Waarom is het brandstof (diesel) verbruik hoger in de winter?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pbor
2nd Gear member
Berichten: 226
Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13

Mij valt op dat in de wintermaanden het dieselverbuik (bij gelijk gebruik vd auto) zo’n 5 a 10% hoger is dan in de zomer en voor- en najaar (zie grafiekje hieronder, de blauwe kolommen zijn de wintermaanden).

Ik geloof persoonlijk niet dat dit in die mate aan het gebruik van winterbanden valt toe te schrijven (heb die er pas dit weekend ondergeschroefd, en verbruik was toch al duidelijk hoger). Winter- en zomerbanden hebben bij mij ook dezelfde maat, en dezelfde bandenspanning. Daarnaast waag ik het te betwijfelen dat een winterband zoveel extra (rol)weerstand veroorzaakt. Omdat ze van zachter rubber zijn? Dat is bij lagere temperaturen dan weer vrijwel net zo “hard” als dat van zomerbanden. Grover profiel? Ja, maar ze blijven net zo rond, en rollen over het wegdek ipv glijden.

Wat in ieder gevaal tot een hoger verbruik leidt, is het gegeven dat het meer energie (brandstof) kost om de motor op bedrijfstemperatuur te krijgen. ±8 (6 + 2) ltr olie ca. 150 C extra verwarmen, en het metalen motorblok en versnellingsbak (ca. 250? kg metaal/aluminium)) eveneens natuurlijk. Rijd nog steeds enkel ritten van min cs. 50 km.

Weerscondities (regen en wind) zullen in de wintermaanden voor minder ideale omstandigheden zorgen, i.e. meer weerstand en dus een hoger verbruik.
Ook is koude lucht dikker. Daarmee zal de luchtweerstand vd auto hoger zijn, en dientengevolge ook het verbruik.

Met die dikkere lucht zou ik evenwel verwachten dat een motor optimaler zou moeten kunnen draaien. Dikkere lucht is relatief meer zuurstof in de verbrandingskamers en dus betere verbranding?

Iemand?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V70 D5 6at 2013 - 209k km
V70 2.4d 6mt 2006 418k km
M900 ‘93
900 SL ‘94
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2728
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Ik denk dat je een vrij complete opsomming hebt gegeven...:-)

Ook ik denk dat het het voornamelijk toe te schrijven is aan het koude weer; je motorblok is nu eenmaal wat minder efficient bij een koude motor en het duurt bij lage temperaturen nu eenmaal langer om je motorblok op bedrijfstemperatuur te krijgen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27077
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Je lijst is aardig compleet inderdaad.
Ik merkte bij mijn eigen auto dat van normale banden naar banden met grof profiel ook ongeveer 10% in het verbruik scheelt.
Daarnaast is de verbranding nu iets optimaler (met een normale auto maakt het niet zo gek veel uit) maar maakt het te weinig uit om gemiddeld een verschil te maken in je verbruik.

Vergeet ook niet dat er nu meer restwarmte richting je kachel gaat en dus ook weer energie is die "verloren" gaat.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Misschien nog toe te voegen : evt. gebruik standkachel, meer gebruik van zetel- en evt. stuurverwarming, achteruit- en spiegel ontdooiing, ontwaseming ruiten op maximum na koude start, meer rijden met licht (al maakt dat in Volvo's weinig uit, lichten branden in principe altijd), vaker gebruik van ruitenwissers en -sproeier. Het zijn allemaal kleine beetjes die tot een wat hoger verbruik kunnen leiden.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5390
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Voor je lijstje...

Koude motor en korte ritten rijden is ook niet efficiënt. Motor komt niet (helemaal) op ideale werktemperatuur.
Koude motor draait ook een hoger toerental dan een warmere motor. In de wintermaanden blijft het stationair toerental daarom ook langer hoger met meer verbruik als gevolg.

Overigens, winterbanden ten opzichte van zomerbanden of vier seizoenen banden heeft zeker wel invloed op het verbruik.
Ook banden hebben een energielabel. Rijdt je in de zomer met een zomerband met A-label en in de winter met winterband met D-label, dan gaat je verbruik aanzienlijk omhoog.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Hier altijd standkachel aan 30min onder de 10graden.
De eerste 8km gaat over een 60/80 weg en daar laat ik hem rustig warm worden, automaat blijft de eerste meters een beetje hangen in de toeren maar na het bord einde 50 het dorp uit zakt hij in toeren en komt in lockup.
Na 8km komt de snelweg en gaat de PA aan op 120 in het uur, eigenlijk altijd rustig op de snelweg en ik kan dan 30km zonder oponthoud doorrijden.
Ik heb met awd ook een liter extra nodig toz van de zomer, 7.6 tegen 8.6/100km, in de zomer op Michelin PS4 255/40/19, de winter op Michelin Alpin5 245/45/18.
Bandenspanning check ik elke 2 weken en staat op 2.5bar.
Onder de 10graden gaat automatisch, stuur, stoel en achterruit verwarming aan en ik heb ook eigenlijk altijd de airco/ecc aan ivm met ontwaseming.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
pbor
2nd Gear member
Berichten: 226
Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13

Dit weekend weer eens goed onder de motorkap gekeken. Olieverbruik nog altijd nihil, ruitensproeierreservoir afgetopt met een mengsel van groene zeep, spiritus, en water (achtereenvolgens ca. 5, 5, en 90%).
Nog even de kap boven het motorblok eraf, gemodificeerd wervelklep stangetje nog steeds vast, maar aan de blokzijde niet goed meer vast met speling tot gevolg. Opnieuw (beter) vastgezet met een extra borgmoertje. Fingers crossed dat het nu goed blijft zitten.

Echter, zou dit het meerverbruik (gedeeltelijk) kunnen verklaren?
V70 D5 6at 2013 - 209k km
V70 2.4d 6mt 2006 418k km
M900 ‘93
900 SL ‘94
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27077
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Voor zover ik altijd heb gehoord en ook zelf heb ervaren maakt het geen verschil in verbruik of de wervelkleppen actief zijn of niet.
Puur dat beetje extra koppel onderin.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2007”