roetfilter en een uitgeschakelde EGR zou je echter prima door de APK kunnen komen.
De deeltjestellertest wordt uitgevoerd bij stationair toerental, zo goed als ik weet staat dan de EGR klep dicht. Wat ik me zou kunnen voorstellen is dat bij een slecht sluitende EGR klep, door vervuiling bv, de verbranding minder optimaal is. Maar dan nog zou een goed roetfilter dit moeten tegenhouden.
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 R-Design 2020
Volvo Amazon P131 B20 1968
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

raspaardje schreef: 02.12.2022 - 15:52
fredhead schreef: 02.12.2022 - 15:40 Niet compleet juist, vanaf bouwjaar 2011 geldt dit pas.
Bron?
Want ik heb een sterk vermoeden dat je mis zit.
Zijn ondertussen al meerdere topics over dit onderwerp geweest waar dit ook in stond.
Komt onder andere bij de Bovag vandaan deze informatie.

Oudere Euro 4 diesels blijven getest worden zoals nu ook al het geval is. Geen foutmelding? Goedgekeurd.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Ben benieuwd.
Mijn specialist beweert nl. anders en die heeft zo'n ding aangeschaft.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
V60 blauw
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 01.12.2022 - 13:08

https://www.obbetuning.nl/nieuws-deeltjes-teller-apk/

Zag bij tuner Obbe wel hoopgevende berichtgeving... Met een opgewarmde motor die deeltjes test laten uitvoeren
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

raspaardje schreef: 02.12.2022 - 18:04 Ben benieuwd.
Mijn specialist beweert nl. anders en die heeft zo'n ding aangeschaft.
Ook op de site van Obbe waar hierboven naar wordt verwezen staat dat de Euro 4 niet wordt getest.
Vraag mij af of die motoren gloednieuw al door die test zouden komen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

raspaardje schreef: 02.12.2022 - 16:56

Jeetje, je spreekt alsof dit met elke auto in België aan de hand is...
De nuance is iig ver te zoeken.
Iets meer aandacht bij het volgen van dit draadje had je duidelijk gemaakt dat het alleen de auto's betreft die afgekeurd worden.
Tot nu toe is er nog niet een na herkeuring goedgekeurd. Na herkeuring krijgen Belgische bestuurders drie maanden de tijd om een oplossing te zoeken. In die drie maanden mogen ze de auto blijven gebruiken.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

fredhead schreef: 02.12.2022 - 20:58
raspaardje schreef: 02.12.2022 - 18:04 Ben benieuwd.
Mijn specialist beweert nl. anders en die heeft zo'n ding aangeschaft.
Ook op de site van Obbe waar hierboven naar wordt verwezen staat dat de Euro 4 niet wordt getest.
Vraag mij af of die motoren gloednieuw al door die test zouden komen.
De Euro6 is schoner dan de buitenlucht, zo is mij vertelt.
Mijn blok, 140k ervaring, was met factor 0.6 schoner dan de buitenlucht factor 0.8, wat dat ook mag betekenen.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik doelde dan ook op een Euro 4, toen die ontwikkeld werden waren de eisen wat soepeler.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

Ik ben al even langs de garage geweest, puur uit nieuwsgierigheid om te kijken of ik door de test kom met de V60 D4 (Euro 6.)
Volgens de oude wetgeving geen enkelprobleem, maar volgens de nieuwe deeltjestellertest alles dik in het rood! en dus afkeur.
Ik moet in februari 2023 te keuren en de garage adviseerde mij om 28 december langs te komen. Dit scheelt weer even in de kosten.
Kan ik iig nog even een jaartje doorrijden zonder een nieuwe DPF of de boel te laten reinigen.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”