beperkt vermogen - schildpadje

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
RPK
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 10.05.2022 - 12:01

Na allerlei problemen in de eerste maanden na oplevering, heeft mijn XC60 T6 Hybride een paar maanden zonder storingen gewerkt. Ik begon zelfs tevreden met deze nieuwe wagen te worden.

Tot gisteravond. Opeens de melding "acceleratie vermogen beperkt". Met het schildpad symbooltje. Een aantal keer.
De motor leek ook meer herrie te maken bij optrekken. Maar verder heb ik er niet zo veel van gemerkt.
De dag ervoor een lange rit gemaakt (400km) waarbij me opgevallen was dat het gemiddelde verbruik zo'n 15% hoger was dan meestal.
De melding is vanzelf weer verdwenen na een restart. Ik wilde net een foto maken.

Hier op het forum kom ik veel meldingen over het schildpadje tegen. Maar dan allemaal uit 2019 of ouder.
Ik vind ook niet wat de oorzaak dan zou kunnen zijn. Turbo? Lucht slang?
Moet ik me zorgen maken? In de fout melding tekst staat ook niet dat ik de garage moet opzoeken?
XC60 T6 Recharge R-Type 2022
Audi A6 Avant Diesel
V70 2.0 Diesel
V70 2.4 Diesel
S60 2.4 Benzine
S40 2.0T
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Toch even langs gaan, er is veel terug te lezen..
Gebruikersavatar
Nomad
5th Gear member
Berichten: 1150
Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
Locatie: Noord-Oost Brabant

Uitlezen geeft meestal de oorzaak weer. Met de nadruk op meestal. Had het bij de mijne ook. Elke keer bij 155 een schildpadje. Melding: Overboost en underboost plus fout op supercharger. Alles gecheckt, auto 2 dagen bij de dealer gestaan. Niet te vinden wat het was. Uiteindelijk de oorzaak: doorgeschuurde of aangevreten vacuumslang van 5 euro. Vervangen en nooit meer last gehad.
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM

Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
RPK
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 10.05.2022 - 12:01

Schildpadje is niet meer teruggekomen.
Ondertussen wel een email van Volvo dat er een software update beschikbaar is, die via de garage of OTA erop gezet moet worden.
Update ivm met motor management en gereduceerd vermogen. Ik heb al maanden de laatste versie via OTA, misschien heeft dat het probleem al opgelost?

Wel ondertussen, vooral tijdens koude dagen, een aantal andere sensor errors voorbij zien komen. Die ook vanzelf weer verdwijnen.
XC60 T6 Recharge R-Type 2022
Audi A6 Avant Diesel
V70 2.0 Diesel
V70 2.4 Diesel
S60 2.4 Benzine
S40 2.0T
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”