Roetmeting deeltjesteller

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Exact, Jelmer.

Een graadmeter kan wellicht zijn zwart wordende randjes van chromen uitlaatmonden.
Als deze voorheen nauwelijks vies van de roet werden en nu met een min of meer gelijk rijpatroon steeds vervuilder raken kan je eigenlijk op je vingers natellen dat het roetfilter roet doorlaat als gevolg van de door Jelmer aangehaalde "slijtage".
DSC_0354.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Jelmer de Jong schreef: 12.01.2023 - 12:02
Frits V70 schreef: 11.01.2023 - 16:48 Je koopt een auto met een roetfilter. Alles werkt naar behoren en de auto krijgt het onderhoud wat nodig is. Dan zou er toch geen afkeur mogelijk hoeven te zijn? APK issues gaan over afwijkingen t.o.v. de vastgestelde standaard. Toch? De APK test kan toch niet ineens gaan afwijken t.o.v. de standaard van de fabrieksinstellingen / leveringen / onderhoud?
Roetfilter is een soort van slijtageproduct. Iets wat vorige jaar nog goed was kan nu stuk zijn. Als de werking van het filter nog nooit getest is, wat voorheen ook nooit gebeurde, is het niet vreemd dat zoiets opeens stuk blijkt te zijn als je het wel test.
Daar heb je een punt. Als dat niet door de garage gecontroleerd wordt bij een beurt kan dat inderdaad zo zijn. Dan is het dus een kwestie van het filter vervangen. Dan voldoet hij weer.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Of de oorzaak blijkt dieper te liggen en dan wordt het zoeken.
In België is al gebleken dat vervangen van het filter lang niet altijd de directe oplossing was.

Hier in Nederland is het een gevallletje "de ervaring zal het leren" .
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Verder kun je met een witte handschoen door mijn uitlaat. Zul je weinig tegenkomen aan roet.
Laatst gewijzigd door Frits V70 op 12.01.2023 - 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Hier idem, dus dat geeft wat hoop.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Mooi!
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13720
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Kijk de uitlaten bij mijn XC 70 D5 zijn brandschoon geen roet waarneembaar dus en geen vieze vingers ondanks dat vorige eigenaar veel bij de supermarkt heeft getankt.
Ik heb de indruk n.a.v. verschillende inbreng in dit topic dat de volgende maatregelen reeds voorbij zijn gekomen om ons mogelijk te ondersteunen door de keuring te komen :

1. Merk diesel plus tanken .....( sinds twee keer mee begonnen kost wel behoorlijk omrijden hier)
2. EGR klep softwarematig laten dichtzetten met aansluitend mogelijk aanpassen motormanagement vooral optimalisatie parameters....( gedaan bij Obbe Tuning)
3. Olie en oliefilter elke 15.000km verversen ( Voor mijn D5 motor Total Quartz 9000 NFC A5/B5 dikte 5w/30
4. Brandstof filter elke 30.000.... ( helpt voor schone injectoren misschien )
5. Toevoeging Bardahl of Facom Injectorcleaning elke 7500kM
6. Regeneratie in de gaten houden door niet af te breken echter dat alleen als je een dongel hebt en of zinvol is?

7. Mogelijke aanvullingen die ik over het hoofd heb gezien of niet weet ik ben geen techneut autotechniek;

Op de foto stevig met mijn vinger door beide uitlaatmonden echter geen vervuiling waargenomen.....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Ziet er idd goed uit!

Nou, zullen we ons dan iets minder zorgen gaan maken...? :-)
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Had ik al niet. :)
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Hier ook zeker geen zorgen maar wel een plan B gemaakt en probeer het een beetje te volgen.
Las vanmiddag op een Ford forum de nodige afkeuren, zowel van de Fords als de keurende garages die veel auto's af hadden moeten keuren.
Die van het forum daar allemaal zonder melding of bekende problemen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5388
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Intressant artikel over hoe de test werkt en uitleg over waarom met gesloten EGR wordt gemeten.

https://digimagazine.amt.nl/apk/apk_deeltjesteller
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13720
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Goede morgen Martin,
wat een artikel en ik ben leek dus het duizelt me wel een beetje van alle getallen en technische aannames als niet techniker ha ha .
Begrijp ik nu goed dat het slagen voor de roetflltertest nu nog van zoveel variabelen afhankelijk is dat een constante goede meetwaarde bij een dezelfde methode nog niet helemaal binnen bereik is?
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Bover schreef: 12.01.2023 - 13:58 Kijk de uitlaten bij mijn XC 70 D5 zijn brandschoon geen roet waarneembaar dus en geen vieze vingers ondanks dat vorige eigenaar veel bij de supermarkt heeft getankt.
Ik heb de indruk n.a.v. verschillende inbreng in dit topic dat de volgende maatregelen reeds voorbij zijn gekomen om ons mogelijk te ondersteunen door de keuring te komen :

1. Merk diesel plus tanken .....( sinds twee keer mee begonnen kost wel behoorlijk omrijden hier)
2. EGR klep softwarematig laten dichtzetten met aansluitend mogelijk aanpassen motormanagement vooral optimalisatie parameters....( gedaan bij Obbe Tuning)
3. Olie en oliefilter elke 15.000km verversen ( Voor mijn D5 motor Total Quartz 9000 NFC A5/B5 dikte 5w/30
4. Brandstof filter elke 30.000.... ( helpt voor schone injectoren misschien )
5. Toevoeging Bardahl of Facom Injectorcleaning elke 7500kM
6. Regeneratie in de gaten houden door niet af te breken echter dat alleen als je een dongel hebt en of zinvol is?

7. Mogelijke aanvullingen die ik over het hoofd heb gezien of niet weet ik ben geen techneut autotechniek;

Op de foto stevig met mijn vinger door beide uitlaatmonden echter geen vervuiling waargenomen.....
Onze V40 D3 van 2018 (euro6) heeft vanaf nieuw dat de chromen uitlaatsierstukken zwart worden naar verloop van tijd.
Ik heb zelf het idee dat dit voornamelijk van het regeneren komt.
Dus of dit altijd opgaat weet ik niet.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Gebruikersavatar
pjdamen
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 09.09.2013 - 11:31

Vandaag met mijn D3 2.0 van 10 jaar oud geweest: "Dit is de schoonste die er rond rijdt meneer".

In de week ervoor: Bardahl Injector Reiniger Diesel (11553) 1L + 500ML GRATIS PROMOBOX (Bardahl Injector Cleaner Diesel (11553) PROMOBOX 1L + 500ML FREE) bij halve tank gegooid.

EGR staat dicht, roetfilter nog origineel. Bij uitlezen zit er op zijn laagst 7 gram roet in het filter, bij 30 gram gegenereerd het ding.

En ik tank al die jaren zo'n goedkoop mogelijke meuk. Premium brandstof geloof ik niet. Is homeopathie van Shell: net zolang verdunnen tot je het niet meer kan meten.
VOLVO V70 2.0D Limited Edition (2009)
VOLVO XC60 D3 (met VolvoTune) Summum (2013)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Fijn voor je dat je auto weer een APK heeft...:-)
pjdamen schreef: 06.02.2023 - 17:33 Bij uitlezen zit er op zijn laagst 7 gram roet in het filter, bij 30 gram gegenereerd het ding.
Massa roet wordt er dus niet gemeten in het roetfilter...:-) Wel de druk aan het begin én aan het einde van het filter. Dat levert een drukverschil op.
Het filter moet geregenereerd worden voordat het drukverschil een te hoge waarde aanneemt.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
pjdamen
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 09.09.2013 - 11:31

raspaardje schreef: 06.02.2023 - 17:52 Fijn voor je dat je auto weer een APK heeft...:-)
pjdamen schreef: 06.02.2023 - 17:33 Bij uitlezen zit er op zijn laagst 7 gram roet in het filter, bij 30 gram gegenereerd het ding.
Massa roet wordt er dus niet gemeten in het roetfilter...:-) Wel de druk aan het begin én aan het einde van het filter. Dat levert een drukverschil op.
Het filter moet geregenereerd worden voordat het drukverschil een te hoge waarde aanneemt.
Dat ligt ernaar helemaal aan welke techniek de roetsensor gebruikt.
VOLVO V70 2.0D Limited Edition (2009)
VOLVO XC60 D3 (met VolvoTune) Summum (2013)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Ik weet niet wat jij onder een roetsensor verstaat?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13720
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

PJdamen....HEBBES die APK... :-D
goed gedaan en ja die Bardahl gaan hier bij de keuringen ook als zoete broodjes over de supermarchee toonbank...
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

AUB geen discussie over welke "roetsensor" gebruikt wordt. Dan krijgen we weer semi technische opmerkingen die niet ter zake doen.
We hebben het hier over de deeltjesteller en of de auto door de APK komt ja of nee.

Bedankt alvast

PJDamen. Mooi dat je erdoorheen bent gekomen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Ik ga begin Maart voor de APK met het deeltejs gedoe. Toch tot die tijd maar even de premium diesel in de tank. Verder zou ik niet weten wat te doen met een goed onderhouden en bereden auto..
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”