Roetmeting deeltjesteller

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5549
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

E.T. schreef: 03.03.2023 - 14:35 Ik zou als keurmeester geen willekeur willen en een uniforme methode aan willen houden. Bij een eventuele steekproef zal de auto opnieuw aan de deeltjestester moeten en als de auto dan zonder twijfel te veel deeltjes uitstoot, heb je als keurmeester wat uit te leggen.
Ik denk dat je als keurmeester verteld dat de testuitslag bij een koude motor lager is dan een warme, je inderdaad wat mag gaan uitleggen. Onderandere of de test wel goed uitgevoerd is....

( en blijkt bij een steekproef de uitslag te hoog te zijn, dan is het gewoon afkeur)
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2788
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Ook in mijn omgeving het verhaal van afkeur gehoord (V70 2.0d, +- 18k km per jaar) en met een nieuw roetfilter erop was er gewoon goedkeur.

Ik denk dat het testresultaat wel degelijk van belang is om voor een 2de of 3de poging te gaan zonder wijzigingen door te voeren. Een auto met een erg hoog gemeten waarde zal weinig kans hebben om alsnog goedgekeurd te worden. Met een waarde rond de grenswaarde kan een cleaner, andere brandstof of een Italian tune up uiteraard net voor een positieve uitslag zorgen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5549
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Ben ik met je eens.
Als de eerste of tweede keer afkeur is en een derde keer goedkeuring, zit je ergens in het grensgebied. Een clean-up zou dan kunnen helpen.
Maar eerst met warme motor afkeur en daarna met koude motor goedkeur? Dat zou een veel hogere uitslag moeten geven.
In geval van mijn eerdere post zelfs een hoeveelheid van 40 keer hoger.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
SchneiderXB
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 02.03.2023 - 13:12

Urbexpeditie schreef: 03.03.2023 - 15:55 Overigens betwist ik het verhaal van SchneiderXB 👇🏻
Dat mag.

Ik weet drie dingen zeker:
1. mijn garagehouder chicaneert niet;
2. mijn auto is de afgelopen dagen vier keer getest en de vierde keer was de uitslag positief;
3. op mijn bureau ligt (dus) een keuringsrapport met "goedgekeurd" als resultaat.

Ik tel, zoals gezegd, mijn zegeningen. Doe er al dan niet uw voordeel mee.
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Henry82 schreef: 03.03.2023 - 15:14
E.T. schreef: 03.03.2023 - 14:35 Ik zou als keurmeester geen willekeur willen en een uniforme methode aan willen houden. Bij een eventuele steekproef zal de auto opnieuw aan de deeltjestester moeten en als de auto dan zonder twijfel te veel deeltjes uitstoot, heb je als keurmeester wat uit te leggen.
APK is een momentopname, dus als je als keurmeester een uitdraai maakt dat de auto op het moment van testen goed was, dan lijkt me dat je niet veel uit hoeft te leggen toch?

Frits, is je auto nu afgekeurd op de deeltjesteller?
Nee, was tussen de 500.000 en 700.000. Mijn garage zag ook de onverklaarbare verschillen bij testen van auto's en baalde van de verplichte forse investering. Ik ben benieuwd naar de reactie van Rai vereniging.

Bij Autoweek vond ik een oud artikel: https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... nts-797918 Die hebben ook alleen nog maar oog voor E schat ik.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Vandaag met de Volvo specialist gesproken ivm afspraak apk, ze hebben pas over 6 weken plek..
As vrijdag gaan mijn 2mnd eerder in, dus word andere plek voor apk zoeken..

Tevens beetje balletje opgegooid over deeltjesteller en roetfilter..
Ze wist mij te vertellen dat het allemaal reuze mee valt me afkeur en de filters inmiddels snel te leveren zijn.. positief nieuws dus.

Wat ik nog steeds heel raar vind, dat wij met onze nieuwe euro 5 of euro 6 allemaal aan de tellers moeten..

Maar die gore oude werkbusjes / campers met soms euro 3 motoren waar je spontaan long aandoeningen krijgt als je erachter rijd.. dat die glansrijk door de apk komen..

Iedereen moet rijden waarin hij / zij wilt rijden, alleen naar mate je meer leest en erin verdiept is het echt heel krom..
Gebruikersavatar
Doc R
2nd Gear member
Berichten: 145
Lid geworden op: 23.04.2017 - 23:05

Een warme motor verbrand beter, zou minder roet moeten geven. Een EGR staat initieel bij een koude motor dicht waardoor het percentage O2 hoger is en er minder roetvorming optreed. In hoeverre een koude filter beter in staat is om meer roet tegen te houden weet ik niet, maar zal niet van heel lange duur zijn. Regeneratie heeft juist een zeer hoge temp nodig, >550 graden. Door een additief aan brandstof (Vpower, ultimate, excellium) vindt minder roetvorming plaats, regenereert het filter beter en bij een lagere temperatuur. Wees niet bang om je blok te verwennen met iets duurdere brandstof. Ik rij er tot 8% zuiniger op, met name door kortere regeneratie tijden waarbij brandstof in de uitgaande slag wordt ingespoten. Effect pas duidelijk na paar x tanken.
Wisselende meetresultaten lijkt me niet wenselijk maar er zijn meerdere factoren die invloed kunnen hebben.
Een klein defect heeft vaak grote invloed. Kapotte of vuile sensor ( bv inlaatdruk) lekkage inlaatslang maakt dat brandstof niet goed wordt afgestemd op zuurstof met aanvullende roetvorming tot gevolg.in dat geval lijkt het vervangen van een filter niet de oplossing.
Rekeningrijden??? Doe ik al jaren...

V70 D3 OceanRace MY2012, oa sportcassis+niveau, Brembo ho-houders, Sleipner black chrome
Hers; V60 D6 Summum MY2016, Inscription Ember Black, Offblack/Toscana, Titania
406 break GT HDI 110 329.000km probleemloos
205 tD 392.000km probleemloos
Gebruikersavatar
Doc R
2nd Gear member
Berichten: 145
Lid geworden op: 23.04.2017 - 23:05

myalexx schreef: 07.03.2023 - 22:07 Vandaag met de Volvo specialist gesproken ivm afspraak apk, ze hebben pas over 6 weken plek..
As vrijdag gaan mijn 2mnd eerder in, dus word andere plek voor apk zoeken..

Tevens beetje balletje opgegooid over deeltjesteller en roetfilter..
Ze wist mij te vertellen dat het allemaal reuze mee valt me afkeur en de filters inmiddels snel te leveren zijn.. positief nieuws dus.

Wat ik nog steeds heel raar vind, dat wij met onze nieuwe euro 5 of euro 6 allemaal aan de tellers moeten..

Maar die gore oude werkbusjes / campers met soms euro 3 motoren waar je spontaan long aandoeningen krijgt als je erachter rijd.. dat die glansrijk door de apk komen..

Iedereen moet rijden waarin hij / zij wilt rijden, alleen naar mate je meer leest en erin verdiept is het echt heel krom..
Een euro 3 blok hoeft maar te voldoen aan de euro 3 norm en die is heel veel milder dan een euro5 of euro 6 norm.
Rekeningrijden??? Doe ik al jaren...

V70 D3 OceanRace MY2012, oa sportcassis+niveau, Brembo ho-houders, Sleipner black chrome
Hers; V60 D6 Summum MY2016, Inscription Ember Black, Offblack/Toscana, Titania
406 break GT HDI 110 329.000km probleemloos
205 tD 392.000km probleemloos
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12269
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Een Euro 3 mag geen stad meer in en wordt steeds verder uitgebannen
Mastiff
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 07.04.2022 - 15:38

Momenteel nog maar 4 steden in heel Nederland waar je met een oudere dieselauto niet of beperkt in mag. Dus zo spannend is het nog lang niet.
GerardV70
3rd Gear member
Berichten: 434
Lid geworden op: 09.07.2009 - 19:33
Locatie: Heerhugowaard

Mijn xc70 uit 2008 mag de 13e aan de deeltjes teller met een euro 4 . Ik ben benieuwd, de 13e is niet bepaald een geluksgetal . We gaan het zien .
V40 1998 G3
V70 D5 2002 automaat
XC70 D5 Geartronic 4wd 2008
lala9292
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 23.02.2017 - 09:40

Ik volg dit topic ook met interesse.

Tot nu toe heb ik mijn omgeving nog weinig gehoord over afkeur. Groot verschil met België is natuurlijk dat diesel rijden hier in Nederland financieel alleen aantrekkelijk is voor de veelrijder. Ik kan mij voorstellen dat het roetfilter-probleem hier minder groot is om die reden. Anderzijds, we zijn slechts 2 maanden onderweg. Wat niet is, kan nog komen.

Voor de auto’s die op of net over grens zitten, vraag ik mij af in hoeverre GTL / HVO zou kunnen helpen om net onder de grens te komen. Vooral HVO is nog wel te krijgen en zou mogelijk een makkelijke manier zijn om toch nog een jaartje door te mogen. Iemand die dit al heeft geprobeerd?

Mijn V40 D2 is in april aan de beurt.
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Doc R schreef:
myalexx schreef: 07.03.2023 - 22:07 Vandaag met de Volvo specialist gesproken ivm afspraak apk, ze hebben pas over 6 weken plek..
As vrijdag gaan mijn 2mnd eerder in, dus word andere plek voor apk zoeken..

Tevens beetje balletje opgegooid over deeltjesteller en roetfilter..
Ze wist mij te vertellen dat het allemaal reuze mee valt me afkeur en de filters inmiddels snel te leveren zijn.. positief nieuws dus.

Wat ik nog steeds heel raar vind, dat wij met onze nieuwe euro 5 of euro 6 allemaal aan de tellers moeten..

Maar die gore oude werkbusjes / campers met soms euro 3 motoren waar je spontaan long aandoeningen krijgt als je erachter rijd.. dat die glansrijk door de apk komen..

Iedereen moet rijden waarin hij / zij wilt rijden, alleen naar mate je meer leest en erin verdiept is het echt heel krom..
Een euro 3 blok hoeft maar te voldoen aan de euro 3 norm en die is heel veel milder dan een euro5 of euro 6 norm.
Ik bedoelde, als je het grote probleem wil aanpakken moet je die oude stinkhokken aanpakken Afbeelding.

Ik woon naast Amsterdam en kom geregeld nog die oude barrels tegen..
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Frits V70 schreef: 03.03.2023 - 19:01
Henry82 schreef: 03.03.2023 - 15:14
E.T. schreef: 03.03.2023 - 14:35 Ik zou als keurmeester geen willekeur willen en een uniforme methode aan willen houden. Bij een eventuele steekproef zal de auto opnieuw aan de deeltjestester moeten en als de auto dan zonder twijfel te veel deeltjes uitstoot, heb je als keurmeester wat uit te leggen.
APK is een momentopname, dus als je als keurmeester een uitdraai maakt dat de auto op het moment van testen goed was, dan lijkt me dat je niet veel uit hoeft te leggen toch?

Frits, is je auto nu afgekeurd op de deeltjesteller?
Nee, was tussen de 500.000 en 700.000. Mijn garage zag ook de onverklaarbare verschillen bij testen van auto's en baalde van de verplichte forse investering. Ik ben benieuwd naar de reactie van Rai vereniging.

Bij Autoweek vond ik een oud artikel: https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... nts-797918 Die hebben ook alleen nog maar oog voor E schat ik.
Ik ben dus netjes gebeld door de Rai Vereniging. Belgie zou max op 250.000 zitten. dat is dus nog erger daar. Mijn verhaal gedaan over de diverse uitkomsten. Hij ging het bespreken met iemand van de Bovag die bij hem was, zodat bij de aangesloten garages een check gedaan kon worden over de ervaringen.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

kijk Frits het ie een begin THX. elk zandkorreltje kan een zandberg helpen verplaatsen zullen we maar hopen...

Heb je een tijdsafspraak terugkoppeling bevindingen liefst gerubriceerd? (grapje ) dan wordt het weer werken ha ha
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

20mrt staat de apk afspraak, ben benieuwd 🫣
Maak ik me onnodig ongerust of niet.. vind het wel spannend eerlijk gezegd..
GerardV70
3rd Gear member
Berichten: 434
Lid geworden op: 09.07.2009 - 19:33
Locatie: Heerhugowaard

Vanochtend APK met de deeltjesteller gehad en glansrijk geslaagd met 300 . Ik had er wel een hard hoofd in vanwege de vele berichtjes op dit forum omtrent deze deeltjesteller. Ik kan er weer een jaartje tegenaan.
V40 1998 G3
V70 D5 2002 automaat
XC70 D5 Geartronic 4wd 2008
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5549
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

GerardV70 schreef: 13.03.2023 - 20:13 Vanochtend APK met de deeltjesteller gehad en glansrijk geslaagd met 300 . Ik had er wel een hard hoofd in vanwege de vele berichtjes op dit forum omtrent deze deeltjesteller. Ik kan er weer een jaartje tegenaan.
Goed nieuws dus. Proficiat 👍🏻
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2788
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Mooi, gefeliciteerd! :)
Morgen mag ik met de euro 4 Saab.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2788
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Geslaagd...)
Manier van meten vond ik maar vaag (ene keer 788.000, andere keer 414.000 deeltjes).
Goedkeur vind ik voor nu het belangrijkst, over een jaar zien we wel weer.

(2006 euro 4 Saab 9-3 cabrio met 336k km, gisteren nog even doorgeblazen op de A12 (20min 140-160 km/h aangehouden), goed warm gereden naar de keuring vanochtend, verder niks bijzonders gedaan. Roetfilter, revisieturbo en injectoren 134k km oud)
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”