Pagina 1 van 1

advies v 40 diesel

Geplaatst: 13.12.2022 - 09:58
door Harley2020
Beste forummers,

Ik heb sinds kort een C 30 aangeschaft na mijn C 70 diesel te hebben verkocht.
Ik zou veel minder gaan rijden, maar daar komt nu waarschijnlijk toch verandering in.

Vandaar dat ik toch een diesel aan wil gaan schaffen, budget tot 10.000 euro.

Wil zuinig gaan rijden, dus zou graag een C 30 of V 40 willen gaan rijden.
Wat zijn de verschillen tussen, bijvoorbeeld de C 30 en de V 40 en de motoren?
De D2 nemen of toch de D3, ben op zoek naar een auto vanaf 2012.
Wie kan mij helpen met een verstandig advies?

Fijne dag!

advies v 40 diesel

Geplaatst: 24.12.2022 - 17:32
door Longone
Helemaal geen diesel meer gaan rijden.

Je kunt natuurlijk theoretisch uit gaan rekenen dat de prijs per kilometer voordeliger is, maar bedenk ook dat diesel steeds minder populair wordt en de inruilprijzen richting nul zullen gaan.

Daarbij heb je kans op duizenden Euro's kosten als je stukken krijgt aan de turbo en/of injectoren.

En dan nog het risico dat je diverse steden niet meer inkomt met een diesel.

advies v 40 diesel

Geplaatst: 24.12.2022 - 18:32
door OGA244
Lekker een diesel kopen, je betaald daar zomaar 4 tot 5K minder voor dan voor n benzine, een D2 heeft een 6 bak en doet zomaar 1 op 20.
Een diesel gaat niet naar 0 en kost bij aankoop substantieel minder dan n benzine..

advies v 40 diesel

Geplaatst: 24.12.2022 - 18:37
door Mastiff
OGA244 schreef: 24.12.2022 - 18:32 Lekker een diesel kopen, je betaald daar zomaar 4 tot 5K minder voor dan voor n benzine, een D2 heeft een 6 bak en doet zomaar 1 op 20.
Een diesel gaat niet naar 0 en kost bij aankoop substantieel minder dan n benzine..
+1

advies v 40 diesel

Geplaatst: 24.12.2022 - 19:02
door OGA244
Longone schreef: 24.12.2022 - 17:32
Daarbij heb je kans op duizenden Euro's kosten als je stukken krijgt aan de turbo en/of injectoren.
nee, neem dan een plugin of een EV, hoogvoltage accu va 10k
Er zijn ruim voldoende diesels waar niets aan stuk gaat..

advies v 40 diesel

Geplaatst: 24.12.2022 - 21:21
door Willem V40
OGA244 schreef: 24.12.2022 - 18:32 Lekker een diesel kopen, je betaald daar zomaar 4 tot 5K minder voor dan voor n benzine, een D2 heeft een 6 bak en doet zomaar 1 op 20.
Een diesel gaat niet naar 0 en kost bij aankoop substantieel minder dan n benzine..
+2

advies v 40 diesel

Geplaatst: 29.12.2022 - 16:35
door corsa_gsi
Raar dat er hier niemand over LPG begint.....???

Inbouw voor een 4 cilinder kost ongeveer 2000 euro, wegenbelasting gaat iets omhoog, maar brandstofkosten gaan drastisch naar beneden.
Het meer verbruik van LPG t.o.v. benzine is 15 - 20%, maar je betaalt er dan ook veel minder voor per liter.
Overige onderhoudskosten zijn gelijk aan benzine + 1x in de 2 jaar een LPG filtersetje (bij Prins).

advies v 40 diesel

Geplaatst: 31.12.2022 - 14:45
door dimitripb
Het prijsverschil tussen een liter benzine en diesel is nihil. Je moet dus het verschil in MRB goedmaken via het lagere verbruik (als het om het financiële plaatje gaat). Dat is dan afhankelijk van de hoeveelheid kilometers. Daarnaast moet je dan de aanschafprijs nog goedmaken.
Ik vond de V40 D2 heerlijk rijden en reed gemiddeld 1 op 22 over het hele jaar heen. Dat was nog voordat de maximum snelheid overdag naar 100 km/h ging.
Met het oog op steeds strikter worden regelgeving mbt diesel zou ik nu niet meer overstappen op een diesel.

advies v 40 diesel

Geplaatst: 31.12.2022 - 17:23
door V480-S60
Ik zou gewoon in de huidige auto blijven rijden.
LPG zou ik niet doen vanwege het dan helemaal geen opbergruimte meer hebben. Tenzij je dat niet nodig hebt.

advies v 40 diesel

Geplaatst: 04.01.2023 - 09:05
door MacToob
LPG kan prima in de ruimte waar normaal het reservewiel ligt toch? Ik ben fan van LPG en ik heb het idee dat het momenteel toekomstbestendiger is dan diesel.

advies v 40 diesel

Geplaatst: 04.01.2023 - 12:46
door Fredhead
Die ruimte is in een C30 tamelijk beperkt, ik denk dat je max een 30 liter tank kwijt kan en afhankelijk van je kilometers sta je dan om de dag wel aan de pomp.

advies v 40 diesel

Geplaatst: 13.01.2023 - 10:34
door lala9292
Ik heb recent voor dezelfde keuze gestaan heb voor een diesel (D2) gekozen. Het verschil tussen een D2 (1.6) een T2 (1.6) bij een kilometrage van zo'n 30.000km per jaar is met de huidige brandstofprijzen nog steeds €650,- per jaar. Tel daarbij op dat in de aanschaf het prijsverschil zo'n €4.000,- is, dan heb je over drie jaar bijna €6.000,- bespaard. Zelfs al zou er een tegenvaller zijn in onderhoud, brandstofkosten, inruilwaarde heb je een behoorlijke marge.

Voor de inruilwaarde ben ik overigens niet zo bang. Mijn vorige auto was in een euro 4 diesel met 335.000km op de klok, zelfs daarvoor kreeg ik behoorlijke inruilwaarde én deze auto is ook weer in NL verkocht. Op het moment dat deze auto's in NL niet meer verkocht worden, zal er een markt buiten NL zijn waar interesse is.

Ook de milieuzones (in ieder geval in Nederland) lijken op korte termijn niet zo'n probleem te zijn. Tot 2025 mag je met euro 4 nog alle steden in, vanaf 2025 worden de regels aangescherpt, maar blijft euro 5 de ondergrens. Met een euro 5 kan je dus nog wel een aantal jaren door. In het buitenland kunnen de regels anders zijn, zo worden de regels in Antwerpen per 2025 wel aangescherpt voor euro 5 diesels.

Los daarvan kan het wel interessant zijn om even aan het rekenen te slaan wat de inruil van je huidige C30 tegen een V40 je kost. Ik kan mij voorstellen dat je van het verschil ook best een poos de hogere brandstofkosten kunt dekken, je kunt je dan afvragen of inruilen (zeker als de C30 goed bevalt) op dit moment de meest wijze keuze is.

advies v 40 diesel

Geplaatst: 13.01.2023 - 11:25
door OGA244
@Lala9292, precies de goede keuze gemaakt met de juiste motivatie

advies v 40 diesel

Geplaatst: 24.01.2023 - 15:41
door corsa_gsi
Alleen geen LPG meegenomen in de vergelijking en bij 30duizend per jaar is dat zeker de goedkoopste brandstof.

advies v 40 diesel

Geplaatst: 24.01.2023 - 15:46
door OGA244
Lpg is bij n modernere volvo geen zinnig alternatief, zie teveel problemen bij de paar die we in onderhoud hebben...
Bij n V40 vraagt zelfs een kleine tank al veel ruimte

advies v 40 diesel

Geplaatst: 24.01.2023 - 21:14
door WillyWortel2
Diesel zal in veel gevallen gunstiger uitpakken met onderhoudskosten al moet er een voorbehoud gemaakt worden met de nieuwe milieu meting. Volvo's staan er wat die milieumeting betreft voorlopig goed voor uitgezonderd de 4 cylinder versies die er om bekend staan olie te verbruiken. Olieverbuik is tot nader order verdacht als oorzaak voor het zakken voor de nieuwe toettest.

Ik heb bewust voor een Euro 3 Volvo met dieselmotor gekozen vanwege naderend onheil met de roettest.
Milieuzones heb ik voorlopig geen problemen mee, daar kom ik nooit.