Pagina 1 van 36

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 01.12.2022 - 21:37
door V60 blauw
Beste forumleden, sinds 2 jr eigenaar van een v60 D2 uit 2015. 150 000km, nu 224 000. Na 1 jaar motorstoringen, oa EGR koeler (1000€) vervangen, naar Obbe tuning geweest, EGR uitgeschreven, gelijk maar gechipt naar 170pk. Geen spijt van, auto rijdt echt veel beter.

Vanaf jan 2023 wordt de roetmeting verscherpt met een deeltjesteller. Betekent dit kans op APK afkeur?

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 01.12.2022 - 21:41
door V480-S60
Na januari wordt de kans op afkeur idd groter.

In België wordt al circa 10% van de Euro5 diesels afgekeurd op teveel deeltjes.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 01.12.2022 - 23:40
door WillyWortel2
Wanneer de toegenomen kans op afkeur leidt tot goedkeuring na reparatie valt er met de uitgebreide keuring voor diesels wel te leven.
Ervaringen in België waar nu bijna een half jaar met de deeltjesteller gekeurd wordt laten helaas zien dat de werkplaatsen nog niet in staat zijn afgekeurde auto's te herstellen.
Tot nu toe is het onduidelijk wat de oorzaak is van het overschrijden van de norm.
De toekomst ziet er nog zwarter uit. De norm van 1000.000 deeltjes per cm³ wordt strenger. Na de aanscherping wordt de limiet 250.000 deeltjes per cm³. Het afkeurpercentage zal daardoor flink toenemen.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 02.12.2022 - 14:27
door HbTps
Volgens mij hoeven auto's vanaf 05-2018 en euro 6 voertuigen pas gemeten te worden op deeltjes. Daarnaast is de functie van het EGR systeem niet om de uitstoot van fijnstof terug te dringen.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 02.12.2022 - 14:36
door raspaardje
In NL is gebruik van de deeltjesteller verplicht voor auto's die af-fabriek een roetfilter hebben meegekregen.

NOx is ook fijnstof, ik denk dat met het dichtzetten van de EGR de kans op afkeur dan ook groter wordt.
Hoeveel groter die kans is? Geen idee. Met een goed werkend roetfilter en een uitgeschakelde EGR zou je echter prima door de APK kunnen komen.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 02.12.2022 - 15:40
door Fredhead
raspaardje schreef: 02.12.2022 - 14:36 In NL is gebruik van de deeltjesteller verplicht voor auto's die af-fabriek een roetfilter hebben meegekregen.
Niet compleet juist, vanaf bouwjaar 2011 geldt dit pas.
Een Euro 4 diesel valt hier dus buiten.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 02.12.2022 - 15:52
door raspaardje
fredhead schreef: 02.12.2022 - 15:40 Niet compleet juist, vanaf bouwjaar 2011 geldt dit pas.
Bron?
Want ik heb een sterk vermoeden dat je mis zit.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 02.12.2022 - 16:02
door Ferrari
De deeltjestellertest zorgt er inderdaad voor dat de kans op afkeur hoger wordt, dan zien we helaas in België en hoogstwaarschijnlijk ook in Nederland vanaf begin volgend jaar.

Voor zover ik begrijp heeft tuning en het dichtzetten van de EGR-klep (en het hierdoor eventueel meer produceren van roet en NOx door de motor) geen invloed op de gemeten hoeveelheid roetdeeltjes na het filter. Het filter moet gewoon al het roet tegenhouden. Als een roetfilter teveel deeltjes doorlaat is het roetfilter defect en moet het vervangen worden.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 02.12.2022 - 16:16
door WillyWortel2
Inmiddels is duidelijk dat het vervangen van het roetfilter niet leidt tot het verminderen van de roetuitstoot.
Er is nog geen remedie gevonden voor auto's met dit probleem. Fabrikanten en importeurs zijn nog niet betrapt op enige interesse om het probleem aan te pakken.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 02.12.2022 - 16:56
door raspaardje
WillyWortel2 schreef: 02.12.2022 - 16:16 Inmiddels is duidelijk dat het vervangen van het roetfilter niet leidt tot het verminderen van de roetuitstoot.
Er is nog geen remedie gevonden voor auto's met dit probleem. Fabrikanten en importeurs zijn nog niet betrapt op enige interesse om het probleem aan te pakken.
Jeetje, je spreekt alsof dit met elke auto in België aan de hand is...
De nuance is iig ver te zoeken.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 02.12.2022 - 17:18
door diesel01
raspaardje schreef: 02.12.2022 - 16:56
WillyWortel2 schreef: 02.12.2022 - 16:16 Inmiddels is duidelijk dat het vervangen van het roetfilter niet leidt tot het verminderen van de roetuitstoot.
Er is nog geen remedie gevonden voor auto's met dit probleem. Fabrikanten en importeurs zijn nog niet betrapt op enige interesse om het probleem aan te pakken.
Jeetje, je spreekt alsof dit met elke auto in België aan de hand is...
De nuance is iig ver te zoeken.
Dat is ook het mooie van topics snellen, een heleboel lees ik niet.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 02.12.2022 - 17:44
door E.T.
raspaardje schreef: 02.12.2022 - 14:36 NOx is ook fijnstof, ik denk dat met het dichtzetten van de EGR de kans op afkeur dan ook groter wordt.
Hoeveel groter die kans is? Geen idee. Met een goed werkend roetfilter en een uitgeschakelde EGR zou je echter prima door de APK kunnen komen.
De deeltjestellertest wordt uitgevoerd bij stationair toerental, zo goed als ik weet staat dan de EGR klep dicht. Wat ik me zou kunnen voorstellen is dat bij een slecht sluitende EGR klep, door vervuiling bv, de verbranding minder optimaal is. Maar dan nog zou een goed roetfilter dit moeten tegenhouden.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 02.12.2022 - 18:02
door Fredhead
raspaardje schreef: 02.12.2022 - 15:52
fredhead schreef: 02.12.2022 - 15:40 Niet compleet juist, vanaf bouwjaar 2011 geldt dit pas.
Bron?
Want ik heb een sterk vermoeden dat je mis zit.
Zijn ondertussen al meerdere topics over dit onderwerp geweest waar dit ook in stond.
Komt onder andere bij de Bovag vandaan deze informatie.

Oudere Euro 4 diesels blijven getest worden zoals nu ook al het geval is. Geen foutmelding? Goedgekeurd.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 02.12.2022 - 18:04
door raspaardje
Ben benieuwd.
Mijn specialist beweert nl. anders en die heeft zo'n ding aangeschaft.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 02.12.2022 - 19:52
door V60 blauw
https://www.obbetuning.nl/nieuws-deeltjes-teller-apk/

Zag bij tuner Obbe wel hoopgevende berichtgeving... Met een opgewarmde motor die deeltjes test laten uitvoeren

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 02.12.2022 - 20:58
door Fredhead
raspaardje schreef: 02.12.2022 - 18:04 Ben benieuwd.
Mijn specialist beweert nl. anders en die heeft zo'n ding aangeschaft.
Ook op de site van Obbe waar hierboven naar wordt verwezen staat dat de Euro 4 niet wordt getest.
Vraag mij af of die motoren gloednieuw al door die test zouden komen.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 02.12.2022 - 22:57
door WillyWortel2
raspaardje schreef: 02.12.2022 - 16:56

Jeetje, je spreekt alsof dit met elke auto in België aan de hand is...
De nuance is iig ver te zoeken.
Iets meer aandacht bij het volgen van dit draadje had je duidelijk gemaakt dat het alleen de auto's betreft die afgekeurd worden.
Tot nu toe is er nog niet een na herkeuring goedgekeurd. Na herkeuring krijgen Belgische bestuurders drie maanden de tijd om een oplossing te zoeken. In die drie maanden mogen ze de auto blijven gebruiken.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 03.12.2022 - 11:27
door diesel01
fredhead schreef: 02.12.2022 - 20:58
raspaardje schreef: 02.12.2022 - 18:04 Ben benieuwd.
Mijn specialist beweert nl. anders en die heeft zo'n ding aangeschaft.
Ook op de site van Obbe waar hierboven naar wordt verwezen staat dat de Euro 4 niet wordt getest.
Vraag mij af of die motoren gloednieuw al door die test zouden komen.
De Euro6 is schoner dan de buitenlucht, zo is mij vertelt.
Mijn blok, 140k ervaring, was met factor 0.6 schoner dan de buitenlucht factor 0.8, wat dat ook mag betekenen.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 03.12.2022 - 12:24
door Fredhead
Ik doelde dan ook op een Euro 4, toen die ontwikkeld werden waren de eisen wat soepeler.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 03.12.2022 - 13:00
door Speedyace
Ik ben al even langs de garage geweest, puur uit nieuwsgierigheid om te kijken of ik door de test kom met de V60 D4 (Euro 6.)
Volgens de oude wetgeving geen enkelprobleem, maar volgens de nieuwe deeltjestellertest alles dik in het rood! en dus afkeur.
Ik moet in februari 2023 te keuren en de garage adviseerde mij om 28 december langs te komen. Dit scheelt weer even in de kosten.
Kan ik iig nog even een jaartje doorrijden zonder een nieuwe DPF of de boel te laten reinigen.