Roetmeting deeltjesteller

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19475
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Vermoedelijk had de wagen de deeltjestellertest dan niet hoeven ondergaan?
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
thommy
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 01.05.2013 - 23:13

Omdat hij anders met het oudere toestel kon testen, datgene waarmee de oudere diesels meestal slagen.
Ik geloof dat auto's vanaf 2013 een test met die deeltjesteller verplicht is...voor die datum mag er ook nog getest worden met het 'oudere' toestel.
En mijn wagen is van februari 2013...daarmee de opmerking van die 2 maanden ouder.

Klopt, de opmerking waneer je maar weinig km doet, waarom dan een diesel kopen.
Echter toen ik de wagen in 2013 gekocht had waren er maar weinig opties...ofwel een diesel met 136 PK die nog zeer voordelig kon ingeschreven worden en dito jaarlijkse taks, ofwel een zware benzinemotor in het XC60 model met redelijk wat PK en daar kicken ze op in België...tenminste toch vadertje staat die je zeer veel liet betalen voor een wagen met iets meer PK.
Waarom konden ze destijds geen XC60 met een 2.0l benzine motor maken, had ik resoluut voor gekozen dan.
Maar in Duistland en nog veel andere landen speelt het geen of nauwelijks rol of je een zware motor koopt met de nodige PK's...dat is wel anders in dat kikkerlandje dat België noemt!

Ik denk zoals velen onder ons, dat de keuze dan snel gemaakt was.

Eigenlijk zijn de constructeurs even grote clojo's hoor. Wie verkoopt er nu een relatief dure wagen waarna meestal net de buiten de garantie periode voor de personen die weinig km maken, het hele spul vastslibt met dure herstellingen tot gevolg. Echter heb ik wat betreft dit probleem tot nu toe geen hinder ondervonden (geen dure herstellingen aan turbo, EGR-klep).... buiten het feit dat hij nu gebuisd is voor de nieuwe ademtest.

Enfin, heb nog bijna een jaar de tijd om tot een oplossing te komen want dit is echt de fijnste en beste wagen die ik ooit in mijn bezit gehad heb en ik kocht vroeger om de 4 jaar een nieuwe wagen (B&W, Audi)

Ik heb momenteel ook geen behoefte aan een nieuwe wagen en toch zeker niet aan een wagen met accu's... die zijn momenteel nog veel te duur en de verkoop is toch meer gericht op de salariswagens zodat het helemaal niet aan te raden is voor een particulier, als deze tenminste bereid is of in de mogelijkheid 60- tot 80K op te hoesten aan de slechtste investering dat iemand kan maken.

Nu mijn persoolijke 'groene gedachte', zal de tweedehands markt in de toekomst bijven bestaan eens we allemaal aan de batterij hangen???
Ik vrees dat die groene ACCU wagen dan gewoon een wegwerpproduct gaat worden en dat is dan toch zeker niet milieu vriendelijk!

Sorry voor het 'accu' gedeelte dat misschien wat off-topic is!
thommy
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 01.05.2013 - 23:13

Tenslotte wil ik nog een misverstand i.v.m. het testen met de deeltjesteller in België verduidelijken.
Ik kreeg immers veel reacties van personen 'waarom' ik niet in Wallonië mijn wagen laten keuren was...daar testen ze immers nog met het 'oude' toestel.

Echter is dit niet geheel waar zoals ze vaak in de media verspreiden.

Dit is echter wel het geval voor een redelijk kleine groep, namelijk de wagen met een euro5a, dat zijn diegene die reeds een particlefilter fabriek-af onder hun wagen hadden, maar die toen nog niet verplicht was door de STAAT. Deze worden in Wallonië in tegenstelling tot Vlaanderen alsnog gekeurd met het 'oud' toestel.
Dus heb je sinds 2013 een diesel met verplichte roetfilter gaan ze evenzeer in Wallonië testen met dat nieuwe deeltjesteller toestel.

Enfin, momenteel toch nog want hierontrend is er veel verontwaardiging in de media en dat is meestal niet goed voor het vervolg, België is echt niet één hoor (gewest wegen toegelaten snelheid: Vlaanderen 70 km/u, Wallonië 90 km/h......)
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19475
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Een heel duidelijke uitleg van hoe het in België toegaat. (En idd verschilt dat dus gedeeltelijk per Vlaams of Waals gewest) Bedankt Thommy

En let op, in Nederland bestaat het onderscheid tussen Euro5a en Euro5b NIET.
Overigens werkt men in Nederland met emissieklasses. En dat verhaal ga ik hier niet opnieuw oprakelen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Nog leden bij de apk geweest ?
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1339
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Wel een verhaal gehoord van een een afgekeurde diesel ver boven het miljoen deeltjes. Deze heeft een week lang op GTL gereden, en vervolgens glansrijk door de keuring met 300.000 deeltjes.
Of het echt werkt heb ik zelf nog niet geprobeerd, maar wellicht de moeite waard. Alleen is het me nog niet helemaal duidelijk waar je nou precies GTL kunt tanken
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Henry82 schreef: 27.02.2023 - 17:10 Wel een verhaal gehoord van een een afgekeurde diesel ver boven het miljoen deeltjes. Deze heeft een week lang op GTL gereden, en vervolgens glansrijk door de keuring met 300.000 deeltjes.
Of het echt werkt heb ik zelf nog niet geprobeerd, maar wellicht de moeite waard. Alleen is het me nog niet helemaal duidelijk waar je nou precies GTL kunt tanken
In Bremen, industrieterrein op het doorsteekje van de 1 naar de 28.
In NL zou ik het ook niet weten.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

A.s. vrijdag gaat die van mij. Ik laat het weten.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27508
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Las vanmiddag elders: BMW 320D met 250.000+ op de teller, 17 jaar oud en originele roetfilter en is geslaagd met 14.000 deeltjes gemeten.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Frits V70 schreef: 27.02.2023 - 18:26 A.s. vrijdag gaat die van mij. Ik laat het weten.
Doe je nog iets aan voorbereiding of wil je weten wat de meting is bij huishoudelijk gebruik zonder allerlei pespas van te voren. ( hoge toeren, toevoegingen brandstof ect)
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

fredhead schreef: 27.02.2023 - 19:58 Las vanmiddag elders: BMW 320D met 250.000+ op de teller, 17 jaar oud en originele roetfilter en is geslaagd met 14.000 deeltjes gemeten.
Tja een Volvo is geen BMW..... O.O
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27508
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dat zeker niet maar aangezien een auto met een 17 jaar oud filter prima door de test kan komen is dat ook best nuttige informatie.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Bover schreef: 28.02.2023 - 09:01
Frits V70 schreef: 27.02.2023 - 18:26 A.s. vrijdag gaat die van mij. Ik laat het weten.
Doe je nog iets aan voorbereiding of wil je weten wat de meting is bij huishoudelijk gebruik zonder allerlei pespas van te voren. ( hoge toeren, toevoegingen brandstof ect)
Nee, vanmiddag doet mijn vrouw nog een rit Zwolle op en neer en we rijden nu op de 2de tank met Excellum van Total. Mijn uitlaat is aan de binnenzijde schoon, zoals altijd.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

Ik heb die van mij vorig jaar nog maar even snel laten keuren. Bij de test sloeg alles in het rood bij de deeltjesteller. Dus toen nog maar even op de oude manier laten doen. Dit jaar kijk ik wel waar het schip (Volvo) strand.
Gwyn
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 28.02.2023 - 10:20

Mijn V40 1.6 D2 (bouwjaar 2012, MY 2013) is zonder problemen door de keuring (minder dan 50k deeltjes). Alles origineel qua roetfilter en EGR, nooit een toevoeging gebruikt. Tank bijna altijd Shell FuelSave, heel soms Avia of Total als er geen Shell in de buurt is. Kilometerstand is rond de 200.000.

Over het algemeen wordt de auto enorm rustig bereden (tussen de 1400 en 2200 toeren), met vrijwel alleen maar langere afstanden (> 30 km). Een paar keer per jaar gaat op de Autobahn het gas er flink op en (bij warme motor) bij korte invoegstroken ook even. Verder ziet hij een paar keer per jaar een bergpas waarbij hij vanzelfsprekend een stuk meer toeren maakt dan bij normale wegen. De laatste keer "trappen" op de Autobahn was een paar dagen voor de APK.
redracer
4th Gear member
Berichten: 555
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

kijk dat is bruikbare info!
Daneel67
2nd Gear member
Berichten: 139
Lid geworden op: 12.02.2023 - 11:23
Locatie: Zaandam

Korte stukjes is ook niet goed voor een diesel (of welke ICE dan ook). Relatief veel roet en weinig hitte om het schoon te branden. Daar helpt zelfs Ad-Blue niet bij.
V60 - T8 awd Plus Bright Onyx Black 2023 in de Care-by-Volvo uitvoering. Dus met panoramadak, intellisafe surround, leer, full-led, trekhaak etc.
V70 - D5 Edition Sport M6 (BJ2006)met Polestar van 2006 tot 2010
V70 - D5 AWD Edition Sport GT6 (BJ2007) met Polestar van 2010 tot 2015
Gebruikersavatar
E.T.
5th Gear member
Berichten: 1668
Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11

Ad-Bleu is bedoelt om NOx om te zetten in N2 en H2O, niet om te helpen met regenereren van het roetfilter. Wat jij waarschijnlijk bedoelt is Eolys, een vloeistof die er voor zorgt dat er al geregenereerd kan worden bij een temperatuur 450 graden ipv de normaal benodigde 550 - 600 graden.
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 R-Design 2020
Volvo Amazon P131 B20 1968
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

https://www.wynns.nl/product/diesel-pre ... treatment/

Die zijn wel erg zeker van hun zaak Afbeelding
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27508
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Zelfs met een "niet goed geld terug garantie".

Edit: het blijkt al wat jaren te bestaan....zelfs met positieve reviews.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”