Waarom is het brandstof (diesel) verbruik hoger in de winter?
Geplaatst: 12.12.2022 - 14:43
Mij valt op dat in de wintermaanden het dieselverbuik (bij gelijk gebruik vd auto) zo’n 5 a 10% hoger is dan in de zomer en voor- en najaar (zie grafiekje hieronder, de blauwe kolommen zijn de wintermaanden).
Ik geloof persoonlijk niet dat dit in die mate aan het gebruik van winterbanden valt toe te schrijven (heb die er pas dit weekend ondergeschroefd, en verbruik was toch al duidelijk hoger). Winter- en zomerbanden hebben bij mij ook dezelfde maat, en dezelfde bandenspanning. Daarnaast waag ik het te betwijfelen dat een winterband zoveel extra (rol)weerstand veroorzaakt. Omdat ze van zachter rubber zijn? Dat is bij lagere temperaturen dan weer vrijwel net zo “hard” als dat van zomerbanden. Grover profiel? Ja, maar ze blijven net zo rond, en rollen over het wegdek ipv glijden.
Wat in ieder gevaal tot een hoger verbruik leidt, is het gegeven dat het meer energie (brandstof) kost om de motor op bedrijfstemperatuur te krijgen. ±8 (6 + 2) ltr olie ca. 150 C extra verwarmen, en het metalen motorblok en versnellingsbak (ca. 250? kg metaal/aluminium)) eveneens natuurlijk. Rijd nog steeds enkel ritten van min cs. 50 km.
Weerscondities (regen en wind) zullen in de wintermaanden voor minder ideale omstandigheden zorgen, i.e. meer weerstand en dus een hoger verbruik.
Ook is koude lucht dikker. Daarmee zal de luchtweerstand vd auto hoger zijn, en dientengevolge ook het verbruik.
Met die dikkere lucht zou ik evenwel verwachten dat een motor optimaler zou moeten kunnen draaien. Dikkere lucht is relatief meer zuurstof in de verbrandingskamers en dus betere verbranding?
Iemand?
Ik geloof persoonlijk niet dat dit in die mate aan het gebruik van winterbanden valt toe te schrijven (heb die er pas dit weekend ondergeschroefd, en verbruik was toch al duidelijk hoger). Winter- en zomerbanden hebben bij mij ook dezelfde maat, en dezelfde bandenspanning. Daarnaast waag ik het te betwijfelen dat een winterband zoveel extra (rol)weerstand veroorzaakt. Omdat ze van zachter rubber zijn? Dat is bij lagere temperaturen dan weer vrijwel net zo “hard” als dat van zomerbanden. Grover profiel? Ja, maar ze blijven net zo rond, en rollen over het wegdek ipv glijden.
Wat in ieder gevaal tot een hoger verbruik leidt, is het gegeven dat het meer energie (brandstof) kost om de motor op bedrijfstemperatuur te krijgen. ±8 (6 + 2) ltr olie ca. 150 C extra verwarmen, en het metalen motorblok en versnellingsbak (ca. 250? kg metaal/aluminium)) eveneens natuurlijk. Rijd nog steeds enkel ritten van min cs. 50 km.
Weerscondities (regen en wind) zullen in de wintermaanden voor minder ideale omstandigheden zorgen, i.e. meer weerstand en dus een hoger verbruik.
Ook is koude lucht dikker. Daarmee zal de luchtweerstand vd auto hoger zijn, en dientengevolge ook het verbruik.
Met die dikkere lucht zou ik evenwel verwachten dat een motor optimaler zou moeten kunnen draaien. Dikkere lucht is relatief meer zuurstof in de verbrandingskamers en dus betere verbranding?
Iemand?