Roetmeting deeltjesteller

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Gebruikersavatar
Doc R
2nd Gear member
Berichten: 145
Lid geworden op: 23.04.2017 - 23:05

Afgelopen vrijdag, inmiddels 395K+, glansrijk. Tankje zoals gebruikelijk vol met Vpower.
Blije doc.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Rekeningrijden??? Doe ik al jaren...

V70 D3 OceanRace MY2012, oa sportcassis+niveau, Brembo ho-houders, Sleipner black chrome
Hers; V60 D6 Summum MY2016, Inscription Ember Black, Offblack/Toscana, Titania
406 break GT HDI 110 329.000km probleemloos
205 tD 392.000km probleemloos
Gebruikersavatar
Doc R
2nd Gear member
Berichten: 145
Lid geworden op: 23.04.2017 - 23:05

Levi_r schreef: 21.07.2023 - 23:05
Levi_r schreef: 13.07.2023 - 07:38 Wat ik me nog afvraag. Een roetfilter kan alleen maar teveel deeltjes doorlaten als deze lek is of gebroken toch?

Ik heb in ieder geval nu ook een NEXAS en Car Scanner om een beetje te kunnen monitoren wat er gebeurd. Wat me iig al opvalt is dat de hoeveelheid 'soot' steeds varieert tussen 0 en een iets hoger getal naarmate ik meer rijd. Na 400 km is dat 5, al weet ik ook niet wat de bovengrens is voor wanneer hij weer gaat regenen.
Ik rijd nu al zo'n 1000 km met een schuin oog op deze metertjes, en heb de hoeveelheid 'soot' nog nooit boven de 5 gram zien komen. Iemand ook een 1.6 D2 die weet tussen welke waardes dit normaal opbouwt? In ieder geval dacht ik dat het dan misschien aannemelijk dat mijn roetfilter intern lek is, waardoor je in ieder geval altijd zakt voor de roetdeeltjes test.

Ik ga komende week wel het roetfilter laten vervangen, op hoop van zegen dat dit helpt.
Naar wat ik begreep wordt het aantal gram berekend op basis van het luchtdrukverschil voor en na de filter.
Het filter regenereert bij ongeveer elke 900km, de motor krijgt bij de uitgaande slag diesel ingespoten waardoor er een dieselrijk uitlaatgas mengsel ontstaat. Hierdoor loopt de temperatuur in het filter op waardoor roet alsnog kan verbranden. Na een periode meet de computer opnieuw waarna de sessie gestopt of verlengd wordt.
Als het drukverschil voor en achter gelijk blijft en daardoor de berekende hoeveelheid roet in het filter ook klopt er iets niet.
Kan zijn dat filter lek of simpelweg door eerdere eigenaar doorboord is, de rubber slangetjes naar het filter om druk te bepalen kunnen los of stuk zijn. In beide gevallen wordt er niet of nauwelijks geregenereerd.
Ik heb op mijn ViDA waarden gezien van 3 tot 20+, altijd onder 5 is onwaarschijnlijk
Rekeningrijden??? Doe ik al jaren...

V70 D3 OceanRace MY2012, oa sportcassis+niveau, Brembo ho-houders, Sleipner black chrome
Hers; V60 D6 Summum MY2016, Inscription Ember Black, Offblack/Toscana, Titania
406 break GT HDI 110 329.000km probleemloos
205 tD 392.000km probleemloos
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

03-12-2022 ben ik eens langs de garage gegaan om te kijken of ik überhaupt door de keuren zal komen in februari 2023.
De auto toen aan de kast gehangen en de waardes waren veel te hoog. Ging over de 1.500.000 deeltjes per kubieke centimeter wat afkeur zou betekenen vanaf februari 2023.
Ik heb er toen maar voor gekozen om de auto eerder te laten keuren, zodat ik iig nog geen extra kosten heb (reinigen van het DPF of een nieuwe).

Dit jaar 2x maal met de caravan op pad geweest (Zuid-Frankrijk) en heb toen van het merk JLM DPF cleaner in de tank gegooid.
Vandaag na een rit van 300km de garage eens gebeld of ik even langs kon komen om een deeltjestellertest uit te laten voeren.
Dit was geen enkel probleem. De auto aan de kast gehangen en de uitslag van mooi GROEN met een score van 379000 deeltjes per kubieke centimeter. I.p.v. de 1.500.000 op 03-12-2022.
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1357
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Dat heb je slim en goed aangepakt. Eerst nog even keuren in december, zodat je ruim de tijd hebt om te kijken of de boel nog goed te krijgen is voor de volgende APK.
Anders had je toch een probleem gehad in februari en voor acute kosten gestaan.
Over rijden met GTL hoor ik ook positieve verhalen. Na een tank er van leegrijden zijn er ook een aantal auto's weer in het groen geschoten nadat het eerst faliekante afkeur was.
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

Kan er dan GTL in een D4 getankt worden en waar zou je dit kunnen tanken of is dit eenmalig een tankje vullen voor de keuring.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27639
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Diverse tankstations hebben het.
Je D4 is hier geschikt voor. Eenmalig een tankje, of 2 doet bij de meesten het verschil.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1357
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Even googlen op waar kan ik gtl tanken, en er komt een heel rijtje naar voren.
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

Zit er eentje in Amsterdam zie ik. Mocht ik in de buurt zijn, dan kan ik daar wel eens gaan tanken.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19492
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Inplaats van GTL kan je ook HVO100 proberen. Heb ik persoonlijk zeer goede ervaringen mee in mijn toenmalige leasert. (Moest van de werkgever.)

Dit is over het algemeen beter verkrijgbaar als GTL.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
VolvoUserNL
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 17.02.2023 - 21:03

Hier ook last van gehad tijdens mijn apk. Preventief laten uitvoeren omdat ik al bang was dat het bij mij ook zover was.

Jammergenoeg kwam mijn d4 uit op 3.000.000. De monteur gaf mij advies om 2x volle tank hvo100 of blauwe 30 diesel te tanken en vervolgens opnieuw de keuring te doorlopen. Gelukkig had ik nog wat ruimte tussen mijn apk-einddatum. Vervolgens 3 weken later keuring doorlopen en kwam ik uit op 450.000 :):) in de tussentijd was ik aan het oriënteren wat het mij zou gaan kosten qua roetfilter etc etc, dat zou behoorlijk oplopen maar gelukkig kwam zijn advies goed van pas! Zeer dankbaar! Ik hoop ook dat zijn advies jullie kan helpen met apk deeltjesteller / roetmeting. Ik heb dit op verschillende post’ geplaatst om zo anderen te helpen :) Grt Robert
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

VolvoUserNL schreef: 28.10.2023 - 01:56 Hier ook last van gehad tijdens mijn apk. Preventief laten uitvoeren omdat ik al bang was dat het bij mij ook zover was.

Jammergenoeg kwam mijn d4 uit op 3.000.000. De monteur gaf mij advies om 2x volle tank hvo100 of blauwe 30 diesel te tanken en vervolgens opnieuw de keuring te doorlopen. Gelukkig had ik nog wat ruimte tussen mijn apk-einddatum. Vervolgens 3 weken later keuring doorlopen en kwam ik uit op 450.000 :):) in de tussentijd was ik aan het oriënteren wat het mij zou gaan kosten qua roetfilter etc etc, dat zou behoorlijk oplopen maar gelukkig kwam zijn advies goed van pas! Zeer dankbaar! Ik hoop ook dat zijn advies jullie kan helpen met apk deeltjesteller / roetmeting. Ik heb dit op verschillende post’ geplaatst om zo anderen te helpen :) Grt Robert
Dan weet ik wat ik ga tanken voor de keuring as. december :-D
redracer
4th Gear member
Berichten: 556
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Gewoon zorgen dat je 2 maanden eerder naar de keuring gaat . Dan heb je of 14 maanden apk of nog 2 maanden om iets te proberen.
Wortelsap
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 18.07.2023 - 09:56

Ik ben vanmorgen aan de teller gehangen met een V50 D2 met 352 op de teller. Gemeten waarde was 411k.

Ik had me wel voorgenomen, mocht ik niet door de meting zijn gekomen, dan had ik m’n roetfilter administratief verwijderd bij de RDW en die roettax betaald. Goedkoper dan een nieuwe DPF etc. Maar alleen als het filter echt kansloos hoge waardes zou geven en er geen oplossing was behalve vervangen.
jroen81
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 13.06.2023 - 11:50
Locatie: Drenthe

Ik heb er ook even aan gehangen: XC90 D5 185, EGR dicht, 225pk, 424.000km, 5.000 kilometer sinds nieuwe kop en injectoren. Zowel warm als koud gemeten, Diesel/HVO 30/70 tromgeroffel.... 3,8 mln deeltjes. Dat wordt dus even een nieuw roetfiltertje plaatsen.
Michel84
2nd Gear member
Berichten: 148
Lid geworden op: 27.12.2011 - 11:00
Locatie: Overijssel

Vorig jaar december 5000 deeltjes, bewust eerder gegaan en alvast gechecked of de auto door de nieuwe keuring zou komen.
Afgelopen donderdag 20.0000 deeltjes.
Auto mag weer een jaartje verder.

Gelijk maar even de recher BLIS laten vervangen, deze knipperde nogal hinderlijk, verwarmingselementje was kapot.
Volvo V60 T4 Business Sport Geartronic, 06-2018, 707 Crystal White,18" Ixion, ACC, Intellissafe pro -, Luxury - en Scandinavian line
Volvo V60 D4 Summum Geartronic, MY12, 614 Ice White, 18” Argus, BLIS, ACC 11-12-2023 total loss na kettingbotsing
Volvo V50 D5 Edition II Geartronic, MY08, 019 Black Stone, Xenon, 18” Medusa. Sold
Volvo S40 2.0D Momentum, MY05, 452 Black Sapphire metallic, Xenon, 17'' Sagitta. Sold
Volvo 480 2.0S, Automaat, MY93, Super White, 15” Taurus. Sold
jroen81
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 13.06.2023 - 11:50
Locatie: Drenthe

Oude eraf…Afbeelding

Nieuwe erop
Afbeelding

Nu kijken of ie er wel doorkomt.
jroen81
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 13.06.2023 - 11:50
Locatie: Drenthe

Update: Hij komt er zeker door, van 3.385.000 cm3 naar 200 cm3.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19492
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Kijk, dat zijn de berichten die je wil horen. Veel rijplezier verder.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
kawazxr
3rd Gear member
Berichten: 297
Lid geworden op: 17.09.2023 - 13:21

Dat heb je netjes opgelost zo en niet onbelangrijk redelijk goedkoop.
S60 T8 R-Design Hybride
jroen81
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 13.06.2023 - 11:50
Locatie: Drenthe

kawazxr schreef:Dat heb je netjes opgelost zo en niet onbelangrijk redelijk goedkoop.
Het is ook echt een heel makkelijk klusje bij de XC90 euro4.

Vijf boutjes waar je makkelijk bij kan, een temperatuur sensor en twee druk slangetjes los en je pakt de oude er zo tussenuit. 256 euro voor een silicium filter en 8 euro voor de pakkingen. Uurtje werk als je ruzie hebt met wat roest.

Een jaar fijnstof toeslag is duurder.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”