Verbruik accu bedroevend laag?

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Gebruikersavatar
Rudyvg
4th Gear member
Berichten: 813
Lid geworden op: 19.10.2010 - 09:32
Locatie: Leiden

Het is inmiddels behoorlijk frisjes buiten, maar gelukkig werkt mijn verwarming en de standkachel weer. De reparatie daarvan gebeurde net voordat het echt koud werd in Nederland. Heerlijk om met dit weer warmpjes in te stappen. Echter valt mij een ding nu op danwel tegen. Dat is het verbruik van de accu. Ik heb dat nu een aantal dagen in de gaten gehouden. Auto aan de paal, voorverwarming aan, timer etc. Bij instappen een volle accu (40 km range op pure stand) en vervolgens gaan rijden. Voor de zekerheid zet ik dan de stoel- en stuurverwarming uit om niet te veel energie te vragen. De eerste paar kilometer giert de range achteruit. Stad uit (ongeveer 2,5 kilometer) kost ruim 10 kilometer range. Daarna provinciale weg met enkele stoplichten, waarbij het verbruik iets minder exorbitant wordt. Maar al met al is het na 19 kilometer helemaal op, de accu is leeg.

Voor de reparatie (maar dus ook met hogere temperaturen) haalde ik meestal wel ruim 30 kilometer in de pure stand. Ik ben even zoekende of er nu echt iets mis is en ik terug moet naar de dealer, of dat ik me er gewoon bij neer moet leggen dat ondanks de procedure zoals hierboven beschreven, de auto gewoon met deze temperaturen bij lange na niet instaat is om zijn opgegeven bereik te halen.

Zijn er andere hybride rijders met soortgelijke ervaringen?
V70 2.0D Momentum MY2008
V70 D3 Dynamic Edition MY2016

XC90 90th Anniversary Edition MY2018
XC90 T8 Inscription Exclusive MY2022
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Accu range met dit soort temperaturen loopt al gauw 30% terug. 30 km range min 30% kom je dus op een 20km uit.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat je vorige winter bij -7 wel 40 km haalde. Volgens mij dus niet veel mis?
Als ik nog even terug denk aan mijn D6: daar haalde in in de zomer ruim 45 kilometer mee. In de winter nog geen 30.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Rudyvg
4th Gear member
Berichten: 813
Lid geworden op: 19.10.2010 - 09:32
Locatie: Leiden

Vorige winter had ik nog een D4, die haalde met gemak 900 kilometer ;)

Maar range zou 40 moeten zijn en je haalt minder dan de helft. Het heeft eigenlijk geen nut meer om uberhaupt op te laden want het voegt nauwelijks iets toe. Maar wellicht is het dus echt gewoon de kou.
V70 2.0D Momentum MY2008
V70 D3 Dynamic Edition MY2016

XC90 90th Anniversary Edition MY2018
XC90 T8 Inscription Exclusive MY2022
stefspecial
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 05.04.2022 - 21:34

Heeft deze de long range accu van rond de 18,8 kw? Die zit er bij ons in en ik merk wel wat minder range dan normaal met warmer weer maart scheelt niet veel. Ik ben juist andersom verbaasd dat het weinig verschil maakt.
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Kachel vreet ook stroom dus mischien iets langer voorverwarmen aan de paal.
Stoelverwarming en stuurverwarming verbruikt veeel minder.

Eric
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Rudyvg schreef: 14.12.2022 - 21:24 Maar range zou 40 moeten zijn en je haalt minder dan de helft.
Je geeft zelf aan dat je normaal niet meer dan 30 haalt, Dat je nu dus maar 20 haalt is niet minder dan de helft, maar 30% minder en dat komt overeen met wat de beperking van de range is bij alle accu aangedreven auto's in winterse omstandigheden.
Niet alleen jou Volvo heeft daar last van.
Daarnaast kent Volvo het begrip eDTE waarde:https://www.volvocars.com/nl/support/to ... win-engine
Dat hij in het begin als startwaarde in Pure 40 km aangeeft is dus normaal, dat het daarna heel snel terugloopt met -7 ook.
Rudyvg schreef: 14.12.2022 - 21:24 Het heeft eigenlijk geen nut meer om uberhaupt op te laden want het voegt nauwelijks iets toe.
Dat ligt vooral aan je rijgedrag. In mijn geval ligt dat duidelijk anders.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

stefspecial schreef: 14.12.2022 - 21:48 Heeft deze de long range accu van rond de 18,8 kw? Die zit er bij ons in en ik merk wel wat minder range dan normaal met warmer weer maart scheelt niet veel. Ik ben juist andersom verbaasd dat het weinig verschil maakt.
Rijd jij dan wel in Pure? Pas dan weet je namelijk wat werkelijk het verschil is.

Hier een link naar accu range in de winterse praktijk: https://www.autoblog.nl/nieuws/elektris ... -kou-64110
Citaat: AutoBild (01/2014) reisde met de Renault Zoe, Mitsubishi i-MiEV, BMW i3, Nissan Leaf en Tesla Model S af naar de Alpen. De Renault Zoe, die volgens de boekjes 195 km zou moeten kunnen halen, liet het in de kou al na 59 kilometer afweten. De Mitsubishi i-MiEV (150 km) en BMW i3 (160 km) waren niet veel beter, na 61 kilometer was het uit met de pret. De Nissan Leaf (199 km) wist het 69 kilometer vol te houden. Voor de Tesla Model S (500 km) duurde het wat langer, maar ook hier snoepte de kou flink aan de range. Na 207 km stond de grote zakensedan zonder stroom langs de kant van de weg.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Rudyvg
4th Gear member
Berichten: 813
Lid geworden op: 19.10.2010 - 09:32
Locatie: Leiden

stefspecial schreef: 14.12.2022 - 21:48 Heeft deze de long range accu van rond de 18,8 kw? Die zit er bij ons in en ik merk wel wat minder range dan normaal met warmer weer maart scheelt niet veel. Ik ben juist andersom verbaasd dat het weinig verschil maakt.
Nee dit is nog de 'kleine' accu. Die heeft volledig opgeladen 40 km range in Pure en 35 km range in Hybride.
V70 2.0D Momentum MY2008
V70 D3 Dynamic Edition MY2016

XC90 90th Anniversary Edition MY2018
XC90 T8 Inscription Exclusive MY2022
Gebruikersavatar
Rudyvg
4th Gear member
Berichten: 813
Lid geworden op: 19.10.2010 - 09:32
Locatie: Leiden

Gouwe schreef: 15.12.2022 - 08:24
Rudyvg schreef: 14.12.2022 - 21:24 Maar range zou 40 moeten zijn en je haalt minder dan de helft.
Je geeft zelf aan dat je normaal niet meer dan 30 haalt, Dat je nu dus maar 20 haalt is niet minder dan de helft, maar 30% minder en dat komt overeen met wat de beperking van de range is bij alle accu aangedreven auto's in winterse omstandigheden.
Niet alleen jou Volvo heeft daar last van.
Daarnaast kent Volvo het begrip eDTE waarde:https://www.volvocars.com/nl/support/to ... win-engine
Dat hij in het begin als startwaarde in Pure 40 km aangeeft is dus normaal, dat het daarna heel snel terugloopt met -7 ook.

Misschien was ik niet helemaal duidelijk. 30 kilometer in hybride (van de 35). De 18-19 kilometer van de afgelopen dagen is in Pure modus. En is dus minder dan de helft van de range. Ondanks voorverwarmen aan de paal.
Rudyvg schreef: 14.12.2022 - 21:24 Het heeft eigenlijk geen nut meer om uberhaupt op te laden want het voegt nauwelijks iets toe.
Dat ligt vooral aan je rijgedrag. In mijn geval ligt dat duidelijk anders.
Das wel een knappe conclusie, denk niet dat het dat is. In Pure nodigt de XC90 ook niet echt uit om gas te geven, je kan beter rechts blijven staan bij het stoplicht.
V70 2.0D Momentum MY2008
V70 D3 Dynamic Edition MY2016

XC90 90th Anniversary Edition MY2018
XC90 T8 Inscription Exclusive MY2022
Gebruikersavatar
Rudyvg
4th Gear member
Berichten: 813
Lid geworden op: 19.10.2010 - 09:32
Locatie: Leiden

erichendri schreef: 14.12.2022 - 23:05 Kachel vreet ook stroom dus mischien iets langer voorverwarmen aan de paal.
Stoelverwarming en stuurverwarming verbruikt veeel minder.

Eric
Hi Eric, hoe kan je dat inregelen qua langer voorverwarmen? Ik stel nu gewoon een starttijd in via de timer. Misschien zie ik iets over het hoofd? Thx!
V70 2.0D Momentum MY2008
V70 D3 Dynamic Edition MY2016

XC90 90th Anniversary Edition MY2018
XC90 T8 Inscription Exclusive MY2022
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Rudyvg schreef: 15.12.2022 - 09:24
Gouwe schreef: 15.12.2022 - 08:24
Rudyvg schreef: 14.12.2022 - 21:24 Maar range zou 40 moeten zijn en je haalt minder dan de helft.
Je geeft zelf aan dat je normaal niet meer dan 30 haalt, Dat je nu dus maar 20 haalt is niet minder dan de helft, maar 30% minder en dat komt overeen met wat de beperking van de range is bij alle accu aangedreven auto's in winterse omstandigheden.
Niet alleen jou Volvo heeft daar last van.
Daarnaast kent Volvo het begrip eDTE waarde:https://www.volvocars.com/nl/support/to ... win-engine
Dat hij in het begin als startwaarde in Pure 40 km aangeeft is dus normaal, dat het daarna heel snel terugloopt met -7 ook.

Misschien was ik niet helemaal duidelijk. 30 kilometer in hybride (van de 35). De 18-19 kilometer van de afgelopen dagen is in Pure modus. En is dus minder dan de helft van de range. Ondanks voorverwarmen aan de paal.
Rudyvg schreef: 14.12.2022 - 21:24 Het heeft eigenlijk geen nut meer om uberhaupt op te laden want het voegt nauwelijks iets toe.
Dat ligt vooral aan je rijgedrag. In mijn geval ligt dat duidelijk anders.
Das wel een knappe conclusie, denk niet dat het dat is. In Pure nodigt de XC90 ook niet echt uit om gas te geven, je kan beter rechts blijven staan bij het stoplicht.
Rijgedrag bedoel ik niet mee hoeveel gas je geeft of hoe vaak etc, veel meer dat als je alleen lange afstanden rijdt dan is het voordeel van elektrisch rijden beperkt. Rijd je alleen maar rondjes om de kerk of kun je overal laden onderweg dan ligt dat anders.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Rudyvg schreef: 15.12.2022 - 09:29
erichendri schreef: 14.12.2022 - 23:05 Kachel vreet ook stroom dus mischien iets langer voorverwarmen aan de paal.
Stoelverwarming en stuurverwarming verbruikt veeel minder.

Eric
Hi Eric, hoe kan je dat inregelen qua langer voorverwarmen? Ik stel nu gewoon een starttijd in via de timer. Misschien zie ik iets over het hoofd? Thx!
Als jij een timer gebruikt kun je niet "beter" voorverwarmen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Begrijp ik hieruit nou goed dat deze auto een elektrische standverwarming heeft? Mijn XC90T8 had destijds nog een brandstof standkachel - vandaar de vraag.

In mijn P8 (EV) is de verwarming uiteraard elektrisch en er zit een app ( range optimizer) in de auto waarbij je de bijdrages van rijgedrag, verwarming en de aandrijving aan het totale verbruik enigszins kunt monitoren. Zelfs als je de auto aan de kabel voorwarmt m.b.v. de timer is het ‘schrikken’ als je ziet hoeveel energie buiten de aandrijving nog nodig is gedurende de eerste paar kilometers. Daarna zakt het gelukkig in stappen tot een normaler niveau - al is het nu hoger dan ‘s zomers.
Je ziet in die app dat het opwarmverbruik initieel soms wel tot 7 kw kan zijn. De verwarming is stoelverwarming en stuurverwarming hebben daarentegen volgens Volvo geen merkbaar effect op het verbruik. Bij EV’s luidt het advies dan ook: verwarming laag, stuur- en stoelverwarming juist hoog om de range te optimaliseren bij behoud van comfort.


Juist met koud weer is de accucapaciteit sowieso minder. Bij de P8 wordt de accu bij het gebruik van de timerfunctie enigszins voorgewarmd, bij een directe start met de app is het vooral het interieur wat aangenaam warm wordt. Of de accu dan ook meegenomen in het voorwarmproces wordt betwijfel ik. Is dat bij de hybrides nu ook het geval?
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Mijn T8 heeft geen elektrische standkachel (mijn D6 had dat wel) in ieder geval (indien aangesloten op de laadpaal). Maar met gebruik van de standkachel kun je wel de aanslag op de accu capaciteit besparen, o.a. door het op de juiste temperatuur brengen van de accu?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Rudyvg
4th Gear member
Berichten: 813
Lid geworden op: 19.10.2010 - 09:32
Locatie: Leiden

Gouwe schreef: 15.12.2022 - 10:39
Rudyvg schreef: 15.12.2022 - 09:29
erichendri schreef: 14.12.2022 - 23:05 Kachel vreet ook stroom dus mischien iets langer voorverwarmen aan de paal.
Stoelverwarming en stuurverwarming verbruikt veeel minder.

Eric
Hi Eric, hoe kan je dat inregelen qua langer voorverwarmen? Ik stel nu gewoon een starttijd in via de timer. Misschien zie ik iets over het hoofd? Thx!
Als jij een timer gebruikt kun je niet "beter" voorverwarmen.
Thanks. Misschien is de conclusie wel gewoon dat het echt aan de kou ligt. Maar je zou van een Zweedse auto verwachten dat daar wel rekening mee is gehouden. Het elektrisch rijden beperkt zich bij mij tot stad en stukje N-weg. Zodra de snelheid naar de 100 gaat, schakel ik de accu uit zodat ik bij aankomst nog een stukje elektrisch kan rijden. In zijn geheel heeft het gewoon echt flinke invloed op het verbruik. Zomerse temperaturen kom ik door zo veel mogelijk te laden op een benzine verbruik van ongeveer 1:13 a 1:14. Het verminderde bereik heeft dan ook zijn effect op het benzineverbruik, 1:11 is nu de max en dan rij ik echt keurig.
V70 2.0D Momentum MY2008
V70 D3 Dynamic Edition MY2016

XC90 90th Anniversary Edition MY2018
XC90 T8 Inscription Exclusive MY2022
Gebruikersavatar
Rudyvg
4th Gear member
Berichten: 813
Lid geworden op: 19.10.2010 - 09:32
Locatie: Leiden

mga1600 schreef: 15.12.2022 - 12:07 Begrijp ik hieruit nou goed dat deze auto een elektrische standverwarming heeft? Mijn XC90T8 had destijds nog een brandstof standkachel - vandaar de vraag.

In mijn P8 (EV) is de verwarming uiteraard elektrisch en er zit een app ( range optimizer) in de auto waarbij je de bijdrages van rijgedrag, verwarming en de aandrijving aan het totale verbruik enigszins kunt monitoren. Zelfs als je de auto aan de kabel voorwarmt m.b.v. de timer is het ‘schrikken’ als je ziet hoeveel energie buiten de aandrijving nog nodig is gedurende de eerste paar kilometers. Daarna zakt het gelukkig in stappen tot een normaler niveau - al is het nu hoger dan ‘s zomers.
Je ziet in die app dat het opwarmverbruik initieel soms wel tot 7 kw kan zijn. De verwarming is stoelverwarming en stuurverwarming hebben daarentegen volgens Volvo geen merkbaar effect op het verbruik. Bij EV’s luidt het advies dan ook: verwarming laag, stuur- en stoelverwarming juist hoog om de range te optimaliseren bij behoud van comfort.


Juist met koud weer is de accucapaciteit sowieso minder. Bij de P8 wordt de accu bij het gebruik van de timerfunctie enigszins voorgewarmd, bij een directe start met de app is het vooral het interieur wat aangenaam warm wordt. Of de accu dan ook meegenomen in het voorwarmproces wordt betwijfel ik. Is dat bij de hybrides nu ook het geval?
Is misschien wel een goede tip om eens uit te proberen. Initieel zet ik nu juist stoel- en stuurverwarming uit omdat ik veronderstelde dat dit behoorlijk wat zou verbruiken. Hij hangt nu aan de paal, moet straks weg. Zal de timer aanzetten en de verwarming laag. Ritje dwars door de stad, eens kijken of het merkbaar is.
V70 2.0D Momentum MY2008
V70 D3 Dynamic Edition MY2016

XC90 90th Anniversary Edition MY2018
XC90 T8 Inscription Exclusive MY2022
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Ach, ik hou altijd 20 km aan als ik in Pure elektrisch rij. Zeker met veel stoplichten kost het veel stroom. Goed voor een boodschap hier in de stad.
Voor langere ritten maakt het minder uit denk ik, met een volle accu spaar je de eerste kilometers wel wat brandstof uit maar daarna is de koek natuurlijk op.
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

BraboFrits schreef: 15.12.2022 - 16:27 Ach, ik hou altijd 20 km aan als ik in Pure elektrisch rij. Zeker met veel stoplichten kost het veel stroom. Goed voor een boodschap hier in de stad.
Voor langere ritten maakt het minder uit denk ik, met een volle accu spaar je de eerste kilometers wel wat brandstof uit maar daarna is de koek natuurlijk op.
Ja mijn T8 kwam ook niet veel verder dan dat, maar ik reed meestal in hybrid mode. Opvallend vond ik wel dat als ik dan bijvoorbeeld 300 km verder voor een stoplicht stond te wachten ik toch weer elektrisch op gang kwam. En dat scheelde volgens mij een hele grote slok benzine want 2000 kg op gang brengen kost nou eenmaal veel energie. Ik vond ‘m gezien het formaat erg zuinig.
Maar nieuwere exemplaren moeten natuurlijk veel verder kunnen. Jouw accu is nog geen 10 kw meen ik ( de mijne was ook my 2016) en de nieuwe ruim 18.
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Maar is dit je instelling met 5 graden onder nul dan sta je vanuit Groningen bij Amersfoort stil met een EV van Volvo?
Temperatuur op laag bij -5 is toch niet comfortabel.
Ik zie mensen dan met sjaal en dikke jas in de auto zitten, moeten ze ingrijpen omdat iemand op zijn telefoon zit dan kan dat niet omdat de jas in de weg zit…
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Rudyvg
4th Gear member
Berichten: 813
Lid geworden op: 19.10.2010 - 09:32
Locatie: Leiden

N=1 en de omstandigheden zijn natuurlijk niet vergelijkbaar, maar het lijkt er op dat het vol aanzetten van stoel- en stuurverwarming en het terugdraaien van de reguliere verwarming (19,5 met minimale ventilatie) wel wat oplevert. Gisteren 13 kilometer gereden en zowaar nog 14 kilometer range over in Pure modus. Het zit 'm denk ik toch in het opwarmen van de accu. Hoe meer energie daar naar toe kan gaan in korte tijd, des te eerder stabiliseert het accu verbruik zich. Het opwarmen aan de paal zal best wat doen, maar is niet voldoende.

Maar goed, dank voor het meedenken allemaal. Voorlopig hou ik het maar op de kou en de instellingen. Als de temperatuur weer oploopt eens zien of de range dan ook weer toeneemt.

Prettig weekend allemaal en probeer niet van de weg te glijden!
V70 2.0D Momentum MY2008
V70 D3 Dynamic Edition MY2016

XC90 90th Anniversary Edition MY2018
XC90 T8 Inscription Exclusive MY2022
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”