Volvo v60, welke variant of toch A4 Avant?

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Olvov60
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 08.12.2022 - 21:37

Hallo forum leden,

Ik hoop dat het woord Audi niet van alles triggert bij jullie.

Momenteel rijd ik een Volvo v60 D4 (2019 - 2020 model). Premium sound, wat opties maar niet gek vol. Vooral de snelheid vind ik wel lekker. Daarbij rijd ik lease.

Helaas zitten we momenteel met z’n allen in slechte economische tijden. Auto’s zijn duurder geworden maar momenteel gaat mijn leasebedrag niet omhoog. Waardoor samenstellen nu wat uitdagender is.

Met de nieuwe prijslijsten van Volvo zit ik in een wat rare situatie. Ik kan namelijk gaan voor een Volvo v60 B3 met alle opties erop, maar heb dan wel 160 pk. Ga ik daarmee stappen terug tov de D4 die ik nu heb? Ik kan ook gaan voor een B4 maar dan met nul extra opties. Dan ga ik dus ipv essential zoals bij de B3 voor Core.

Ik kan misschien ook wachten tot de plug in hybride T3 en T4 geleverd kan worden. Ook dat gaat blijkbaar in 2023 plaatsvinden.

Een andere optie zou zijn, na 7 jaar Volvo, om te gaan voor een Audi A4 Avant. Dan ga ik voor de Advanced maar heb dan wel die 200 pk, wel met wat minder opties.

kan iemand met helpen naar deze keuze?
Zondag
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 22.08.2021 - 13:55

Staar jezelf niet blind op de pk's.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5105
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Is die aanbieding een b4 voor de prijs van een b4 al verlopen ?
Olvov60
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 08.12.2022 - 21:37

NielsPHEV schreef: 09.12.2022 - 08:06 Is die aanbieding een b4 voor de prijs van een b4 al verlopen ?
Denk het wel want zie het niet terug op de website van volvo. Sowieso kan ik pas in Q1 bestellen.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4612
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ga vooral proefrijden met een B3 om te bepalen of het voldoende vermogen is. Ik denk dat de hybride aandrijving bijdraagt aan het gevoel wat je hebt van het koppel van een diesel. Alleen het geluid is heel anders....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Olvov60
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 08.12.2022 - 21:37

Gouwe schreef: 09.12.2022 - 08:55 Ga vooral proefrijden met een B3 om te bepalen of het voldoende vermogen is. Ik denk dat de hybride aandrijving bijdraagt aan het gevoel wat je hebt van het koppel van een diesel. Alleen het geluid is heel anders....
Ik heb in de B4 gereden. Heerlijk stil.
Emmevi
5th Gear member
Berichten: 1019
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

De luxe heb je elke kilometer plezier van, van de extra pk’s alleen met accelereren en ook dan maar beperkt want in mijn ogen is de B3 vlot genoeg. Als je heel veel met een zware aanhanger of caravan rijdt zouden de extra pk’s misschien wel fijn zijn.
Als je snelheid wil zou ik toch informeren wat de topsnelheid bij Audi is, want zowel bij de B3 als de B4 is die slechts 180km/u.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
Gebruikersavatar
Rolandk
3rd Gear member
Berichten: 275
Lid geworden op: 27.07.2007 - 15:08

Ook de Audi is een fraaie auto, maar volgens mij al wat langer op de markt en oogt kleiner? In ieder geval zou het voor mij voelen als een stap terug t.o.v. de V60.

Het verschil in power ga je zeker voelen, maar of dat een onoverkomelijk punt is, is aan jou om te bepalen ;) En misschien heb je het al onderzocht, maar is het geen optie de huidige V60 een jaar langer te rijden of zelf over te nemen?
Volvo S60 Recharge T6 AWD Inscription
Saab 9³ Cabrio V6 Aero
BMW 530dA Touring
Gebruikersavatar
Rob M
5th Gear member
Berichten: 1694
Lid geworden op: 27.10.2007 - 15:18
Locatie: Westerwolde

Ik maak veel kilometers, voorheen altijd 80K/jaar, sinds de pandemie 55K/jaar en ik heb liever luxe om mij heen dan een enorme hoeveelheid extra vermogen wat je in het normale verkeer nauwelijks gebruikt.
Nu rij ik ook veel in Duitsland en ook daar kan ik met mijn B3 gewoon met het verkeer meekomen. 'Tuurlijk is het leuk om de power te hebben, maar als ik een beperkt budget heb kies ik voor luxe, daar heb ik dagelijks plezier van!

Tja, en Audi, ik heb ooit een lease-Audi gehad en daar kan ik een boek over schrijven, laat ik dit er over zeggen, ik zou in de overweging meenemen hoe het contact is met de garage, want serieus genomen worden is wel fijn als je een probleem hebt.
Hartelijke groet,

Rob

Inmiddels Volvo nummer 11 Na een 240, 265, 460, 2×740, V40, V50, V40, V60 en een XC40 nu een V60 B3 Inscription, Pine Grey/Geventileerd nappaleder met massage in de kleur amber. En o.a. de packs: Park assist, Lighting, Lounge en hier en daar nog wat
Olvov60
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 08.12.2022 - 21:37

Rolandk schreef: 09.12.2022 - 09:37 Ook de Audi is een fraaie auto, maar volgens mij al wat langer op de markt en oogt kleiner? In ieder geval zou het voor mij voelen als een stap terug t.o.v. de V60.

Het verschil in power ga je zeker voelen, maar of dat een onoverkomelijk punt is, is aan jou om te bepalen ;) En misschien heb je het al onderzocht, maar is het geen optie de huidige V60 een jaar langer te rijden of zelf over te nemen?
helaas zit ik al in dat jaar :) Ik mag hem nog rijden tot de zomer van 2023. Daarna is het helaas over. Overnemen zou kunnen maar toch ook weer niet, vind dat een behoorlijke investering want hij gaat waarschijnlijk rond de 30k opleveren.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2790
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

- Vergelijk de uitrusting van je huidige V60 met wat er mogelijk is met een B3 resp. B4; welke opties wil je echt behouden of juist er graag bij?
- Overtuig jezelf of een B3 voldoende is voor jou; kijk niet naar het maximale vermogen maar naar hoe de gehele aandrijflijn reageert met jouw rijstijl. De D4 heeft lekker veel koppel en kan als diesel natuurlijk in zekere zin als een ouderwetse aandrijflijn worden gezien; op de B3 en B4 ligt met de nieuwe 7-bak (dubbele koppeling) nog meer de nadruk op verbruiksreductie. Daar zou je je aan kunnen storen.
- Ga ook rijden met een A4 en pak dezelfde, gevarieerde route.
- Over de komst van een V60 T3/T4 weet ik niks, wie weet dat de mensen met inside info hier iets over kunnen zeggen.
- De A4 staat op het punt om vervangen te worden terwijl de V60 net zijn facelift heeft gehad; je zou gevoelig kunnen zijn een paar jaar niet in het huidige model te moeten rijden.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2790
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Olvov60 schreef: 09.12.2022 - 09:58 helaas zit ik al in dat jaar Ik mag hem nog rijden tot de zomer van 2023. Daarna is het helaas over. Overnemen zou kunnen maar toch ook weer niet, vind dat een behoorlijke investering want hij gaat waarschijnlijk rond de 30k opleveren.
Dan zit wachten op een eventuele T3/T4 er ook niet in. Dat maakt het al eenvoudiger.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Olvov60
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 08.12.2022 - 21:37

raspaardje schreef: 09.12.2022 - 10:06 - Vergelijk de uitrusting van je huidige V60 met wat er mogelijk is met een B3 resp. B4; welke opties wil je echt behouden of juist er graag bij?
- Overtuig jezelf of een B3 voldoende is voor jou; kijk niet naar het maximale vermogen maar naar hoe de gehele aandrijflijn reageert met jouw rijstijl. De D4 heeft lekker veel koppel en kan als diesel natuurlijk in zekere zin als een ouderwetse aandrijflijn worden gezien; op de B3 en B4 ligt met de nieuwe 7-bak (dubbele koppeling) nog meer de nadruk op verbruiksreductie. Daar zou je je aan kunnen storen.
- Ga ook rijden met een A4 en pak dezelfde, gevarieerde route.
- Over de komst van een V60 T3/T4 weet ik niks, wie weet dat de mensen met inside info hier iets over kunnen zeggen.
- De A4 staat op het punt om vervangen te worden terwijl de V60 net zijn facelift heeft gehad; je zou gevoelig kunnen zijn een paar jaar niet in het huidige model te moeten rijden.
Om terug te komen op je eerste vraag. Eigenlijk alleen de Harman kadon. Maar die zit nergens meer in, ook niet in de B4. Nu moet ik zeggen dat volvo standaard volgens mij al een mooi pakket heeft zitten. Stoelverwarming, vind ik wel lekker. Stuurverwarming ook, zet die altijd even snel volle stand en daarna weer uit. Lane assist zet ik standaard gelijk uit. Ik heb nu geen adaptive cruise control en mis het ook niet. Zelfs op lange stukken bedenk ik me vaak 'oh ja, had ook cruise control aan kunnen zetten'. Ik heb nu geen elekrtisch verstelbare stoelen, mis ik ook niet.

Dus eigenlijk... mis ik gewoon niet zoveel.. Als het maar stil is in de auto :)

De A4 was volgens mij net iets stiller MAAR in de basis zit er veel minder in die auto.
Olvov60
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 08.12.2022 - 21:37

raspaardje schreef: 09.12.2022 - 10:07
Olvov60 schreef: 09.12.2022 - 09:58 helaas zit ik al in dat jaar Ik mag hem nog rijden tot de zomer van 2023. Daarna is het helaas over. Overnemen zou kunnen maar toch ook weer niet, vind dat een behoorlijke investering want hij gaat waarschijnlijk rond de 30k opleveren.
Dan zit wachten op een eventuele T3/T4 er ook niet in. Dat maakt het al eenvoudiger.
Thanks! Die gaat pas einde 2023 komen?
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2790
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Olvov60 schreef: 09.12.2022 - 10:18 Thanks! Die gaat pas einde 2023 komen?
Nee, de levertijden zijn op dit moment van dien aard dat het mijn inschatting is dat het nooit mogelijk is om zomer 2023 in een nog niet aangekondigde T3/T4 te kunnen rijden.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40610
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Als je Volvostoelen gewend bent wil je niet jaren lang op AUDIstoelen zitten
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2790
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Olvov60 schreef: 09.12.2022 - 10:18 De A4 was volgens mij net iets stiller MAAR in de basis zit er veel minder in die auto.
Maar wat is dan de reden dat je naar een A4 kijkt? Alleen het vermogen?
Daarom ook een B3 gaan rijden en kijken hoe dat aanvoelt. Het maximum vermogen zegt niks over de vermogens- of koppelkromme.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Olvov60
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 08.12.2022 - 21:37

raspaardje schreef: 09.12.2022 - 10:29
Olvov60 schreef: 09.12.2022 - 10:18 De A4 was volgens mij net iets stiller MAAR in de basis zit er veel minder in die auto.
Maar wat is dan de reden dat je naar een A4 kijkt? Alleen het vermogen?
Daarom ook een B3 gaan rijden en kijken hoe dat aanvoelt. Het maximum vermogen zegt niks over de vermogens- of koppelkromme.
De Audi A4 was niet alleen vermogen. De badge zal gegarandeerd meespelen, bewust of onbewust. Ik heb ook Skoda overwogen dit keer, maar vind het idee van premium (maar ook hoe het daadwerkelijk voelt) toch erg belangrijk. Mercedes viel al snel af, omdat ik van mening ben dat de instapmodellen vaak slecht van kwaliteit zijn en overpriced. BMW, dat valt altijd net uit budget, of is gewoon te kaal.

De station is ook twijfel geweest, we hebben 2 kinderen (5 jaar, 2 jaar) en dat is net zo'n gezinssamenstelling waar de kofferbak soms handig is, maar we ook uit de fase zijn van buggy mee, waardoor een sedan ook even in mn gedachten heeft gespeeld (dit alles leidt tot een antwoord op je vraag!!). Voor mij is Volvo station of SUV. Maar de Audi met zijn A4 sedan was een serieuze overweging, tot ik besloot om toch echt voor station te gaan. De Audi RS6 is al jaren een soort van droom auto.. en collega's hebben de A4 Station. Proefrit gedaan in de 150 PK en man o man, wat een heerlijke stille auto is het zeg. De stoelen vond ik ook meer dan prima en alles voelt en oogt premium. Hoewel ik fan ben van Volvo, de CarWow kras-test laat op sommige plekken in de Volvo natuurlijk wel te wensen over!

En hoe meer ik er over nadenk, hoe minder belangrijk ik veel opties vind. Wel is het natuurlijk zo dat als ik 1x adaptive cruise control heb gehad, ik waarschijnlijk nooit meer anders wil. De auto die ik nu rijd is de eerste met echt goed geluid en nu baal ik als een stekker dat ik dat straks niet meer heb.

Edit: Snel weg bij het stoplicht vind ik niet eens zo belangrijk. Wel vind ik het belangrijk dat als ik inhaal in niet na hoef te denken of het haalbaar is met de kracht van het beestje. Dus het is eerder een veiligheids-ding voor me dan dat ik een aso rijder ben (ik rijd max 10-20 km te hard als ik te hard rijd en ik heb pas 1x in de afgelopen 3 jaar de max gezien in deze auto omdat mijn vrouw en ik toevallig in Duitsland reden)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2790
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Oké, je geeft een goede indruk wat belangrijk voor je is.

Een kalere A4 voelt denk ik een stuk minder premium aan dan je denkt, houd daar rekening mee. Met plaats voor knoppen voor opties die je dus niet hebt.
Verder weet ik niet hoe een Advanced in zijn spulletjes zit. Kans dat je in een uitvoering met optionele stoelen hebt gereden?

Een V60 interieur ziet er in elke versie zo goed als hetzelfde eruit.
Jammer dat de personalisatiemogelijkheden steeds beperkter worden, zoals bijv. geen mogelijkheid tot een losse HK audio optie op een Core.
Ga iig luisteren of de standaard audio voor jou acceptabel is.

Hopelijk heb je nu voldoende handvatten gekregen om toch echt je persoonlijke afwegingen te maken en tot een keuze te komen...:-)
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Variomagic
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 05.01.2022 - 21:53

Ik zeg altijd: Audi is ge-engineerd om degelijk aan te voelen. Collega's zie ik dan altijd soort van blij kijken totdat ze zich de vele en gepeperde garagerekeningen herrinderen en dan met een iets van zure afdronk toch allemaal redenen aan proberen aan te dragen waarom het zulke geweldige auto's zijn.

Volvo's is ook wel eens wat mee en daar weet de garage ook wel te schrijven maar voor mijn gevoel laten die je minder vaak staan met een onbenulligheidje.
Laatst gewijzigd door Variomagic op 09.12.2022 - 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”