Ervaring met software V90 recharge vanaf 2022

De nieuwe generatie S en V90
Gebruikersavatar
sunnyfunny
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 16.10.2022 - 22:53

Ik heb mijn V90 nu een ruim een maand en 2500km. Bij aanschaf zeer getwijfeld of ik een AAOS auto wilde. De dealer wilde natuurlijk graag verkopen en had als enige sterke argument de toekomstige verwachtingen van AAOS tov Sensus. Tsja die glazen bol.
Enfin, gekocht want ik vind de auto mooi en fijn rijden. Ja hij kan een stuk minder dan Sensus, maar hier heb ik geen ervaring mee, en weet dus niet wat ik daarvan zou vinden. Ik erger mij aan alle kleine bezuinigingen die gemaakt zijn en zou de huidige nieuwprijs 91000€ er niet voor neertellen. Maar goed zonder internet zou ik niet weten wat er veranderd is en wat er vroeger allemaal kon. Ik mis uit mijn Lancia van vroeger nog steeds de automatische luchtrecirculatie bij gebruik van de ruitensproeier……15 jaar geleden:)

De V90 werkt bij mij goed. Starten en rijden geen probleem.
Wel :4 keer het scherm opnieuw opgestart. 1 keer had ik alleen maar DAB zenders, geen FM,
3 x was er geen Internet verbinding (waarvan 2x de reset van 20 sec home knop werkte). De voice command knop op het stuur werkte niet. Hiervoor een factory reset gedaan en dat werkte. Moest wel alles weer inloggen, koppelen (2sleutels in de auto) profiel aanmaken. Dus even zoet.
1 keer de laadkabel er niet uit kunnen halen. Paar open en dicht. Ff 1 minuut wachten nog eens en toen wilden hij de kabel loslaten.

Soms is de app (iPhone) de weg even kwijt (ik denk dat de auto dan ook even geen internet heeft). Maar meestal nog een keer proberen en dan werkt hij wel. bv de standkachel. Laadstatus duurt even voordat de juiste “in beeld” komt.

Het enige wat mis is gegaan bij de koop is dat de auto geen (werkende) schop sensor heeft. Met de verkoper had ik voor die tijd hierover gesproken (op papier), gezien de COVID problemen. Gelukkig wist ik wel dat er nu AAOS in zit en dat Apple CarPlay ondertussen werkte.

Ik merk wel dat er weinig kennis is bij de dealers over AAOS en de laatste leveringen. Mede door de vele veranderingen en extra veranderingen door de chip tekorten. Daar mogen ze bij VOLVO wel wat scherper op zitten om de klant niet teleur te stellen.

Ik weet dus niet hoe Sensus zou bevallen, maar ik lees wel dat het een stuk minder snel is. AAOS vind ik af en toe al te langzaam……. Denk zo langzaamaan dat ik dus geen Sensus zou willen, mits Volvo het AAOS op niveau weet te krijgen.
Als ik instap en de auto aan zet is AAOS eigenlijk meteen actief. Voice command kan meteen een navigatie opdracht accepteren, dat werkt goed.

Nu nog
Cruise control functies terugplaatsen
Drive modus en accu hold sneltoetsen
Mute knop (play/pauze) op het stuur
Apple CarPlay via stuur bediening en weergave op instrumentenpaneel en head up display.
Instrumenten display zelf kunnen personaliseren.
Meer kunnen via de app. Maar vind eigenlijk alleen standkachel (stoel en stuur ook svp)/wel of niet op slot/ locatie en brandstof/laad status belangrijk.

Hopelijk kunnen ze jouw auto betrouwbaar krijgen. Mijn radio valt niet uit (Almere goede ontvangst DAB en FM). Wel proef gereden in een Sensu Volvo bij Arnhem waar wel uitval van DAB was. Jouw problemen klinken internet gerelateerd. Wellicht daar de Volvo op laten controleren.
V90 T6 Recharge Aaos. (met "luchtwokkels")
ex : Citroen C5 Tourer HDI200 exclusive (bollen dus, geen wokkels)
JAAM
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 17.11.2021 - 10:38

Dank voor deze reactie. Waar het betreft de app, deelde de dealer mede dat AAOS ontworpen is voor Android. Apple is volgens hem een van de oorzaken van het probleem. Dat zou er de reden van zijn dat ik de preconditioning niet kan opstarten. Voor wat betreft het zwarte middenscherm, de radio die het niet doet en de onverwachte remingrepen als ik binnen de bebouwde kom rijdt en er loopt iemand op de stoep, is mijn V90 T6 Recharge waarschijnlijk een uitzondering. Op zoek maar een gemotiveerde dealer met kennis van zaken. Heeft er iemand een suggestie?
Volvohistorie:

340 DL 1,6 Diesel
340 DL 1,4
440 DL 1,8
V 70 2,0
V 70 2,0
V 70 D 4
V 70 D 4
C 30 1,6 D R design
V 90 T 4 Inscription
V 40 T 3 Polar sport
XC 60 T6 Recharge
V 90 T6 Inscription Exclusive
V 90 T 6 Ultimate Bright
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5105
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

De dealer die geleverd heeft lijkt me de aangewezen partij mocht die zijn werk naar jou oordeel niet goed doen kan je ze daar op aanspreken en uiteindelijk naar de importeur
Gebruikersavatar
sunnyfunny
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 16.10.2022 - 22:53

Nieuwe voorruit gekregen ooit, vanwege de remingrepen?
Het zwarte (midden) scherm zie ik soms als ik de iPhone aan de draad hang en Apple CarPlay moet opstarten. Homeknop en ontkoppelen (komt het scherm weer terug)en opnieuw aansluiten vd telefoon helpt dan. Verder geen zwart scherm.
Geen probleem met de App, iPhone 11 pro, IOS 16 en de Volvo Cars App net bijgewerkt naar versie 22, maar ook met de 21 versie geen problemen. Wel even geduld hebben met de indicaties vd app. Wellicht kan je wat met deze info.
V90 T6 Recharge Aaos. (met "luchtwokkels")
ex : Citroen C5 Tourer HDI200 exclusive (bollen dus, geen wokkels)
Gebruikersavatar
sunnyfunny
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 16.10.2022 - 22:53

Sinds een week gaat de “radio” spontaan naar een verkeersbericht dat er niet is.
Situatie, auto starten, na een seconde of 10 gaat het verkeersbericht (ta) aan en blijft de radio op dit kanaal. In het infotainment scherm staat ook de pop up vh verkeersbericht. Hier kan je hem wegdrukken en dan is alles weer “back to normal”.
Maakt niet uit welke radio zender vooraf actief was en ook met Spotify aan is dit het geval. Alleen na het starten dus. Software staat op versie 2.4 en is niet gewijzigd. Kennelijk is er in de radio wel wat gewijzigd.
Meer mensen met dit gedrag van AAOS?
Binnenkort sowieso naar de dealer aangezien OTA kennelijk niet werkt. 2.5 had er al moeten zijn begreep ik van Volvo NL. Dus iets niet pluis, meteen maar 2.6 halen dan.
Ook eenmaal een storing met helemaal geen geluid gehad, geen richting aanwijzers, radio maar ook geen parkeer piepers! Reset vh systeem dmv 20sec homeknop heeft het verholpen. Gelukkig nergens “tegenaan geparkeerd”
V90 T6 Recharge Aaos. (met "luchtwokkels")
ex : Citroen C5 Tourer HDI200 exclusive (bollen dus, geen wokkels)
JAAM
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 17.11.2021 - 10:38

JAAM schreef: 17.12.2022 - 18:18 Dank voor deze reactie. Waar het betreft de app, deelde de dealer mede dat AAOS ontworpen is voor Android. Apple is volgens hem een van de oorzaken van het probleem. Dat zou er de reden van zijn dat ik de preconditioning niet kan opstarten. Voor wat betreft het zwarte middenscherm, de radio die het niet doet en de onverwachte remingrepen als ik binnen de bebouwde kom rijd en er loopt iemand op de stoep, is mijn V90 T6 Recharge waarschijnlijk een uitzondering. Op zoek maar een gemotiveerde dealer met kennis van zaken. Heeft er iemand een suggestie?
Volvohistorie:

340 DL 1,6 Diesel
340 DL 1,4
440 DL 1,8
V 70 2,0
V 70 2,0
V 70 D 4
V 70 D 4
C 30 1,6 D R design
V 90 T 4 Inscription
V 40 T 3 Polar sport
XC 60 T6 Recharge
V 90 T6 Inscription Exclusive
V 90 T 6 Ultimate Bright
Gebruikersavatar
Bursting_Blue_II
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 17.01.2023 - 09:54

Mijn (professioneel ingegeven) vermoeden is dat "de juristen" de enigen zijn die daar beter van gaan worden, want veel kosten en bepaald geen garantie op resultaat. Je hebt een auto besteld die qua specificaties altijd met AAOS geleverd zou worden en die heb je gekregen en dat zal ook in de documentatie hebben gestaan. Zelf geef je ook aan dat het je "een groot aantal maanden voor levering" bovendien nog verteld is, en nu klaag je ná levering over het feit dat je auto geen "Sensus" heeft? Prettige wedstrijd, al helemaal gezien het feit dat de dealer zelf de software niet kán (laat staan, mag) aanpassen, anders dan het installeren van updates. Het enige dat je zou kunnen proberen is aansturen op ontbinding van de koop, maar de vraag is of de vermeende tekortkomingen dat 'rechtvaardigen', en dan wel in de optiek van een rechter.

Het lijkt me beter om de relatie met je dealer niet onnodig op scherp te stellen en te zorgen dat je snel kunt beschikken over de software updates, en vooral goed bij te houden en te documenteren wat er mis is of misgaat, zodat je dealer dat aan kan geven bij de importeur / fabrikant. Pas als je een stapel bewezen, gemelde en onverholpen klachten hebt (die ernstig genoeg zijn) maak je enige kans.
Daneel67
2nd Gear member
Berichten: 139
Lid geworden op: 12.02.2023 - 11:23
Locatie: Zaandam

AAOS is zeker nog niet perfect en ik vind het jammer dat het toch wel redelijk lang duurt voordat "problemen" opgelost worden.
Ja, mijn scherm gaat ook (veel te vaak) op zwart. Sinds ik de auto heb (1 maart '23) al 4x waarbij ik handmatig 3x het scherm moest resetten. Volgens mij sinds de 2.7 OTA.
Ook het voortdurende melden dat de "USB-media niet leesbaar is" door de USB Status Monitor, terwijl de USB-stick gewoon werkt, vind ik ook niet zo top.
Het niet opslaan van instellingen (m.b.t. USB en rij-modi) is niet fijn. Allemaal Android dingen...

Een bijkomend probleem: ik geloof best dat Volvo de problemen wil oplossen, maar hiervoor ook afhankelijk is van ... Google. Google levert AAOS en helaas niet alleen aan Volvo.
Dus als er iets "mis" is, kunnen beide naar elkaar wijzen en dat schiet dus niet op.
V60 - T8 awd Plus Bright Onyx Black 2023 in de Care-by-Volvo uitvoering. Dus met panoramadak, intellisafe surround, leer, full-led, trekhaak etc.
V70 - D5 Edition Sport M6 (BJ2006)met Polestar van 2006 tot 2010
V70 - D5 AWD Edition Sport GT6 (BJ2007) met Polestar van 2010 tot 2015
JAAM
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 17.11.2021 - 10:38

Bursting_Blue_II,
Helaas heeft deze dealer me niet verteld dat de nieuwe V90 T6 geen Sensus zou hebben. Van een ‘premium’ merk zou je verwachten dat ze geen nieuwe softwaresystemen installeren als die tijdens testen niet blijken te functioneren. Van een Volvo dealer zou je verwachten dat ze, als de problemen verder gaan dan softwarefouten, de auto tijdens de garantieperiode onderzoeken en repareren. Ik heb in een redelijk aantal Volvo’s naar tevredenheid gereden. Dat geldt niet voor de laatste en zeker niet voor deze dealer waar ik deze heb aangeschaft.
Volvohistorie:

340 DL 1,6 Diesel
340 DL 1,4
440 DL 1,8
V 70 2,0
V 70 2,0
V 70 D 4
V 70 D 4
C 30 1,6 D R design
V 90 T 4 Inscription
V 40 T 3 Polar sport
XC 60 T6 Recharge
V 90 T6 Inscription Exclusive
V 90 T 6 Ultimate Bright
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12269
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Je lijkt je ook niet echt verdiept te hebben in wat je nu precies ging kopen, in 2021 was dit bekend en stond in alle beschikbare klant informatie..

Dat het een zeer teleurstellend systeem is zijn we eens.
Maar dit is het en voorlopig is alleen volvo ab de partij die er iets aan kan/moet doen.
Richt je pijlen op hen in sociale media, jouw (of om het even welke) dealer kan niets, alles (dis)functioneert immers zoals volvo ab het bedacht/bedoeld heeft, ergo, er is niets te repareren er is niets "stuk"...
JAAM
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 17.11.2021 - 10:38

Klopt, ik had eerder een V 90 T4 en een XC 60 PHEV waarin alles naar behoren (Sensus) functioneerde. Ik had op dat vertrouwen in de kwaliteit van Volvo. Achteraf ten onrechte. Helaas kun je in het Nederlands recht uitsluitend de dealer aanspreken als de auto mankementen vertoont. Deze moet het regelen met de importeur en de importeur kan de producent aanspreken. Kortom, de dealer behoort, gesteund door de importeur of de producent, het probleem op te lossen.
Volvohistorie:

340 DL 1,6 Diesel
340 DL 1,4
440 DL 1,8
V 70 2,0
V 70 2,0
V 70 D 4
V 70 D 4
C 30 1,6 D R design
V 90 T 4 Inscription
V 40 T 3 Polar sport
XC 60 T6 Recharge
V 90 T6 Inscription Exclusive
V 90 T 6 Ultimate Bright
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12269
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

De auto stelt teleur, dat snap ik, maar dit kan men afdoen met "producteigenschap" alle volvos hebben het immers..
Waar (nog) geen oplossing voor handen lijkt kun je onaardig gaan doen naar of over je dealer maar die kan verder weinig anders dan afwachten op er een bevredigende oplossing voor deze (imho niet te ontkennen) tekortkomingen
Gebruikersavatar
Bursting_Blue_II
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 17.01.2023 - 09:54

Ik denk dat OGA gelijk heeft: Het is een eigenschap van de auto die je kocht. Dat jouw verwachting over de aanwezigheid van Sensus niet klopte, ligt niet aan de dealer: de gekochte auto wordt alleen met AAOS geleverd en dat zal uit de productspecificaties blijken. Wellicht kun je stellen dat het OS niet doet wat het 'hoort' te doen, maar de vraag is of dat een (bekende) eigenschap is van de auto, of een geschonden verplichting van "de dealer". Ik denk dat dat laatste een moeilijk verhaal is, maar wellicht denken jouw juristen daar anders over. Die worden waarschijnlijk per uur betaald O)
Plaats reactie

Terug naar “S90 / V90 vanaf MY 2016”