Laten we het aub simpel houden.Doc R schreef: ↑11.01.2023 - 16:23Komt doordat politici zich er mee bemoeid hebben.WillyWortel2 schreef: ↑06.01.2023 - 17:21 Jullie hebben allemaal gelijk.
De publicatie in de staatscourant klopt ook niet.
Ik heb wel een vraag.
Hoe kan een diesel met een euro 4 motor voldoen aan de norm die geldt voor een euro 6 motor?
De euro classificatie van een auto is gebaseerd om het moment van eerste toelating, niet op basis van de uitstoot.
Daardoor kunnen 2 identieke auto’s afhankelijk van registratie datum euro 5 of euro 6 zijn.
De norm waartegen gekeurd wordt verschilt dan wel.
V70 D5 blok vanaf MY 2012 (euro5) is ook geleverd vanaf 2016 als euro 6.
V70 D5 van December 2010 is geregistreerd als euro4, Januari 2011 als euro 5.
Tussen MY2011 en MY2012 heeft een wijziging aan de D5 plaatsgevonden.
Auto's met Roetfilter af-fabriek met datum eerste toelating tot 2016 "mogen" 1.000.000 deeltjes/cm3 uitstoten.
Auto's van na die datum mogen nog maar 250.000 deeltjes/cm3 uitstoten.
(Vergeef mij even de exacte data want ik heb de regeling er op dit moment niet bij en ben ook niet van plan om ze nu even op te zoeken. Staat in de eerder geplaatste toelichting.)