Stembesturing (Sensus)

Plaats reactie
Gebruikersavatar
VincentH6
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 27.01.2020 - 09:11
Locatie: NH

Rij alweer iets meer dan 2 jaar in de S60 en het bevalt nog steeds prima. Zit nog de "ouderwetse" Sensus in (waar ik prima over te spreken ben). In de voorgaande auto's viel de werking van de stembesturing nogal tegen. Was vaak in discussie met de auto en moest altijd het onderspit delven. Maar na 2 jaar toch maar eens geprobeerd hoe dat nu bij deze auto gaat. Temperatuur instellen werkt prima. Navigatie lukt ook nog wel. Bellen doe ik eigenlijk niet in de auto (en daar komt Siri dan weer om de hoek kijken). Ben dus langzaam van mening aan het veranderen.

Nog wel 1 dingetje waar ik naar op zoek ben (voorlopig). Bij het kiezen van een radio zender, die op DAB+ en FM beschikbaar is, komt er een lijstje tevoorschijn waar ik dan weer uit moet kiezen. De logo's van DAB+ en FM zijn nogal klein en de leesbril zit niet op de neus dus is het even goed kijken welke ik moet hebben. Werkt op zich wel. Maar eigenlijk zou ik willen dat je ergens kan instellen dat DAB+ de voorkeur heeft. Of dat je bij het kiezen van de zender al kan aangeven welke "band" er gebruikt moet worden. Ben al in discussie gegaan met de auto maar die lijkt me nog steeds niet te begrijpen (en dat is wederzijds). Iemand een tip?

Volvo S60 R-Design - Fusion Red (2020)
Volvo S60 Intro Edition - Black Stone (2001)
VW Passat R-Line - Diamond Black (2016)
Volvo V60 Momentum - Savile Grey (2012)
Eerder: Renault Laguna GT II en III, VW Golf, Toyota Yaris Verso, Opel Astra, Fiat Brava, Nissan Micra
Gebruikersavatar
peer54
3rd Gear member
Berichten: 267
Lid geworden op: 17.07.2011 - 21:30

De auto kiest zelf de sterkste frequentie.

Groet Peer
V90 Recharge T8 AWD Plug-in hybrid Inscription Exclusive My22
V60 T8 Twin Engine AWD Inscription
S80 3.2 executive
Gebruikersavatar
VincentH6
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 27.01.2020 - 09:11
Locatie: NH

Bedankt voor je reactie. Maar dat is niet wat ik bedoel. Als ik bijv "speel radio 10" roep. Krijg ik op het display tussen de meters een lijstje met 2 opties te zien.

1. Radio 10 op FM
2. Radio 10 op DAB+

Daaruit moet ik dan weer kiezen door "1" of "2" te roepen. Maar eigenlijk wil ik dat direct de DAB+ versie wordt gekozen. Maar hoe maak ik dat de Sensus wijs?

Volvo S60 R-Design - Fusion Red (2020)
Volvo S60 Intro Edition - Black Stone (2001)
VW Passat R-Line - Diamond Black (2016)
Volvo V60 Momentum - Savile Grey (2012)
Eerder: Renault Laguna GT II en III, VW Golf, Toyota Yaris Verso, Opel Astra, Fiat Brava, Nissan Micra
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 954
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

..heb je dit al geprobeerd (nr 3: "DAB-FM" aanvinken), zie handleiding:

Schakelen tussen de radiobanden
FM en digitale radio*
Dankzij deze functie kan de digitale radio (DAB)
overschakelen van een kanaal dat slecht of helemaal
niet te ontvangen is op hetzelfde kanaal in
een andere kanaalgroep (ensemble) met een
betere ontvangst, binnen DAB en/of tussen DAB
en FM.
DAB naar DAB- en DAB naar FMschakeling
1. Tik op Instellingen in het hoofdscherm.
2. Tik op Media DAB.
3. Vink de vakjes voor DAB-DAB-verbinding
en/of DAB-FM-verbinding aan of juist niet
om de desbetreffende functies te activeren/
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Gebruikersavatar
VincentH6
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 27.01.2020 - 09:11
Locatie: NH

Ab S schreef: 03.12.2022 - 19:47 ..heb je dit al geprobeerd (nr 3: "DAB-FM" aanvinken), zie handleiding:

Schakelen tussen de radiobanden
FM en digitale radio*
Dankzij deze functie kan de digitale radio (DAB)
overschakelen van een kanaal dat slecht of helemaal
niet te ontvangen is op hetzelfde kanaal in
een andere kanaalgroep (ensemble) met een
betere ontvangst, binnen DAB en/of tussen DAB
en FM.
DAB naar DAB- en DAB naar FMschakeling
1. Tik op Instellingen in het hoofdscherm.
2. Tik op Media DAB.
3. Vink de vakjes voor DAB-DAB-verbinding
en/of DAB-FM-verbinding aan of juist niet
om de desbetreffende functies te activeren/
Ga het proberen, kijken wat er gebeurt. Zal mijn bevindingen hier laten weten.

Volvo S60 R-Design - Fusion Red (2020)
Volvo S60 Intro Edition - Black Stone (2001)
VW Passat R-Line - Diamond Black (2016)
Volvo V60 Momentum - Savile Grey (2012)
Eerder: Renault Laguna GT II en III, VW Golf, Toyota Yaris Verso, Opel Astra, Fiat Brava, Nissan Micra
Gebruikersavatar
VincentH6
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 27.01.2020 - 09:11
Locatie: NH

Helaas. Gespeeld met de settings voor zowel DAB als FM. Maar ik blijf, als ik bijvoorbeeld het commando "speel radio 10" geef, twee opties krijgen waar ik dan nog een keuze uit moet maken. Geen halszaak uiteraard, maar zou het wel prettig vinden als ik het systeem duidelijk kan maken dat als ik een stemcommando geeft voor het spelen van een zender en deze zowel op DAB als FM beschikbaar is, dat ik dan de voorkeur geef aan DAB. Of dat het lijstje dat ik dan tussen de toerenteller/snelheidsmeter in ieder geval gesorteerd is op de "band" zodat ik zonder te kijken weet welke ik moet kiezen.

Volvo S60 R-Design - Fusion Red (2020)
Volvo S60 Intro Edition - Black Stone (2001)
VW Passat R-Line - Diamond Black (2016)
Volvo V60 Momentum - Savile Grey (2012)
Eerder: Renault Laguna GT II en III, VW Golf, Toyota Yaris Verso, Opel Astra, Fiat Brava, Nissan Micra
Gebruikersavatar
Daf88
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 09.09.2020 - 15:03

Wat als je eerst DAB selecteert?

Common commands/phrases

"Play [artist]" - plays music by the selected artist.
"Play [song title]" - plays the selected song.
"Play [song title] from [album]" - plays the selected song from the selected album.
"Play [radio station]" - starts the selected radio station.
"Tune to [frequency]" - starts the selected radio frequency in the active radio band. If no radio source is active, the FM band is started as default.
"Tune to [frequency] [wavelength]" - starts the selected radio frequency in the selected radio band.
"Radio" - starts the FM radio.
"Radio FM" - starts the FM radio.
"Radio AM" - starts the AM radio.
"DAB " - starts the DAB radio.
"CD" - starts playback from a CD.
"USB" - starts playback from a USB.
"iPod" - starts playback from an iPod.
"Bluetooth" - starts playback from a media source connected via Bluetooth.
"Similar music" - shows similar music in the playlist.
---
V60 T6 Recharge R-Design (MY21). Eerdere Volvo's: V40 phase III 2.0 Europa Nordic (2004), V40 phase II 2.0 (2000), Volvo 340 1.4 (1990).
Gebruikersavatar
VincentH6
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 27.01.2020 - 09:11
Locatie: NH

Voortgang! Dankzij de tip van @Daf88 (bedankt daarvoor) is er een werkbare situatie. Na stemcommando "speel radio 10" krijg ik nog steeds de lijst tussen de meters waaruit ik een keuze moet maken. Maar nu komt het... Roep ik daarna "DAB" dan blijft alleen de optie via DAB over. Daarna hoef je alleen nog maar "een" te roepen om het eerste/enige item uit die lijst te kiezen en Radio 10 speelt via DAB. En dat zonder te hoeven turen naar het kleine icoontje voor DAB/FM dat op mijn leeftijd toch al een beetje lastiger wordt.

Top tip! Nogmaals bedankt!

Volvo S60 R-Design - Fusion Red (2020)
Volvo S60 Intro Edition - Black Stone (2001)
VW Passat R-Line - Diamond Black (2016)
Volvo V60 Momentum - Savile Grey (2012)
Eerder: Renault Laguna GT II en III, VW Golf, Toyota Yaris Verso, Opel Astra, Fiat Brava, Nissan Micra
Gebruikersavatar
Daf88
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 09.09.2020 - 15:03

:-) :-)
---
V60 T6 Recharge R-Design (MY21). Eerdere Volvo's: V40 phase III 2.0 Europa Nordic (2004), V40 phase II 2.0 (2000), Volvo 340 1.4 (1990).
Gebruikersavatar
sunnyfunny
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 16.10.2022 - 22:53

Best lastig om een zender te krijgen. Mis toch wel de voorkeuze knopjes van mijn "oude" radio.
V90 T6 Recharge Aaos. (met "luchtwokkels")
ex : Citroen C5 Tourer HDI200 exclusive (bollen dus, geen wokkels)
Gebruikersavatar
Daf88
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 09.09.2020 - 15:03

sunnyfunny schreef: 13.12.2022 - 22:41 Best lastig om een zender te krijgen. Mis toch wel de voorkeuze knopjes van mijn "oude" radio.
Als je naar rechts swiped zit daar een knop Radio Favorites. Daar kun je voorkeuzes instellen, FM en DAB+ door elkaar in jouw gewenste volgorde.
---
V60 T6 Recharge R-Design (MY21). Eerdere Volvo's: V40 phase III 2.0 Europa Nordic (2004), V40 phase II 2.0 (2000), Volvo 340 1.4 (1990).
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”