Roetmeting deeltjesteller

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

raspaardje schreef: 17.04.2023 - 09:19 Zeker weten dat het roetfilter ook verwijderd is?

Want zonder roetfilter kom je gewoon niet door een goed uitgevoerde deeltjestellertest heen. Punt.
Alles is weggehaald.
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

fredhead schreef: 16.04.2023 - 21:11 Had er een steekproef op de auto gekomen dan had men wel iets uit te leggen.
Dat heb ik dus ook gezegd, dan heeft de garage ook wat uit te leggen.
Ook gezegd dat hij het beter kan gaan melden bij de RDW en dat hij dan iets van €20/€25 roettaks kan betalen(pm).
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2789
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Speedyace schreef: 17.04.2023 - 10:39
raspaardje schreef: 17.04.2023 - 09:19 Zeker weten dat het roetfilter ook verwijderd is?

Want zonder roetfilter kom je gewoon niet door een goed uitgevoerde deeltjestellertest heen. Punt.
Alles is weggehaald.
Dan is de test niet goed uitgevoerd.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1339
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Die test kun je weinig verkeerd aan doen. Slang er in, en de meter doet z'n werk.
Maar ergens klopt er iets niet idd
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19475
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik vermoed dat de "oude" test is gedaan. Bij de deeltjesteller zou de uitslag vuurrood zijn geweest.

Even een "verduidelijking". Bij dieselauto's zonder roetfilter wordt nog altijd de Opacitest gedaan. De mag absoluut niet meer gdaan worden icm met een af-fabriek roetfilter.

Maar als er dus geen uitschrijving bij de RDW heeft plaatsgevonden zijn hier idd dingen fout gegaan.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
lala9292
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 23.02.2017 - 09:40

Mijn V40 1.6 D2 heeft vandaag een verse APK ontvangen. Tijdens de beurt is wel geconstateerd dat twee injectoren een storingscode geven, maar blijkbaar zorgt dit in ieder geval qua roetuitstoot nog niet voor problemen.

Een dag eerder ruim 300km gereden, wellicht dat dit heeft geholpen. Auto is getest met een warme motor.
redracer
4th Gear member
Berichten: 555
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

lala9292 schreef: 17.04.2023 - 15:28 Mijn V40 1.6 D2 heeft vandaag een verse APK ontvangen.
weet je de score ook ?
Volvov40-2015
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 22.04.2023 - 15:26

Eigenaar van een Volvo V40 D2 2.0 met 220.000km.

Auto weg gebracht voor APK met een volle tank normale diesel, roetdeeltjes meting kwam uit op 2.000.000 deeltjes, afkeur dus.

Ik heb de tank leeg gereden met hoge snelheden & hoge toeren. Tank volgegooid met HVO 100. Aanhanger erachter gehad voor +/-150km met de HVO100 in m'n tank, flink aan het planken geweest.

Hierna meerdere metingen verspreid over 1,5 week laten doen met een zo goed als lege tank, allemaal rond de 270.000 uitgekomen. Ik ben dus door de APK.

HVO100 / Neste My renewable diesel heeft voor mij het verschil betekend, er werd bij de garage meteen geroepen dat het roetfilter vervangen moest worden en dt er geen andere optie mogelijk was. Toch maar blij dat ik zelf aan het proberen ben gegaan.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19475
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Top. Mooi dat je er zonder dure investeringen doorheen bent.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Nog nooit van die diesel HVO100 / Neste My renewable diesel gehoord dus maar even google.
Ik zet hieronder een link.... ik zal toch niet de enigste ziel op het forum zijn die met die brandstof onbekend is;

https://www.neste.nl/neste-my-renewable-diesel/hvo
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27508
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Hier hebben een aantal grotere pompen het, lees er zowel goede als negatieve dingen over van mensen die het met hun personenauto tanken.
Is ook wat duurder dan de gewone diesel maar als je met een tank van dit spul door de keuring komt is dat een prima methode.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

fredhead schreef: 22.04.2023 - 18:45 Hier hebben een aantal grotere pompen het, lees er zowel goede als negatieve dingen over van mensen die het met hun personenauto tanken.
Is ook wat duurder dan de gewone diesel maar als je met een tank van dit spul door de keuring komt is dat een prima methode.
ik vind net een topic hierover viewtopic.php?t=90527
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Volvov40-2015
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 22.04.2023 - 15:26

Bover schreef: 22.04.2023 - 18:38 Nog nooit van die diesel HVO100 / Neste My renewable diesel gehoord dus maar even google.
Ik zet hieronder een link.... ik zal toch niet de enigste ziel op het forum zijn die met die brandstof onbekend is;

https://www.neste.nl/neste-my-renewable-diesel/hvo
HVO-100 is al een tijdje op de markt verkrijgbaar voor bedrijven. Alleen het wordt nu steeds beter verkrijgbaar voor particulieren. Dat zak de komende jaren alleen nog maar meer verbeteren nu Shell op Pernis een HVO-100 fabriek aan het bouwen is , Nesté is mensen aan het werven en gaat op de Maasvlakte nog een nieuwe fabriek bouwen.

Hier een link waar je MyNeste (HVO100) kunt tanken:
https://tamoil.nl/tankstations?lat=&lng ... lcard_ids=

DCB Energy heeft een meer (HVO100) verspreid aanbod door NL:
https://www.dcbenergy.nl/dcb-energy/pro ... toffen/hvo


Eerder in dit forum wordt er de volgende link gedeeld: https://problemcar.nl/columns/zet-de-ni ... t=cmp-true

bij Tip 8 is het volgende te vinden :

Tip 8. Je kan de auto laten lopen op HVO diesel. Dit verbrandt schoner en hiermee kan je hem soms ook door de keuring krijgen
Laatst gewijzigd door Volvov40-2015 op 22.04.2023 - 20:05, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19475
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

In mijn vorige leasert (net 2 weken geleden ingeleverd) moest ik verplicht HVO100 tanken.

Kostte mijn werkgever gemiddeld 70 ct/liter meer. Maar serieus de leasert liep er duideliijk rustiger op, geen stinkende handen meer bij tanken en op de koop toe (ook al zeggen veel bronnen dat het niet zo is) ook fractioneel zuiniger.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

Ik ben eigenlijk wel benieuwd, nu de nieuwe plannen van ons kabinet bekend zijn over het nog meer bij mengen van Bio-brandstof.
Dit zal niet ten goede komen van het DPF ben ik bang voor.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19475
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Bio-brandstof lijkt juist een positief effect te hebben. Ik zeg met nadruk LIJKT. Gezien meerdere ervaringen.
Echter de brandstof wordt er (naast de accijnsverhoging) duurder van.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Uit Neste.nl:
Wetenschappelijke studies en veldproeven** hebben aangetoond dat het gebruik van Neste MY Renewable Diesel op het gebied van lokale uitstoot de volgende voordelen biedt ten opzichte van fossiele diesel:

tot 33% lagere niveaus van fijne deeltjes
tot 30% minder koolwaterstoffen (HC)
tot 24% minder uitstoot van koolmonoxide (CO)
tot 9% minder stikstofoxiden (NOx)
lagere niveaus van polyaromatische koolwaterstoffen (PAK)
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Hoop gedoe geweest met de auto.
V60 D3 5 cyl

Volvo dealer 1. ruim over de miljoen deeltjes.

Volvo dealer 2. Apk goed gekeurd 400.000 deeltjes..

Vind het alsnog veel, maar goed.
Wel apk goedkeur..

Geen bijzondere brandstof gebruikt of iets..
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27508
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Na het vervangen van het roetfilter?
Ik meen me te herinneren dat je op een nieuw filter zat te wachten.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3780
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

myalexx schreef: 06.05.2023 - 16:37 Hoop gedoe geweest met de auto.
V60 D3 5 cyl

Volvo dealer 1. ruim over de miljoen deeltjes.

Volvo dealer 2. Apk goed gekeurd 400.000 deeltjes..

Vind het alsnog veel, maar goed.
Wel apk goedkeur..

Geen bijzondere brandstof gebruikt of iets..
hoe kan er tussen dealer 1 en dealer 2 zoveel verschil zitten?
geen glans zonder wrijving
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”