Roetmeting deeltjesteller

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
Armoderos
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 23.08.2018 - 10:15
Locatie: Enschede

Vorige week is mijn auto gekeurd voor de APK.

Voor het onderhoud wat ik niet zelf doe/kan heb ik een kennis die eea doet voor me.
Ook de APK regelt hij met een bedrijf waar hij mee samenwerkt (werkt samen met Munsterhuis Hengelo).

Toen ik hem belde voor de APK was zijn eerste opmerking "let op, er wordt nou strenger getest op roetdeeltjes etc". Waarop ik dacht ja dat zal wel... er is niets mis met mijn auto dus prima.

Wel had ik in mijn achterhoofd dat de EGR dicht is (gedaan tijdens visite bij Obbe) dus ff doorgevraagd wat dat inhoudt bij die kennis. Hij gaf aan dat de auto blijkbaar getest wordt en NIET meer mag hebben dan 2.000.000 deeltjes (volgens mij noemde hij het zo). Mijn broertje vertelde me daarna dat zijn auto afgekeurd was vanwege die deeltjes. Het gaat bij mijn broertje om een BMW 430xd.

Toen ik gebeld werd dat mijn auto gekeurd was was het wel een grappig gesprekje... hij zegt "de volvo is goed gekeurd en je wou graag weten hoeveel deeltjes die had, nou dat waren er 600".
Ik dacht dus 600.000 maar nee hij zei letterlijk "als je vanaf 1 gaat tellen de eerste keer dat je 600 zegt" haha...

Was best trots op mijn auto en vond het grappig om te delen met jullie ;-)
S60 2.4d MY2004 Chiptuned 220.000km >>> 417.000km
XC70 D5 AWD MY2008 GT Chiptuned 269.000km >>> 332.000km
V60 D6 MY2013 200.271km >>>
Sammmyvannorel
2nd Gear member
Berichten: 180
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

nN is natuurlijk wel de vraag je rijdt een D6: rijdt die vooral elektrisch, of rijdt die vooral op diesel: als de dieselmotor tot nu toe nog maar bij wijze van spreken 500km dienst heeft gedaan is het niet zo heel moeilijk om de deeltjestest met glans te doorstaan. Mijn D3 moet binnenkort voor het eerst aan de tester, ik ben benieuwd wat eruit komt. Zeker omdat je heel wat spook verhalen hoort.
V60 d3 gt r-design (facelift)
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Heeft die test nog iets met de realiteit te maken?
600 deeltjes lijkt overeen te komen met de omgevingslucht.

Een jongere diesel kopen in Zwitserland zonder de plaatselijke periodieke goedkeuring heeft wat weg van roulette.
Doet ie het wel of doet ie het niet?

De euro drie V70 gaat het miljoen km niet vol maken.
Te veel steden met emissie zones maken het gebruik van de V70 praktisch onmogelijk.
De teller stopt binnenkort bij 566.000 km. Erg jammer dat een perfect rijdende V70 met verse APK zo eindigt.
Op PDC na heeft deze auto vrijwel alle opties. Het doek valt definitief.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27657
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Armoderos schreef: 08.06.2023 - 09:16 Vorige week is mijn auto gekeurd voor de APK.

Voor het onderhoud wat ik niet zelf doe/kan heb ik een kennis die eea doet voor me.
Ook de APK regelt hij met een bedrijf waar hij mee samenwerkt (werkt samen met Munsterhuis Hengelo).

Toen ik hem belde voor de APK was zijn eerste opmerking "let op, er wordt nou strenger getest op roetdeeltjes etc". Waarop ik dacht ja dat zal wel... er is niets mis met mijn auto dus prima.

Wel had ik in mijn achterhoofd dat de EGR dicht is (gedaan tijdens visite bij Obbe) dus ff doorgevraagd wat dat inhoudt bij die kennis. Hij gaf aan dat de auto blijkbaar getest wordt en NIET meer mag hebben dan 2.000.000 deeltjes (volgens mij noemde hij het zo). Mijn broertje vertelde me daarna dat zijn auto afgekeurd was vanwege die deeltjes. Het gaat bij mijn broertje om een BMW 430xd.

Toen ik gebeld werd dat mijn auto gekeurd was was het wel een grappig gesprekje... hij zegt "de volvo is goed gekeurd en je wou graag weten hoeveel deeltjes die had, nou dat waren er 600".
Ik dacht dus 600.000 maar nee hij zei letterlijk "als je vanaf 1 gaat tellen de eerste keer dat je 600 zegt" haha...

Was best trots op mijn auto en vond het grappig om te delen met jullie ;-)
Ik heb je bericht nar het hiervoor bestemde topic verplaatst.
Dit om een wildgroei aan nieuwe topics te voorkomen rondom dit onderwerp.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Armoderos
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 23.08.2018 - 10:15
Locatie: Enschede

Thanksss en exuses dat ik het niet gelijk goed gedaan heb.

Ik heb je bericht nar het hiervoor bestemde topic verplaatst.
Dit om een wildgroei aan nieuwe topics te voorkomen rondom dit onderwerp.
S60 2.4d MY2004 Chiptuned 220.000km >>> 417.000km
XC70 D5 AWD MY2008 GT Chiptuned 269.000km >>> 332.000km
V60 D6 MY2013 200.271km >>>
Armoderos
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 23.08.2018 - 10:15
Locatie: Enschede

Ik heb nou in 2 jaar tijd 51.000km gereden.
Denk dat zo'n 40% elektrisch is en de rest diesel.

Verder helemaal eens dat we beetje doorslaan met z'n allen maar goed. In NL (een vlekje op de aardbol) willen we roomser zijn dan de paus terwijl in heel veel andere plekken van de wereld alles vanouds blijft of erger wordt.
Zoals hierboven gezegd... wat denk je waar die V70 naar toe gaat (met alle andere auto's van E3 en E4). Worden echt niet vernietigd hoor. Enkel verplaatst. Van dit land iets oostelijker of zuidelijker.

Maar goed, vond het grappig in ieder geval en heb geen angst meer aangezien mijn EGR afgedopt en uitgeschreven is.
S60 2.4d MY2004 Chiptuned 220.000km >>> 417.000km
XC70 D5 AWD MY2008 GT Chiptuned 269.000km >>> 332.000km
V60 D6 MY2013 200.271km >>>
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Er werd vanochtend nog naar me geseind toen mijn diesel extra brandstof aan het inspuiten was om het roetfilter heet te stoken.
Ofwel, het begin van de regeneratie was gestart en dan komt er wat blauwe rook uit de uitlaat.

Je wordt voor sommigen een halve misdadiger wanneer je een diesel rijdt terwijl de betreffende persoon wellicht 3x per jaar naar Verweggistan vliegt.

On topic: het testen lijkt bij sommige garages niet goed te gaan of er zijn wellicht bepaalde factoren die de uitslag kunnen beïnvloeden. En die factoren zijn ons nog onbekend.
600 deeltjes is schoner dan normale schone lucht nl.....:-)

Met EGR dichtzetten/wegschrijven heb je geen roet meer door je inlaatspruitstuk én minder roetvorming door je uitlaattraject.
Maar er zijn nog genoeg andere onderdelen die speling kunnen vertonen/stuk kunnen gaan waardoor er overmatige roetvorming kan plaatsvinden.
Waardoor het roerfilter teveel belast wordt en eerder stuk gaat.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

gewoon in de mats met die keuring....ha ha
WWortel, door die roulette met kopen diesels zou een overweging kunnen zijn om een V70 benzine motor aan te schaffen ....Die diesels moeten en zullen er uit gedrukt worden.
Tja ik merk hier in France qua deeltjes gedoe nog niet zoveel drukte om. France is nu jaaaren later op de vingers getikt door EU omdat men hier de motoren=tweewielers niet test en keurt. Morrend gaat men dat nu invoeren....
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Levi_r
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 01.05.2012 - 12:30

Ik ben afgelopen woensdag ook voor APK geweest met mijn V70 1.6 D2 (my 2015), 193d km. Klein jaar geleden kleine tune bij Obbe opgehaald en EGR dicht laten schrijven. 2 miljoen deeltjes op de teller, dus dat was flink schrikken. De dealer was vooral aan het benadrukken dat het mogelijk kon helpen dat als ik het filter laat vervangen (€1600) maar dat het geen garantie is op succes... Andere tip was inderdaad rijden op HVO.

Mijn plan vooralsnog:

* huidige tank reiniger toevoegen en wat bij tanken voor goed mengen
* stukken goed doorrijden op hogere toeren
* HVO tanken

En dan opnieuw laten meten, zal ergens komende 2 weken zijn. Ik rijd overigens regelmatig lange stukken en dagelijks sowieso 2 x 37 km. Ik kom uiteraard wel geregeld file tegen en heb ook wel geregeld ritjes van 15 min.

Voordat ik reparaties hiervoor ga doen, die allemaal vrij kostbaar zijn, hoop ik dat er in de markt wat specialisme ontstaat. Mogelijk dan eerst een jaartje rijden met aangepaste gegevens bij RDW.
V70 08-2014 D2 1.6 (115 140 pk) Nordic+
850 2.5 10V 1997 LPG DGM 12-01-2018 -> 06-08-2021
850 2.5 10V 1995 LPG DOP 29-06-2014 -> 09-01-2018
V40 '96 LPG, POLO Steilheck '82 LPG, V70 '00 LPG, Saab 9-3 LPG
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

raspaardje schreef: 08.06.2023 - 12:04
Met EGR dichtzetten/wegschrijven heb je geen roet meer door je inlaatspruitstuk én minder roetvorming door je uitlaattraject.
Maar er zijn nog genoeg andere onderdelen die speling kunnen vertonen/stuk kunnen gaan waardoor er overmatige roetvorming kan plaatsvinden.
Waardoor het roerfilter teveel belast wordt en eerder stuk gaat.
Ik vroeg me af hoe je een "overmatig" aan roet kunt krijgen als je de EGR dicht zet. Immers de grootste vervuiler is toch het EGR traject meen ik?
Wat een gedoe blijft dat roet-tellen...
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27657
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Roetfilter doet z'n werk niet meer of de injectoren zijn aan vervanging toe.
Dat zijn tot nu toe de 2 grootste veroorzakers die ik hoor.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Bover schreef: 23.06.2023 - 08:49
raspaardje schreef: 08.06.2023 - 12:04
Met EGR dichtzetten/wegschrijven heb je geen roet meer door je inlaatspruitstuk én minder roetvorming door je uitlaattraject.
Maar er zijn nog genoeg andere onderdelen die speling kunnen vertonen/stuk kunnen gaan waardoor er overmatige roetvorming kan plaatsvinden.
Waardoor het roerfilter teveel belast wordt en eerder stuk gaat.
Ik vroeg me af hoe je een "overmatig" aan roet kunt krijgen als je de EGR dicht zet. Immers de grootste vervuiler is toch het EGR traject meen ik?
Wat een gedoe blijft dat roet-tellen...
Even terug naar de basis, zie https://www.autoblog.nl/nieuws/techniek ... -egr-96800

NOx uitstoot moet omlaag -> EGR als technische oplossing
Maar met die oplossing heb je meer roetvorming -> roetfilter als technische oplossing

Als je de EGR werking uitschakelt blijft niet alleen je motor schoner (lees: de roet koekt niet je inlaatspruitstuk dicht) maar zit er ook minder roet in de nieuwe uitlaatgassen. Omdat simpelweg de verbranding mooier is met alleen maar schone aangezogen lucht ipv ook met een deel inerte uitlaatgas. Op die manier komt er minder roet in je roetfilter terecht, er is simpelgezegd minder roet dat tijdens een regeneratie verbrand hoeft te worden. En dus heb je minder asvorming in je roetfilter, deeltjes die niet verbrand kunnen worden en die uiteindelijk zorgen dat een roetfilter dichtslibt/niet meer schoongebrand kan worden.

Overmatige roetvorming vindt plaats wanneer de verbranding niet optimaal is:
1. Roetdeeltjes ontstaan door de onvolledige verbranding van dieselbrandstof -> aangekoekte roet in je inlaatspruitstuk zorgt dat de motor minder lucht krijgt. Met als gevolg dus een onvolledige verbranding.
2. De kwaliteit van de brandstof, bijvoorbeeld het zwavelgehalte, heeft invloed op het ontstaan van deze deeltjes. -> wellicht heb je minder roet in je uitlaatgassen met een premium brandstof.
3. De inspuitdruk van diesel is bepalend voor de vorming van fijnstofdeeltjes -> wanneer je injectoren niet meer juist functioneren (druppelen bijv. ipv sproeien) heb je al een niet optimale verbranding en dus meer roetvorming.

Als je je EGR dichtzet stop je het aankoeken. Maar die reeds aangekoekte zooi zorgt wellicht dus ook voor extra roetvorming.

Ik denk dat Fred het bij het juiste eind heeft door te stellen dat een niet meer functionerend roetfilter en defecte injectoren de grootste veroorzakers zijn.
In het eerste geval wil je eigenlijk wel weten of daar een achterliggende oorzaak is; lees: waardoor is dat roetfilter stuk gegaan?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Raspaardje, ik wist de grote lijnen wel, maar waardeer je gestructureerde uitleg. Mooe uitleg.. en ik blij dat EGR dicht zit bij mij.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Armoderos schreef: 08.06.2023 - 11:44

Maar goed, vond het grappig in ieder geval en heb geen angst meer aangezien mijn EGR afgedopt en uitgeschreven is.
EGR wordt standaard dichtgezet bij de roetmeting met deeltjesteller!
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Ja, wat wil je daarmee zeggen?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

WillyWortel2 schreef: 23.06.2023 - 20:20
Armoderos schreef: 08.06.2023 - 11:44

Maar goed, vond het grappig in ieder geval en heb geen angst meer aangezien mijn EGR afgedopt en uitgeschreven is.
EGR wordt standaard dichtgezet bij de roetmeting met deeltjesteller!
raspaardje schreef: 23.06.2023 - 20:37 Ja, wat wil je daarmee zeggen?
Wat zijn de meest voorkomende oorzaken van afkeur volgens problem car en daar staat ook de EGR bij... maar ik kan me niet voorstellen dat de EGR "standaard wordt dichtgezet"?

Tekst Problem car onderstaand:
Uiteraard gaat de eerste verdenking naar een verwijderd of defect roetfilter. Zo zal een roetfilter gedurende de levensduur van de auto afnemen in effectiviteit. Er kunnen namelijk kleine scheurtjes in het filter komen en daarmee zullen er ook meer deeltjes naar buiten kunnen treden, met name als de motor niet 100% functioneert kan dit snel leiden tot afkeur.

Onderstaand hebben we de meest voorkomende oorzaken van afkeur even op een rijtje gezet en kort toegelicht:

Een verwijderd of defect roetfilter.

Een regeneratie

Een EGR Klep die (nog gedeeltelijk) open blijft staan.De uitlaatgassen die via de EGR Klep gaan verlagen namelijk de luchttoevoer en verhogen daarmee de roetvorming. Daarom is het belangrijk dat de EGR Klep gesloten is. Soms is dit een kwestie van een tijdje stationair laten lopen voor er met de test wordt aangevangen, soms zit de klep gewoon vast door vervuiling.

Vervuilde injectoren.
Versleten turbo.
Auto (slecht) getuned
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

WW2 geeft alleen aan dat tijdens de test zelf de EGR gesloten zal zijn.
Met dichtzetten bedoelen we hier veelal permanent de werking ervan uitschakelen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Je kunt ook een lot in een of andere loterij kopen. Net zoveel kans op goedkeur.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Ik reageer op het misverstand dat het continue dichtzetten van de EGR bij de roetmeting een probleem zou zijn.
Dat is het niet omdat een wel werkende EGR voor de meting wordt dichtgezet.
Een niet werkende EGR is geen reden voor afkeur bij de APK.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Er is nog onvoldoende duidelijkheid over de oorzaak waarom sommige auto's niet door de keuring komen.
In België voldeden auto's die te grote aantallen roetdeeltjes uitstootten ook na het vervangen van roetfilter, verstuivers, turbo's nog steeds niet aan de normen.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”