Pagina 1 van 2
Ervaring met software V90 recharge vanaf 2022
Geplaatst: 14.12.2022 - 21:41
door JAAM
Sinds het modeljaar 2022 is het goed functionerende Sensus systeem vervangen door een ander softwaresysteem met Google. Ben benieuwd naar de ervaringen van anderen. Bij mij is het systeem zeer onvolledig en de functies die er wel in zouden moeten zitten, die werken niet. Sinds de nieuwste update valt ook de radio geregeld uit, wordt het middenscherm zwart, preconditioning of standkachel zijn niet aan te zetten via de app. De app geeft een verkeerde locatie van de auto aan etc. Daarnaast merkwaardige ingrepen in het remsysteem.
Zijn er meer die ervaring hebben met het sofwaresysteem dat sinds modeljaar 2022 in de V90 is ingebouwd.
Ervaring met software V90 recharge vanaf 2022
Geplaatst: 14.12.2022 - 21:49
door Rolandk
Ik heb er nog weinig positieve berichten over gelezen of gehoord, behalve dat Google Maps fijner werkt dan de Volvo navi. In het algemeen is het (veel) minder uitgebreid dan Sensus en komt het nog niet bepaald doorontwikkeld over.
Ervaring met software V90 recharge vanaf 2022
Geplaatst: 14.12.2022 - 21:55
door lint
Google maps is de enige verbetering de rest van Android automotive is nog absoluut niet uitontwikkeld.
Ervaring met software V90 recharge vanaf 2022
Geplaatst: 14.12.2022 - 22:35
door mga1600
Sensus werkte natuurlijk wel, maar is in mijn ogen ook niet zaligmakend. Het is een gesloten systeem waar je als berijder weinig aan kunt doen. En snel is het ook niet.
Ik moet zeggen dat alle basis functies in mijn XC40P8 goed werken. Zoals gezegd navigatie is perfect , voice commands voor auto functies werken ook prima (als de auto op US English is ingesteld zijn er veel meer.- dan heb je geen knopjes meer nodig- maar diverse daarvan ontbreken helaas nog in het NL).
De app wordt stapje voor stapje completer en beter ( is nu echt wel stabiel) maar dat had natuurlijk 2 jaar klaar moeten zijn…
Bij mij werkt het starten van de standkachel (preconditioning) met de app zowel per timer als directe start gewoon 100% goed. (Dat werkte bij mij in Sensus juist vaak niet). Laadplanning werkt ook goed. Er ontbreekt nog best het e.e.a. Als rijlogboek en dashboard info in de app, maar er zijn geruchten dat dat deze maand nog goed komt.
ACC en PA werkten wel beter in mijn Sensus XC90 maar dat heeft niets met Google te maken maar met de zenuity.
Problemen met de radio of iets dergelijks herken ik echt totaal niet - FM, DAB of internet radio werkt perfect en storingvrij. Wel zijn de instel mogelijkheden van de geluidskwalitiet bij het HK systeem beperkt.
Wat ik heel jammer vind is dat de beloofde ‘wereld aan apps’ niet door volvo beschikbaar is gemaakt, Polestar heeft er veel meer. En dat zou toch een van de sterktes van AAOS zijn.
Google Maps moet ten aanzien van het plannen van routes met meerdere bestemmingen nog wel beter worden. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om eenvoudig wijzigingen in de route aan te brengen, dan moet je de hele route opnieuw maken. En optimaal plannen op laadpunten kan hij ook nog niet.
Wel weer heel goed is dat als je een snellader als (tussen) bestemming invoert dat de accu geconditioneerd wordt voor maximale laadsnelheid. Dat is iets af VW bij de ID serie nog niet heeft uitgevonden en wat bij BMW ook niet werkt.
Ervaring met software V90 recharge vanaf 2022
Geplaatst: 14.12.2022 - 23:21
door JAAM
Dank voor de reactie. Een deel van de problematiek wordt dus veroorzaakt door de niet volledig ontwikkelde software. De rest ligt waarschijnlijk aan mijn auto. Jammer van een auto die ik nieuw heb gekocht voor 75.000 Euro.
Ervaring met software V90 recharge vanaf 2022
Geplaatst: 15.12.2022 - 07:29
door S80 Executive
@JAAM. Nieuwe auto? Waarom dan niet deze problemen bespreken met je dealer?
Ervaring met software V90 recharge vanaf 2022
Geplaatst: 15.12.2022 - 07:57
door OGA244
Het nieuwe android systeem is 10 stappen terug, dit is door n dealer niet op te lossen..
De systeem updates zijn ook zwaar ondermaats.
Daar aan gekoppeld is on call van bruikbaar verworden tot onbetrouwbaar en onbruikbaar..
Oplossingen zie ik voorlopig nog niet
Ervaring met software V90 recharge vanaf 2022
Geplaatst: 15.12.2022 - 10:46
door diesel01
Ik ben juist van mening dat het sensus een perfect besturingssysteem is, ik moet doorgaans 3 seconden wachten voordat het systeem na starten is opgestart, standverwarming en afstandstart werken altijd en ook de navi doet het goed.
Op basis van de berichten die ik hoor van mensen die 75, 85, 105k betalen voor een V90(CC) of XC90 zou ik niet eens een V60 Recharge bestellen.
Ervaring met software V90 recharge vanaf 2022
Geplaatst: 15.12.2022 - 11:04
door JAAM
S80 Executive schreef: ↑15.12.2022 - 07:29
@JAAM. Nieuwe auto? Waarom dan niet deze problemen bespreken met je dealer?
De dealer heeft zijn doel bereikt. Een V90 T6 Recharge 2022 verkocht voor 75.000 Euro. Daarna is het afgelopen met de service. Alhoewel......hij heeft een update geïnstalleerd. Kortom het ontbreekt deze dealer aan de kennis en de bereidheid om het probleem op te lossen.
Ervaring met software V90 recharge vanaf 2022
Geplaatst: 15.12.2022 - 11:21
door Gouwe
JAAM schreef: ↑15.12.2022 - 11:04
S80 Executive schreef: ↑15.12.2022 - 07:29
@JAAM. Nieuwe auto? Waarom dan niet deze problemen bespreken met je dealer?
De dealer heeft zijn doel bereikt. Een V90 T6 Recharge 2022 verkocht voor 75.000 Euro. Daarna is het afgelopen met de service. Alhoewel......hij heeft een update geïnstalleerd. Kortom het ontbreekt deze dealer aan de kennis en de bereidheid om het probleem op te lossen.
"De dealer heeft zijn doel bereikt", heerlijk weer zo'n kort door de bocht dealer afzeik reactie: Wat had je dan verwacht? Dat de verkoper je vooraf had verteld dat AAOS heel beperkt in functie is en wist hij dat überhaupt op het moment dat hij jou de auto verkocht? Had je zelf ook niet even je huiswerk kunnen doen? Wat kan een dealer er aan doen dat Volvo Cars AB hier steken laat vallen? En ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het daar alle schijn van heeft.... Ik kan me goed indenken dat AAOS veel goedkoper is voor Volvo AB wat betreft beheer/ondersteuning, maar je zadelt wel je dealer organisatie en gebruikers op met een giga achteruitgang in functionaliteit. Het enige wat een dealer kan doen is de klachten van gebruikers doorgeven.
Als je vindt dat de dealer zijn best niet heeft gedaan, al eens een andere dealer overwogen (hoewel jij dan ook wel zult begrijpen dat die ook niets voor je kan betekenen)?
Ervaring met software V90 recharge vanaf 2022
Geplaatst: 15.12.2022 - 11:47
door OGA244
JAAM schreef: ↑15.12.2022 - 11:04
S80 Executive schreef: ↑15.12.2022 - 07:29
@JAAM. Nieuwe auto? Waarom dan niet deze problemen bespreken met je dealer?
De dealer heeft zijn doel bereikt. Een V90 T6 Recharge 2022 verkocht voor 75.000 Euro. Daarna is het afgelopen met de service. Alhoewel......hij heeft een update geïnstalleerd. Kortom het ontbreekt deze dealer aan de kennis en de bereidheid om het probleem op te lossen.
Wat een bull shit argumenten, ik werk bij een dealer en meld de beperkingen van een nieuwe Volvo op voorhand door de lat al zo laag neer te leggen dat het een klant meevalt..
Volvo AB stelt bewust teleur, software upgrades zijn zwaar ondermaats, daar hebben dealers (maar ook de importeur) serieus last mee.
Zijn er helemaal geen upgrades kan je als dealer ook weinig, iedere dealer is bereid om zaken op te lossen, het ophangen aan kennis en bereidheid is dan ook gewoon erg min..
Ervaring met software V90 recharge vanaf 2022
Geplaatst: 15.12.2022 - 11:53
door raspaardje
JAAM schreef: ↑14.12.2022 - 23:21
Dank voor de reactie. Een deel van de problematiek wordt dus veroorzaakt door de niet volledig ontwikkelde software. De rest ligt waarschijnlijk aan mijn auto. Jammer van een auto die ik nieuw heb gekocht voor 75.000 Euro.
Ik lees in je andere posts wat concrete zaken; kan je daar een onderverdeling in maken wat er ligt aan (de hedendaagse beperkingen van) AAOS en wat er wellicht idd niet klopt aan jouw specifieke auto?
Met die eerste categorie kan welke dealer dan ook niet veel doen behalve de juiste verwachtingen (op voorhand) scheppen, met die tweede categorie kan een andere dealer je wellicht beter helpen?
Ervaring met software V90 recharge vanaf 2022
Geplaatst: 15.12.2022 - 12:03
door JAAM
De dealer is degene die de auto verkocht heeft dus hij is de enige die ik kan aanspreken. Dat is de Nederlandse wet. Je hebt als koper geen mogelijkheid om de fabrikant of de importeur aan te spreken. Dat mag uitsluitend de dealer doen. De dealer heeft me tijdens de koop van deze auto, een groot aantal maanden voordat deze afgeleverd werd, niet verteld dat het sensussysteem niet meer aanwezig zou zijn in de nieuwe V90
t6 recharge. Het is nu aan de dealer om dit probleem op te lossen. Dat doet hij niet. Het enige dat hij gedaan heeft is een update. dit heeft geen resultaat opgeleverd.
Ervaring met software V90 recharge vanaf 2022
Geplaatst: 15.12.2022 - 13:03
door raspaardje
Oké...
Je kan er zwart-wit in gaan staan en het de dealer kwalijk nemen dat hij een auto met een ander systeem levert/moet leveren.
Je kan er ook constructief in gaan staan en kijken naar oplossingen. Daar heb je wellicht zelfs een wettelijke, eigen verantwoordelijkheid in.
Ervaring met software V90 recharge vanaf 2022
Geplaatst: 15.12.2022 - 13:14
door OGA244
JAAM schreef: ↑15.12.2022 - 12:03
De dealer is degene die de auto verkocht heeft dus hij is de enige die ik kan aanspreken. Dat is de Nederlandse wet. Je hebt als koper geen mogelijkheid om de fabrikant of de importeur aan te spreken. Dat mag uitsluitend de dealer doen. De dealer heeft me tijdens de koop van deze auto, een groot aantal maanden voordat deze afgeleverd werd, niet verteld dat het sensussysteem niet meer aanwezig zou zijn in de nieuwe V90
t6 recharge. Het is nu aan de dealer om dit probleem op te lossen. Dat doet hij niet. Het enige dat hij gedaan heeft is een update. dit heeft geen resultaat opgeleverd.
AAOS zit er nu 14mnd in, dat was bij de bestelling dus al..
Ervaring met software V90 recharge vanaf 2022
Geplaatst: 15.12.2022 - 13:40
door JAAM
raspaardje schreef: ↑15.12.2022 - 13:03
Oké...
Je kan er zwart-wit in gaan staan en het de dealer kwalijk nemen dat hij een auto met een ander systeem levert/moet leveren.
Je kan er ook constructief in gaan staan en kijken naar oplossingen. Daar heb je wellicht zelfs een wettelijke, eigen verantwoordelijkheid in.
Ik heb een groot aantal Volvo’s gereden. Het kost me geen moeite om een lijstje aan te leggen van dealers die wel problemen oplossen. De huidige dealer zou onderaan die lijst staan want die doet niets. Pogingen om met hem tot een oplossing te komen ziijn verzand. Hij heeft bij de koop niet medegedeeld dat er op de V90 T 6 een ander systeem zou zitten dan Sensus.
De communicatie met deze dealer zal waarschijnlijk via juristen gaan lopen.
De reden waarom ik dit bericht op het forum plaatste was niet de dealer maar was de vraag of er meer kopers van Volvo’s last hebben van de huidige ict waaronder de app en of er meer kopers zijn waarbij het middenscherm tijdens het rijden zwart wordt en de radio uitvalt.
Ervaring met software V90 recharge vanaf 2022
Geplaatst: 15.12.2022 - 13:47
door raspaardje
JAAM schreef: ↑15.12.2022 - 13:40
Ik heb een groot aantal Volvo’s gereden. Het kost me geen moeite om een lijstje aan te leggen van dealers die wel problemen oplossen. De huidige dealer zou onderaan die lijst staan want die doet niets. Pogingen om met hem tot een oplossing te komen ziijn verzand. Hij heeft bij de koop niet medegedeeld dat er op de V90 T 6 een ander systeem zou zitten dan Sensus.
De communicatie met deze dealer zal waarschijnlijk via juristen gaan lopen.
Je berichthistorie gaat terug tot april dit jaar. Met eigenlijk dezelfde soort boodschap.
Je hebt niet eerder overwogen om je door een andere dealer te laten helpen?
JAAM schreef: ↑15.12.2022 - 13:40
De reden waarom ik dit bericht op het forum plaatste was niet de dealer maar was de vraag of er meer kopers van Volvo’s last hebben van de huidige ict waaronder de app en of er meer kopers zijn waarbij het middenscherm tijdens het rijden zwart wordt en de radio uitvalt.
Daar ben je niet de enige in, gebruik de zoekfunctie maar eens zou ik willen zeggen.
Ervaring met software V90 recharge vanaf 2022
Geplaatst: 15.12.2022 - 13:51
door raspaardje
raspaardje schreef: ↑15.12.2022 - 11:53
Ik lees in je andere posts wat concrete zaken; kan je daar een onderverdeling in maken wat er ligt aan (de hedendaagse beperkingen van) AAOS en wat er wellicht idd niet klopt aan jouw specifieke auto?
Misschien nadenken over deze onderverdeling en nog wat specifiekere informatie delen over je problemen?
Zodat je via dit forum wellicht informatie over oplossingen van lotgenoten kan ontvangen?
Ervaring met software V90 recharge vanaf 2022
Geplaatst: 15.12.2022 - 13:56
door OGA244
Op het moment van de aankoop zat AAOS er zomaar al in, dat kwam ergens rond aug '21..
Ervaring met software V90 recharge vanaf 2022
Geplaatst: 15.12.2022 - 14:21
door Gouwe
JAAM schreef: ↑15.12.2022 - 12:03
De dealer is degene die de auto verkocht heeft dus hij is de enige die ik kan aanspreken. Dat is de Nederlandse wet. Je hebt als koper geen mogelijkheid om de fabrikant of de importeur aan te spreken. Dat mag uitsluitend de dealer doen. De dealer heeft me tijdens de koop van deze auto, een groot aantal maanden voordat deze afgeleverd werd, niet verteld dat het sensussysteem niet meer aanwezig zou zijn in de nieuwe V90
t6 recharge. Het is nu aan de dealer om dit probleem op te lossen. Dat doet hij niet. Het enige dat hij gedaan heeft is een update. dit heeft geen resultaat opgeleverd.
De dealer kan dit ook niet oplossen en dat snap jij ook wel (toch?). het enige wat jij kunt doen is inderdaad de verkoper aansprakelijk stellen voor het leveren van een product wat niet voldoet aan hetgeen overeengekomen.
Gok alleen dat de kleine lettertjes "wijzigingen voorbehouden, etc" hier vast de dealer/VCNL/Volvo AB dekken. Voer voor juristen dus. Succes.
Ik zou zelf meer mijn energie steken in hoe we hier samen uit zouden kunnen komen en kennelijk in jou geval niet met de huidige dealer.