Roetmeting deeltjesteller

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5387
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Lijkt inderdaad op olie in combinatie met condens van de uitlaat.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Kan het niet komen omdat ik bijvoorbeeld de auto gewassen heb voor de vakantie en water in de demper is gekomen?

Geen zin in weer een zomer vakantie met spatters..

Kan het ook te maken hebben met dat goedje wat ik door de diesel heen gekieperd heb.. dat de vuil in de uitlaat dunner / vloeibaarder word ?

Het was het ergste, de eerste 1500km van de vakantie daarna werd het wel wat minder.

Of het helemaal weg was kan ik mij niet meer herinneren..
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27063
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Tenzij je de complete uitlaat met de tuinslang vol water hebt gezet kan dit niet gebeuren tijdens het wassen.
Vuil uit je uitlaat zijn gassen/roet en dat spettert niet. In ieder geval niet met een auto met een roetfilter.

Het klinkt echt als wat oliespetters, klein beetje is al genoeg om het erg te laten lijken.
Laatst gewijzigd door fredhead op 25.03.2023 - 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5387
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Heb het met mijn classic mini ook gehad. Zodra deze meer vermogen moest leveren of erg hoog in het toerental zat kwamen er ook wat oliespettertjes mee.

Opzich niet iets om je zorgen over te maken. Bij dit soort ritten het oliepeil keer extra controleren. Dan heb je ook een idee van het verbruik bij vermogen.

Mocht je de lak van de caravan willen beschermen te dit soort vuil, even bij de caravanboer langs om beschermfolie te halen. Kan je het er ook makkelijker schoonmaken.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Is er een oplossing voor of hebben meerdere diesels hier last van ?

Olie verbruik valt opzich mee 2 streepjes tegenover Max op 11.000km

Of hebben ze het blok te vol gevuld ?
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Zoals URB hierboven aan geeft het zijn mogelijk gewoon spetters bij een koude uitlaat en dan kan het vocht condenseren en komt het in vloeibare vorm uit de uitlaat en zou dan wat olie of roetdeeltjes uit je uitlaat meenemen..Ook wel eens gehad bij de vorige D5...
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5387
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

myalexx schreef: 26.03.2023 - 19:37 Is er een oplossing voor of hebben meerdere diesels hier last van ?

Olie verbruik valt opzich mee 2 streepjes tegenover Max op 11.000km

Of hebben ze het blok te vol gevuld ?
Zo te lezen is het verbruik uitstekend. Dus niets om je zorgen over te maken.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Ik lees in technisch vakblad AMT/
Een Euro 5 Ford Fiesta zakt voor de deeltjestest bij de Belgische GOCA. De auto heeft pas 80.000 km achter de wielen. Toch meet de deeltjesteller van de keuringsinstantie 2,5 miljoen #/cm3: APK-afkeur.

Het garagebedrijf dat het probleem op moet lossen, doet een geforceerde regeneratie. Resultaat: 3,5 miljoen #/cm3…
“Dat is lang niet altijd de goede oplossing”, weet technisch trainer Johnny Vanzeebroeck van DRIV. Ralph Wilce, die als lid van de werkgroep NPTI (New Periodical Technical Inspection) aan de basis stond van de deeltjestest, valt hem bij:
“In een filter dat al enige tijd in gebruik is, vormt zich een koek van roet. Die verhoogt de filterefficiency. Door te regenereren of te reinigen verwijder je die koek. Dan kan je een hogere deeltjesuitstoot verwachten.”

En een ander stukje:
Een wetenschapper rekende voor dat de ongeveer 250 miljoen roetfilters op auto’s en trucks in Europa jaarlijks ongeveer evenveel opwarming voorkomen als 600 miljoen ton minder uitgestotenCO2.

Ter vergelijking, Duitsland blaast jaarlijks 700 miljoen ton CO2de lucht in.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27063
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Las van de week ergens een bericht dat er met +/- 80% van de Euro 5 en 6 diesels is gesjoemeld vanaf de fabrikant en ik vermoed dat die nu redelijk naar boven beginnen te komen met deze nieuwe testen.
Als ik het weer kan vinden zal ik het delen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1319
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Ik ben vooral benieuwd naar hoeveel procent er nou echt wordt afgekeurd. Geen schattingen, maar gewoon harde cijfers.
Dan valt het allemaal nog best wel mee denk ik, je leest echt alleen de verhalen met een negatieve ervaring op internet.
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Ik kan geen onafhankelijk cijfers nog vinden, het eerste kwartaal is nog niet voorbij. Maar als ik Nederland woonde ging ik vòòr de apk datum testen. Zou ik afgekeurd worden met een auto van voor 2017 , betaalde ik simpelweg de extra MBR fijstof heffing wel. Is toch een galante oplossing voor de dieselrijders vind ik.
`
Zie onderstaande tekst ANWB bron:

Er is voor eigenaren van personen dieselauto’s tot en met het bouwjaar 2016 en voor eigenaren van bedrijfs dieselauto's tot en met het bouwjaar 2011 de mogelijkheid om een defect of verwijderd roetfilter eventueel te laten zitten, maar dan moet dit gemeld worden aan de RDW. Een dieselauto waarvan het roetfilter bij de RDW is afgemeld, staat vervolgens geregistreerd als een dieselauto zonder roetfilter. De eigenaar betaalt dan wel extra motorrijtuigen belasting in de vorm van de zogenaamde fijnstof heffing.
EINDE ANWB citaat
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Vielub
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 20.09.2020 - 09:31

Leidt dat er dan niet toe dat je auto van euro 4 naar euro 3 gaat op het kenteken en daardoor niet meer in allerlei milieuzones mag!?
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Ik heb het idee dat het later een probleem word..
Nu is het digitaal en later zeggen ze roetfilter eraf is euro 4..
Overheid is niet een instituut die je 100% kan vertrouwen .

Maar extra kosten is wel een aardige kosten post.. nu al 146€ per maand
Dan ga je zo nog 20€ a 30€ meer betalen..
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Eerlijk gezegd vind ik het onderhand wel een hoop gemekker/gezeur/gejammer worden in dit topic. De positieve resultaten die worden gemeld, worden of genegeerd of in twijfel getrokken. Doe er maar een slotje op, denk ik dan.

Maar goed, nog 1x een bijdrage.

Ik heb afgelopen maand tijdens de APK met de APK keurmeester gesproken over de roetdeeltjesteller.

Een paar punten over zijn ervaringen tot nu toe:
- als je niet door de test komt, geeft een rondje volgas bijna altijd een slechter resultaat (dit is dus tegengesteld aan de klassieke roettest).
- wat wel wil helpen is cleaner toevoegen en dan de pijp doorblazen. Hij gaf het voorbeeld van een D2 (1.6) dat 3,5 miljoen deeltjes had. Cleaner er in en op en neer naar de wintersport in Oostenrijk gaf vervolgens een goed resultaat.
- een koude motor geeft een beter testresultaat, dus net buiten de grens wordt dan met een koude motor net binnen de grens (zoals in dit draadje al eens is gemeld)
- als een cleaner niet helpt, is de slagingskans met een nieuwe dpf best groot (zoals ook al in dit draadje is gemeld).
- De VAG spaardiesels zijn vrijwel kansloos in de roetdeeltjestest (u weet wel, die 3 cilinders die eerst vrijgesteld waren van houderschapsbelasting).
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27063
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Grote verschil tussen de auto's die wel door de keuring komen is dat hier minder over valt te discussiëren, want er is geen reden om een oorzaak te gaan zoeken.
Denk dat het goed is dat men ook vooral wel blijft delen of een auto slaagt of niet en er zo eventueel met een tijd een lijstje gemaakt kan worden met welke modellen de grootste problemen hebben of niet.

Ook het lijstje wat je deelt is gewoon handig.
Las vandaag zelf nog dat een 1.6 TDi van VAG keihard af werd gekeurd dus binnen die groep lijken er toch wat meer problemen te zijn met recente motoren.
Was niet de eerste waar ik over las.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1319
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

DB200 schreef: 28.03.2023 - 20:25 Eerlijk gezegd vind ik het onderhand wel een hoop gemekker/gezeur/gejammer worden in dit topic. De positieve resultaten die worden gemeld, worden of genegeerd of in twijfel getrokken.
Helemaal eens. Al die doemscenario's, terwijl die auto nog niet eens aan de teller is geweest, of niet eens aan de teller hoeft. Daarom zei ik ook benieuwd te zijn naar de echte harde cijfers. Ik denk dat het dan allemaal nog best wel eens mee zou kunnen vallen met hoeveel er nou daadwerkelijk worden afgekeurd.
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Vielub
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 20.09.2020 - 09:31

Wel, als je auto wordt afgekeurd door nieuwe regels dan is dat niet iets om vrolijk van te worden. Zeker als ze erbij vermelden dat onder de vorige regels de auto nog prima door de keuring kwam.

Zo is de mijne gisteren afgekeurd vanwege teveel deeltjes. Advies van de garage was een nieuw roetfilter óf roetfilter uit laten schrijven bij RWD. Nu heb ik een volvo v70 d5 met een relatief hoog olieverbruik. Is te fixen met een paar betere zuigerringen. Ik verwacht dat dit het grootste euvel is en dat een nieuw roetfilter een dure en zinloze uitgave is in deze.
Je betaald idd een paar tientjes extra in de maand maar als ik dat afzet tegen een nieuw roetfilter dan kan ik met uitschrijven bij RWD voor het zelfde geld een kleine 5 jaar door kachelen. Met 5.5 ton op de teller is dit voor mij wel het overwegen waard, mits de auto dan niet gelijk allerlei milieuzones niet meer in mag.

Vandaar dat ik mij afvroeg of de auto dan niet ook gelijk van euro 4 naar euro 3 wordt gezet op het kenteken!?

En hier op het forum zoek ik vooral naar oplossingen die hout hebben gesneden voor mensen bij wie de auto niet door de keuring heen kwam en na het toepassen van wat gouden tips... ;)
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27063
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Vooralsnog zijn de ervaringen die ik lees (10+) dat de auto op dezelfde Euronorm blijft staan, dus in dit geval blijf je een Euro 4 houden.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
redracer
4th Gear member
Berichten: 549
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

En mekkeren over het gezeur kan en mag dan wel ? 😁 er worden zelfs mensen gefeliciteerd !

Juist die ervaringen blijven delen is goed , je ziet dat er een boel misvattingen/aannames/bijzonderheden zijn ( theorie vs praktijk ) en dan nog de sterk wisselende uitkomsten waardoor eigenlijk elke auto bij elk soort gebruik kan falen voor de test .
Eerst moet een filter goed warm zijn voor juist functioneren maar dan lees je weer dat aangekoekte roet goed is voor de uitslag 🤯

Gross van de mensen is er helemaal niet mee bezig en weten het niet eens . Die autos krijgen gewoon apk en hoor je niks van . Raakt het eenmaal de portomonnee dan wordt men wellicht zenuwachtig en wil je er logischerwijs zo goedkoop mogelijk doorheen komen en niet lukraak duizenden euro's voor 0.0% oplossings garantie juist door de sterk wisselende uitslagen hiermee .
Gewoon blijven posten dus met wellicht wat extra info over welke omstandigheden om het in context te kunnen plaatsen.
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5387
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

redracer schreef: 29.03.2023 - 12:36
Gross van de mensen is er helemaal niet mee bezig en weten het niet eens . Die autos krijgen gewoon apk en hoor je niks van .
Dat is precies wat ik dus ook heb.
Niet alleen hier maar ook de media pikt de negatieve signalen op. Simpelweg omdat de positieve niet gedeeld worden.
Dan klinkt het allemaal als heeeeeel erg en dat iedere dieselrijder moet vrezen. Echter valt het in de praktijk juist erg mee.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”