Verbruik accu bedroevend laag?

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
stefspecial
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 05.04.2022 - 21:34

Toen het echt wat kouder werd onlangs ging hij bij mij met de long range van de 'gemiddelde' 58-63 km naar rond de 48-51 km. Toe het erg koud was (-9) en ik wat sneller stuk gereden had en weer ging opladen ging hij zelfs een keer naar slechts 43 km. Nu gaat hij alweer naar normale waarden. Getoonde actieradius is wat ik ervaar ook mede afhankelijk van hoe zuinig je hebt gereden de keren daarvoor.
Met voorverwarmen via elektra via standkachel is auto heerlijk schoon van ijs en voorverwarmd en mogelijk ook een verwamde accu. Ik vind het bij zeer lage temperaturen nog steeds zeer acceptabel qua actieradius. In de Pure stand vind ik overigens de airco niet fijn werken, hij krijgt dan een eco-stand en ik heb nog steeds niet gevonden hoe ik die daar uit zet. Kan volgens mij niet. Heb dus ook maar de Individual stand ingesteld op Pure en dan neemt hij veel daarvan over maar heb je wel een 'normale' airco werking.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4537
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

stefspecial schreef: 19.12.2022 - 21:34 Toen het echt wat kouder werd onlangs ging hij bij mij met de long range van de 'gemiddelde' 58-63 km naar rond de 48-51 km. Toe het erg koud was (-9) en ik wat sneller stuk gereden had en weer ging opladen ging hij zelfs een keer naar slechts 43 km. Nu gaat hij alweer naar normale waarden. Getoonde actieradius is wat ik ervaar ook mede afhankelijk van hoe zuinig je hebt gereden de keren daarvoor.
Met voorverwarmen via elektra via standkachel is auto heerlijk schoon van ijs en voorverwarmd en mogelijk ook een verwamde accu. Ik vind het bij zeer lage temperaturen nog steeds zeer acceptabel qua actieradius. In de Pure stand vind ik overigens de airco niet fijn werken, hij krijgt dan een eco-stand en ik heb nog steeds niet gevonden hoe ik die daar uit zet. Kan volgens mij niet. Heb dus ook maar de Individual stand ingesteld op Pure en dan neemt hij veel daarvan over maar heb je wel een 'normale' airco werking.
De getoonde actieradius is afhankelijk van de parameters van die desbetreffende rit, zie : https://www.volvocars.com/nl/support/to ... win-engine
De vorige rit(ten) staan daar buiten. En ja ook in Pure kun je de airco aanzetten (althans als je net als ik Sensus hebt), je moet alleen die setting wel opslaan in je proefiel anders gaat hij de volgende rit gewoon weer op eco. NB! echter, de airco werkt niet bij omgevingstemperaturen onder ca. 4 graden.
Uit de handleiding:
Bij activering van de rijmodus Pure worden enkele parameters in de instellingen van de klimaatregeling gewijzigd en gelden functiebeperkingen voor bepaalde elektrische verbruikers. Bepaalde instellingen zijn handmatig te herstellen, maar de volledige functionaliteit is alleen te verkrijgen door de rijmodus Pure te verlaten of de rijmodus Individual aan te passen maximale functionaliteit op klimaatregelingsgebied.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”