advies diesel

De opvolger van P1800 en 480
Plaats reactie
Harley2020
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 24.10.2020 - 18:46
Locatie: Loosdrecht

Beste Forummers,

Sinds kort heb ik C 30 2.0 na mijn C 70 diesel te hebben ingeruild omdat ik minder zou gaan rijden.
Echter, dit gaat toch veranderen, dus vandaar dat ik toch op zoek wil gaan naar een zuinige diesel.

Vind het C 30 model super, maar V 40 is ook een optie.

Mijn budget is maximaal 10.000 euro, daarvoor zoek ik een diesel vanaf 2012 met weinig kilometers.
Mijn vraag is vooral, de d2 nemen of naar een d3 zoeken?
En wat zijn de voor of nadelen?
Inruil natuurlijk mogelijk....

Wie kan mij helpen met zinnig advies?

Fijne dag!
Wie het laatst lacht....heeft het niet begrepen....
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De latere D2 modellen zijn redelijk betrouwbaar voor zover ik weet.
Een V40 is van een modernere generatie Volvo en is iets praktischer dan een C30 is.
Bevalt de C30 goed dan zou ik hem zeker gewoon meenemen in je zoekopdrachten en kijken wat er allemaal verkrijgbaar is.
Zou persoonlijk een D2 (welke van de modellen dan ook) met meer opties verkiezen boven een D3 die kwaler uit is gerust. Sowieso is de D3 alleen maar in de V40 verkrijgbaar.

De nodige jaren terug heb ikzelf een dag een V40 mee gehad en ik zit zelf lekkerder in de stoelen van een C30.
Kan aan de uitvoering hebben gelegen maar zeker een ding om op te letten als je gaat proefrijden.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Harley2020
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 24.10.2020 - 18:46
Locatie: Loosdrecht

Dank je, Fredhead......fijne dag!
Wie het laatst lacht....heeft het niet begrepen....
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

I.i.g. de 2L Volvo diesel verkiezen boven de 1.6 PSA diesel.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Als je hem in D2 vorm zoekt verklein je de zoektocht tot de V40.
De latere D2 met de 8 klepper in plaats van de 16 kleps 1.6D is redelijk betrouwbaar te noemen.

Ik had zelf een V50 met de 2.0D en dat was een aardige dosis ellende motorisch.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
wobbut
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 18.11.2018 - 13:16
Locatie: 's-Hertogenbosch

De 1.6 8v D2 is ook geleverd in de latere V50/S40/C30, vanaf 2010 ongeveer volgens mij. Onze V50 D2 (2012 en ook euro5) draait er al ruim 2 ton prima op. Eenmaal de injectors moeten vervangen, verder probleemloos.
'08 Volvo V70 2.5FT Geartronic (Obbetuning)
'10 Alfa Romeo MiTo 1.4 TCT

Actueel verbruik V70 | Afbeelding

-----
'12 Volvo V50 D2 Limited Edition (Obbetuning)
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Zijn ze ook geleverd met de 2.4 5 cil?
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
redracer
4th Gear member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

tot mei 2010
1.6d 109pk 240nm
2.0d 136pk 320nm
D5 5cil. 180pk 400nm ( aut 350nm )

na mei 2010
1.6 D2 115pk
2.0 D3 150pk 5 cilinder
2.0 D4 177pk 400nm 5 cilinder

Dit zijn nog geen van alle VEA ( vanaf my 2014 ) dus zeker na 2010 goede motoren.
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Dan wist ik het wel. Altijd voor de 5 cil gaan.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Mijn vrouw heeft eens een dag een C30 2.0d mee gehad, dat ding was al een bommetje met lekker koppel.
Ik heb wel een vermoeden wat een D5 met een C30 kan doen, dikke overkill.
Wanneer je er 1 kunt vinden, onderhoud geven en je kan er een hoop plezier mee hebben.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Herman123
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 13.07.2020 - 17:59

De 5-cilinder diesels zijn fantastisch leuk om mee te rijden en betrouwbaar maar niet heel erg zuinig. Met mijn C30 D4 haal ik amper 1 op 18 terwijl dit vooral snelwegkilometers zijn waarbij ik mij keurig aan de maximum snelheid houd.

Een C30 D3 of D4 is zeldzaam (bijna altijd invoer buitenland). De C30 D2 schijnt veel zuiniger te zijn en is gemakkelijk te vinden.

Van de V40 zijn er twee varianten van de D4-uitvoering. In het begin was die voorzien van dezelfde 5-cilinder als mijn C30. Na ruim een jaar kwam daar een 4-cilinder voor in de plaats met 190 pk. De laatste uitvoering schijnt echt een juweeltje te zijn, snel en zuinig (maar geen 5-cilinder... ;-)). Omdat die 190pk D4 in de lage bijtelling viel is hij destijds veel "verkocht" als leaseauto en is er nu dus ook redelijk veel aanbod. Ook de V40 D3 en D2 zijn gemakkelijk te vinden.

Keuze met alleen het gevoel: een 5-cilinder diesel;
Keuze met gevoel en verstand: een V40 met de 190pk D4.
Huidige Volvo's:
V70 T5 Exclusive-line automaat 1997
C30 D4 R-Design automaat 2011 (5-cilinder ;-))

Vorige Volvo's:
V70 2.5 10V 1997
850 Estate 2.5 10V 1995
850 Estate 2.5 10V 1994
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Misschien is je C30 laten ombouwen naar LPG een optie?
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Harley2020
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 24.10.2020 - 18:46
Locatie: Loosdrecht

Beste allemaal,

Dank voor jullie input; sinds een week of 3 heb ik nu een C 30 D2 R design uit 2012, dit model vind ik gewoon veel mooier dan een V 40...
165.000 gelopen en veel opties en boekjes aanwezig EN Nederlandse auto; met lederen bekleding, alle r design opties EN verwarmde stoelen, navigatie en schuifdak....daarbij ook nog in mijn favoriete kleur wit...

Vorig jaar mijn C 70 Inscription uit 2012 verkocht, zat wel Premium audio in, fantastisch geluid.
In huidige C 30 zit gewoon basis audio, maar daar gaat Doeke begin mei iets aan doen....en auto gaat morgen naar tuner voor wat extra koppel...resume, erg blij met auto, genieten met rijden!
Wie het laatst lacht....heeft het niet begrepen....
Plaats reactie

Terug naar “C30”